načítám data...

Autičkář se ptá: nesportovní zadokolky vymizely - je to škoda?

Často si stýskáme, že z běžných aut téměř vymizel zadní náhon. Přináší ale u běžného rodinného vozu, jako je třeba nedávno testovaná Sierra, skutečně nějaké výhody?

Zobrazit galerii

V minulém článku o Fordu Sierra jsem nakousnul problematiku nesportovních aut s poháněnými zadními koly a slíbil jsem, že se jí budu věnovat v samostatném kusu textu. Držme se tedy původní myšlenky a položme si otázku, co by se u Sierry změnilo, kdyby byla předokolkou?  Nemyslím teď z technického hlediska, tam by se toho samozřejmě změnilo opravdu hodně, mám na mysli především jaké by to bylo auto z pohledu uživatele.

hypotetická předohnaná sierra by nebyla o nic méně pohodlná, ale přišla by o část robustnosti

Troufám si odhadnout, že naše fiktivní FWD Sierra by mohla být stejně tak pohodlná, příjemná na cestování, mohla by mít stejně kvalitní interiér, stejně gumové ovládací prvky, jednoduše by mohla mít přesně ty samé ctnosti a neduhy co její existující RWD verze, až na několik rozdílů. V první řadě by mohla být o něco málo prostornější, lehčí a levnější na výrobu, avšak pro udržení stejného vyvážení by bylo pravděpodobně nutné použití sofistikovanějšího zavěšení kol, tím by došlo na zvýšení nákladů na vývoj, mohl by se snížit komfort odpružení a pravděpodobně by se snížila mechanická robustnost a "blbuvzdornost".

Ruku v ruce s předním náhonem jde také koncepce vše vpředu, což, ať už je motor uložen podélně nebo příčně, obvykle vede ke komplikacím při údržbě a opravách a opět se snižuje celková robustnost. Ale tím výčet rozdílů asi tak končí. Petrolhead může (měl by) namítnout, že nelze zapomenout na „fun factor“ zadokolky v zimě. To je samozřejmě pravda, nicméně čas od času se stane, že se přeci jen potřebujete prostě jen přepravit a nějaká jízda dveřmi napřed je až druhotná. A v životě běžného uživatele bude těchto situací téměř s jistotou převaha.

Trochu jiná situace by nastala, kdybychom se na Sierru dívali jako na celý model a to především včetně jejích sportovních verzí. V jejich případě už se dostáváme k výkonům, které není tak snadné přenést přední nápravou a zadní náhon se konečně dostává ke slovu v plné síle. Nicméně, podívejme se třeba na Mondeo ST220 a srovnejme jej se Sierrou RS Cosworth, co z těchto dvou aut je větší legendou, víc kultovním autem? Zde asi každý sáhne po druhém zmíněném, když ale ST220 srovnáme s XR4i, odpověď rázem není tak snadná a to od skončení výroby ST220 uplynulo podstatně méně času, než je tomu u XR4i.

mondeo třetí generace nabízí nejspíše více zábavy za volantem než gumová sierra

A právě u Mondea 3. generace bych se ještě chvíli zdržel. To bylo ve své době jakýmsi etalonem jízdních vlastností a zábavy mezi běžnými rodinnými nebo služebními auty, takže si troufám tvrdit, že za volantem zcela běžného kousku poháněného obyčejným benzínovým motorem (tedy ekvivalentem námi testované Sierry) dostane nadšený řidič minimálně stejnou, možná dokonce větší porci zábavy a řidičského uspokojení, než za volantem rozhoupané a gumové Sierry.

Takže když se vrátíme k původní myšlence článku, tedy jestli je škoda, že nesportovní zadokolky vymizely, tak se zdá, že z pohledu běžného uživatele se dá snadno odpovědět, že se jednalo pouze o přirozený vývoj k lepšímu. Z pohledu petrolheada však nejspíš není úplně snadné jednoznačně odpovědět, takže to vyřeším lišáckým způsobem – veřejnou diskuzí. Do toho.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fl
Flajtr
30. prosince 2013, 10:43
0

Zadokolka bude vždycky příjemnější na řízení, i kdyby to byl sulcovitej koráb třeba jako ta Sierra (soudím jen z článku :-) ). A jen pro příklad, kdyby bylo Mondeo ST stejně tak dobrá zadokolka, jako je předokolka, který by bylo lepší ? Já v tom mám jasno, vyváženost a "živost" zadokolky je pro mě víc.

reagovat
Mo
Monty CZ
30. prosince 2013, 13:38
0

Zadokolky dokázaly o řízení svoje řidiče i něco naučit. Dneska se auta delaj pro lidi, u kterych se predpoklada ze jsou uplni debilove. Pak to nema na silnicich tak vypadat...

reagovat
De
Dejvid
30. prosince 2013, 17:40
0

je skoda ze i ty obyc zadokolky vymizeli 120 a opdobny strepy skoili ridice a aspon vedeli jak se maj chovat v urcitejch situacich a dneska "Neboj ESP se postara"

reagovat
PepaSFI
31. prosince 2013, 10:28
0

tou 120 myslíš Škodu 120 ? To bych rád věděl kde se tyhle legendy berou. Já se na tom učil jezdit a hezkých pár let jsem to používal, stejně jako většina lidí v mém okolí. Nenaučil se na tom nikdo nic. Všichni jen trpěli iluzí že to všude vyjede a proto není potřeba moc řešit gumy na zimu. Díky motoru za zadní nápravou to mělo velkou trakci ve sněhu. Jenže když to pak ujelo tak ta samá váha v kombinaci s mizernýma gumama s tím zamávala tak že s tím nikdo nic nenadělal. O nějakém "řízení plynem" netřeba vůbec diskutovat, kromě nejlepších provedení z posledních let to bylo motoricky naprosto zoufalý. Když k tomu přičtu řízení pracující na principu vzájemně neslučitelných pohybů, brzdy co měly destičky velikosti a kvality krabiček od sirek, řadění ve stylu "máma míchá v míse", zadní nápravu radši ani nebudu popisovat. Jedno mě to naučilo. Totiž že tudy opravdu cesta nevede. Když mě omrzelo půjčování rodinné škodovky a chtěl jsem nějaké svoje auto, nedal jsem se přesvědčit radami moudrých a koupil tenkrát asi za 3 tisíce Trabanta. Oproti škodovce neuvěřitelná změna. Ono to jelo! Ne, nebylo to rychlý, maximálka tak sotva 120 ale bylo to neuvěřitelně agilní, řízení přesný, podvozek jak motokára.

Ra
Radek
31. prosince 2013, 01:26
0

Pánové z vašich komentů nabývám dojmu, že vám asi moc aut neprošlo rukama a jen se držíte klišé, že předokolka a nedej bože novějšího data výroby je špatná a každá zadokolka musí být zákonitě lepší. "Zadokolky dokázaly o řízení svoje řidiče i něco naučit." Jistě, že naučili, ale stejně tak jako každé auto bez ohledu na koncepci. RWD řidiče jednoduše naučilo jak řídit RWD. Neznamená to, že FWD auto ti nic nedá. "Zadokolka bude vždy přijemnější na řízení" Docela by mě zajímalo čím přední náhon snižuje jízdní komfort. :) Padlo tu i něco o vyváženosti obou konceptů. Teoreticky by RWD mělo být lépe vyvážené, ale v praxi tomu tak častokrát není, takže tohle bych sem uplně nezatahoval. K živosti se snad už ani nebudu vyjadřovat.

Je to tedy škoda? Myslím, že ne. Zadní náhon totiž po praktické stránce nemá pro auto valný přínos. Měl by tedy přinášet hlavně zábavu. Příjde vám však zábavné, když zadokolku pošlete rychleji do zatáčky a ona se začne sunout ven bez známky přetáčivosti a jen smutně protáčí vnitřní kolo na zadní nápravě? Po takovém zážitku já netoužím. O to raději vzpomínám na chvíle kdy jsem se skvěle zabavil s Greenyho e30 na okruhu ve Vysokém Mýtě, projel pro mě božskou AR 75 a nebo driftoval s Hyundai Genesis 3,8.

reagovat
ma
martin_100
05. února 2014, 13:11
0

Ahoj béčko a céčko mam 10 let. Za těch pár let už mi lecos prošlo pod rukama a dneska mam 3 auta, všechy s hnanym zadkem a jsem spokojenej. Sedlam š 120L, vw T3 a ford scorpio. Škodovky s motorem vzadu sem měl 4 105 užovku, 100L, 125L a 120L nyní. Jinak jsem měl felicii kombi, fiat cinquecento a ford focus kombi 1,8 85kw a 4 trabanty. Takže porovnání přední/zadní náhon mam. Jinak se živim řízenim a prošel sem si lecos od felicie pick up přes transity s předkem i zadkem, 1203, mitsibishi L300 až po různý náklaďáky všech možných tonáží aktuálně nejčastěji 19ti tuna iveco. Ale to je vedlejší píš to jen aby ste muj názor nebrali jako plky cucáka co zná leda šáde po dědovi.

Mě zadní náhod prostě vyhovuje.
Pominu fun faktor... přecijen těch pár sklouznutí v zimě někde na placu by člověk i oželel a neni třeba kvůli tomu kupovat RWD káru. U zadohrabů mě okouzilo něco jinýho než tu padlo. A to že že zadohrab se semnou nepere o volant. Hlavně v zimě je to supr věc. Jak známo guma buď dobře zabírá/brzdí a nebo dobře zatáčí ale pokud po ní chceme oboje dohromady už je to horší. Prostě komfortnější řízení mi přijde když při rozjezdu necejtim jak volant tuhne a má snahu se někam točit. Jelikož poslední 4 roky jezdim z 99% se zadníma náhonama tak jsem na ně prostě víc navyklej a tak mě málokdy v nějaký situaci překvapí. Je to o zvyku a každej preferuje to co se jemu jeví lepší. Já nikomu nic nenutim ale za mě je RWD lepší.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem