načítám data...

Autíčkář se ptá: Jak kroutíte volantem?

Když jsme vám v úterý ukázali tohle video okruhového souboje profesionálního policejního instruktora s motoristickou novinářkou, závodnicí a bývalou instruktorkou okruhového ježdění Vicki-Butler...

Zobrazit galerii

Když jsme vám v úterý ukázali tohle video okruhového souboje profesionálního policejního instruktora s motoristickou novinářkou, závodnicí a bývalou instruktorkou okruhového ježdění Vicki-Butler Henderson, vedlo to spíše k debatám o tom, jak dobře nebo špatně policisté řídí a jestli je moudré snažit se jim ujíždět.

Já bych se ale rád vrátil k jinému aspektu onoho videa. A to k rozdílům v tom, jak oba zúčastnění drží volant, a jak to učí (učili)  své žáky. Zatímco okruhoví jezdci obvykle přísahají na pevný úchop v poloze "3/4 na 3" a jen v nejostřejších zatáčkách připouštějí přehmatávání, instruktoři policejních řidičů, řidičů ochranek a často i školy bezpečné jízdy naopak vyučují tzv. "shuffle steer", neboli "ručkování" po volantu – otáčení volantem střídavě po malých úsecích oběma rukama, které stále zůstávají po stranách volantu.

Zatímco hlavním argumentem pro "pevné držení" je přirozená schopnost rukou najít v případě potíží středovou polohu volantu, zastánci "ručkování" obvykle argumentují bezpečností při aktivaci airbagů a tím, že v rukou při "překřížení" ztrácíte sílu.

A aby to nebylo tak jednoduché, používá spousta slavných řidičů metody "někde mezi". A co vy? Přemýšlíte nad tím, jak vlastně držíte volant a co s ním děláte v zatáčce? Jaká metoda vám vyhovuje a proč? Pro inspiraci přidáme dalších pár videí…

A na závěr jeden příklad, jak se to dělat nemá :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ad
Adam
05. května 2012, 12:55
0

tak ono je asi důležité co jedeš.
jak vrtíš zadkem, tak ručkuješ a když jedeš čistou lajnu pilou, tak 3/4na3. A tam to není třeba pouštět, krom teda pomalých zatáčkách a plném rejdu.

reagovat
st
stefandos
05. května 2012, 15:44
0

pokud clovek jede ostrejsi jizdu, mel bo to co nejcasteji drzet 3/4 na 3. tam se ocekava, ze zatacka nebude tak prudka, aby prehmatl. zaklad je opravdu ty ruky zkrizit a nebat se toho, ten radius, kdy nemusite poustet ruku vam fakt vyjde na 90 procent zatackek.
jinak treba v centru mesta tocim vsecko "pres dlan" ale pak hned zase ruky 3/4 na 3.
taky zajimavej poznatek : kdyz jedete zatacku jednou rukou, clovek ma vetsi cit kdyz za volant taha, nez kdyz tlaci. pocitit to lze kdyz treba jedete pravotocivou zatacku a musite podradit ze 3 na 2. pokud teda nemate RHD auto :)

reagovat
ho
honza
05. května 2012, 18:45
0

doleva a doprava

reagovat
An
Andre
05. května 2012, 19:18
0

Volant se správně drží položeným levým zápěstí na vrcholu volantu. :D Pravou rukou máte opřenou na řadicí páce.

A skoro vždy jezdím s držení 3/4 na 3, "ručkování" po pravdě asi neumím.

reagovat
ho
honza
06. května 2012, 08:56
0

a jeste si polozit sedacku tak ze pres tu kulatou vec sotva vidi :-D

ca
cayman
06. května 2012, 14:12
0

no to se musí umět jezdit :-D. položit sedačku co nejníže a vyklonit se doprava, aby se nemuselo koukat přes tu kulatou věc :D

ho
honza
07. května 2012, 10:52
0

no dneska jsem to zkousel v saaboj a nevidell jsem ani pres palubku asi nejaka konstrukcni vada auta jo mit tak nejakej Tdi zavodak tam by to urcite slo :-P

Ma
Mates
26. července 2012, 16:44
0

po dálnici řídím soba většinou levým kolenem :D rukama totiž většinou balim nebo něco žeru :D
ale po městě, v kolejích ho musim držet fakt pevně..je neposednej → záleží na autě a na situaci, kolik lidí po městě jezdí pořád obouruč a každou chvíli přesouvá ruku na šaltpáku?

Va
Vajt
06. května 2012, 16:16
0

Hlavně oběma rukama... Někdo se se mnou kdysi hádal, že řídit jednou rukou a druhou třeba telefonovat, je naprosto bezpečný!?

Když už jedu pilu, řekl bych, že držím volant správně, problém nastává, když jedu couračku, to dělám fakt spoustu věcí, jen ne řídim :D.

Paradoxně mi přijde jezdit ostře bezpečnější, člověk je zkrátka ve střehu...

reagovat
Va
Vajt
06. května 2012, 16:20
0

Ten poslední řidič je fakt tragickej :D .

reagovat
ma
martin
06. května 2012, 17:00
0

V autoškole jsem se bál ruce zkřížit, takže jsem jen tak ručkoval. Instruktor se na to šolichání nemohl dívat, tak mě navedl na plácek před uhelnými sklady a chvíli jsem tam jezdil osmičky okolo dvou sloupů, abych se naučil přechytávat a jsem rád, že to udělal :) Bylo to na Š125, bez posilovače se tím volantem přece jen muselo točit trochu víc. V té době ještě měli jiné zásady, např. mě učil držet volant "za deset dvě".
Musím uznat že 3/4 na 3 mi vyhovuje víc. Když nemusím, volant nepouštím

Při parkováni apod. popojíždění občas točím přes dlaň, ale to si dovolím jen tak na 1 s nohou na spojce.

reagovat
ea
ease
06. května 2012, 21:51
0

Ari Vatanen má kule z nereza

reagovat
Ji
Jimm
06. května 2012, 22:15
0

Koukni na Ty Trubku na Climb Dance :-) To je úplně jinej level :-D

Ma
Martin
07. května 2012, 12:46
0

hmmm, většinou držím volant " za 10 dvě ", ale přistihl jsem se, že to záleží i na tom, co řídím :-D jinak držím volant ve Volvu, jinak jsem ho držel v Countahu a úplně jinak v sousedově Aerovce :-D a při dlouhých nočních jízdách na tempomat jej i jen přidržuji levačkou v dolní části. Každej si asi musí najít to, co jemu vyhovuje, byť by to nebylo z hlediska ostatních zrovna to pravé ořechové :-D

reagovat
Ma
Mates P.
09. května 2012, 06:33
0

3/4 na 3,nepřehmatávat a držet velmi jemně, s citem, tak to dělám já. Pouze u mého "auta" je problém s pomalým převodem řízení, často nestačí nepřehmatávat. Ale to je většinou město a pomalu. Jinak kámoš, co byl točil zatáčky "přes dlaň" díky tomu rozbil své auto a ještě dvě cizí, protože mu volant pod dlaní podklouzl a z křižovatky pokračoval ven. To je dobré tak při parkování, ne na ježdění.
hezký den!

reagovat
Co
Colombo
09. května 2012, 21:41
0

Dva nadšenci koupili polovrak bez volantu s poškozeným tisícihranem. K řízenému odtahu použili natlučený ořech a ráčnu. Takže 'kormidelník' točil pravou 3 až 7 hod. a levou přepínal utahování-povolování dle levé-pravé zatáčky..

reagovat
Tr
Trinom
11. května 2012, 21:19
0

Myslím, že máme vítěze :-D

Yu
Yurii
13. května 2012, 09:01
0

No jak na to koukám a čtu Vaše příspěvky asi něco dělám i normálně za volantem špatně :(
Volant ve 3/4 na 3 držím fakt jenom když jedu pilu nebo offroudem někde po lese jinak většinou držím levou cca na 10 hodinách a pravá se podívá k volantu jen občas. Při tom courání po Praze to snad ani jinak nejde :(
Jinak zatáčky/křižovatky ve městě klasicky dlaní a volant nechám ať se vrátí sám (ale dlaní ho nebrzdím takový pako nejsem :) )

reagovat
Pl
Planty
20. května 2012, 09:47
0

Podle mě je jedno jestli volant držíte permanentně v 1 pozici nebo přehmatáváte, jak máte položené ruce, pokud jde o obyč jízdu do práce/k babičce. Tam nejde o performance, ale o pohodlí řidiče (samozřejmě v mezích bezpečnosti provozu), hlavně pokud pojede delší dobu.
přidávám video s důkazem, že arabové i při závodním tempu neřeší, jestli je pravá ruka na volantu nebo na páce :D:D:D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem