S příchodem nových policejních Passatů a mediálními zmínkami o "speciálním tréninku" jejich řidičů jsem se už několikrát dostal do (samozřejmě čistě teoretické) debaty na téma: "Jak těžké je ujet policejnímu autu?"
Očividně nejsem první, koho tahle myšlenka trápí – a kolegové z britského Fifth Gearu se rozhodli vyzkoušet to takříkajíc "naostro". Jak dopadne, když na okruhu změří síly šéf školy pro policejní řidiče a moderátorka zábavného televizního pořadu? Abych vám nezkazil překvapení, pusťte si nejdříve video…
5th gear. Vicki drives with police and they teach
Pro ty z vás, kteří nezachytili oba časy na kolo, policejní instruktor ho zajel za 1:33,46, zatímco Vicki Butler-Henderson potřebovala 1:28,51. Což je o PĚT SEKUND méně. Pět sekund znamená, že v závodě na 20 kol by policista skončil o kolo pozadu.
Kde je problém? Musíme uznat, že policista byl v nevýhodě – je pravděpodobně zvyklý řídit policejní Volva V70 a jim podobné superstroje, takže za volantem čtyřsedadlové zadokolky se nutně musel cítit poněkud nesvůj. Naproti tomu Vicki jakožto novinářka střídá testovací auta jako ponožky a díky práci ve Fifth Gearu se jí často dostávají do ruky silné stroje s pohonem těch správných kol.
Jenomže pět sekund je pořád opravdu, opravdu hodně. Je samozřejmě možné, že Vicki má prostě více talentu nebo více zkušeností, a být na jejím místě třeba kolegové z TopGearu, dopadl by policajt lépe.
Ale svoji vinu mohou mít i rozdíly v tom, jak se s autem učí zacházet závodní jezdci (jejichž postupy se obvykle novináři přinejmenším snaží kopírovat) a co se naopak učí v policejní škole. Přímo ve videu jsou zmíněny dva zásadní rozdíly. Prvním z nich je, že v policejní škole (stejně jako leckde jinde, kde je na prvním místě bezpečnost, ne rychlost, a nepočítá se s vyrovnáváním smyků apod.) vás naučí tzv. "ručkovat" po volantu (shuffle steer). Většina okruhových jezdců naopak zastává držení volantu stále v polože "3/4 na 3", která umožňuje vždycky snadno najít jeho středovou polohu. I někteří závodníci po volantu přehmatávají, ale obecně se "ručkování" považuje za techniku sice bezpečnou pro nižší rychlosti, ale pomalou a nevhodnou pro rychlé reakce.
Druhým zajímavým bodem byla zmínka o tom, že policejní řidiči se učí nikdy nepřeřazovat při brzdění. Správný postup je prý "pustit brzdu, přeřadit, znovu začít brzdit". Co taková věc udělá s vaším tempem je asi jasné a po pravdě řečeno mám problém pochopit, jak něco takového může vést k vyšší bezpečnosti. Je očividné, že policejní kurzy jsou připraveny spíše s ohledem na nešikovné řidiče a jejich bezpečnost, než aby se snažily maximalizovat tempo.
Což samozřejmě neznamená, že bychom schvalovali nebo dokonce podporovali snahu policejním autům ujíždět – i pokud by se vám to povedlo a zároveň jste se dokázali vyhnout nehodě, nemusí se jí vyhnout příslušník v Passatu za vámi. A i to bude, přinejmenším z morálního hlediska, vaše vina…
Zajímalo by nás ale, jestli někdo z čtenářů tuší něco víc o tom, jakými kurzy řízení prochází čeští policejní řidiči, zejména pak ti s "legendárními" Passaty. Víte o tom něco víc? Napište nám do komentářů nebo na e-mail!
01. května 2012, 15:02
0
Poptám se. Jeden policajt z policejního passatu jezdí k nám na servis ;-)
01. května 2012, 15:09
0
Nekde jsem videl video, kde si policiste na nultych modelech, nebo jak se to tem predvyrobnim prototypum rika, zkouseli ruzne situace. Ale byly to spis ruzne zpusoby, jak zastavit vozidlo atd. O schopnostech ceskych policistu valne mineni nemam - uz jsem videl X videi s nejakym prasenim, vcetne jednoho R36, ktery ve vysoke rychlosti preskocil do prostismeru na dalnici, nebo Octavie, ktera pri "Kobra 11" honicce za motorkarem malem zpusobila nehodu ve vysoke rychlosti.
01. května 2012, 16:12
0
Řekl bych, že problém je ve skutečnosti, že Vicki Butler-Henderson je novinářkou až v druhé řadě. Na prvním místě je potřeba zmínit, že od svých 12 aktivně závodí. http://www.butler-henderson.com/index.php?page=racing
01. května 2012, 16:35
0
Dobrá poznámka - po pravdě řečeno, věděl jsem, že VBH je dobrá, ale ne že je TAK dobrá.
Což ale pořád nevysvětluje 5 sekund ani podivné techniky řízení.
02. května 2012, 10:18
0
Já bych těch 5 sekund neviděl zas tak zle, mohlo to být víc. Ona, profi závodník od mala, zvyklá sedět za volantem všeljakých zběsilostí a on, policajt, který sice prošel nějakým výcvikem rychlou jízdou, ale sedne do auta s 550nm na zadku a má vrhnout kostky .. a stejně tak by snad průměrně uvědomělý petrol-head neohrožoval životy jiných a své papíry při ujíždění policajtům ve 200kmh někde na okresce v protisměru mezi stromy nebo v plné na dalnicích...
02. května 2012, 19:04
0
Tak spíš by bylo lepší napsat "někteří" kolegové z Top Gearu :-D Myslím, že Stig bude taky k.rva rychlej :-D
02. května 2012, 19:17
0
Stig není kolega, Stig je věc :)
05. května 2012, 15:49
0
ujizdel by nekdo policajtum jen tak ? vetsinou je to pro to, ze ma popito, ze ma u sebe nejaky drogy nebo neco takovyho. tam je jeste sance, ze kdyz ujedes, tak se aspon zbavis techhle veci a az druhej den prijdou pecky te zatknout, tak uz budes od techhle veci "cistej". Kameru za celnim sklem ale uz maji vsichni a znacku si vyfoti, jakmile vas dojedou na 40 m
09. května 2012, 10:17
0
Několikrát jsem viděl trénovat policejní auta (normálně označené Fabie a Octavie) slalom mezi kužely na ploše, která je přístupná z dálnice Olomouc-Brno (ze směru na Brno je to asi dva kilometry před najetím na D1 u exitu Kroměříž) - je to takový panelový úsek, vedle letiště, naproti Slovnaftu. Z dálky to vypadalo jako první hodina v autoškole...