Značku Aprilia už díky Davidovi určitě dobře znáte. David se ale nedrží při zemi a lákají ho stroje s podivně znějícími názvy a podezřele často se opakující číslovkou šest. Tuono? Tutamto? Tuareg? Šest set šedesát…? Je snad David satanistou v rozpuku? Podle toho, jak často mě přesvědčuje, že bych si měl udělat papíry na velkou motorku, má s ďáblem přinejmenším nějaký byznys. Naštěstí mě není tak lehké přesvědčit, a tak raději osedlám malý stroj, který má málo výkonu, ale za to se mi po jízdě nebudou třást ruce.
Aprilia SR GT je prezentována jako ‘Urban Adventure’ skútr, tedy pro každou příležitost, prostředí i dobrodružství, a k dostání je hnedle ve dvou kubaturách. Ta silnější se dvěma stovkami kubických centimetrů nás ale zajímat nebude.
‘eSeRko’ už na první pohled zaujme tím, že se snaží nevypadat jako skútr. A alespoň na první pohled to vážně funguje. Přední vidlice Showa, vyšší štít a ‘motocyklová’ řídítka bezpečně zmatou i většinu motorkářů, a tak vás pozdraví vlastně každý. Žeru mu to i já. Na jednu stranu je trochu zvrhlé, aby z jedné strany vypadalo jako enduro a z druhé jako skútr, ale víte co? V záplavě hezky a úhledně okapotovaných skútrů mi tohle přijde docela svěží.
Pojďme k technice. Dvojitý kolébkový rám je vpředu osazen již zmíněnou vidlicí Showa, která má zdvih 122 mm. Vzadu jsou pak dva tlumiče téže značky se zdvihem 102 mm a pětipolohovým nastavením předpětí. Světlá výška je pak 175 mm. Tedy dost na to, aby vám nevadilo skákání před obrubníky a nezaklekli jste se i polní cesty.
Kupředu vás potlačí mocný italský jednoválec i-get 125, který potkáte nejenom u Aprilie, ale i u dalších skútrů koncernu Piaggio. Objem 125 ccm si snadno odvodíte z názvu, maximální výkon pak udává naše legislativní omezení pro skupinu A1, tedy 11 kW. Vzhledem k tomu, že Euro 5 platí i pro jednostopá vozidla, tak je vybaven systémem Start&Stop, který je řešen pomocí dynamostartéru. Já vím, že s jednoválcem nemá tolik práce, ale vážně se mi líbí, jak hladce umí nastartovat. A dá se snadno vypnout, tlačítkem.
Ráfky má skútr překvapivě dva a oba jiné velikosti. Přední je čtrnáctipalcový, zadní třináctipalcový. Brzdový systém je označen CBS a má vepředu kotouč o průměru 260 mm s vlnitým okrajem a 220 mm vzadu bez vlnitého okraje. To jen abychom to měli kompletní.
A jak to jezdí? Popravdě řečeno velice pohodlně. Nerovnosti? Výtluky? Podvozek takřka offroadový (víte jak to myslím, že) si s rozbitými cestami poradí výtečně. Velice zdatně mu sekunduje motor, který ‘táhne’ (v rámci možností) pěkně v celém spektru. Do 90 kilometrů za hodinu se mu vždy chce, nad 90 už jej musíte trochu přemlouvat. A překvapivě si na něm můžete užít i jízdu. Díky pevné konstrukci a nízkému těžišti (nádrž je dole mezi vašima nohama) se vůbec nemusíte do zatáček naklonit jako… na motorce. A co ekonomika provozu? Za můj testovací týden to bylo 2,6 litru benzínu na sto kilometrů.
Ergonomie všech ovládacích prvků tady kohokoli, kdo kdy seděl na motocyklu či skútru, nepřekvapí. Všechny ovládací prvky se dobře ovládají i v rukavicích, černobílý displej je perfektně čitelný ve dne i v noci. Snad jen s jeho nastavováním jsem se musel několikrát poradit s manuálem. Ale, kolikrát v životě to člověk dělá, že.
A co praktičnost? Jasně, s nádrží mezi nohama si nikam nepověsíte nákup. A možná se vám ani nevejde do úložiště pod sedlo. To sice vypadá veliké, ale popravdě řečeno se mi tam vešel leda malý nákup. A integrální helma ve velikosti L? Ta se tam taky nevejde. Alespoň máte vepředu malý kastlíček na telefon i s kabelem, který tam určitě několikrát zapomenete. Případné úložiště ale můžete vyřešit příplatkovým kufrem. Anebo nosit na zádech batoh.
Verdikt
Aprilia SR GT 125 není nejpraktičtější skútr na zemi. Podle vkusu každého nebude ani nejkrásnější. Ale čím víc nad tím uvažuju, tím víc mi připadá jako to nejlepší, co si člověk může koupit, pokud chce nahradit auto. Můžete s ní kamkoli, ani delší cesty tolik nebolí (a to mi věřte, absolvoval jsem na ní cestu do Brna a zpět do Prahy). A ze všech věcí, které jsem letos stihl osedlat, na ni vzpomínám nejradši. Nová stojí 99 900 korun. A když dovolíte, mrknu se teď na bazoš, jestli už ji někdo nechce prodat.
Technické údaje:
Motor: jednoválec 125 ccm
Výkon: 11 kW (15 koní) při 8 750 ot./min
Točivý moment: 12 Nm při 6 500 ot./min
Převodovka: bezstupňová převodovka s automatickou odstředivou spojkou
Maximální rychlost udávaná (v testu): 99 km/h (115 km/h)
Provozní hmotnost: 144 kg
Spotřeba v testu: 2,6 l/100 km
Základní cena: 99 900,- Kč
24. září 2022, 09:26
-1
Souhlasím, stroj celkem pěkný, výkon na 125ccm odpovídající, cena za nový stroj, ve srovnání s konkurencí, by taky obstála. Jakého vzrůstu je redaktor/testér? Mám 185cm a 95 kilo... :-)
24. září 2022, 12:51
0
180 cm a okolo 85 kg. :)