Forester z roku 1997 byl crossoverem v původním slova smyslu. Šlo o vůz, který spojoval praktičnost a prostornost tradičního SUV s jízdními vlastnostmi a hospodárností osobního vozu. Měl sice lehce zvýšený podvozek a poněkud “krabicoidní” tvary, zároveň si ale držel celkem nízkou siluetu a působil velice obratně. Nešlo ani tak o zvýšený kombík, jakými v té době byly třeba Audi A6 Allroad Quattro, Volvo V70XC, nebo konec konců i stájový kolega Outback, ale spíše, s trochou nadsázky, o jakési “snížené SUV”. Byl postaven na platformě modelu Impreza, což mu díky plochému motoru umožnilo nabídnout nižší těžiště a lepší ovladatelnost než konkurence.
Druhá generace Foresteru dorazila v roce 2002 a přinesla modernizovaný design, vyšší úroveň bezpečnosti a lepší komfort. Subaru také představilo výkonnější verze s přeplňovaným motorem, což modelu zajistilo oblibu nejen mezi rodinami, ale i mezi automobilovými nadšenci. Se třetí generací se ale Forester docela vytáhl a dorostl i klasická SUV. Ztratil tím sice část své nevšednosti, nabídl ale více místa a užitné hodnoty. A následující verze tento koncept dále rozvíjely. Poměrně úspěsně, nutno říci, protože se od roku 1997 prodalo více než pět milionů kousků.
I nová, v pořadí již šestá generace “lesníka” (jak vozu v redakci přezdíváme), představená v loňském roce, nese proporce klasického rodinného SUV. Nepřináší žádnou zásadní revoluci, ale spíše průběžně vylepšuje osvědčený recept. Nechybí tu všechny klasické přísady – plochý motor e-boxer, symetrická čtyřkolka, bezstupňová převodovka lineartronic, terénní režimy x-mode, ani armáda asistentů EyeSight. Všechno to je ale zabaleno do modernějšího, a dle mého názoru také mnohem líbivějšího kabátku.
Inovovaná přední část působí robustněji, mohutnější maska v kombinaci s přepracovanými světly je trochu méně fluidně asijská, než tomu bylo u předchozí verze. Docela se mi líbí i celkem odvážně tvarované plastové nástavce kolem dokola celého auta – pod nárazníky, v podbězích i na prazích. Forester vážně prokouknul, obzvláště v testované “dobrodružné” výbavě Field a khaki metalíze vypadá jako stylové výletní náčinní. Vlastně jedinou výtku mám ke stylizaci linek na a prolisů na boku vozidla – všechny jsou lehce skloněné a stoupají směrem k zádi, což na takto velkém autě už působí trochu “nahrbeně”.
Interiér vozu je navzdory tomu, že jde o horkou novinku, poměrně konzervativní. Ovšem v tom nejlepším smyslu slova. Nejsou tu žádné trčící plovoucí displeje, netrpí trendem “asketického minimalismu”, volant je kulatý a s normálními “nedotykovými” tlačíky, řadí se pákou, která po zařazení zůstává ve té které poloze a v kapličce přístrojů jsou dva kulaté analogové budíky s ručičkami. Ano, je tu samozřejmě veliký displej infotainmentu, který do sebe částečně pohltil i ovládání klimatizace, nechybí ani povinné asistenty (které bohužel na rozdíl od některých konkurentů nejde vypnout nějakým příhodným dlouhým stiskem jednoho tlačítka), jinak je to ale vcelku mile konzervativní místo.
Spokojený jsem byl i se sedadly, poněkud specifická je pak za volantem, která je překvapivě málo “židličková”, naopak se tu sedí na poměry SUV poměrně nízko. Hádám, že je to určité dědictví původních nízkých Foresterů. Ono se to hodí i k jízdnímu projevu, který je díky nízko posazenému plochému motoru v lince s převodovkou, stálé čtyřkolce a tuhé karoserii (podle brožurek prý o deset procent tužší než u předchůdce) na hony vzdálený často u SUV kritizované rozbředlosti a nečitelnosti.
Nikoho asi moc nepřekvapí, že má Subaru dobrý podvozek a přesné řízení – vozy téhle značky jsou tím pověstné. Co jsem ale nečekal byla velice specifická lehkonohost Foresteru, alespoň v nižších okreskových a městských rychlostech. Nejen, že je díky hybridní dopomoci velice mrštný a navzdory bezstupňové převodovce reaguje bez prodlev na pokyny plynového pedálu, výborná je i jeho směrová stabilita a ochota zatáčet. Ačkoli je to vcelku velké rodinné SUV, jste v něm pořád řidičem a ne kormidelníkem.
Ono to totiž zvenku vypadá, jako by ten původní Forester, ono “snížené SUV”, léty zmizel a z modelu se stalo jedna z mnoha “rodinných bublin na kolech”. Jenže on tam pořád je. Možná navlečený do trochu vyšší karoserie, ale se stejně dobrým a velice specifickým základem. Neříkám, že je to auto pro každého, ale máte-li rádi vozy s vlastním nezaměnitelným charakterem a dobrými jízdními vlastnostmi, měli byste si Forestera vyzkoušet.
Verdikt
Forester prošel generační obměnou, nabízí modernější technologie, inovovaný vzhled, dvě nové barvy a pár moderních vychytávek. To důležité ale zůstalo stejné – jízdní vlastnosti a nezaměnitelný charakter. Nejde o vůz bez chyby, namátkou zmíním například poměrně skromnou kapacitu palivové nádrže, 48 litrů, což v kombinaci s vyšší spotřebou (WLTP 8,1 l/100 km, v testu 9,0) znamená poměrně časté návštěvy benzínové pumpy. Patříte-li však mezi ty, co ocení jak Forester jezdí, rádi mu jeho apetit odpustíte.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec boxer, 1995 ccm
Celkový výkon: 100 kW (136k)
Točivý moment: 182 Nm
Převodovka: bezstupňová CVT se sedmi virtuálními stupni v manuálním režimu
Pohotovostní hmotnost: 1729 kg
Max. hmotnost nebrzděného / brzděného přívěsu: 750 / 1870kg
Objem palivové nádrže: 48 l
Maximální rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100: 12,2 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 9,1 l/100 km
Cena testované verze Field: 1 150 000 Kč




















































Initial C
10. 5. 2025, 06:12V zamori uz se prodava verze s hybrid boxerem vyvinutym s pomoci Toyoty, mj. s Millerovym cyklem (ale zrejme bez eCVT) - 200 koni a vyrazne snizeni spotreby. Je jen s podivem, proc to i s ohledem na vlastnicky podil Toyoty v Subaru tak dlouho trvalo. Tak snad brzy i v EU https://newatlas.com/automotive/subaru-2025-forester-strong-hybrid/