logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Honda CR-V HEV: Skvělý podvozek, odladěný hybrid a spousta místa.

Honda CR-V přijíždí v nové generaci. S full hybridem jde o všestranného společníka, její hlavní trumf ale najdete na podvozku.

Pokud jste sledovali letos v lednu automobilové zpravodajství, asi vám neunikla zpráva, že se za loňský rok stala celosvětově nejprodávanějším autem Tesla Model Y. O necelých dvacet tisíc kusů vyfoukla vítězství dlouholetému šampionovi – Toyotě Corolla. Její pozice asi nikoho nepřekvapí, stejně jako vysoké umístění užitkových Fordů F-series. Věděli jste ale, že pětici nejprodávanějších aut uzavírá právě Honda CR-V?

S letošním modelovým rokem do Evropy přijela i její zbrusu nová generace, která zásadně přiostřila dříve kulaté tvary a sjednotila přední partie s ostatními SUV modely značky. Úzké světlomety a výraznější maska vozu sluší, líbí se mi i snaha opticky odlehčit masivní ponton a vyvážit celkové proporce. Vzhled sice není nijak šokující, ale myslím, že zestárne se ctí. Dokonce došlo i k zásadnímu zjednodušení designů kol, těm novým chybí k dokonalosti jen to, aby nebyla lakovaná černě. Co je špatného na klasické stříbrné? Ale to už si, pravda, trochu vymýšlím.

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Zvenčí tedy inovacím tleskám, ale uvnitř už si tak jistý nejsem. Předchozí generace v plné výbavě působila v interiéru skoro až prémiově. Dost tomu pomáhal zdařilý vnitřek se světle čalouněnými sedadly a ozdobné obložení ze skutečného dřeva, ne jen nabarveného plastu. To mi v nové generaci trochu chybí. S nostalgií vzpomínám také na vkusné zapracování displeje do vozu, tady Honda přesla na systém trčící obrazovky, který bohužel nevypadá dobře téměř v žádném voze. A také v souladu s trendy přesunula střední výdechy klimatizace níže takže studený vzduch z klimatizace z nich míří přímo na zápěstí řidiče držícího volant. Pokud máte problémy s karpály, tak víte, že to není úplně ideální. 

Design interiéru se tu stylově blíží menším modelům, hlavně současnému Civicu, vzhledem k dimenzím auta je tu ale toho tmavého plastu na můj vkus už trochu moc. Ne snad, že bych měl výhrady ke zpracování nebo kvalitě materiálu, obojí je v nejlepším pořádku, ale schází mi tu nějaký prvek, který by tmavou masu trochu rozbil a odlehčil. Honda navíc v souladu se svojí současnou obchodní strategií nenabízí téměř žádné možnosti individualizace. Konfigurátor umožňuje v interiéru pouze přidat možnost okrasné sady illumination za necelých devatenáct tisíc, což je vzletný název pro osvětlené prahy a hranu kufru. Pochvalu si ale zaslouží panoramatické střešní okno, bez kterého si CR-V nekoupíte – je i v úplně základní výbavě a onu tmavost přeci jen trochu kompenzuje. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Z hlediska funkčnosti ale nemám nejmenších výhrad. Nové CR-V má samozřejmě inovovaný palubní systém, který narozdíl od předchozí verze běžící na Androidu funguje bez výhrad rychle a je velice přehledný. Konzervativce pak potěší plně tlačítková klimatizace, otočný váleček hlasitosti a plejáda knoflíků na volantu a kolem něj. V CR-V se, až na skutečně specifická nastavení, dá fungovat zcela bez nutnosti dotýkat se displeje. Ten tak snadno zůstane čistý a bez upatlání a otisků prstů.

Líbí se mi, že ačkoli CR-V svými rozměry nijak nepřerůstá své konkurenty, je v ní skutečně královská porce místa. A to i vzadu, kam se s klidem vejdou tři dětské sedačky vedle sebe. Bohužel tu ale nedošlo na instalaci prostředního Isofixu, i když by se sem evidentně vešel. To je trochu škoda, ale co se dá dělat. Z nabídky také už v minulé generaci s nástupem hybridu zmizela sedmimístná konfigurace a ani u téhle nové si ji nejde objednat, ačkoli v kufru by se dvojice menších křesel v klidu poskládala. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Jízdně si není na co stěžovat. Honda sice netrhá asfalt, ale jede vcelku předvídatelně, elektromotor si se spalovákem předávají štafetu zcela autonomně a odmyslíme-li si dálniční tempo nebo razantnější zrychlování, většinu času o pohonu prakticky nevíte. Odhlučnění je příkladné a sladění celého ústrojí jakbysmet. Zaznamenal jsem ale, opět ve srovnání s předchůdcem, vcelku znatelný nárůst spotřeby. Jak tabulková (z 5,5 na 6,7), tak i reálná (starou jsem jezdil za 6,1 touto za 7,2). Novinka má sice o 2 kW a pár newtonmetrů lepší výkonové hodnoty, ale protože přibrala něco přes šedesát kilo, je rozdíl minimální. 

Překvapilo mě zjištění, že novou CR-V si v PHEV verzi, kterou před časem otestoval kolega Dan, můžete u nás koupit jen s pohonem přední nápravy. To ale naštěstí neplatí pro full hybrid, který jsem si vybral k testu já. Letmý pohled do konfigurátoru Hondy sice ukazuje, že zrovna teď se čtyřkolka nenabízí ani v jedné z variant, ale snad jde jen o nějaký krátkodobý výpadek, skladových vozů se čtyřkolkou je v nabídce celá řada. Systém Real time AWD je totiž skutečně povedený.

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Kdybych měl na Hondě vypíchnout jednu specifickou věc, kterou se odlišuje od konkurence, je to bezpochyby naladění podvozku. CR-V se pyšní takzvanými “ampitudně reaktivními tlumiči”. Možná jste o nich už slyšeli, nějaký ten pátek se objevují v Acurách. Systém je to překvapivě jednoduchý, ale velice účinný, schématický nákres najdete v galerii, v zásadě jde ale o jakýsi “tlumič v tlumiči”, který si poradí s rozbitými cestami, nebo roletou. Reaktivní tlumení probíhá na základě zpětné vazby (čím víc ran jde do tlumiče zespoda, tím více je kompenzuje), není tu žádná složitá elektronika, jen chytrý mechanický design, což je mi velice sympatické. 

V praxi to znamená, že CR-V nerozhodí ani soustava několika děr za sebou, u kterých se jinak často stává, že kola nelogicky odskakují (v některých případech tak může dojít i k proražení pneumatiky na hraně dalšího výtluku – možná se vám to také někdy stalo, já takhle prorazil gumu na testovací Octavii). Díky tomu může být CR-V pocitově tvrdší a komunikativnější, než jiná SUV, zároveň z vás ale na dírách nevyklepe duši. Myslím si, že je to dokonce o dost funkčnější technologie, než různé hi-tech systémy skenování vozovky lidarem a podobně (zdravíme do DS Automobiles). 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

A právě kombinace výborného podvozku a klasické čtyřkolky s kardanem a rozumně naladěným mezinápravovým diferenciálem může za to, že se CR-V skutečně skvěle řídí. Nejen na poměry SUV, ale troufnu si říct, že strčí do kapsy i některé hatchbacky. Tak dobré a funkční to je, pořád jde ale o poměrně starosvětské řešení, které by mohlo mít celkem slušnou trvanlivost a lze ho rozumně servisovat. Koukal jsem na ceny reaktivních tlumičů na zmíněnou Acuru a není to nic hrozného – rozhodně to nelze srovnat s částkami za komponenty sofistikovaných aktivních podvozků plných elektroniky. Jízdně se před nimi ale Honda rozhodně nemusí stydět.

Verdikt

Zdá se mi uvnitř poněkud tmavá a chybí mi v ní třetí řada sedadel. Možná by se mi líbila i krapet nižší spotřeba. Ale jakmile se rozjede, na všechny výtky zapomínám. Honda CR-V se čtyřkolkou totiž hlavně skvěle jezdí. Hybrid jako by tu ani nebyl, nemusíte kvůli němu měnit svoje řidičské návyky, nic po vás nechce a ničím neotravuje. I tu rekuperaci můžete klidně vypnout a nechat vypnutou. Testovaný kousek za milion a čtvrt už sice míří do cenového spektra některých premiových značek, na druhou stranu tu ale z výbavy nechybí opravdu nic. Než ze zvyku vyrazíte pro novou RAVku, zkuste se svézt Hondou, možná vás překvapí stejně mile, jako mě. 

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1993 ccm 
Výkon: 109 kW 
Točivý moment: 189 Nm 
Převodovka: bezstupňová eCVT
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s 
Provozní hmotnost: 1806 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,7 /100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena vozu (Elegance, 2WD): 1 119 900,- Kč
Cena testovaného vozu: 1 267 800,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte