reklama
načítám data...

Paní má se má...

30. prosince 2016, 14:26 4 komentářů Michal88

Ne, nebudu tady zpívat odrhovačky. :) Jen bych rád napsal něco o Citroënu C4.

zobrazit celou galeriiMajk Zed: Paní má se má...

Žvejkaček bylo dost, je třeba provětrat i něco tvrdšího. :D Abych to upřesnil, auto patří mé přítelkyni, je Citroënfan tělem i duší, na Citroën srazu jsme se vlastně i potkali. 

Automobil kupovala v roce 2014 jako lehce jetý se 40 tisíci kilometry od dealera Citroënu ve Stařeči u Třebíče. Auto jí tenkrát tak učarovalo, že se vydala na svůj první Citroën sraz, kde jsme se poprvé potkali. Ale ten zapeklitý příběh, jak jsme k sobě hledali cestu, to vyprávět teď nechci, jde tu teď především o auto…

Jedná se tedy o Citroen C4, generace B7, rok výroby 2011 s motorem 1,6VTi/88kW. Zvenku se designérům povedlo na jednu stranu sladit určitou excentričnost s líbivými a moderními tvary, na stranu druhou, je z toho takový trochu blob jako všechna ostatní současná auta. (Nejen) díky tomu se z tohoto modelu stalo nejspíš velmi oblíbené auto a je dost vidět i po našich silnicích.

reklama

Velký vliv na to mělo kromě vnější vizuální umírněnosti oproti předchůdci i navrácení se ke klasické koncepci volantu. Zmizel pevný střed. Citroen tak přišel o zajímavé a funkční řešení, byť je pravda, že lidem, kteří nejsou na novinky zvyklí a nejde jim o originalitu, to může dělat problém. V interiéru pak najdeme digitální automatickou dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač, ovládání rádia na volantu a teď už i originální rádio s podporou USB disků a Bluetooth. Dříve v autě bylo originální rádio také, ale bez podpory USB, jen s mp3 přes CD, což samozřejmě nevyhovovalo. Sehnalo se proto jiné originální rádio s tímto, mikrofon a jiný volant kvůli ovládání handsfree, které je právě na volantu. Mechanicky to byla celkem sranda, ale s originální diagnostikou Diagbox, aby si vůbec auto s rádiem povídalo, to bylo prokletých svatých. Přístrojová deska je pak moderně laděná do současných tvarů, všude nějaké boule a prolisy. O zobrazování informací se starají čtyři displeje. Jeden uprostřed přístrojovky nad rádiem, na kterém je i palubní počítač. Další tři jsou v budíkách. Je zajímavé, že C4 má jak analogový rychloměr (kdy rafička není ukotvena ve středu, ale běhá po obvodu "tubusu") a i digitální, který je uprostřed. Ten zároveň ukazuje stav tempomatu. V levém tubusu je ukazatel řazení a otáčkoměr a v pravém pak ukazatel paliva v nádrži a dojezd. Chybí Vám tam něco? Mě ano, teploměr chladící kapaliny. Tím bohužel C4 nedisponuje. Má pouze červenou kontrolku přehřátí, není tu ani modrá, která by ukazovala studený motor.

Sedačky jsou z textilního pevného materiálu, aby se zabránilo jejich většímu špinění a lépe se udržovaly. Na sezení jsou relativně tvrdé, ale ne nepohodlné. Bylo vidět, že se konstruktéři snažili o přijatelný kompromis. I přes relativně výrazné boční vedení nejsou úplně nepohodlné ani pro prostorově výraznější postavy jako já. Kabina je celkem světlá, ale člověk má díky obklopení přístrojovkou, volantem a celkem masivním středovým tunelem pocit stísněnosti. Ovšem je to jen pocit, řidiči ani cestujícím nic vysloveně nevadí a nechybí, jako např. u Fabie středová konzola tlačící do nohy a kabina je v rámci třídy prostorná. 

Když odhlédnu od interiéru a přejdu k pohonnému ústrojí. Motor je 1,6VTi/88kW, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Jedná se o řadový čtyřválec DOHC s 16 ventily, řetězovým rozvodem a s nepřímým vícebodovým vstřikováním paliva. Hodnoty jsou 88 kW při 6000 ot./min a 160 Nm při 4250 ot./min.  Po nechvalně známém 1,6THP je to druhý nejsilnější benzinový motor v C4. Motory jsou ze stejné rodiny Prince, ale VTi neměly výrazný problém s rozvody, jako přeplňovaná verze THP a extrémní zakarbonování se jí také vyhýbalo. Zajímavostí je, že motor má plynule proměnný zdvih a časování všech ventilů. Má to jednu obrovskou výhodu a tou je velmi rychlá reakce na plynový pedál a celková živost motoru. Motor má takové prapodivné chování na zážehový motor. Začíná se probouzet kolem 1600 ot./min a celkem rovnoměrně s mírnou gradací táhne ke 4000 ot./min. Pak ale jako by tam někde blafly saze malému Hulkovi a s velkou chutí začne utíkat až k 6000 ot./min. Převodovka zdatně sekunduje, kupodivu není ani extra potřeba šestka při rychlejší jízdě po dálnici. Neruší ani žádný aerodynamický hluk. Motor je do kabiny celkem dobře odhlučněn, je slyšet jen minimálně a to pouze v té správné míře, aby se člověk mohl orientovat v řazení podle sluchu. V tom ale Citroën vždy vynikal. Ukazatel řazení se moc vážně brát nedá, motor se pak zbytečně podtáčí.

Podvozek je zcela v rámci třídy. V předu pseudo-McPherson s vinutými pružinami, vzadu vlečená náprava s torzní příčkou, též na vinutých pružinách. Na všech kolech jsou pak kotoučové brzdy. Podvozek je naladěn spíš do komfortu, ale bez toho, aby ztratilo stabilitu při houpání nebo dalo řidiči pocit, že nemá vše pod kontrolou. Komfortu ale určitě přidávají i 16" kola místo 17" nebo dokonce 18" kol. I boční náklony jsou celkem výrazně omezeny. Po pravdě, protože mi to auto neříká pane, nesnažil jsem se o nějaké hledání limitů. Co bych ale ještě rád uvedl, na této a pak předešlé generaci C4 (stejně tak verze (Grand) Picasso) má na zadní nápravě v kotoučích rovnou integrována ložiska zadních kol. Je hezké, že to výrobci ušetří náklady na smontování auta, ale zadní kotouče jsou pak podstatně dražší, než přední. Výměna je naštěstí v pohodě, ale ta cena…Naštěstí se to nemusí extra často, pokud by to tak bylo i u předku, bylo by to horší.

S autem se v současné době nejezdí žádné štreky. Ze začátku jsme za sebou jezdili přes půl republiky, tak se auto trochu protáhlo (stejně tak XM - já z Táborska, přítelkyně z Mostecka :) ), v současnosti se s ním jezdí především po městě a občas nějaké mimoměsto. Za rozumné jízdy si po městě hodně krátké trasy pápne 8 litrů. Mimo město je to pak cca 7,2 L/100km. Ecorallye pak lehce přes 6,5L/100km. Náklady na provozování se u tohoto auta nepíšou podrobně. Více méně se s ním zatím najelo asi 22 tisíc kilometrů a nekazí se. Zatím se dělají oleje a filtry dle intervalů od výrobce (výjimkou je motorový, ten max. 10t, neboť Longlife je zlo a zvlášť variátor časování a zdvihu je na kvalitu oleje náchylný a mohlo by se to časem velmi vymstít). Jediná oprava zatím byla výměna brzdových komponent a úprava byla výměna rádia. V plánu u tohoto auta toho moc není, možná kdyby se povedlo sehnat za rozumně elektricky ovládaný interiér s výhřevem. Není to ale nic nutného a v klidu se bez toho obejdeme.

Tak, snad jsem nikoho neodradil a teď do mě. :)


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

PeterLuk
30. prosince 2016, 16:45
0

Takže ste pár "citroeňákov", hej? Vždy som mal rád príbehy, tak sa už teším na ďalší blog. Trocha tej automobilovej romantiky nezaškodí... :D

Ale vážne. Keď ju predstavili, tak má nová C4 nadchla, to auto vyzeralo super. Konzervatívne, pritom ale osobitne. Potom keď som sa v nej neskôr odviezol, tak sa moje nadšenie z nej trochu schladilo - bol to však taxík. V otrasnom stave...

reagovat
Michal88
30. prosince 2016, 18:42
0

Myslím, že by to za napsání stálo, protože to byla trochu trnitá cesta, ale teď, jestli by o to byl velký zájem. :)

Knightrider
30. prosince 2016, 21:10
0

Presne jak rika PeterLuk, trocha ty automobilovy romantiky neuskodi, tak to klidne napis. A propo, ja pani Knightriderovou taky nasel mezi autama, tak si rad prectu jinej pribeh podobne prastenych lidi. :-)

Michal88
30. prosince 2016, 23:26
0

Tak jo, už to mám napsaný, teď to ještě musím dát autorizovat slečně Citroënové. :D