načítám data...

Krab kadeřníkem!

05. října 2016, 23:02 7 komentářů krab

Mazda experiment číslo pět se také vyskytla v mé garáži. Ano, už je to tak....

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Krab kadeřníkem!

Ale abych nepředbíhal. V životě autíčkářově je velmi fajn když se vyskytne nějaké to auto které je natolik nekompletní, že do něj fouká. Zkrátka auto kterému chybí střecha.

Z nějakého důvodu mě nikdy nechytala představa pořízení kabrioletu. Pokud má být auto bez střechy, ať je to tedy roadster. Automobil, který se už konstruoval jako otevřený vůz a který nemá svojí běžnou uzavřenou variantu.  Což ovšem některé mají a pravděpodobně jste si někteří už mohli všimnout mé poněkud nápadné náklonosti k uzavřeným karoseriím vytvořených původně na bázi roadsterů.

V době, kdy jsem již měl uzavřenou verzi legendárního roadsteru MGB, jsem usilovně přemýšlel jaké bude naše další auto a tentokrát takové co čechrá vlasy ve větru.

Klasicky s omezeným rozpočtem člověk vymyslí leda tak kadeřnický supersport, Mazdu experiment číslo pět!

Zatím ovšem vyčkejte, vymyslel jsem něco jiného a do konce koupil za podobný peníz co by mě bývala ta Mazda v dobrém stavu stála. A tak se stalo, že jsme letěli někdy v roce 2009 do Británie koupit na jižním kraji Londýna od jednoho usměvavého Anglického chlapíka s evidentně Pákistánskými kořeny (ne hádáte špatně, Chris Harris to nebyl…) automobil s názvem Jensen-Heley. 

Auto, které jsem předtím na živo v životě neviděl a kromě toho inzerátu o něm měl jen velmi chabé povědomí. Myslím, že se kdysi dostalo do knihy „100 největších automobilových průšvihů“ nebo konstručních zmetků, chcete-li.  A s tímto vozem, s Jensenem-Healey z roku 1972 jsme s partnerkou hrdině přepluli Kanál a vydali se napříč západní Evropou k domovu.  Přes počáteční snad ani ne nedůvěru, ale pocit absolutní jistoty, že ta šunka co jsem před chvílí koupil nedojede ani do Doveru, natož pak do Čech se Jensen-Healey v reálu zařadil hrdě do sbírky mých starých aut která jsem kdy měl a byla opravdu velmi, velmi spolehlivá. 

Historie toho auta je celkem zajímavá, ale to se dá snadno vygooglit. Co chci říct je, že se tedy nakonec alternativa k otázce co jiného než MX5 dá najít. Stále vzpomínám na točivý motor, který pro tento vůz vyvinul Colin Chapman na bázi dvoulitrového bloku čtyřválce Vauxhall. Měl dvě vačky a čtyři ventily na válec a pyšnil se plaketkou Lotus. A točil 6700 otáček za minutu!  A bylo to roce 1972 v sériovém autě, které nebylo supersport a ještě před pár lety se dalo a nakonec možná i dneska při troše štěstí a hledání dá pořídit za cenu staré zachovalé MX5tky! Bohužel motor byl zdaleka to nejlepší čím se vůz pyšnil, jízdní vlastnosti trochu pokulhávaly, ale pořád bylo každé svezení moc atraktivním zážitkem.

Po zhruba třech sezonách s tímto autem jsem toužil opět po nějaké změně a poté co jsem ho prodal jednomu prazvláštnímu sběrateli Britských vozů jsem se zkrátka nákupu kadeřnického expresu neubránil.  Jeden takový už v té době taky v rodině byl. Otec měl poslední, tehdy třetí generaci a já si ji občas půjčoval. A musím uznat, v těch dobách jsem prožil období totální zamilovanosti s tímto roztomilým stroječkem. MX5 byla zkrátka dokonalá a v mých očích nejlepší a nejkomunikativnější sportovní auto co jen si člověk může kdy pořídit. A mohl bych v obdivných a oslavných kecech pokračovat dál a dál…

Půjčováním třetí generace moje vášeň pro Mazdy MX5 nekončila. Postupně jsem potkal pár dalších lidí co tento nejlepší sportovní vůz na světě měli taky a nebo si ho v té době pořídili. Jeden dokonce dvakrát, naštěstí alespoň pokaždé v jiné barvě.

A já moc dobře věděl, že musím okusit tu ryzí a puristickou první generaci s vyklápěcími světlomety, protože jestli je MX5 nejlepší sportovní auto na světě, pak první generace zvaná „eNáčko“ je pravým Svatým grálem!

A tak se stalo, že se doma objevila stříbrná mrkačka NA ve vůbec nejslabším provedení šestnáctistovky a bez svoru, zato ve vynikajícím stavu koupena po pravém fanatikovi do MX5tek.

S menším odstupem času vidím, že tohle auto pořád a bez nadsázky mělo něco do sebe. Bylo moc příjemné po všech stránkách. Foukalo do něj, interiér se nerozpadal jako u Jensena-Healey a pokud jsem netlačil nijak zvlášť na pilu moc hezky zatáčelo a působilo jako fakt milý malý sporťák.

Pokud jsem trochu přeci jen zrychlil, tak i přes můj až vyloženě citlivý a pomalý jízdní styl ( Ne, pravděpodobně bych Jamese Maye neporazil v časech na kolo na libovolném okruhu..) začaly se dít trošku nepříjemné věci. Karoserie pocitově přestala být tak nějak pevná a jistá a řízení tak trochu zgumovatělo a vyměklo. Takže proto ty vtípky o holičích a kadeřnících?  Hmm, něco na tom fakt asi bude! Já už si to dneska klidně veřejně přiznám.

Roadster bych si opět dokázal v garáži představit na novou letní sezonu.

Držte mi tedy palce ať je to tentokrát něco jiného než opětovné podlehnutí svodů pořídit další exemplář MX5tky.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. října 2016, 09:26
1

MX-5 určitě není špatný auto, ale já osobně design "á la Beruška" nepovažuju za dostatečně chlapskej a "Žabák" u NA a ND taky ne, takže bych určitě volil něco jinýho. Myslím, že možností se najde dost, ať už to budou novější auta, než NA nebo NB nebo něco naopak třeba i mnohem staršího. Ty s tím evidentně problém nemáš, což je super. :-) Tvůj vozový park je pořád to nej, co jsem tady u čtenářů viděl. :-)

reagovat
RCNP
07. října 2016, 15:06
0

Ty máš fakt zajímavou automobilovou historii! Jinak já mám rád kabriolety, ale kvůli jen jednomu místu v garáži mám "praktičtější" kupé. Ač jsem měl hříšné myšlenky, že bych jezdil celý rok v kabrioletu, naštěstí tou dobou nová MX5 ND se ještě u nás neprodávala, tak jsem neudělal žádnou blbost. Sám osobně mám úchylku na targy a T-topy, což dneska nikdo nedělá kromě porsche a zase mazdy. To mi přijde akorát poměr mezi zhýralostí a praktičností. Jinak mě napadá jako alternativa třeba Z4 (M), nebo starší Boxster. Případně třeba původní Alfa Spider.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. října 2016, 15:24
0

Targa je vynikající věc. Měl jsem jí na 1999 Trans Amu (http://carphotos.cardomain.com/images/0016/43/88/16023488_large.jpg) a vyloženě jsem si to zamiloval. :-) Na Mustangu mi pak strašně chyběla. Corvetty se taky pořád dělají jako targy, ale to už je zase cenově trochu někde jinde. (https://c2.staticflickr.com/6/5557/14534409928_ee4fdc074f_b.jpg) Ale je to nádhera. :-)

krab
07. října 2016, 18:18
1

dík za komentáře! Targy se mi taky líbí, a Corvetta je vůbec taky auto co by člověk měl jednou alespoň vyzkoušet. A ty starší už jsou vcelku dostupnější a jsou to ameriky, takže údržba nebude taková pálka... což právě u těch boxsterů a někdy i Z4ek atd. může bejt problém. Jedno americký auto jsem v garáži taky vlastně měl. Respektivě jsem měl dvě, ale to jedno jsem koupil a pak zas prodal v USA. Ale v ČR jsem jednu ameriku koupil a asi rok s ní jezdil... ale sporťák to tehdy nebyl. Takže nákup starší Vette na mě jistě ještě někdy v budoucnu čeká...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. října 2016, 18:51
0

Vette je dobry auto, ale popravde ty ceny dilu jsou dost divoky. Ja mam jen C4, coz je ta nejlevnejsi Corvette na porizeni i servis, ale i tak ty ceny jsou vyrazne vyssi, nez treba u 5. generace Mustanga, ktereho jsem mel predtim. A to ten Mustang byl o 11 let novejsi auto. Z toho jsem byl na zacatku dost rozcarovany, nez jsem se s tim smiril. Kamarad ma C5 a treba sada novych tlumicu u jeho auta vychazi na 80 tisic, celni sklo u verze s head displayem na 60, a podobne. :-(

krab
09. října 2016, 19:57
0

Hmm, no jo, supersport zkrátka nejde provozovat za cenu běžnýho auta! Na druhou stranu ta pořizovací cena není úplně jen z říše pohádek a snů. Tedy max. ta C5 verze. Ty nové C7čky jsou pochopitelně jiná liga. Ovšem, stale atraktivní a v dnešním světě prakticky úplně ojedinělá možnost kupě pořádného auta s targou, V8 vpředu bezmála 500koni a manuální převodovkou! Takovejch aut už mnoho není. Lze si koupit Porsche 911 stale z manuálem, lze si koupit Astona Vantage V12S s manuálem, ale to je skoro všechno. Ovšem ta Vette se dá pořídit do 2.5 mega úplně nová....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. října 2016, 08:41
0

Přesně tak, to máš naprostou pravdu. Je to Amerika, takže pořizovací cena je výrazně nižší, než u konkurence a ve finále asi i ten servis. A špatný svezení to fakt není.:-)