načítám data...

Evropa hejtuje šestiválce a osmiválce!

09. září 2016, 18:03 3 komentářů krab

Mělo by mi to vadit? A je to fakt ten omílaný Brusel kdo za to může?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Evropa hejtuje šestiválce a osmiválce!

Onehdá, pohledem do jednoho konfigurátoru automobilky jsem se zamyslel, že vlastně žádný evropský výrobce nenabízí v roce 2016 relativně dostupné sportovně střižené auto s víc jak čtyřválcovým benzínovým motorem (nepočítaje Mustang). Hmm…   A do toho přichází nový Boxster a Cayman s plochým přeplňovaným čím? Čtyřválcem!

Na internetu se dočteme hodně klasických litanií na toto téma a já pořád přemýšlým, zda to má cenu fakt tolik řešit. Pak jsem se zamyslel. Opravdu bych si koupil za milion a víc korun sportovní hatch, sedan, nebo coupe či roadster z motorem který na papíře působí jako čipnutá verze běžného čtyřválce který najdeme v autech za půl mega? Původně jsem si říkal že ani omylem.

Na druhou stranu mám čím dál tím větší pocit a nutkání si tyto svoje dogmatické představy radši pořádně na vlastní kůži vyzkoušet a zamyslet se. Příjemné evropské řadové šestiválce a oslňující osmiválce jak je známe z BMW, Audi, Mercedesů možná nejsou technicky zas až tak nepřekonatelné jak by se na první pohled zdálo.  Dokonce i zvukovým projevem se dají některé nové čtyřválce v hot hatchích či sporťácích označit za nejen „okej“ , ale i za vyloženě sexy.  Ne, bohužel ani MX5 a ani BRZ/GT86 mezi nima neni…  A na druhou stranu některé a řekl bych bohužel mnohé co zní na první poslech dobře mají ten zvuk takový vyumělkovaný, prostě nepřirozený. To mi připadá vždy když někde slyším startovat či projíždět Abarth 500, což je jinak podle mého názoru fakt výborný projekt a držím Abarthům palce nahoru. Moc rád bych se podíval a vyzkoušel nový Boxster / Cayman. Nicméně a to v teoretické rovině se ukazuje, že absence dvou válců nemusí být zákonitě důvod k nenávisti. Naopak zvuk jaký jsem slyšel na různých videích se mi moc líbí.

Čtyřválce mají jednu výhodu. Jsou lehčí a mají méně pohyblivých součástí než šestiválce a osmiválce. Kde pochopitelně ztrácejí  je ta charakteristika a hladkost chodu, určitá vžitá nonšalance vzbuzující pocit že mám něco lepšího. Prostě něco co nenajdu v závodní jídelně.

Existuje světlá vyjímka. BMW stále nabízí přeplňovaný třílitr a v provedení M140i si ho můžu za cenu něco přes mega koupit i s manuální převodovkou a bez systému Xdrive. Hurá!

Je toto ta správná puristická volba? Měl by můj instinkt upřednostnit v očích mainstreamového zájmu tohoto dinosaura před technokratičtější konkurencí?

Začínám být na pochybách. Jak tak v týdnu používám v příměstském více či méně, respektive často více přiucpaném provozu moje obstarožní mnichovské kupé se šestiválcem a manuální převodovkou, začínám mít určité pochybnosti. Pochybnosti o tom, že auto je sice skvělé a moc rád ho řídím, ale  nad tím, že na své trase do práce se vlastně vůbec nesvezu. A všechno to krásné a oldschoolové, to citlivé tužší řazení, tvrdší spojka, motor co by se rád napil benzínu a protočil to začíná v dnešním běžném příměstském provozu kde hodně z nás jezdí nejčastěji vadit. A je to tu. Všechny ty důvody proč jsem si pořídil právě ten vůz mi najednou lehce vadí a na chvilku bych se viděl daleko spíš v něčem s převodovkou DSG a pružným turbomotorem, případně snad v elektromobilu, i když tady už zacházím do extrémů!

Ta pointa tedy je někde v tom kde se člověk mimo závodní okruh ( kam se prostě dostaneme málokdy) opravdu sveze. A stejný problém řeším na motorce a ve veteránu. I když motorka je hbitější a tím pádem se proplete a veterán zase pomalejší a zážitek je už jenom jet a to kamkoli, snad kromě zpropadené jižní spojky. Ovšem tu pravou jízdu v kupé BMW bych si vysnil někde na krásných neděravých širších okreskách, téměř bez provozu a téměř bez vesnic.  A něco mi říká že pořízení BMW M140i s manuální převodovkou může leckomu způsobit úplně stejné zklamání. Zklamání z toho, že do prostředí kde najezdí 80% času se to auto  vůbec nehodí. Neřku-li představit si pořídit staré Lambo Diablo s tím nápadem že s ním v hezkých dnech budu jezdit z okolí Prahy do Prahy do práce. No to by musela být frustrace asi ještě o mnoho větší. A Každý lichý týden nová spojka!

Zrovna v týdnu jsem si trasu domů chtěl vylepšit a jelikož byla nehoda na jižní spojce a vzal jsem to okolo Kunratic, Dolních Břežan, údolím kde je teď nový asfalt dolů na Zbraslav, pak do Radotína a pak serpentinami nahoru k Ořechu a dál směrem k domovu.  Myslíte že jsem se fakt svezl? Jo, kousek místy , ale provoz v podvečer je zkrátka katastrofa.

Takže si říkám že vlastně začínám pomalu chápat ty autíčkáře co si vybírají s konfigurátorů automobilek ty TFSI DSG , PDC, ZF 8stupňové zázraky s možnostmi mnoha jízdích režimů, protože prostě těch 80% času co stráví jako já v příměstském provozu prožijí komfortně a ten zbytek času si užijí ten zbylý potenciál. 

Nicméně, já se zlomit asi nenechám. Stačí vždycky pak otočit klíčkem jakéhokoli starého sportovního auta a rázem jsem zase ve svém světě. J 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

David Marek
09. září 2016, 21:06
0

hoj, jen drobné info... u blogů si můžeš nově nastavit svojí vlastní hlavičku :)
možnost uploadu najdeš v uživatelském nastavení :)

reagovat
Sklenk@
10. září 2016, 11:08
0

Super čtení který je smutnou pravdou...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. září 2016, 17:35
0

Vsichni, kdo bydli ve velkych mestech a okoli, maji tenhle problem. A presto je dinosaurus jmenem Ford Mustang s V8 pod kapotou nejprodavanejsim sportovnim coupe ve Velke Britanii a v Nemecku. Takze se svet snad jeste nerítí uplne do zahuby. Nebo s tim alespon jeste chvili pocka. :-)

reagovat