načítám data...

Aušus a … Fanatec - going nowhere fast 2

01. srpna 2021, 13:50 2 komentářů Radim Nemec

Jak jsem zmiňoval v předchozím blogu, došlo na upgrade a tentokrat jsem to vzal zase od Přemka (podlahy).

zobrazit celou galeriiRadim Nemec: Aušus a … Fanatec - going nowhere fast 2

Docela si vzpomínám, jak jsem si kupoval předchozí kokpit. Pro připomenutí – z čeho tohle celé vyšlo.
Volant jsem měl už roky předtím, ale vždycky ho přidělat se stolu, umístit pedály atd. bylo… zbytečně zdlouhavé. Kancelářská židle mě taky nějak přestala stačit a prostě celkově jsem cítil, že chci něco, co mi ten zážitek zlepší. Tak podobně jsem se cítil se starým kokpitem teď. Problém je – kam dál. Jak jsem nakousl, hodně jsem se díval na vybavení od firmy Fanatec – mají koherentní ekosystém, človek k nim koukne do e-shop-u a může odchazet s komplet vybavením. Navíc těsně ohlasili DD CSL … zároveň s tím ale přestali prodávat mého favorita mezi “volanty” (myšleno wheelbase) ClubSport Wheelbase. Takže mi zbývalo jedině čekat. V mezičase jsem se vrhnul na průzkum alternativ – bohužel jsem se jenom utvrdil v tom, že možnosti jsou sice nekonečné, ale fakt, ze wheelbase, quickrelease, volant samotný a buttonbox na volantu jsou každý od někoho úplně jineho a tím pádem mají každý svůj obslužný software, firmware a potencionální problémy mě odradil. Na druhou stranu – komunikoval jsem s člověkem, který měl víceméně všechny komponenty skladem a sám nabízel, ze mi to všechno předvede a vysvětlí. To u Fanatec-u není. Miliony videí a forum to ale snad bude kompenzovat. 
Takže čekáme… to bylo cca v únoru (echo o CSL DD jsem dostal ještě malinko dřív), release měl být někdy Q3. Všichni doufali, že Q3 znamená červen, a ne září. Zároveň jsem si nastavil asi dvě desítky alertů na různých stránkách s použitými věcmi a fórech – což se v květnu ukázalo jako rozumná volba. Po chvíli dýchání a pár klicích mi přišlo potvrzení, že objednávka je odeslána do skladu ke zpracování. Za dva dny u mě zvoní řidič UPS a já mu pomáhám v dešti s krabicemi.

… více krabicemi.
Asi si dokážete představit, že jsem za nějakých šest let zapomněl, že nesložený kokpit je poměrně masivní lego. Nedočkavý se dobývám do největší bedny, která skrývá plošně největší interface celé téhle parády – sedačku. Hmmm – ten trapný moment, kdy je sedačka v kokpitu lepší, než to, co mám v autě… naprosto. 
Jeste během meetingu se neudržím a vybaluju volant. Znovu ten sám pocit.Zatraceně, tohle je opravdu síla. Jako děcko se teším, až vypadnu od strojů a pustím se do kompletace. Kdybych jenom věděl.

“Prej germaneering, my ass” zanadávám, když kokpit projevuje snahu spojovat části, které mají být kolmo, spíše do trapézoidního tvaru. O půl hodiny později je ale hotovo a já se v duchu omlouvám, to když si vzpomenu, jak jsem musel do výsledného tvaru masírovat části starého kokpitu. Celou dobu se snažím první všechny pozice montáže tak nejak k sobe narovnat a zkusit, jestli to pozicování bude pak sedět se sedačkou, volantem, pedály, řadicí pákou a ideálně i ruční brzdou – paranoidní, že to budu muset pak celé rozebrat, abych to “o jednu dirku posunul” – ne, vypadá to dobře. 
Wheelbase je těžká. Čekal jsem macka, ale tohle je ještě víc. Originální montážní kit opět bojuje s lehkými nerovnostmi kokpitu a doufám, že při dotáhnutí necvaknu trubky, na kterých to drzi. Zase to bylo jako ježek v kleci, snažím se nic nepodřít… nakonec to všechno do sebe nejak zapadne. Kokpit ztuhne, ale pořád se nemůžu ubránit pocitu, že jsem od těch němců čekal vic. "Pořád je to milionkrát lepší, než předchozí” uklidňuju se. Celé to zvolna nabírá tvar. 
Asi nejvíc srandy jsem si užil s řadicí pákou a brzdou, do toho jsem se musel motivovat až další den, ale i to se nakonec povedlo. Spíš si myslím, že už jsem si to všechno chtěl vyzkoušet. 

Anyway – co jsem to říkal o tom ekosystému, firmwarech a všem? Tady naštěstí jeden balík ovladačů a jeden profilovacího softwaru, během dvaceti minut se všechno updatovalo. Včetně pedálů – ano, i pedály mají svůj vlastní, aktivně vyvíjený firmware. U Logi jsem nechápal, k cemu by mi byly profily dobré, tady jsou naprosto vitální částí tehle zkušenosti. Konec bezstarostnosti, pryč jsou dny, kdy pro vyzkoušení nového sim-u ho člověk jen nainstaloval a možná zkontroloval mapping. Pro každý je stránka fóra, dedikovaná základnímu nastavení na straně “volantu”, pak člověk začne laborovat s nastavením uvnitř sim-u samotného – tady je snad jasné, ze bez profileru by to slo jenom těžko. Představa, ze tohle profilování musím dělat ve třech rozdílných programech… mě neoslovila. 
Tak a teď snad konečně jak se tahle kontrapce ovládá, že? Je to skok o dvě třídy výš a ještě kousek navíc. Původně jsem chtěl počkat na “normální” endurance volant, tohle bylo k dispozici za dobrou cenu. Takže ten bude později. S formulovým se pořád dají docela dobře jezdit GT3, rozhodně oceňuji množství tlačítek a encoderů. Pedály jsou taky výborné s hydraulickým tlumičem na loadcell brzdě, v krabici mi ještě leží mod na zkrácení dráhy a změnu tvrdosti, který se mi nechtělo instalovat hned ze startu. Super jsou i dva vibrační motory na brzdě a plynu, které se dají konfigurovat např. na aktivaci ABS, nebo třeba prokluz kol pod plynem. Technicky zdatnější jedinci touhle dobou už musí chápat, že tyto informace rozhodně nejsou součástí standardních knihoven XInput, což vysvětluje nároky na kompatibilitu zmíněné níže. Překvapením je kvalita řadicí páky, která má výborný chod ať už v H, nebo sekvenčním módu. Pokud se samotné wheelbase týče – nakonec jsem skončil u řady "Podium DD1”, kterážto dokáže vyvinout sílu až 20Nm špičkově. Musím říct, že i pro velice dobrý pocit z aero-heavy aut mi stačí nějakých 10Nm, na víc jsem si zatím netroufnul. Co je "nebe a dudy” je rychlost a množství informací, které tahle bedna dokáže zpracovat a poslat k rukám. Ne, že by mě to udělalo rychlejším, ale daleko víc si to uživám. 
Zatím nejlíp se mi podařilo nastavit Assetto Corsa Competizione, které se teď stalo mým primárním sim-em, postupně se snažím vyladit další – dobře funguje i rFactor 1&2 a Automobilista 2. Trochu nevýhoda je potom jasná absence rozumné podpory např. BeamNG a podobných menších, nebo arkádovějších titulů, které fungují out of the box na desetinásobně levnějším volantu (Logi) pořád líp. Beam je ale jediný, který mě zatím mrzí a věřím, že časem nejaké rozumné nastavení najdu.

Toto budiž varováním pro lid, který se rozhodne začít se simracing-em z nudy během “doby temna”. Neberte to raději moc vážně, neb skončíte jako já s kusem auta v obýváku návštěvám k odivu. A údivu. … ale stejně si myslím, že si to v koutku duše užívají, než si odplivnou “no dobrý, ale stejně je to řádný magor…"

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
02. srpna 2021, 10:21
2

Vypadá to fakt dobře. Já jsem (asi) skončil u TMX Pro a TH8A, zapojené do XboXu a skrz plátno v sále. A baví mě to i tak, jezdím si jen tak pro radost Alpinkou hodinku večer před spaním:-) O to více oceňuji, žes to tu dal do blogu.

reagovat
Radim Nemec
02. srpna 2021, 16:19
0

Uz to, co mas je vazne dobre, svym zpusobem me mrzi, ze jsem uplne preskocil prave belt-driven volanty a jak jsem napsal - 2Nm jsou fakt malo, ale nejakych 8Nm by mohlo vazne stacit hodne lidem. No a pokud se nekdo diva po nejakem upgradu, pockal bych si na nejake recenze prave toho CSL DD. Hype kolem toho byl masivni, parametry zni slibne.