Pokud byste chtěli zjistit, jak se vlastně na svět dostala značka Wartburg, museli byste prolistovat archivy až do třicátých let dvacátého století. Těsně před vypuknutím Velké vlastenecké války se v nacistickém Německu prodával vůz DKW F8 s velice moderní koncepcí. Poháněna byla přední kola, a to pomocí dvoutaktního tříválcového motoru. Toto pokrokové řešení ponechávalo dostatek prostoru posádce i zavazadlům a zároveň umožňovalo udržet nízké výrobní náklady. Nástupce F9, který se měl do autosalonů dostat v roce 1940, však zůstal pouze na prknech konstrukčních kanceláří, jak se automobilový průmysl postupně přeorientoval na válečnou mašinerii. Z výrobních pásů koncernu Auto Union (dnes Audi) tak namísto levných DKW sjížděly pancéřované Sd-Kfz 222. Poté co se ve vybombardovaných zdech továrny v Eisenachu usídlili nejdříve sovětští a později východoněmečtí vojáci, vyvstala potřeba zásobit socialistický lid automobily. Zrodil se tak Wartburg 311, pojmenovaný podle hradu tyčícího se nad továrnou. Jako základ tehdy posloužil nerealizovaný DKW F9 . Na ocelovém podvozkovém rámu se usídlil předválečný dvoutakt s výkonem 38 koní pohánějící přední kola s pomocí manuální čtyřstupňové převodovky s řazením pod volantem. Rámová konstrukce umožnila výrobu mnoha karosářských verzí a tak mimo klasického sedanu a kombi vznikla překrásná verze Coupé, otevřený roadster či čtyřmístný otevřený terénní speciál pro potřeby Volkpolizei. Přestože pohonná soustava byla tragicky poddimenzovaná, koncepce auta byla již dvacet let za zenitem a celkově se nejednalo o kdovíjak ekologický či spolehlivý vůz, jedno se prvnímu Wartburgu nedá upřít. Obvzlášť ve ‚sportovní‘ verzi vypadá prostě nádherně a dvoubarevné lakování ještě podtrhuje mimořádně vydařené proporce. Jen škoda, že posádka otevřené verze musela poslouchat ohavný lomoz vycházející z pod kapoty.
načítám data...
Poslední komentáře
- Trinom, Jak se servisuje elektromobil?
To je samozřejmě pravda. Zejména v případě požáru trakčního... - Habakukk, Volkswagen ID.Buzz: Fillmoreův comeback...
Protože je to malý a 3. isofix se nevlezl. - briza, Jak se servisuje elektromobil?
Čili abych to shrnul. Elektropíčoviny nejsou k hovnu jen v rámci... - HeavySmoker, Jak se servisuje elektromobil?
Trinom: Súhlasím, ICE horia častejšie a tie dáta nejde poprieť,... - sheogh, u blogu Prodat či neprodat...
Haha, ja ted resim uplne to stejne a taky jsem uplne nerozhodny... - Michal Lenc, Jak se servisuje elektromobil?
Myslíš, že ten garážista nebude umět vytáhnout z auta... - HeavySmoker, BMW 330e xDrive: Dokonalost díky detailům
David: Majú to pekné, ale len za príplatok 2700Kč za galvanizovaný... - Mechanik, BMW 330e xDrive: Dokonalost díky detailům
galvanicky pokovené je za mě třeba chrom, čili ocelový nosič... - Mechanik, Jak se servisuje elektromobil?
převis poptávky bude a to výrazný, můžeme začít od začátku,... - HeavySmoker, u blogu Prodat či neprodat...
Robí radosť? Používaš ho? Ak áno, tak si to nechaj. Ak nie a držíš... - David Střítežský, BMW 330e xDrive: Dokonalost díky detailům
Mechanik: stříbrné věci zrovna v BMW mají celkem hezky zmáklý,... - Sato, Jak se servisuje elektromobil?
Frodo: super napísané. Je až fascinujúce, že niektorý ludia... - Michal Lenc, Jak se servisuje elektromobil?
To s tím převisem poptávky nad nabídkou, to jsou takové... - Marek Brunner, BMW 330e xDrive: Dokonalost díky detailům
ad integrace el. motoru do převodovky: strašně záleží na provedení,... - Mechanik, u blogu Prodat či neprodat...
Rozumím ti, mám to stejně. Já svoje hotová auta neprodávám,...
Poslední inzeráty
Dodge Charger vyměním za můj H-D
2020 rok výroby
87 koní výkon
1 745 ccm objem
Superformance Corvette Grand Sport NABÍDKA PŮJČKY BEZ PLACENÍ NOT
2023 rok výroby
500 koní výkon
56 ccm objem
Ford E150 Econoline E150 5.8L V8
1976 rok výroby
209 koní výkon
5 800 ccm objem
Oldsmobile Delmont
1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem
Rušné diskuse
- ElBlesk Pony: Den plný překvapení
87 komentářů - Autíčkář se ptá: Vysoký věk vozového parku. Problém či nafouknutá bublina?
71 komentářů - Alfa Romeo Tonale: Na stylu záleží
67 komentářů - Jak se servisuje elektromobil?
63 komentářů - Guilty pleasure aneb forma sebetrýznění
62 komentářů - Ford Mustang Mach E GT: Musclecar, který neřve a nečoudí
55 komentářů - Volvo XC40 Recharge Twin: Ideální služebák? Nebo ne?
52 komentářů - Jak na displeje?
47 komentářů
04. srpna 2022, 16:12
0
https://www.autickar.cz/auto-dne/wartburg-311/642/
06. srpna 2022, 22:16
0
auto je to fakt pěkný. Koncepce určitě zastaralá na svou dobu nebyla ani náhodou - spíš byla velmi progresivní. Už na začátku 60-tých let se pracovalo na samonosné karoserii pro W353 a tragický byl pouze ten dvoutakt, který ovšem měl taky své výhody a na ekologii se tehdy nehrálo.
26. srpna 2022, 21:01
-1
Jako sorry, ale ten text k obrázku je totální blábol. Wartburg je jedna z nejstarších automobilek světa, založená už v roce 1896. Jeden z prvních Wartburgů z té doby je i v Národním muzeu v Praze. Před první světovou válkou se přejmenovala na Dixi a mmj vyráběl model DA3/15 (licence Austin Seven). Ve dvacátých letech eisenašskou fabriku koupilo BMW a jejím prvním modelem bylo právě DA3/15. První sportovní model BMW se jmenoval DA3/15 typ Wartburg!! Nekecám. Auta BMW se zde vyráběla až do druhé světové války. Po ní se výroba rozjela znovu, ale pod vedením komunistů, takže de facto byly 2 značky BMW, což se v Mnichově nelíbilo a musela se značka přejmenovat na EMW (Eisenacher Motoren Werke). Dále ale produkovali předválečné modely BMW. Mezi tím v nedalekém Zwickau se musel koncert Auto Union (4 kroužky značí spojení 4 značek - Audi, DKW, Wanderer a Horch) odstěhovat do západního Německa. Značky Audi, Horch a Wanderer úplně zanikly. Zůstala jen obnovená DKW, která před válkou vyráběla dvoutaktní modely, vč. typu F8 (dvouválec!). A měla vyvinutý model F9 (už tříválec). Ve Zwickau se nejprve rozjela výrova F8, ale už pod značkou IFA. Následně podle plánů DKW připravili model F9, který se ale výrobně přestěhoval do Eisenachu, kde na jeho základě vyvinuli typ EMW 311, prodávaný jako Wartburg 311.Následovaný typem 353 a v roce 1988 1,3. Když se vrátím k DKW, tak ta začala vyrábět tříválcový model 3=6 (podobný F9), který se vyráběl nejvíce a nejdéle v Argentině. Následovali typy Junior, F11 a F12. Mezitím DKW koupil Mercedes a donutil Auto Union vyvinout typ F102 (stále dvoutaktní tříválec 1,1) a k němu do stejné karoserie zabudovali motor Mercedes 1,7. A aby to komerčně oddělili a pozvedli, tak čtyřtakt dostal obnovené jméno Audi (model F103). Pak už ale Auto Union koupil VW a dál už to znáte.
11. března 2023, 07:05
0
Jen malé upřesnění. Prototyp DKW F9 tak úplně na prknech nezůstal ale po válce se v Eisenachu s drobnými úpravami vyráběl jako IFA F9 s motorem 900 ccm o výkonu 29 PS co by předchůdce W311, který už ale měl výkon zvýšený na 38 PS. W311 - 1000 ccm a mezityp W312 (karoserie W311, podvozek pro 353) a W353 do 04/1969 měli výkon 45 PS a W353 po 04/1969 50 PS.
A o nějakém "tragicky poddimenzovaném výkonu" W311 se z dobového pohledu také nedá zcela mluvit. Byl to tehdy, v dané kubatuře, spíše takový běžný průměr. Např. motor soudobé Š440 (Spartak) měl sice o 2 PS vyšší výkon ale z objemu 1089 ccm a ještě v r. 1976 měla Š 105 výkon 45 PS. Nicméně W311 byl oproti Š 440 už z principu funkce a projevu dvoudobého motoru o něco živější. To platí i o W353 v porovnání se Š 105/120. Pokud se ovšem budeme bavit o hospodárnosti provozu, tak logicky vyhrávají čtyřtakty i když zrovna W311 a Š 440 ještě na tom byly s udávanou spotřebou při ustálené jízdě prakticky stejně.