načítám data...

Ptejte se Vojty: Petrolheadi a špatná auta

Nedávno jsme řešili, jak drahé musí mít petrolhead auto. Ale můžete být petrolheadem, i když jezdíte ve špatném autě? A co je to vlastně "špatné auto"? Může vůbec existovat něco jako auto, které je "objektivně špatné"? Nebo je to jen o vkusu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací. Tentokrát navazujeme na otázku z minulého týdne o petrolheadech a penězích utracených za auta.

Ahoj,

popravdě přiznávám, že sice s tebou nesouhlasím vždy, ale u článku o minimální útratě petrolheada ano. Vzápětí se ale tím pádem nabízí další dotaz. Píšeš, že člověk ani nemusí mít auto, aby petrolheadem byl. Myslím tedy, že pokud tedy podle tebe petrolhead vůz mít nemusí, tak pokud nějaký má, je jedno jaký, v tom případě bych s tebou opět souhlasil. Někteří pseudoznalci se mi však pokouší namluvit, že pokud člověk má špatné auto, nemůže být petrolhead. Podle mě je to kravina, znám dost kluků s Golfama, Cliama, nebo co já vim, ale třeba i s Feliciema, co sice nemají v garáži nic, kvůli čemu bychom potřebovali papírové kapesníčky, ale svým zápalem do aut tyto pseudonadšence do aut hravě předčí. Takže by mě zajímalo, co o tom soudíš ty a jestli se opět shodneme.

Martin

To je ovšem velmi zapeklitá a dosti "filosofická" otázka. Odpovědět na ní totiž znamená odpovědět na otázku ještě mnohem zapeklitější a důležitější. Totiž, co to je, takové špatné auto? A znamená "špatné auto" pro všechny to samé? Až v závěsu za jejím zodpovězením přicházejí otázky další – jako třeba způsob, jakým se onen nebožák ke svému příšernému vozu dostal, případně motivace, proč si jej vybral.

Začněme od začátku a alespoň letmo se dotkněme první otázky – ostatně tento týden jsme jí věnovali i Ptejte se a na stejné téma bude i čtvrteční Top10. Existuje mnoho druhý "špatných aut". Některá jsou prostě a jednoduše tragická ve všech ohledech. Navrhoval je někdo, kdo o autech moc nevěděl, nebo byla možná zdecimována útokem účetních někdy v průběhu procesu vývoje. Nebo se jen něco nepovedlo. Výsledkem bývají zoufalosti typu Aro 10, Daewoo Tacuma a jiné laskominy, vytvořené v rozvojových zemích.

Dalším druhem jsou auta, která vlastně špatná nejsou, jen jste od nich čekali víc. A nebo jsou ve skutečnosti dobrá, jen pro někoho jiného. A mixem těchto skupin mohou být nejrůznější (zejména prémiová) SUV a crossovery, případně "obyčejná auta", která jsou řidičsky nezajímavá a jsou považována za nudná, nezáživná a "petrolheada nehodná". Zde mohou být typickým případem většinovou společností zbožšťované a nadšenci opovrhované Octavie a Golfy 1,9 TDI.

U některých z těchto aut lze dosáhnout určité "objektivní shody" o jejich špatnosti. U jiných je to otázkou názoru. A na tom záleží, jak se budeme dívat na jejich majitele. Nechci tím říct, že by vlastnictví určitých aut jejich majitele automaticky vyřazovalo z řad petrolheadů, ale nutno uznat, že jsou vozy, které si automobilový nadšenec při smyslech asi nekoupí. Typicky jde o různé pseudoprémiové vehikly, které za absurdní ceny nenabízejí nic než drahé znáčky a odlesk slávy svých dražších sourozenců.

z octavie tdi si můžete dělat legraci, ale třeba jí jednou budete potřebovat

Další kategorií jsou auta, která sama o sobě těžko vzbudí nadšení a "petrolheadi" jimi rádi opovrhují, ale jsou užitečná. Můžete si stokrát dělat legraci z Octavie Combi 1,9 TDI, ale může snadno přijít den, kdy bude její nákup nejlepším řešením vaší rodinné mobility. A totéž může platit o Toyotě Prius nebo třeba o Volvu XC90. A o spoustě dalších aut, ze kterých by jen málokdo dokázal mít radost, ale někdy je i nadšenec k jejich koupit donucen okolnostmi.

U jiných aut je zase jediným hříchem fakt, že jsou levná – a tudíž jsou společností považována za "špatná" i když jsou vlastně geniální. Leckdo může považovat Fiat Panda nebo Citroën AX za špatná auta – přitom to jsou inženýrské skvosty, protože navrhnout dobré jednoduché auto je často těžší než navrhnout ucházející limuzínu.

A potom jsou tu auta, která jsou tak špatná, až je to činí zajímavými. Mohou to být staré ameriky, které jsou z většiny praktických a rozumných důvodů naprosto nesmyslné a příšené, ale jsou také krásné a jezdit s nimi je obrovský zážitek. Mohou to být nejrůznější historické relikvie, od Trabantu po Brouk. Mohou to být auta, která záměrně ignorovala technický vývoj, jako Morgan nebo Land Rover Defender.

Téměř u všech typů "špatných aut" lze najít nějaké důvody, proč by si je i skutečný petrolhead mohl koupit. Někdy jsou to důvody podivné a někdy mohou zavdávat důvod k pochybnostem o jeho úsudku, ale proč ne - každý děláme chyby. A co my víme, třeba bylo to Aveo za neodolatelnou sumu. Ne každý z nás má peníze nebo možnosti na to, aby mohl jezdit jen zajímavými a sofistikovanými stroji a existují životní situace, kdy se ani veškerá technická dokonalost a jízdní charakter starého BMW nevyrovná pocitu jistoty, který při cestování do práce nabízí zánovní korejský minivůz.

Existuje však typ automobilistů, který bych z našeho světa "petrolheadů", "nadšených motoristů" nebo jak si chceme říkat, vyřadil docela rád. A to jsou lidé, kteří jsou přesvědčeni, že jejich auto je mnohem lepší, než ve skutečnosti je - a nezapomínají to dávat okolí najevo. Máte Golf 1,9 TDI, protože potřebujete nenáročný, úsporný dopravní prostředek? Fajn, chápu vás. Máte Golf 1,9 TDI, protože je skvělý, rychlý, ujede i bavoráku protože je očipovaný a v zatáčkách jste s ním nejrychlejší, protože v něm sedíte s nataženýma rukama jako v F1 a máte na něm "sportovní podvozek" a "nízkoprofily" (dle potřeby dosaďte JDM Civic, "drsně americký" minivan nebo cokoliv podobného). Budu optimisticky předpokládat, že jednáte z politováníhodné neznalosti.

Ale pokud budete stále trvat na tom, že právě ta vaše slepá ulička je jedinou správnou cestou a my všichni ostatní to děláme špatně, pak pardon… a sbohem.

Poznávacím znamením opravdového petrolheada totiž není to, jakým autem jezdí, ale to, jaký má k autům přístup. Mnohem důležitější než vlastnictví auta, které je v komunitě "IN" je touha dozvědět se o autech co nejvíc a schopnost ocenit i jiná auta než ta, která jsou "vaším oborem".

Máte dotaz, se kterým si nevíte rady? Potřebujete poradi s nákupem auta? Rozsoudit hospodský spor? Nebo si prostě jen myslíte, že by daná otázka zajímala i ostatní? Pište na redakce@autickar.cz!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VelSatis
22. dubna 2015, 20:27
1

Neb jak se říká : Když ho miluješ není co řešit :-) Což jsem si často říkal u svého poměrně často stávkujícího Renaultu VelSatis :-D

reagovat
VoFi
22. dubna 2015, 20:35
0

Plně souhlasím a nemám co vytknout :)

reagovat
Ji
Jirka
22. dubna 2015, 22:54
0

V poslední době se na slovo petrolhead naráží skoro všude. A abych se přiznal, začíná mě to trošku štvát. Takže vám napíšu svůj radikální názor, proč. Dle mého je opravdových petrolheadů jen opravdu málo, ale označuje se za něj každej druhej nadšenec do aut. Myslím si, že je na čase "oddělit zrno od plev". Dle mého, správný petrolhead nikdy nebude mít Passata v kombíku s dieslem atd. To potom není petrolhead. A ano, nemusí mít žádné auto, ale až si jednou nějaké koupí, musí stát za to. I když to bude auto za pár tisíc. Abyste mě pochopili, pokud mám 15 tis. na měsíc a z toho chci dát do auta cca. 2tis. protože víc je mi líto, potom nejsem petrolhead. Ano, můžu být nadšenec nebo fanda do aut, ale petrolhead ne. Tohle označení by mělo zůstat jen pro těch pár lidí, kteří to "v hlavě nemají v pořádku" a z těch 15tis. měsíčně jim nebude líto dát třeba 8 tis. do auta, protože jsou to prostě blázni a žijí pro to. Ano, budou jíst suchej rohlík, místo masa, ale o tom to je. Auta by pro petrolheada měla být vším, na prvním místě před přítelkyní, rodinou, pořádnym bydlením... a pokud tomu tak není, tak to neznamená, že nemáte rádi auta, nebo že nejste nadšenec do aut, to ne. Jen by takový člověk neměl být označován za petrolheada. Petrolhead by měl zůstat označením pro těch pár naprostejch šílenců, pro ty dinosaury, co kašlou na to, jestli je to auto finančně sežere nebo ne, na to, kolik bude žrát, jak bude spolehlivý, nebo jak se bude líbit ostatním. Prostě petrolhead by měl být člověk, naprosto nepoužitelný pro normální život, protože všechny peníze bude cpát do aut. Takže pokud nejste petrolhead, znamená to, že ste normální, racionálně uvažující člověk. A nezapomínejme, že petrolhead by se dalo přeložit jako benzínová hlava. Nikoliv automobilová, nebo dieslová! Což nám jasně ukazuje, že příznivci nebo majitelé dieslů, by měli mít stejné právo užívat toto označení asi jako pětiletá holčička hrající si s panenkami.

reagovat
Wanix
22. dubna 2015, 23:27
0

sám bych to nenapsal líp, palec hore

mq
mq
22. dubna 2015, 23:39
0

A existují vůbec petrolheadi?

Když tak přemýšlím, tak žádného takového blázna asi neznám.

Jindřich
23. dubna 2015, 08:21
0

Tohle je už dosti radikální názor ale stotožňuji se s ním víc, nežli s názorem ve článku. Skutečný Petrolhead by měl mít opravdu petrol v hlavě ale je otázka, jestli to musí být nutně asociál, který nezná nic než svoji garáž, auto a na ostatní sociální interakce kašle. Možná je na čase zvážit, jestli se i petrolhead nevyvinul souběžně s tím, jak se mění doba.
Dneska je to kult a životní styl a slovo petrolhead je dnes všude.
Já od mala až do teď jezdím na motorkách, v autech, většinou i celkem petrolheadských a je to od dětství až do teď mým koníčkem, který vyplňuje velkou část mého volného času. Stálo mě to mraky peněz, které jsem zajisté mohl investovat lépe a rozumněji ale abych neměl kde bydlet nebo co jíst, takhle daleko jsem nikdy nezašel a ani o to nestál. Nevím jestli jsem petrolhead či něco jiného a úpřímně, je mi to i jedno. Vím že mě to tahle baví ať budu nazýván jakkoli.

Ji
Jirka
23. dubna 2015, 10:33
0

Jindřichu, ani já sám se nepovažuju za petrolheada. I když k němu mam celkem blízko. Je mi 24 a bydlim napůl u rodičů, protože prostě musim mít dvě auta, z čehož jedno žere 9l/100km a druhý 15l/100km. A ano, přítelkyně je až na druhém místě.. (Za což se jí omlouvám, ale ona s tim tak nějak počítala :-D ). A opravdového petrolheada znám jen jednoho. A je to motorkář. Bydlí v bytě, který je zařízen oprevdu stroze. Gauč, TV, pár věcí v kuchyni a matrace na spaní. A vedle matrace je plac, kde si tu svojí největší lásku (v jeho případě motorku) parkuje, servisuje, leští... :-D. A co na tom, že bydlí v pátém patře... Motorka se vejde do výtahu, takže co by řešil... :-D

Sh
Shackall
23. dubna 2015, 00:03
0

Aha, tak když si pořídím Chevy Suburban s 6,5 dieslem a následně obětuji velkou část volného času, abych ho zrekonstruoval a utopím v něm sto tisíc, zatímco mi teče do baráku, tak nejsem petrolhead. Ach so... Dle mého skromného názoru se může petrolhead nazývat každý nadšenec do aut, který: a) Ví čím jezdí a proč tím jezdí (např. jezdím Feldou, protože jsem ucho, a potřebuju hodně jezdit, abych se vyjezdil. A tak jsou pro mne důležité provozní náklady a radši najezdím 2000 km za měsíc Feldou, než bych 29 dnů v měsíci čuměl na BMW) b) Má vizi, kam se to něco má ubírat (např. podvozek kit car, vyladit motor, nejvyšší výbava, decentní zevnějšek) c) Ví, čím by jezdil, kdyby na to bylo (Stará AM Langoda) d) Snaží se bejt stále lepší jak za volantem, tak na dílně. Tečka.

Co se upřednostnění auta před ženskou týká, je to dost složité. Už jsem narazil na řadu krav, před kterými bych upřednostnil i naftovou Felicii. A naopak - když chlap narazí na ideální ženskou (a naopak) je nutné se vším praštit a řešit jenom ji. Kámoši to pochopí a aut (zbraní etc) je jak "censored". Ale další taková možnost nemusí přijít třeba 10 let...

reagovat
Ji
Jirka
23. dubna 2015, 10:12
0

Ano, pokud si pořídíte diesel, tak nebudete petrolhead. Asi by stálo za to, založit nové označení dieselhead, to byste pak mohl být. Můžete být milovník a nadšenec či obrovský fanda do aut, to ano, ale ne petrolhead. To s dieslem prostě nejde. Petrol znamená a znamenat bude benzín. ;-)

Sh
Shackall
23. dubna 2015, 14:36
0

A když za tím Suburbanem tahám na plaťáku Škodu 130 RS na kopce, tak jsem alespoň poloviční petrolhead, nebo dokud se nezbavím toho naftového krámu, není mi pomoci?

Ji
Jirka
23. dubna 2015, 15:13
0

A proč tedy ten Suburban nemáte v benzínu? Pokud se nemýlím, tak tam dávali motory s objemem přes pět litrů.

BobAsh
23. dubna 2015, 16:04
0

Protože naftový je na tahání lepší a zdaleka tolik nežere. Benzínový osmiválec je pro tahání přívěsů dosti vražedný nástroj.

BobAsh
23. dubna 2015, 16:06
0

A ad upřednostňování auta před ženskou: Pokud nepočítám případ semetriky, která prohlásí "půjde to auto, nebo půjdu já", protože chce být jediným středobodem vašeho vesmíru (a takové je potřeba se zbavit bez ohledu na to, jestli vás zajímají auta nebo akvarijní rybičky), je upřednostňování auta před partnerkou, kamarády, rodinou nebo jakoukoliv jinou lidskou bytostí, na které vám záleží, čirá idiocie.

Ji
Jirka
23. dubna 2015, 16:15
0

A to je právě ono. Petrolhead by spotřebu neřešil. To je to, co se tu snažim říct. Navíc si myslím, že ten opravdový petrolhead to o sobě vlastně ani neví, protože mu to nedochází. Prostě mu to přijde normální. Jak říkám, znám jen jednoho takového. A v tom je ta krása. Milovníků aut sou tisíce, petrolheadů jen stovky. A tak by to mělo zůstat!

BobAsh
23. dubna 2015, 16:24
0

Pardon, ale tohle jsou kecy. Spotřebu může člověk "neřešit" když má opravdu hodně peněz, a nebo když nepotřebuje hodně jezdit. A málokomu, kdo není multimilionář, vydrží ono "neřešení spotřeby" i chvíli, kdy se střetne s opravdovým životem.

Když mi bylo lehce po dvacítce, přišlo mi jako naprosto rozumné a racionální jezdit každý den starým Chevroletem Caprice s obřím karburátorem, ostrou vačkou a otevřenými výfuky. Že ta věc po městě žrala 25 litrů mě nijak netrápilo, i když to znamenalo, že skoro 1/3 mého příjmu skončila v nádrži onoho monstra. Nicméně ani tehdy bych nejspíš netahal auta za starým benzínovým Suburbanem, protože takový starý benzínový Suburban s dvoutunovým vlekem za sebou bude žrát těch 25 litrů i na dlouhé cesty - a to si už jen tak někdo nemůže dovolit.

Dnes se pořád považuju za "petrolheada" (jakkoliv ten výraz nemám rád) v tom smyslu, že si kupuju divná auta, trávím nezdravé množství času přemýšlením o autech a navíc mě moje obsese auty živí.

Ale auto, po kterém v tuhle chvíli nejvíc toužím, je Mercedes E220 CDI v kombíku, protože by mi učinil život pohodlnějším. A díky penězům ušetřeným za palivo oproti dennímu ježdění osmiválcem bych si mohl koupit třeba Corvaira.

martin_100
23. dubna 2015, 23:22
0

Bobe přesně tak!

Bigg.I
23. dubna 2015, 01:16
1

Asi to nebude uplně přímo k článku, ale vyjádřit se musím....
Dle meho jde spíš o přístup jakej má člověk k autům, přitom může jezdit něčím naprosto obyčejným ba dokonce ani auto nemusí vlastnit....
Napřiklad můj strýc, naprosto zapálen pro rally a prostě auta celkově jezdí obligátní stříbrnou Octávií 1. generace (benzín), z recese na kolech z 1. generace VW scirocco. Vlastnil předtím pěkně udělaného Escorta s laděným výfukem, drobným opti tuningem... Ale prostě ta Octavie mu vyhovuje po všech směrech...
Já sám auto ani nemám, ale pohybuju se v "kultůře" snad od útlého dětství.... Zatímco se ostatní otáčí na ulici za holkama já se otáčím častěji za auty...
Dokážu pochopit, proč někdo jezdí "nepetrolheadským autem" ale přesto dobrým autem pro daný účel. Ovšem auta, co jsou špatná ve své podstatě automobilu - jako např. Renault Thalia, si koupí asi jen ten, kdo auto bere jako dopravník z bodu A do bodu B.

PS: to s tím Fiatem Pandou - proč s ním asi jezdil donedávna James May tak rád ? Protože je to ve své podstatě dobré auto a dokázal si ho užít...

reagovat
peca
23. dubna 2015, 12:11
0

Vzdyt je to porad dokola. Byt petrolhead je proste moda, tituluje se tak kazdy, kdo precetl tri clanky ve svete motoru a vi, jak funguje spalovaci motor. A taky se porad ujistuje, ze mu to ostatni veri.

Jestli jsem petrolhead nevim, je mi to fuk. Proste mam rad auta, letadla, motorky, vlaky... a to je vse.

reagovat
martin_100
23. dubna 2015, 23:14
0

Všichni jste blbí scorpio je nejlepší ... jo sbohem :-D
Opět krásně napsaný myšlenky palec hore!

reagovat
Trinom
26. dubna 2015, 17:24
0

Říkal někdo Scorpio? :-D

martin_100
27. dubna 2015, 13:11
0

áááno :-)

Vajtek
24. dubna 2015, 02:24
0

Pořád se to točí do kola. Cokoliv je v extrémním případě málo petrolhead. Budu mít Civica, kterej i kdyby měl kovaný všechno od kliky až po čepičky na kolech, tak to bude míň petrolhead než třeba Vankel, klasická konstrukce válců je přeci málo. A navíc ne ledajakej vankel, RX-8 jezdí často, to chce alespoň RX-7. Ale přeci jen bude víc petrolhead, když tam bude turbo a foukat to stovky koní navíc, podvozek brzdy atd. je povinnost. No jo, ale na okruhu už je to taky málo petrolhead, přeci jen to mám na značkách Pepa od vedle mi ujel o 3 vteřiny, chce to vyrvat uplně všechno z auta, dát klec a udělat z toho speciál.

Takže je potřeba to tahat. Fuj diesel, ingorujme ten průběh točivého momentu, furt je to ropa. To chce minimálně Raptora s v8. Ale zase přeci nebudu dělat ostudu v Raptor klubu, to chce minimálně kompresor, chrom úplně všude a obrovský kola, který budou větší než zbytek aut na silnici a extrémní úpravu do terénu, co kdybych tu RX-7ku na vozejku chtěl na protáhnout skrz les? A k tomu všemu potřebuju něco na daily driving... hmm tak co třeba M3ka? E30? Né, nejsem přeci veteránista. F80? Fuj, tam je přeci turbo a elektrickej posilovač, zvuk z repra a navíc to už je snobský. To chce E46 M3. CSL sehnat nemůžu, takže si musím vystačit s vlastníma rukama, takže opět hup na podvozek, brzdy, karbonový sání a odlehčení... A co manželka? ... (zbytek si domyslete)

Takže asi tak, podle některých je tohle jediná forma petrolheada? Podlě mě extrémní fanatik do aut, což není špatně, ale pak se můžeme dostat k tomu, že jediný petrolhead je hypotetický majitel stáje kráslovské disciplíny F1, a to už teď samozřejmě s turbama a rekuperací taky není zcela pravda.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem