načítám data...

Chceme zpátky bělobočky!

Pneumatiky s bílou bočnicí nebo alespoň bílým pruhem, takzvané ‚bělobočky‘, už dnes potkáte snad jen na srazech veteránů nebo amerických aut. Možná ale přišel čas, aby se vrátily do běžného života.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zkuste si udělat takový malý průzkum. Sledujte při čtení novinářských recenzí a testů (můžete i u konkurence), co se v nich obvykle píše o kolech a jejich velikosti. A potom se podívejte, jaká kola uvidíte na autech, která potkáváte ve skutečném provozu. Myslím, že se nebudu příliš mýlit, když odhadnu, že drtivá většina testů bude zmiňovat fakt, že na nejmenších nabízených kolech jezdí daný vůz nejlépe a že na většině aut, která potkáte na ulici, uvidíte naopak ta největší kola, na jaká měl dotyčný peníze.

Aby auto bylo hezké, musí mít velká kola a nevyplněné podběhy vypadají prostě divně

Důvody této diskrepance mohou čistě racionálního a technicky založeného člověka poněkud zmást, ale ve skutečnosti na nich samozřejmě není nic záhadného. Velká kola jsou prostě hezčí. Známá designérská poučka tvrdí, že výška podběhu a potažmo i kola by měla odpovídat přibližně polovině výšky celé karoserie. A obrovské plochy podběhů vypadají prázdně a ‚nedokončeně‘, pokud nejsou něčím kvalitně vyplněny – přičemž to něco by neměla být černá a na pozadí tmavého podběhu se ztrácející pneumatika. A protože jsou auta čím dál vyšší a ‚nafouknutější‘, i kola se musí zvětšovat. I supermini už běžně jezdí na sedmnáctkách, na sedany střední třídy si – pokud nechcete vypadat chudě – musíte objednávat devatenáctky a cokoliv většího a prémiovějšího má dvacítky a víc.

Stále samozřejmě existuje několik málo aut, která velká kola mít musí, protože jsou osazena gigantickými brzdami. Ale na typickém dnešním voze zůstává i s nejmenším diskem v nabídce spousta místa kolem kotouče. Takže mezi hlavní ‚výhody‘ velkých disků patří to, že jsou těžší, dražší, hůř se na ně nasazují pneumatiky (které jsou také dražší) a ještě k tomu víc drncají.

Nízkoprofilové pneumatiky tehdy neexistovaly a tak se těm obyčejným daly bílé bočnice

Možná je proto na čase obrátit pozornost k Americe 50. až 70. (v některých případech i 80.) let, případně k dražším evropským vozům let 50. či období před druhou světovou válkou. Už tehdy si designéři uvědomovali, že velká kola, která lépe vyplňují podběhy, dělají auto hezčím. Ale protože nic jako dnešní nízkoprofilové pneumatiky neexistovalo, řešili situaci tak, že kola zvětšili opticky. Prostě a jednoduše udělali část pneumatiky bílou (či v některých případech jinak barevnou), aby vytvořili dojem velkého disku a tenké pneumatiky.

Auto pořád jezdilo na masivní pneumatice s vysokou bočnicí, která zajišťovala dostatek jízdního komfortu, ale kola krásně vyplňovala podběh. Pravda, celý bílý bok se hodil jen pro luxusní auta a vypadal poněkud ‚dědečkovsky‘, ale byly tu také pneumatiky s červenou linkou, které naopak podtrhovaly agresivní vzhled muscle cars.

moderní technologie by mohly ideu “bělobočků” posunout mnohem dál

Tak proč by něco takového nemohlo fungovat na moderních autech? Stejně jako u dalších designových detailů by dnes bylo určitě možné rozvinout myšlenku ‚bělobočků‘ o dost dál. Co třeba pneumatiky s vyměnitelným vzorem na bočnici, který by ladil s pruhy nebo dekorem interiéru? Proužky v barvě karoserie? Vzor navazující na design a barvu disku kola? Určitě existuje spousta možností, jak ‚ozdobit‘ pneumatiku tak, aby mohla její bočnice zůstat vysoká, a přitom opticky vypadat jako velké kolo.

A co vy? Pořídili byste si na auto ‚designové‘ pneumatiky? Dali byste jim přednost před většími disky? A máte nějaký nápad, jak by moderní pojetí takové věci mohlo vypadat? Dejte nám vědět v diskusi!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JLK
31. srpna 2015, 23:21
0

Na googlu jsem nasel firmu, co krome normalnich belobokych pneumatik nabizi i "dodelavane" bile pruhy na ruzne rozmery obyc kol http://www.autum.cz/. Takze kdyby nekdo mel odvahu to zkusit, tak to neni nijak moc drahe.

reagovat
Ja
James
01. září 2015, 03:30
0

Zkušenost s tímto je, že jak se pneumatika při otáčení deformuje, tak ti tato bočnice (zasouvá se pod ráfek a jak se guma přifoukne tak jí to přimáčkne a tak tam drží) postupně rozedře bok pneumatiky až do plátna. Takže nekupovat. Maximálně na něco, co najede 600km za rok.

Vl
Vlk44
31. srpna 2015, 23:23
0

Velký kola jsou nejhorší vlastnost resto mod amerik (i když kvůli brzdám často nutný nebo přinejmenším rozumný). Nízko sedící Riviera na bělobočkách však vypadá skvěle. Jde tu hlavně o to, že ponton karoserie jde neúprosně nahoru, a díky tomu vypadá každý moderní auto na silnici jak dětská hračka ..

reagovat
Ev
Evlo
31. srpna 2015, 23:24
0

Nedavno jsem je videl na multiple

reagovat
Da
Dad
01. září 2015, 01:37
0

Ano! Placaty gumy v CR nechceme!

reagovat
Mírus
01. září 2015, 03:03
0

Proč ne, zní to chytře...pro podporu tvrzení, že velká kola (disky) jsou především otázka vylepšení vzhledu a funkční důvody jsou spíš minoritní, lze ukázat na paradoxu, kdy vrchol automobilové závodní techniky - F1 - jezdí na 'ušmudlanejch' třináctkách.

reagovat
BobAsh
01. září 2015, 13:00
0

F1 není dobrej příklad, protože ty to maj v pravidlech.

Aleš
01. září 2015, 15:23
0

A co low ridery. Tam 13" je tradice a některý kluby se s váma prej nebudou vůbec bavi pokud máte větší.

reagovat
Ev
Evlo
01. září 2015, 12:57
0

Bych bral, ale v ruzove

Jo
Jose85
01. září 2015, 14:19
0

:)
Jako vážně- o několik odstínů (proti "zbytku auta") světlejší pneumatiky (u šedoněco ap naopak trochu barevnější-do oranžova,modra,zelena...) by nebyly tak špatný nápad... V kombinaci s vhodně vybarvenými disky by to eliminovalo významnou část efektu "bachratý s pidikolečkama/žebřiňák")

Vyloženě bílé bočnice se podle mě hodí spíše ke klasicky oblým tvarům (a pastelovým barvám). Třeba na té Rivieře už mi přijdou trochu divné, a u moderních aut to bude podobné...

Nedy
01. září 2015, 16:32
0

Růžová není problém. Dělají se poměrně běžně a dým při burnoutu je potom též barevný... :-)

Ev
Evlo
02. září 2015, 13:58
0

Barevny dym pri burnoutu bude spis nejaka vodicka, ruzove gumy nejdou normalne koupit.

Ma
Matt
01. září 2015, 11:54
0

Hmm...hned bych si koupil jednu sadu off road Vraníků kdyby dělali běloboké :-))

reagovat
Jo
Jose85
01. září 2015, 14:45
0

A když už jsme u toho lovení v minulosti... vícebarevné karoserie!
Barevné vzory byly běžné až do šedesátých let, s érou "coke bottles" a následné hranatosti to vymizelo. Dnešní auta s množstvím křivek a nesympaticky vysokými pontony vypadají, že jsou k tomu skoro předurčena. Zatím máme jenom občasné nesměle pestrobarevné střechy a ochranné pásy. (mínus kaktus)
Návrháři ve dvacátých a třicátých letech byli mistři v optickém rozbití tehdejších velmi vysokých a úzkých karoserií.
http://www.bugattipage.com/newspics3/t46dieteren.jpg
http://servimg.com/u/10/03/35/48/t46_cp10.jpg

...a na tomhle už se dá těžko něco pokazit.
http://i.blogs.es/e8506a/presentacion-fiat500l-05/650_1200.jpg

reagovat
Aleš
01. září 2015, 15:19
0

Řeknu ti že ten druhej odkaz ti nefunguje. Nebo alespoň u mě.

PepaSFI
01. září 2015, 14:51
0

já si troufnu odporovat. Myslím si že lidi chtějí velký kola a nízký gumy prostě proto že to tak chtějí. A chtějí to tak proto že......prostě proto. Kdyby totiž šlo o nějaké to optické vylepšení, aby v tom podběhu bylo co nejmíň té matně tmavošedé gumy, tak by určitě nejezdilo tolik aut s diskama v matné tmavošedé barvě.

reagovat
Woyta
01. září 2015, 23:29
0

Mame nalepky.
S tema se jde hodne vyradit.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem