Automobilový vývoj se povětšinou ubírá cestou plynulé evoluce, ale čas od času se objeví i nějaká ta revoluce. Přijde auto, které přinese přelomové technické prvky, zcela nové pojetí designu a nebo jednoduše působí, jako by celé přišlo z budoucnosti. Zákazníci jsou ale zvyklí na svou plynulou evoluci a na příliš křiklavé novinky obvykle nahlížejí poněkud konzervativně, takže právě ta nejvíce futuristická auta jsou často největšími propadáky – a jejich skutečné kvality jsou odhaleny až po mnoha letech.
Někdy ale pohled do budoucnosti zafunguje tak, jak se to podařilo třeba Citroënu DS z úvodní fotky. Je ale i mnoho dalších aut, která se snažila mířit do budoucnosti a obvykle více či méně minula. Od aerodynamickch Tater a Chrysleru Airflow až po NSU Ro80 nebo Tucker 48, jehož příběh skončil skoro dříve než začal.
Které auto podle vás hledělo nejdál dopředu? A mají revoluce vůbec šanci na úspěch, nebo je lepší jít osvědčenou cestou evoluce? Dejte nám vědět v komentářích!
16. června 2015, 07:36
0
To bude takový chyták. Nejprogresivnějším prvkem automobilismu je určitě škrabka ve víčku nádrže. Kde si můžu vybrat provizi?
16. června 2015, 14:08
0
Napiš do redakce, dáme ti mylyjón od Škodovky!
16. června 2015, 18:05
0
Az pujdete do Skodovky pro novy Superb s mylyjonem v kufru, zeptate se jich, zda ta skrabka je schvalne mirne vypukla, takze funguje jako zvetsovaci sklo? Dedovi se to hrozne libilo:D
16. června 2015, 18:20
0
Samozřejmě, není to jen tak ledajaká škrabka!
16. června 2015, 08:33
0
Ford T. Uz jen pro to, kolika lidem ukazal, ze presednout z konskeho povozu na auto, muze byt dobry napad.
16. června 2015, 08:59
0
NSO Ro 80 ? Preston 48 ?
Já znám NSU Ro 80 a Tucker 48 , ale já jsem ještě ze staré školy :-D
16. června 2015, 10:23
0
Omlouvám se za Bobashe, už jsem to opravil :-) Poslední dobou se nám nějak "daří"
16. června 2015, 09:52
0
Tesla S?
16. června 2015, 10:53
0
Ačkoliv to tu asi mnoho lidí rádo neuslyší, tak za model, co předběhl svou dobu, považuji Moskvič 2144 Istra z konce 80. let...
16. června 2015, 12:28
0
Ten moskvič je sice zajímavej, ale je to koncept, který se nedostal dál, než ke dvěma částečně odlišným prototypům. Podobných konceptů je spousta.
16. června 2015, 11:13
0
Řek bych že trabant 600 (kulatej) předběh výrazně dobu když vyjel jako novinka.
Považte. Malý lehký auto nabízející výborně využitej vnitřní protstor včetně na svou kategorii a dobu velikej prakticky tvarovanej kufr. (jako dneska s velkou slávou různý MPV)
Malej ale mrštnej motor s dobrou spotřebou pokud byl seštelovanej a neseděl za volantem totální blbec. (že to zní jako dnešní downsizing?)
Přední náhon taky tou dobou nebyl zrovna běžně používanej. (v tý době byl zadní náhos standart)
Karoserie využívala duroplast. Lehkej přesto pevnej a ke karoserii lepenej. (dnes využití plastů na kastlích opět novinkou a to že sou díly kastle lepený tim se kdejakej výrobce chlubí)
Jenže bohužel tak jak trabík svojí dobu předběh stejně tak jeho ta doba zase předběhla brzo zpátky.
16. června 2015, 11:40
0
Asi Citroen DS. Design vypadá stále moderně a hlavní byl hydraulický podvozek díky němuž mohl pokračovat v jízdě i když měl jenom 3 kola. A o tom že licenci na něj koupil i Rols Royce ani nemluvím.
16. června 2015, 11:53
0
DeLorean DMC-12
16. června 2015, 13:06
0
ale povedlo se to jenom jednomu kusu:DD
16. června 2015, 21:45
0
:D :D
16. června 2015, 12:19
0
Řekl bych, že Ford Model T svou technologií výroby a objemem produkce a pak Trabant P50 z roku 1957. Trabant P50 ve verzi kombi byl geniální a na svou dobu velice hezké malé auto s neuvěřitelným vnitřním prostorem (vztaženo k velikosti celého vozu). Předchůdce modelu P50, Trabant P70 z roku 1955 byl prvním sériově vyráběným automobilem s motorem napříč před přední nápravou a pohonem předních kol. Toto prvenství se v často připisuje britskému Mini, ale P70 se vyráběl o čtyři a Trabant P50 dva roky dřív. Tato koncepce převládá dodnes.
16. června 2015, 13:25
0
přidám něco z jiného soudku:
Crosley-ten poválečný pontonový...na miniauto inovací až dost... Možná by se slušelo říci na špatném kontinentě ve správnou dobu...
DKW Front, přesněji to první F1-přední náhon, motor uložený napříč. DKW sice bylo celkem úspěšné, přesto (nebo právě proto?) si na něj nikdo moc nevzpomene, i techgeekové mají asi rádi zajímavé příběhy (a průšvihy viz NSU Ro 80,Tucker...) a u DKW je historie celkem nuda :) ...a navíc vypadá německy ošklivě, roztomilosti historicky zapsaného "knedlíku" Mini rozhodně nedosahuje...
Autobianchi Primula-čtyřválec napříč, na rozdíl od Mini a jeho sourozenců kovenční uspořádání převodovky, které přetrvalo dodnes. Pokusný balonek Fiatu, prodejně celkem úspěšný, bezproblémový ...zapomenutý
16. června 2015, 14:11
0
To jsem měl jako angličáka!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3d/45/7a/3d457ad2c373e56565bdcfc843f23fe7.jpg
16. června 2015, 14:34
0
1948 Tucker Torpedo.
16. června 2015, 15:41
0
Za mne to jsou Citroen DS, NSU Ro80, M-B W126, prvni Range Rover, Lancia Augusta, Delta Integrale, Saab 99, a urcite by se dalo pokracovat. :)
16. června 2015, 17:13
0
Renault Mégane I
16. června 2015, 18:00
0
Tak me napada prvni Honda Insight (EZ1), dalsi alternativni pohon treba pak v pripade Chrysler Turbine car.
Tatry uz zmineny byly:)
16. června 2015, 18:55
0
Skoda Fabia 1,2 HTP - ta rozhodne predbehla svoji dobu. Mela zmrseny motor v casech, kdy se daly naprosto bezne koupit ty nejlepsi motory v dosavadni historii automobilismu. Po jejim vzoru se zacalo mrsit a mrsit a bude se mrsit az do naprosteho zmrseni.
Jes, aj hejt.
16. června 2015, 19:27
0
Audi A2
17. června 2015, 15:17
0
Jo, ta me napadla taky.
16. června 2015, 19:58
0
já se připojím k těm co zmínili Trabanta, ikdyž musím trošku něco poopravit. Jak tady už někdo zmínil, dnes klasickou koncepci předního náhonu s motorem napříč používala už před válkou DKW. A prý snad z modelu DKW F8 vycházela mechanická koncepce prvních Trabantů. Ale musím zmínit další pozoruhodnosti toho plastikwagenu. Trabant používal velice přesné a citlivé hřebenové řízení, k tomu se Škoda dopracovala až o pár desetiletí později při modernizaci modelu Š 105/120 M. Bezdušové pneumatiky, podobný případ. Trabant bylo možno mít s automatickou spojkou a taky s nezávislým topením. Existoval dokonce jakýsi poloprofesionální polooficiální tuning. Zatímco majitelé normálních aut řešili kde sehnat nedostatkové díly a podle příručky si dělali nářadí na opravy, trabantisti se v příručce dočetli jak upravit motor a výfuk pro vyšší výkon. Dokonce v servisech se dělaly opravy motorů výměnným způsobem. Přinesli jste vadný motor v tašce do servisu, zaplatili za generální opravu a dostali jste jiný, opravený.
17. června 2015, 13:58
0
Ano tak to bylo s tima motorama a kdo ho neuměl sám vyndat nechal si ho na počkání přehoditi .. ostatně byla to otázka 20 minut pro zručnýho mechanika.
Děda si tak nechal kdysi v plzeňskym trabantklubu měnit motor.
Když sem ještě měl trabanty a lecos se na nich naučil tak sem si na svym sfouknul výměnu spojky za 25 minut. Prostě sem dojel před garáž s klouzající spojkou a za 25 minut už měl zamčený vrata a jel domů.... to celý jen při montážní lampě v 11 v noci.... jo holt sem potřeboval ráno jet.
16. června 2015, 20:47
0
:D :D :D :D
16. června 2015, 21:53
0
Za mě aerodynamické Tatry.
16. června 2015, 23:01
0
Willys MB
16. června 2015, 23:03
0
Tatra 77. Vezmu-li v potaz, že značka představila jediný sériový československý dvanáctiválec v klasickém pojetí luxusního automobilu, aby následně přistoupila k vývoji něčeho zcela odlišného, s motorem chlazeným vzduchem, uloženým vzadu, aerodynamickou karoserií a řadou dech beroucích detailů, to považuji při vědomí síly zahraničních výrobců tradičně pojatých vozů za něco neskonale odváženého a hodného obdivu. Většinu skutečně zajímavých vozů, které zde byly zmíněny, samozřejmě znám, zvláště k Tuckeru Torpedo chovám velkou úctu, nicméně představa, že v polovině třicátých let minulého století zástupci relativně malé automobilky představili něco podobného, co ještě osmdesát let po svém představení připomíná návštěvu z dalekého vesmíru, to považuji za počin světového formátu, který době svého vzniku ujel o několik délek...
16. června 2015, 23:41
0
NSX,Supra, mamut