Pokud byste chtěli zjistit, jak se vlastně na svět dostala značka Wartburg, museli byste prolistovat archivy až do třicátých let dvacátého století. Těsně před vypuknutím Velké vlastenecké války se v nacistickém Německu prodával vůz DKW F8 s velice moderní koncepcí. Poháněna byla přední kola, a to pomocí dvoutaktního tříválcového motoru. Toto pokrokové řešení ponechávalo dostatek prostoru posádce i zavazadlům a zároveň umožňovalo udržet nízké výrobní náklady. Nástupce F9, který se měl do autosalonů dostat v roce 1940, však zůstal pouze na prknech konstrukčních kanceláří, jak se automobilový průmysl postupně přeorientoval na válečnou mašinerii. Z výrobních pásů koncernu Auto Union (dnes Audi) tak namísto levných DKW sjížděly pancéřované Sd-Kfz 222. Poté co se ve vybombardovaných zdech továrny v Eisenachu usídlili nejdříve sovětští a později východoněmečtí vojáci, vyvstala potřeba zásobit socialistický lid automobily. Zrodil se tak Wartburg 311, pojmenovaný podle hradu tyčícího se nad továrnou. Jako základ tehdy posloužil nerealizovaný DKW F9 . Na ocelovém podvozkovém rámu se usídlil předválečný dvoutakt s výkonem 38 koní pohánějící přední kola s pomocí manuální čtyřstupňové převodovky s řazením pod volantem. Rámová konstrukce umožnila výrobu mnoha karosářských verzí a tak mimo klasického sedanu a kombi vznikla překrásná verze Coupé, otevřený roadster či čtyřmístný otevřený terénní speciál pro potřeby Volkpolizei. Přestože pohonná soustava byla tragicky poddimenzovaná, koncepce auta byla již dvacet let za zenitem a celkově se nejednalo o kdovíjak ekologický či spolehlivý vůz, jedno se prvnímu Wartburgu nedá upřít. Obvzlášť ve ‚sportovní‘ verzi vypadá prostě nádherně a dvoubarevné lakování ještě podtrhuje mimořádně vydařené proporce. Jen škoda, že posádka otevřené verze musela poslouchat ohavný lomoz vycházející z pod kapoty.
načítám data...
Poslední komentáře
- Sato, Ptejte se: Jaký doplněk k elektromobilu?
toto je velmi zaujimava informacia - stirling, Ptejte se: Jaký doplněk k elektromobilu?
Teraz riesim predaj Granturisma pre kamarata fakt je to tak ze sportove... - RRRampapapa, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Nestárnou, protože staré byla už když je vyrobili :D - Habakukk, Tato auta zrají jako víno: Modely...
No tak to nevím hranatá krabice, 80. léta z toho přímo křičí.... - Irwinek, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Jojo, některá auta nestárnou :-D - Peťas, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Mercedes SLK W209. Kdyz ho vidim na ulici, reknu si, sakra to auto... - peca, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Mozna spis nez Superb mi nadcasovejsi prijde prvni Octavia. Kdyz... - mazany_lisak, Lexus LC 500 Hokkaido: Pět důvodů,...
Mít peníze, těžko by se rozhodovalo mezi kupé, které mi přijde... - Bigg.I, 1966 Dodge Charger: Když se ještě...
Je fakt, ze jsem se dival na vahu s tim nejvetsim motorem (7.6L... - Bernard L., Tato auta zrají jako víno: Modely...
Popravdě vůbec nevím kde se Ufo vyrábělo a (ne)prodávalo. - Bernard L., Tato auta zrají jako víno: Modely...
Ta 323F je taky parádní a vůbec mne nenapdla. Jinak naprosto... - Sato, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Ufo civic bol fakt super, ale reálne je z Anglicka, on sa v Japonsku... - Oris, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Sice to auto už dnes moc na silnici nepotkáte ale design má pořád... - Bernard L., Tato auta zrají jako víno: Modely...
Za mne určitě ten Fiat 500 a vlastně i "bratr" Fiat... - Iskar, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Podobný prípad ako Fiat 500 je aj nové Mini, ktoré tiež...
Poslední inzeráty
Chevrolet Blazer K5
1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem
Ford F150 XLT Singlecab Longbed
1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!
2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio
2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem
Rušné diskuse
- Autíčkář se ptá: U jakých aut si budeme za pár let říkat "že já to tehdy nekoupil..."?
39 komentářů - Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut
36 komentářů - Autíčkář se ptá: Chceme v Česku takeovers?
33 komentářů - Bazarový snílek: S nebem nad hlavou a kamarády za zády
32 komentářů - Volvo EX30 Twin Motor: Malé auto, velké plány
29 komentářů - Ford Expedition: Řešení občasné rodinné dopravy?
24 komentářů - Řídit odbor dopravy jako firmu
23 komentářů - Mazda 3 e-Skyactiv X186: Poslední Mohykán
21 komentářů
04. srpna 2022, 16:12
0
https://www.autickar.cz/auto-dne/wartburg-311/642/
06. srpna 2022, 22:16
0
auto je to fakt pěkný. Koncepce určitě zastaralá na svou dobu nebyla ani náhodou - spíš byla velmi progresivní. Už na začátku 60-tých let se pracovalo na samonosné karoserii pro W353 a tragický byl pouze ten dvoutakt, který ovšem měl taky své výhody a na ekologii se tehdy nehrálo.
26. srpna 2022, 21:01
0
Jako sorry, ale ten text k obrázku je totální blábol. Wartburg je jedna z nejstarších automobilek světa, založená už v roce 1896. Jeden z prvních Wartburgů z té doby je i v Národním muzeu v Praze. Před první světovou válkou se přejmenovala na Dixi a mmj vyráběl model DA3/15 (licence Austin Seven). Ve dvacátých letech eisenašskou fabriku koupilo BMW a jejím prvním modelem bylo právě DA3/15. První sportovní model BMW se jmenoval DA3/15 typ Wartburg!! Nekecám. Auta BMW se zde vyráběla až do druhé světové války. Po ní se výroba rozjela znovu, ale pod vedením komunistů, takže de facto byly 2 značky BMW, což se v Mnichově nelíbilo a musela se značka přejmenovat na EMW (Eisenacher Motoren Werke). Dále ale produkovali předválečné modely BMW. Mezi tím v nedalekém Zwickau se musel koncert Auto Union (4 kroužky značí spojení 4 značek - Audi, DKW, Wanderer a Horch) odstěhovat do západního Německa. Značky Audi, Horch a Wanderer úplně zanikly. Zůstala jen obnovená DKW, která před válkou vyráběla dvoutaktní modely, vč. typu F8 (dvouválec!). A měla vyvinutý model F9 (už tříválec). Ve Zwickau se nejprve rozjela výrova F8, ale už pod značkou IFA. Následně podle plánů DKW připravili model F9, který se ale výrobně přestěhoval do Eisenachu, kde na jeho základě vyvinuli typ EMW 311, prodávaný jako Wartburg 311.Následovaný typem 353 a v roce 1988 1,3. Když se vrátím k DKW, tak ta začala vyrábět tříválcový model 3=6 (podobný F9), který se vyráběl nejvíce a nejdéle v Argentině. Následovali typy Junior, F11 a F12. Mezitím DKW koupil Mercedes a donutil Auto Union vyvinout typ F102 (stále dvoutaktní tříválec 1,1) a k němu do stejné karoserie zabudovali motor Mercedes 1,7. A aby to komerčně oddělili a pozvedli, tak čtyřtakt dostal obnovené jméno Audi (model F103). Pak už ale Auto Union koupil VW a dál už to znáte.
11. března 2023, 07:05
0
Jen malé upřesnění. Prototyp DKW F9 tak úplně na prknech nezůstal ale po válce se v Eisenachu s drobnými úpravami vyráběl jako IFA F9 s motorem 900 ccm o výkonu 29 PS co by předchůdce W311, který už ale měl výkon zvýšený na 38 PS. W311 - 1000 ccm a mezityp W312 (karoserie W311, podvozek pro 353) a W353 do 04/1969 měli výkon 45 PS a W353 po 04/1969 50 PS.
A o nějakém "tragicky poddimenzovaném výkonu" W311 se z dobového pohledu také nedá zcela mluvit. Byl to tehdy, v dané kubatuře, spíše takový běžný průměr. Např. motor soudobé Š440 (Spartak) měl sice o 2 PS vyšší výkon ale z objemu 1089 ccm a ještě v r. 1976 měla Š 105 výkon 45 PS. Nicméně W311 byl oproti Š 440 už z principu funkce a projevu dvoudobého motoru o něco živější. To platí i o W353 v porovnání se Š 105/120. Pokud se ovšem budeme bavit o hospodárnosti provozu, tak logicky vyhrávají čtyřtakty i když zrovna W311 a Š 440 ještě na tom byly s udávanou spotřebou při ustálené jízdě prakticky stejně.