Čtyřválec od Mazdy se totiž chystá přepsat pravidla toho, jak se v automobilových motorech spaluje benzín. Jak probublalo na světlo internetu již dříve, novinka japonské automobilky bude vybavena systémem HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition). Pomocí velmi jemného doladění vstřikování a zvýšeného kompresního poměru tak bude možné zapalovat benzín pouze tlakem a tedy detonačním – vznětovým způsobem.
Klasickým svíčkám však ještě nemáváme. Motor od Mazdy bude vybaven i jimi a elektronika tak soběstačně rozhodne, jaký způsob zapalování bude vhodnější v té které situaci. Přechody mezi principy zapalování budou navíc samozřejmě zcela hladké.
Vzhledem k tomu, že si Mazda dopomůže ještě přeplňováním pomocí kompresoru, měl by Skyactiv-X excelovat v poměru výkonu a spotřeby. Oproti stávajícím benzínovým Skyactiv-G slibuje Mazda navýšení točivého momentu až o 30 % a zároveň o 30 % klesne spotřeba paliva. V porovnání se staršími motory z doby před Skyactivem chce být novinka úspornější až o 45 %. Vyšší točivý moment v širším rozsahu otáček navíc rozváže inženýrům ruce v otázce převodových stupňů.
Vezmeme-li celou věc z historického hlediska, není to poprvé, co se Mazda s prvním komerčně použitým vznětovým – benzínovým motorem stává průkopníkem. Vzpomeňme třeba na odvážné využití Wankelova motoru u několika starších modelů.
Skyactiv-X má na trh přijít v roce 2019 a z pohledu nové technické strategie se jedná teprve o začátek. V nadcházejících letech totiž Mazda chystá snižovat celkové emise oxidu uhličitého, a to nejen z pohledu výfukových plynů, ale od vzniku auta až do jeho skartace. Na pořadu dne jsou hybridní vozy a elektromobily, nicméně prim má i nadále hrát hlavně klasický spalovací motor.
Co se autonomních technologií týče, s těmi začne Mazda koketovat v roce 2020 a zavedení na trh je plánováno na rok 2025.
08. srpna 2017, 21:27
0
Zatím bych do toho nešel, dělat pokusného králíka nepotřebuji. Použitím kompresoru se účinnost nezvedá, protože mechanicky/elektricky poháněný kompresor vždy odebírá energii (vč. toho, že část této energie se ztrácí v mezichladiči). Jestliže dnes dává S-A dvoulitr 210 Nm, po upgradu můžeme čekat cca 270 - stále nic moc. Ale pokud se osvědčí a bude jezdit za pár prstů časem proč ne ;-)
08. srpna 2017, 22:37
0
Držím Mazdě palce. Jak s tímhle motorem, tak i s inovovaným Wankelem.
08. srpna 2017, 23:32
0
V dalším kroku někoho u Mazdy napadne, že se tak dá spalovat i nafta, ne jenom vysoce rafinovaný benzin. Ale moment...