reklama
načítám data...

Vznětový motor na benzín předvede Mazda do dvou let

Vůbec poprvé budeme v autech spalovat benzín stejným způsobem, jako naftu. Mazda přichází se strategií vývoje „Sustainable Zoom-Zoom 2030“ a se zbrusu novým agregátem Skyactiv-X.

zobrazit celou galeriiNovinky: Vznětový motor na benzín předvede Mazda do dvou let

Čtyřválec od Mazdy se totiž chystá přepsat pravidla toho, jak se v automobilových motorech spaluje benzín. Jak probublalo na světlo internetu již dříve, novinka japonské automobilky bude vybavena systémem HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition). Pomocí velmi jemného doladění vstřikování a zvýšeného kompresního poměru tak bude možné zapalovat benzín pouze tlakem a tedy detonačním – vznětovým způsobem.

Klasickým svíčkám však ještě nemáváme. Motor od Mazdy bude vybaven i jimi a elektronika tak soběstačně rozhodne, jaký způsob zapalování bude vhodnější v té které situaci. Přechody mezi principy zapalování budou navíc samozřejmě zcela hladké.

Vzhledem k tomu, že si Mazda dopomůže ještě přeplňováním pomocí kompresoru, měl by Skyactiv-X excelovat v poměru výkonu a spotřeby. Oproti stávajícím benzínovým Skyactiv-G slibuje Mazda navýšení točivého momentu až o 30 % a zároveň o 30 % klesne spotřeba paliva. V porovnání se staršími motory z doby před Skyactivem chce být novinka úspornější až o 45 %. Vyšší točivý moment v širším rozsahu otáček navíc rozváže inženýrům ruce v otázce převodových stupňů.

reklama

Vezmeme-li celou věc z historického hlediska, není to poprvé, co se Mazda s prvním komerčně použitým vznětovým – benzínovým motorem stává průkopníkem. Vzpomeňme třeba na odvážné využití Wankelova motoru u několika starších modelů.

Skyactiv-X má na trh přijít v roce 2019 a z pohledu nové technické strategie se jedná teprve o začátek. V nadcházejících letech totiž Mazda chystá snižovat celkové emise oxidu uhličitého, a to nejen z pohledu výfukových plynů, ale od vzniku auta až do jeho skartace. Na pořadu dne jsou hybridní vozy a elektromobily, nicméně prim má i nadále hrát hlavně klasický spalovací motor.

Co se autonomních technologií týče, s těmi začne Mazda koketovat v roce 2020 a zavedení na trh je plánováno na rok 2025.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
08. srpna 2017, 21:27
0

Zatím bych do toho nešel, dělat pokusného králíka nepotřebuji. Použitím kompresoru se účinnost nezvedá, protože mechanicky/elektricky poháněný kompresor vždy odebírá energii (vč. toho, že část této energie se ztrácí v mezichladiči). Jestliže dnes dává S-A dvoulitr 210 Nm, po upgradu můžeme čekat cca 270 - stále nic moc. Ale pokud se osvědčí a bude jezdit za pár prstů časem proč ne ;-)

reagovat
Sa
Safa
08. srpna 2017, 22:37
0

Držím Mazdě palce. Jak s tímhle motorem, tak i s inovovaným Wankelem.

reagovat
VK
VK
08. srpna 2017, 23:32
0

V dalším kroku někoho u Mazdy napadne, že se tak dá spalovat i nafta, ne jenom vysoce rafinovaný benzin. Ale moment...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler New Yorker motor 440cui, hardtop 1969
Chrysler New Yorker motor 440cui, hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 206 ccm objem

Pontiac Grand Prix 3.1 SPOLEHLIVÝ, RYCHLE = SLEVA 1993
Pontiac Grand Prix 3.1 SPOLEHLIVÝ, RYCHLE = SLEVA

1993 rok výroby
140 koní výkon
3 098 ccm objem

Pontiac Firebird  1992
Pontiac Firebird

1992 rok výroby
140 koní výkon
3 200 ccm objem

Ford F-150 FX4 Sport 5.0L V8 v ČR 2013
Ford F-150 FX4 Sport 5.0L V8 v ČR

2013 rok výroby
400 koní výkon
5 000 ccm objem

Opel Vectra 2.0 i  GT  85kW 1989
Opel Vectra 2.0 i GT 85kW

1989 rok výroby
115 koní výkon
1 998 ccm objem