Minule nám bylo vyčítáno, že se nedržíme dostatečně při zemi a píšeme o motorech, které nejsou v našich končinách dostupné každému, třebaže se o tom dají vést dlouhé diskuze, tentokrát se pokusíme Vám čtenářům vyhovět víc. Když chcete hodně koní za málo peněz je točivý a ideálně přeplňovaný čtyřválec to první, co Vás nejspíš napadne. O nedoceněnosti kvalit Nissanu Primera GT a Sunny GTi se na Autíčkáři už psalo, obojí dnes v bazarech a fanouškovských fórech můžete najít za velmi rozumné peníze, druhý z jmenovaných svého času sloužil Ondrovi nejen jako zdroj zábavy a řidičských zážitků a tak se není čemu divit, že se nám jejich motor, tedy SR20DE, velice zamlouvá.
O co tedy jde? Na konci osmdesátých let byl Nissan postaven před potřebu vyvinout nástupce stárnoucího čtyřválcového motoru s označením CA. Cílem vývojového centra Nissanu bylo postavit motor s vysokým výkonem, rozumnou pružností ve středních otáčkách, dobrou spotřebou a dostatečnou kultivovaností pro uspokojení požadavků doby. Inženýři z Yokohamy se úkolu zhostili velmi dobře a výsledkem tak byl ctyřválcový celohliníkový motor s ventilovým rozvodem DOHC v objemových variantách od 1.6 do tradičních 2.0 litru. Varianty se nelišily pouze objemem, ale také typem vstřikování, plněním a případně variabilním časováním ventilů. Při vývoji byla věnována velká péče návrhu sacích kanálků, které jsou ve srovnání s předchozími motory CA přímější, to vedlo ke snížení úhlu mezi ventily a změně tvaru spalovacího prostoru. V hlavě bylo použito ovládání ventilů přes vahadla namísto pro DOHC běžnějšího přímého, avšak vahadlo a zdvihátko bylo vždy jen jedno pro dvojici ventilů. Podobná péče, jaká byla věnována vývoji hlavy, byla věnována také stavbě bloku. Ačkoli byl hliníkový a tedy na svou dobu poměrně pokrokový, vážil pouze o 9 kg méně než litinový blok motoru CA. Nissan však tvrdí, že k využití nízkotlakého odlévání hliníku sáhli především pro snížení rozepínání při zahřátí motoru a s tím související spotřebu oleje a také pro zlepšení NVH (noise, vibration, harshness) charakteristik, tedy jazykem člověka, pro zlepšení kultivovanosti. Rozvod byl řešen jednořadým válečkovým řetězem napínaným jak tlakem oleje, tak sílou pružiny. Ve výsledku tak vznikl výkonný, spolehlivý a překvapivě úsporný motor s nevídanou snahou zachovávat si původní počet koní i po mnoha letech.
V Evropě je nejdostupnější a z hlediska výkonu nejsmysluplnější už zmiňovaný SR20DE a jeho přeplňovaná varianta SR20DET. Pokud vám seriových 150 koní atmosférické verze nebude stačit, možnosti úprav jsou vzhledem k popularitě motoru rozsáhlé, jdou dostat aftermarketové vačky, sání, svody, výfuky a podobně. Osobně se mi ale mnohem více zamlouvá možnost swapu za přeplňovanou variantu, kde je 200 koní při mnohem menších investicích a především, jde to legálně, důležité je jen, aby výměna proběhla za motor se stejným objemem. Jak už to u přeplňovaných jednotek bývá, další koně se dolují jednodušeji než u atmosféricky plněných motorů. Všeobecně platí, že pro další ladění je vhodnější pozdější verze s větším Garrett T28 turbem, které je schopno poskytnout vyšší plnící tlak. Říká se, že i se seriovými vnitřnostmi motoru se dá dostat na dvojnásobek původního výkonu. Bude potřeba především výkonnější vstřiky a palivové čerpadlo, větší mezichladič stlačeného vzduchu a upravenou řídící jednotku. Další navyšování výkonu je samozřejmě možné, ale přestává být levné, a pokud nestavíte dragster, přestává také dávat smysl. Legalita výměny motoru za jakýkoli jiný SR dvoulitr nahrává také možnosti výměny motoru za SR20VE s variabilním časováním ventilů a 190 koňmi, zde je však problém v tom, že se motor do Evropy nikdy oficiálně nedovážel a tak není co použít jako dárce. Jsou však mezi námi nadšenci, co si jej dovezli z Japonska a tak jich po České Republice jezdí už relativně velké množství a další přibývají.
Je jen málo motorů, co si získaly takový status jako Nissan SR. Díky své roli v zadohrabových Nissanech, nízké ceně a snadné upravitelnosti je velmi rozšířený mezi driftery, na jeho základech byly postaveny Primery pro okruhové závody a dodnes má co říct i v seriové podobě.




Martin
31. 1. 2012, 14:52Hmmm, amerika, japonci, to jsem zvědav, po čem sáhnete příště :-D
článek jako obvykle : za 1 :-) díky
Vajtus
31. 1. 2012, 15:00Líbí se mi jak reagujete na čtenáře :) , co jste začali pořádně psát, je to tu, co se diskusí týče lepší a lepší...
Takže jen tak dál!!
Už se ale nemůžu dočkat slíbeného Bussa :( .
Wanix
31. 1. 2012, 17:53osobně bych asi dal přednost SR20VE před SR20DET, přecijenom 10 koní dolů není žádná katastrofa navíc člověk získá linearitu atmosféry :)
a pokud už s turbem tak nejlépe SR20VET ikdyž to už asi nebude taková sranda sehnat a ani to nebude tak úplně "za babku" :D
Michal
31. 1. 2012, 18:56Takže kdo chce začít... :)
http://auto.bazos.cz/inzerat/13276347/Nissan-Primera.php
Swen
31. 1. 2012, 20:04Tak tak, moc pěkný článek. Hezky se to poslouchá hlavně když ho mam pod kastlí své P11GT a nemůžu si stěžovat. V poměru náklady/výkon/údržba je to prostě takový malý polad :D ...
Woyta
31. 1. 2012, 21:27Pro bezne upravy je jedno jesli CA ci SR. Pro vyssi vykony ma CA vyhodu odolnejsiho litinoveho bloku.
Jasne CA ma par nedostatku ale ty jde odstranit.
Ondra
31. 1. 2012, 22:21Woyta: Obávám se, že ony nedostatky budou spíše konstrukční vady. Ona oblíbenost a pověst těch motorů hovoří za své, CA má pověst veskrze mizernou, SR naopak báječnou.
jagy
31. 1. 2012, 22:23Wanix: Presne tak, SR20VE jede opravdu dobre... ja ho jednoznacne preferuji pred turbo verzi SRek. Ma dostatek vykonu/kroutaku, potencial velky, spolehlivost vysoka...
Napr. jeden SR20VE, co mame i odbrzdeny ma jen se svody, vyfukem, sanim a zakladni mapou v ECU 206HP a 215Nm. Pres zimu se chysta i jeden zavodni SR20VE, tak uvidime...
Michal: Ta P10GT vypada docela zubozene... na nissanclubu je ted v inzerci jedna peknejsi. Ale zakladni P11 modely s SR20De (SRi, SE, SLX,...) se jevi jako nejlepsi moznost, protoze se daji poridit uz za 15tis. a je to skvely zaklad pro SR20VE swap.
Woyta: Snad nemyslis vazne ty "argumenty"? :) CA zadne vyhody v bloku oproti SR nema, naopak ma obecne strasne moc spatnych vlastnosti a problemu. SR je uplne jinde a kdokoliv mel moznost pracovat s obouma motorama ti rekne, ze SR je jednoznacne lepsi motor. A vysledky z praxe mluvi jasne...
Judy
31. 1. 2012, 23:05Moc hezký článek a z vlastní zkušenosti P11GT a samozřejmě SR nemohu jinak, než chválit - neskutečně zábavy za sranda peníze...
Woyta
12. 2. 2012, 16:08Kazdej motor ma sve + a -.
Citace Kentoyi z 200SX fora.
Nejlepší motor na úpravy se taky dával do dvoukila a je to KA24DE a upravit na DET
CA18DET je problematický na klice není problém vyřešit
SR20DET je problematický na vačkách a ničí se tím hlava
klik na CA mám asi 3 navíc a prodám klidně nabroušený kus i se šálama za 5000 (1000 broušení 2000 šály)
hlavu na SR koupíš tak za 10000, vahadla tak za 5000 a vačky tak za 8000
to jsou rozdíly v cenách za případnou poruchu
u CA motoru stačí koupit kované ojnice za cca 15 000 které nemají ostřik válce vyvedený z ojnice a je ten motor celkově srovnatelný až do výkonu cca 350 kobyl kde začíná mít SR díky nákladnosti dílů navrch, do tohoto výkonu má navrch CA
jagy
24. 2. 2012, 19:52To je zajimava citace... protoze me proslo rukama minimalne 30 SRek a nikdy nebyl zadny problem s hlavou. Obecne problem, ktery popisuje Kentoya, je znam pouze u S14 s VTC, kde je problemove VTC samo o sobe. Co se vacek tyce, tak to problem taky neni, pokud se dodrzuje bezna vymena oleje. Vydrene vacky jsou k videni asi na 1-2 motorech ze 100 a to pouze spatnou udrzbou.
Greeny
1. 2. 2012, 00:55díky za ohlasy, rozhodně potěšily :) další motor bude s velkou pravděpodobností něco z Evropské produkce, jisté to ale bude, až to bude publikované, takže se nechte překvapit anebo zkuste uhodnout :)
Vajtus: Busso nám úplně nezapadá do série o hodně koních za málo peněz, ne, že by to byl úplný nesmysl, ale jsou motory, které v tomto ohledu nabízí víc. A hlavně, Busso dělá výjimečné něco jiného než výkon :) a jak se říká, to nejlepší až na konec :)
haselzde
8. 2. 2012, 17:33moc rad bych pocetl neco detailne rozebranyho o 2jz-_ _ :)
Franta
14. 7. 2014, 17:32Nemáte někdo zkušenosti s firmou Vilím? Chci od nich kupvat řetězy http://loziskavilim.cz/retezy,817.html nebo nemáte někdo osvěčenýho prodejce válečkových řetězů. Díky.