Ve své původní podobě se jen s malými změnami vyráběl dlouhých 43 let a nyní, když je na trhu čtvrtá generace, pokořil v průběhu loňského roku hranici 100 milionů vyrobených kusů. Za dobu své existence byl mnohokrát zdokonalen, avšak základní design s rozvodem OHV a pouze dvěma ventily na válec zůstal zachován i v dnešní době downsizingu, snižování emisí a technické překomplikovanosti.
Přestože Chevrolet od roku 1919 nevyrobil žádnou V8, první verze small blocku spatřila světlo světa po pouhých patnácti týdnech práce skupiny inženýrů okolo muže jménem Edward Cole. V roce 1955 se tak objevila pod kapotou Chevroletu Corvette první generace, nedlouho na to se dostala i do sedanu Bel Air. Motor měl na americké poměry nezvykle točivou náturu danou nízkozdvihovou charakteristikou, na svůj objem byl kompaktních rozměrů, měl vysoký výkon, a ač byl až na výjimky celolitinový, díky chytrému návrhu a tenkým stěnám bloku byl rovněž lehký, dokonce o 22,6 kg lehčí než šestiválec, který nahrazoval. Aby to nebylo málo, Chevrolet jej podpořil reklamní kampaní se sloganem „1 kůň výkonu za 1 kubický palec objemu“, což sice platilo pouze pro modely s mechanickým vstřikováním Rochester, ale i tak to byly parametry vzhledem k době spíše nevídané. To vše společně s tolik typickou spolehlivostí znamenalo rychlý úspěch, během několika let vzniklo velké množství verzí lišících se zdvihem a vrtáním, počtem a typem karburátorů, úpravami na OHV rozvodu, provedením vačkové hřídele a dalšími úpravami například na výfuku a sání. Small block zažil i mnoho úspěchů v motosportu. Za první kladný výsledek by se dala označit výhra v sérii NASCAR na okruhu Darlington Motor Speedway ještě ve stejném roce, kdy byl uveden na trh. Bez povšimnutí nelze nechat ani účinkování v závodech motorových člunů Jetsprint, kde se používají tisícikoňové small blocky spalující metanol.
Že je historie small blocku velmi rozsáhlá, je asi každému jasné, zatím jsem však nevysvětlil, co dělá v seriálu o výkonech za babku. Na konci padesátých a v průběhu následujících let se začali objevovat nadšenci, kteří motor swapovali do aut, která nevyprodukoval koncern GM. Začalo to u Jeepů a postupně se motor objevil pod kapotou snad úplně všeho. Popularitu Small Blocku ještě umocnilo množství firem vyrábějících celé přestavbové kity pro jednotlivá auta různých, nejen amerických značek. BMW e36 nebo Mazda Miata se Small Blockem asi nikoho tolik nepřekvapí, maličká Honda CRX už je ale jiné kafe. Dnes jsou přestavbové kity k dostání pro opravdu mnoho vozů, a kdyby se náhodou pro vašeho miláčka nevyráběl, je velká pravděpodobnost, že se v literatuře nebo na internetových diskuzích dočtete co a jak. Že je zástavba jednoduchá a dává smysl, došlo nejen nadšencům po celém světě, ale také mnoha malosériovým automobilkám. My se tak dnes můžeme těšit z exotických bublajících skvostů jako třeba Gordon Keeble, Lola T70 nebo Marcos Mantara LM600, small block se objevil dokonce i v nejnovějším Batmobile.
Podobně jako existuje obrovská aftermarketová podpora pro swapy, je snad ještě větší i pro dolování dalších koní. Můžete se vydat cestou zachování atmosférického motoru a soustředit se na zdokonalení plnění. Klíčová je tedy volba správného výfuku, karburátorů a sání, chybu neuděláte ani osmiklapkou, následovat by mohla ostrá vačka, kovaná kliková hřídel a ojnice (s možností prodloužením zdvihu zvýšit objem na oblíbených 383 kubických palců / 6,3 litru, po případě přidat zvětšené vrtání a dostat se ještě dál, často až k magické hranici sedmi litrů), aftermarketové hlavy válců s rozšířenými kanálky, odlehčené zdvihací tyčky a vahadla rozvodu OHV, a tak dále až dokud nepálíte pneumatiky škaredým pohledem na plynový pedál. Nebo se můžete vydat neméně zajímavou cestou přeplňování, dostupné je nevídané množství kompresorových kitů, svodů připravených pro instalaci turba nebo rovnou dvou. Rovněž můžete zkombinovat vše dohromady a dostanete motor s výkonem malého Temelínu. Jednoduše, k dostání je vše, možností je mnoho a co víc, ani ceny nejsou nijak výjimečně vysoké.
Z pohledu automobilového nadšence není až tak podstatná historie motoru, jako spíše jeho vnímání ve společnosti. Small block se v USA stal živou legendou, zná ho jednoduše každý. Doufejme, že zde s námi ještě dlouho bude.




Vajtus
13. 1. 2012, 22:27Ok a které auto s Chevy small blockem vyjde na babku a dá se pořídít i u nás nebo v Německu?
sedmicku
13. 1. 2012, 22:37Čekal jsem kdo to napíše...napsal bych to taky. Ohledně swapu, stačí mrknout kolik takovej crateovéj small block stojí a za babku to teda fakt není...navíc, kdo by měl potřebu tomuhle ještě zvedat výkon :D
riderhenry
13. 1. 2012, 23:06U nas bude asi hlavne problem to, ze takova uprava zkratka nepujde legalizovat. Jinak by to mohlo byt opravdu zajimave. Treba u MX-5 si kazdy tuka na celo, ale kdyz se nad tim clovek zamysli, tak motor vazi temer stejne, jako puvodni ctyrvalec (!) a ten vykon na vahu musi byt uzasnyl Nemluve o tom zvuku, spojenem s relativne pratelskym vzhledem MX-5, nejlepe pak ve "smouli" svetle modre :D
sedmicku
14. 1. 2012, 10:16riderhenry: přidej ten neskutečnej zátah a kratoučkej rozvor a máš zaděláno na zničení agilní a mrštný mx5 jako takový...ovšem na rovnince budeš pán a s hřmotem zmizíš každému z dohledu kdy se ti zachce. ( neberte to jako rýpání, jen to tak prostě moje "oči" vidí ).
Ondra
14. 1. 2012, 10:25sedmicku: Tam už je to podle mě i o dalších parametrech, jako je naladění motoru, odezva na plyn a podobně. Určitě to bude jiné než se čtyřválcem, ale nebál bych se, že to zničí klasické přednosti Miaty. Navíc motor byl vždy relativně slabinou tohoto auta (relativně k fantastickému zbytku). Doporučuji prohlédnout třeba tohle video, není v tom sice small block, ale jiná V8 a má to krásnou atmosféru.
sedmicku
14. 1. 2012, 10:32Jak říkám, nehaním to...díky té hmotnosti motoru to bude pořád skvěle ovladatelné a podobně, ale když člověk bude chtít jet trochu kudlu tak nevyužije potenciál motoru, protože podvozek ho dál nepustí...je dimenzovanej úplně jinak ;) Což s původním motorem jde a musí to být parádní jazda !
Ondra
14. 1. 2012, 10:39V tomhle máš zas do značné míry pravdu, v sériové MX5 se dá využít i ten poslední kůň a je to radost ždímat ji. Jinak jsem ale přesvědčen, že každý kdo posiluje výkon na MX5 jakýmkoliv způsobem nakonec dá i jiný podvozek, aby se přírustek výkonu trochu vyvážil, pořád ale i posledního koně dokáže využít jen opravdu hodně dobrý řidič.
Greeny
14. 1. 2012, 11:03Vajtus: že to doslova za babku nikdy nebude je jasné, ale jinak jsou podle mě ceny skutečně nízko, např tenhle Caprice : http://www.autoscout24.cz/Details.aspx?id=ckxuigbn3hjy
co se samotného motoru týče, tak se dá jít buď cestou koupě kompletního motoru jako třeba to Camaro co je v prvním díle autíčkáře na lovu, samotný motor jde sehnat relativně levně vzhledem ke stavu a koním, na ebay 450 koní za 3500$, nebo se dá jít cestou vlastní stavby (třeba http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_0905_small_block_chevy_build/viewall.html ), ta bude u nás vždy asi trochu problém, protože se cokoli bude huř shánět, ideálně mít známého co pravidelně cestuje do USA :)
a co se legalizace takového swapu týče, tak to bude problém, ale s takovým autem asi denně do práce jezdit nebudete a na nějaké blbnutí na okruhu nebo občasnou vyjížďku bych to asi tolik neřešil..
Ondra
14. 1. 2012, 11:14Vajtus: To "za babku" je třeba brát relativně - k výkonům, k tomu že je to atmosféra atd... U nás to bohužel není jak v USA, kde ten motor za babku opravdu je, ale není problém ani tady za rozumné peníze sehnat tuhle poctivou strojovnu
Vajtus
14. 1. 2012, 11:18O small blocku bych zkrátka uvažoval, pokud bych žil v USA, u nás je to utopie kvůli financím. Swap mi přijde trochu ujetej, pro lidi, co se radši v autě hrabou než v něm jezdí a vyjde to určitě zatraceně draho než to bude fungovat...
Tím jsem nechtěl říct, že Small block do této rubriky nepatří, jen si dokážu představit podobně charakterní motory za mnohem míň peněz a starostí a navíc v autech, které mají i ostatní techniku na úrovni...
Ondra
14. 1. 2012, 11:31No ony všechny výkonné motory stojí hodně, z tohoto pohledu ten small block nesmysl není, protože i hodně vydrží atd. Samozřejmě u nás je to dosti omezené, ale je třeba dát prostor i této legendě, příště bude myslím něco dostupnějšího pro téměř každého :)
Colombo
14. 1. 2012, 12:26Je to jako číst recenzi o Miuře, jasně že se v ní v životě nesvezu, ale můžu o tom snít. No a pak taky můžu snít o o téhle US hračce v nějaké evropě z vrakoviště(ford capri,bmw e21,opel manta..) Ehm, nějaký dobrovolník s dílnou, kontem a sebevražednými sklony mezi čtenáři??
Gramatik
14. 1. 2012, 13:43Jen tak mimochodem; nevím, proč by V8 v CRX překvapit měl a v MX-5 ne.
To je mezi těmi dvěma auty tak propastný rozměrový rozdíl ve prospěch větších rozměrů MX-5?
Greeny
14. 1. 2012, 14:08Gramatik: tak samozřejmě platí, co člověk to názor, proto jsem taky větu formuloval se slovy ".. ASI nikoho TOLIK nepřekvapí,.." :) opticky mi připadá, že Miata má větší motorový prostor (ale s metrem v ruce jsem to fakt neobcházel) a taky hlavně CRX je původně FWD s motorem napříč, konkrétní kus, který mě při psaní článku zaujal, byl přestavěn na RWD a motor uložen podélně a to mě osobně už docela překvapuje :)
BobAsh
14. 1. 2012, 14:38sedmicku: Ty máš pocit, že koupit crate engine (tedy zbrusu novej motor) za cenu od nějakejch $3000) je snad drahý? Připomínám ještě jednou, že tu mluvíme o NOVÝM motoru.
Použitá "emisní" 305 nebo 350 ze 70. nebo 80. let u nás vyjde na řádově 20-30 tisíc, přičemž na ten motor je všechno úžasně levný a kupříkadu dostat z emisema udušený 305 (původně 170 hp) další stovku koní vyjde při dnešních cenách na cca 30 tisíc - což nedává smysl v případě swapu, protože pak je lepší koupit rovnou crate motor, ale je to docela příjemný, když si člověk koupí auto, ve kterým ten motor už je...
A poslední dobou už se dá za relativně rozumnou cenu pořídit už i LS1, která má ve standardu skoro 300 koní a je hliníková, což z ní dělá ideální materiál na swap do čehokoliv, co má umět i zatáčet. A třeba LS1-powered Porsche 944 může být velmi příjemná záležitost...
Jinak ten "podobně charakterní motor za míň peněz a starostí" bych chtěl docela vidět...
BobAsh
14. 1. 2012, 14:44Jo a jen tak mimochodem, výměna motoru u nás samozřejmě zlegalizovat jde, jen to stojí peníze - měly by to být řádově nižší desítky tisíc, pokud půjde jen o ten motor a ne o komplet nový auto (i to by se ale mělo vejít pod 100).
sedmicku
14. 1. 2012, 15:38Za 3000 by to za babku bylo, ale to bývají jen očesané verze, bez sacího, výfukového potrubí, setrvačníku, vodní pumpy...takže opravdu kompletní motor tě ubohých 3000 stát nebude, aneb samotnej blok s hlavou není jednoduše kompletní motor ! Když si k tomu připočteš převodovku, která bude pasovat na small block a vydrží ten výkon tak seš ještě mnohem výš.
Jinak mrkněte třeba sem: http://www.crateenginedepot.com/store/nbspnbspSmall-Blocks-C53.aspx
BobAsh
14. 1. 2012, 15:47sedmicku: Z tvého vlastního odkazu ;)
http://www.crateenginedepot.com/store/350-Crate-Engine-290-HP-Deluxe-19244450-P2544C510.aspx
A převodovka 700R4 se dá i v posílený verzi pořídit pod $1000, s manuálem je to samozřejmě horší.
Hlavně pořád nevím, co jsou ty levnější alternativy - kde se dá koupit novej motor s 300hp za menší peníze?
sedmicku
14. 1. 2012, 16:06O tom píšu, je to oholený blok. Nejlevnější motor, který má prakticky všechno stojí 4700 a to je tenhle http://www.crateenginedepot.com/store/350-Crate-Engine-330HP-Deluxe-HO-Turn-Key-19210009-P1427C510.aspx
pokud by jsme se měli bavit o nějakém swapu do mx5 tak potřebujeme celohliník, tenhle je ze slitiny a bude těžký jako ďas. Proto píšu, že to nebude tak růžový a s vidinou GM small blocku za 3 tisíce se můžeš rozloučit ;) No ještě ke všemu tohle je prakticky spíš low end z té nabídky...
Já amerikám nijak neholduju, takže se ani tak nevyznám, ale už z těch stránek je to celkem jasný, že za motor, kterej za něco stojí zacvakáš 100 tisíc + převodovka a komplet výměna se všema úřednickýma nesmyslama taky nebude zadarmiko :)
sedmicku
14. 1. 2012, 16:08Jinak máš pravdu, nikdo krom amíků takhle motory vlastně neprodává, takže takovej motor neseženeš vlastně nikde mimo jetých. Jen jsem chtěl poukázata, že to je drahá sranda.
Nedy
14. 1. 2012, 18:12Ondra: Děkuji za to video s MX5. Náááádhera!
Jen k debatě zda-li je výhodné, nebo ne udělat swap na V8 do MX5. No tak dejme tomu, že by motor a ostatní potřebné stálo 5000$. Dále tu máme práci + přihlášení + auto a další "drobnosti" za dalších 200 000 Kč. Výsledná cena 300 000 Kč. Kolik aut s novou téměř veškerou mechanikou této velikosti (resp. malosti) a výkonu 300 k se dá koupit? Navíc je tu šance, že díly jsou poměrně levné v případě problémů. Je to už hodně na pováženou, ale rozhodně mi to nepřijde úplně zcestné... Pro mě osobně mi to přijde jako levná a praktičtější cesta, jak si koupit AC Cobra.
BobAsh
14. 1. 2012, 18:12Ad crate motory - ten, co jsem linkoval, má všechno od karbecu až po vanu, to že nemá vodní pumpu, řemenice a podobně je záležitost za pár set $$ - ten za $4700 je dražší hlavně proto, že je silnější a celkově lepší.
Ad swap do MX-5 - LS1 se dá (jetá, jako se motory na swapy kupujou vždycky) koupit za řádově třeba 50 000 už v Evropě (kolem 100kkč se dá z pořídit kompletní LS1 Camaro).
Nicméně hlavně si myslím, že podstata "výkonů za babku" u SBC není v tom, rvát ho do Miaty, což je skutečně poměrně náročná a/nebo drahá záležitost (kit na úpravu vyjde tuším dohromady asi na $10k), ale spíš v tom, použít ho v autě kam patří nebo se tam dá vrazit snadno (cokoliv americkýho a nebo aspoň patřičně velkýho) a dostat za relativně drobnou sumu rozumný koně. Viz třeba můj bývalej Opel Admiral, nebo Chevy Caprice... nebo spousta Camar, Corvett, ale taky dodávek, pick-upů...
BobAsh
14. 1. 2012, 18:15Nedy: Vyjde to na víc, už jsem to počítal a s komplet novou mechanikou a LS2 (šestilitr, asi 400hp stock) to vycházelo tak na půl milionu. Nicméně pořád je to mnohem míň než za Cobru, mnohem míň než za Caterham R500 a tak nějak celkově mnohem míň než za cokoliv jinýho s takovým poměrem výkon/hmotnost a takovým podvozkem... Myslím, že 400hp Miata může bejt naprosto božská věc...
A stejně tak třeba ta 944... a nebo třeba Opel Omega, kam se LS1 uvažovala sériově...
Ondra
14. 1. 2012, 18:18Nedy: není zač, ta Miata na videu byla na prodej za 15000 dolarů, tedy zhruba 300 000 kč :)
BobAsh
14. 1. 2012, 18:19Ale měla Ford, kterej je litinovej... on sice i tak není zas tak pekelně těžkej, ale tak lehkej jako I4 nebude rozhodně...
Nedy
14. 1. 2012, 18:24Ondra: Teď jen mít těch 300 000 Kč volných na takový auto...
BobAsh: Je to trochu mimo téma, ale můžu se zeptat, co se stalo s Tvým Admiralem? Na fotkách vypadal super!
Ondra
14. 1. 2012, 18:27Guru: Pravda, hliníkovej small block by byl lepší, ale i tak, už jen na základě toho videa bych si to koupil :D
BobAsh
14. 1. 2012, 19:52Nedy: Admiral po zastávce u mě pokračoval v cestě domů na Západ, koupil ho od mě nějakej německej hotrodder, teď je přelakovanej, má široký chromovaný kola Cragar S/S a sání trčící dírou v kapotě :)
Ondra: To jako jo, ale když už se s tím patlat, tak bych to udělal pořádně.
A nebo bych tu 302 vzal a nacpal jí do Capri, kam patří :)
Bubák2
16. 1. 2012, 14:46Krásnej článek. Já se tomuhle motoru chodím do garáže klanět několikrát týdně. A probírání se tunama katalogů s performance součástkama je to nejkrásnější čtení na dobrou noc:)