Vždy, když řeč přijde na současný obrat k elektromobilitě, apeluji na diskutéry, aby si všímali Číny. V našem "západním" světě se o přízeň zákazníků uchází snad dvacet různě kapitálově propojených automobilek, nehledě na jejich spřízněnost přímými koncernovými vztahy. V čínském chaosu komunismu s kapitalistickými prvky je podobných společností přes stovku. I kdyby se západ jen snažili dohnat, mají docela našlápnuto, protože pokud se to podaří jen čtvrtině, budou na tom stejně, jako my.
Nebavím se teď o tom, kolik aut budou vyrábět nebo kolik na tom vydělají. Jde mi o vývojářské týmy, o zamračené inženýry, co věci rozumí na dřeň. Jde mi o schopnost inovace, pouhé bouchání dílů dohromady nikdy nikoho nikam neposunulo. Teď mají navíc výhodu, že automobilový průmysl prochází obrovskou revolucí a je potřeba myslet tak nějak nově a to lidé nepostižení desetiletími "budování značky a postupů" dělají podvědomě.
A proč o tom píšu národnostně založený text jako z roku 37? Nechal jsem se jen unést… Jde jen o to, že v Číně je příliš mnoho lidí snažících se vyrobit pořádný elektromobil na to, aby se jim to nedařilo. Start společné snahy Geely a Volva ohledně elektrických pohonů je sice starší, než rok, ale tohle auto bylo navrženo dříve v Göteborgu a celý jeho pohonný systém se vyrábí v Belgii. Volvo také pracuje na dalších továrnách v Evropě. Kam se to posune, až na celou věc nebudou “sami”, to jsem tedy zvědavý.
Červené SUV jen s jedním motorem je pak ukázkou, že to funguje hned ze startu. Čekal jsem projev blízký jednomotorovým evropským konkurentům, leč nedá se to srovnat. V číslech vidím 230 koní, ale auto se pohybuje svižně a agilně, jako by jich bylo víc. Byl jsem připravený na unylý pocit z akcelerace sice silného ale těžkého auta. Namísto toho se pod nátlakem mé nohy pohybovalo malé a vysoké Volvo čiperně od světel ke světlům a přitom bylo příkladně tiché a pohotové.
Přitom jeho hmotnost začíná dvojkou. Za aurou pohotovosti a pocitu síly tedy asi bude stát i přirozeně naladěný systém řízení jedním pedálem. Já se přiznám, že ke konci týdne jsem už potřeboval dobržďovat i brzdou, ale to jsem já… Pro většinu příčetných řidičů je pak jízda tímhle strojem pohodová. A v nejlepším smyslu slova blbuvzdorná.
Stačí zastavit, díky řízení jedním pedálem vlastně stačí sundat nohu z plynu, zastavit, otevřít dveře a odejít. Vaše Volvo je zamčeno. Tohle je jako z příručky "kterak si detailem koupit novináře". Tolik automobilek je tak blizoučko! Jenže na palubě jsou i dětské nemoci. Netýkají se pohonu, podvozku, nebo zpracování interieru. Vše je na úrovni, kterou za své peníze očekáváte.
Mluvím o palubním systému od Googlu. Máte auto, v něm Android jako v telefonu, tam se přihlásíte a pak už to jde všechno samo. Aničko, dnes jedeš zase k zubaři? Měla bys vyrazit. Honzíku, pospěš, již na tebe čekají na adrese Vimjakde… Jenže když si chcete pustit muziku z telefonu místo rádia, tak musíte do menu média a tam dát play. Na rádio pak zase hlavní nabídka, menu rádio a tam play. Je vidět velký potenciál a dokonce se mi těžko hledají jednoduše vysvětlitelné školácké chyby, ale tenhle systém chce vyladit.
A když odhlédnu od detailů, jako je třeba prostor na kabely u auta, jež má jediný motor vepředu… Tedy, že ten prostor na ty kabely je také vepředu… Po týdnu s tímhle Volvem a rychlou nabíječkou PRE před barákem musím říct, že jsem byl jako zhýčkaný novinář tak nějak ukolébán ke spokojenosti. Auto má dost výkonu, podvozek je mile nijaký, fyziku neoblafnete a jeho rychlé nabíjení během vaření večeře mi nedělalo vrásky.
Při realistické spotřebě bez kravení kolem 21 kWh/100 km se bavíme o relativně použitelném dojezdu a rychlé nabíjení vám pak aut nafoukne do hodinky. Otázky delších výletů nutno směřovat spíše na budovatele infrastruktury a cena… To už je potřeba vnímat ve všech souvislostech, že.
Verdikt
Volvo ukazuje, že mateřská čínská loď vyslala vstříc Evropanům povedený základ, na kterém je potřeba trošku ladit detaily. Základ byl ale zvolen s ohledem na to, co chce Volvo prodat. A tím je pocit dobře sloužícího, důstojného a neobtěžujícího nástroje. I ta červená barva na Volvu připomíná spíše víno než krev. Rád bych vyzdvihl nějaký podezřelý detail nebo zážitek z cest, ale jako vždy: Vůz značky Volvo byl hoden svého loga.
Tímto prohlašuji, že novým standardem elektromobilů je tohle jednomotorové Volvo. Neříkám, že je nejlepší, ale pokud by to takto dělali všichni, bylo by na světě tak nějak lépe.
Technické údaje
- Výkon a točivý moment: 170 kW (231 k), 330 Nm
- Kapacita baterie: 69 kWh
- Pohotovostní hmotnost: 2030 kg
- Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,4 s
- Cena verze Ultimate: 1 424 500 Kč