logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volkswagen Multivan PHEV: Legenda v moderním kabátě

Multivan T7 přináší odvážné změny. Přesto si zachovává šarm legendy a přidává moderní hybridní pohon.

V automobilovém světě často mluvíme o legendách. Že se takovými legendami stanou výjimečné sportovní vozy, úchvatné luxusní limuzíny či významné vozy, které sehrály důležitou roli v popkultuře, asi příliš nepřekvapí. Fakt, že mezi takové legendy řadíme i jednu osobní dodávku, už ale může u někoho méně znalého způsobit lehký údiv. Nicméně je tomu tak. Volkswagen Multivan rozhodně mezi automobilové legendy řadit můžeme. Za ty roky si našel obrovskou fanouškovskou skupinu, která na něj nedá v žádné situaci dopustit. Proto bylo zajímavé sledovat, jak tito fanoušci zkousnou poměrně velkou změnu, kterou jim Volkswagen připravil v rámci aktuální generace Multivanu, která nese označení T7. Volkswagen totiž poprvé sáhl k celkem radikálnímu kroku, kdy oddělil osobní verzi (Multivan) T7 od té užitkové, která je postavená v úzké spolupráci s Fordem. Multivan totiž stojí na platformě MQB, kterou využívá koncern výhradně pro své osobáky. Mnoho skalních fandů tento krok samozřejmě odsoudilo a padaly řeči, že už to nebude ten starý dobrý Multivan. Já musím říct, že osobně mě tato změna nikterak neuráží, a naopak musím říct, že je to asi první Multivan, se kterým bych uměl žít. A na následujících řádcích vám zkusím popsat, proč tomu tak je.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

S novou T7 jste se již na našich stránkách mohli setkat, takže vás tentokrát nebudu příliš zatěžovat písmenky popisujícími vnější vzhled. Ono u osobní dodávky ani příliš není co popisovat. Primárně tu mluvíme o hranaté krabičce, která má za úkol pojmout co možná nejvíc věcí dovnitř. Na ten výchozí krabicoidní tvar je pak nasazen designový jazyk značky tak, aby byl vůz jasně identifikovatelný na první pohled. A nesmí chybět ani vtipné detaily odkazující na bohatou minulost. Tak nějak si představuji, že tento Multivan vznikl, a vlastně proč ne. Vypadá to naprosto v pohodě. Snad jen drobnost — určitě bych zvolil nějakou výraznější barvu. Testovaná bílá je taková zbytečně fádní.

Mnohem důležitější u takového typu vozu je samozřejmě vnitřek, jeho variabilita a prostornost. A tady se velký Volkswagen rozhodně nemá za co stydět. Interiér Multivanu T7 mě upřímně nadchl. Už když do něj poprvé nastoupíte, máte pocit, že jste spíš v útulném obýváku než v autě. Prostor je tu opravdu přehršel. V každém směru a v každé řadě je místa víc, než kolik běžně člověk vůbec potřebuje. Každý pasažér má své vlastní pohodlné křeslo a díky obrovskému rozsahu podélného posuvu ve druhé i třetí řadě si můžete prostor přizpůsobit přesně podle toho, kdo zrovna jede vzadu. Všechno to působí nesmírně přirozeně a intuitivně. Pohyb se sedadly je snadný, nic se nikde nezasekává a i když je na nich cítit nějaká ta váha, rozhodně to není nic, co by člověka otrávilo. Obrovskou radost mi udělal i centrální stolek, který jezdí v kolejnicích po celé délce kabiny – můžete si ho přisunout doprostřed, odsunout dozadu nebo úplně odstranit a okamžitě tím změníte charakter celého prostoru. V krátké verzi Multivanu je už teď prostoru tolik, že si vlastně ani neumím představit, jak bych dokázal smysluplně využít ještě delší variantu. Zároveň ale platí, že i přes tu rozlehlost působí kabina útulně a promyšleně. Architektura interiéru je logická, přehledná a rychle si na ni zvyknete, i když většinu funkcí ovládáte přes dotykový displej. Ten reaguje svižně a nezdržuje, takže na něj velmi rychle přestanete myslet. Celkově je interiér obrovskou předností současného Multivanu. Je to místo, kde se opravdu dá chtít trávit čas.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Asi nejrozporuplnější věcí na tomto voze je jeho pohonná jednotka. Když Volkswagen uváděl na trh tuto generaci, spousta lidí se podivovala, že chybí kdysi velmi oblíbená kombinace naftového motoru a pohonu všech kol, což z Multivanu dělalo opravdu univerzální vozidlo do každé situace. Nicméně co si budeme povídat, nafta v osobních vozech nemá úplně růžovou budoucnost a dnešní Multivan je víc osobák než užitkáč. Přesto se VW rozhodl, že svému úspěšnému modelu dopřeje pohon všech kol. V souladu s dnešními trendy tak učinil v kombinaci s hybridním pohonem. Je trochu s podivem, že čtyřkolka je dostupná právě takhle s hybridem, když koncern VAG dlouho neuměl spojit právě hybridní pohon s pohonem všech kol. Nicméně novější generace hybridů to již očividně umožňuje a musím říct, že je to vpravdě zajímavá volba. Tento povedený PHEV jsem si vyzkoušel již v několika jiných vozech a všude mě mile překvapilo, jak příjemně to funguje. Trakční akumulátor disponuje velkou kapacitou, která zajišťuje velmi nadstandardní dojezd čistě na elektřinu. Elektromotoru zdárně sekunduje povedená zážehová 1.5 TSI, která se i sama o sobě může pochlubit jízdní efektivitou, kultivovaností i příjemným výkonem. A dohromady je to samozřejmě ještě lepší. Ač se někteří možná budou divit, tahle kombinace funguje i v tak velkém voze, jakým je Multivan.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Začněme spotřebou. Já jsem testovací týden zakončil se spotřebou 3,5 litru na 100 km a to jsem nabíjel asi dvakrát. Reálný dojezd na elektřinu je v tomto případě něco přes 80 km, což je velmi slušné číslo. Ještě více potěší přítomnost rychlého dobíjení DC, díky kterému se většina elektrické energie může doplnit za nějakých 25 minut, což významně zvyšuje využitelnost elektrického pohonu. Když nebudete dobíjet vůbec, dostanete se v průměru někam mezi 6–7 litrů kapalného paliva, což je pořád pěkná hodnota. Na limity pohonu se dostanete na dálnici. Ani tam spotřeba nestoupá do závratných výšin, ale pocítíte kratší dojezd díky menší palivové nádrži, kdy pracujete jen s 45 litry benzínu. Tak či onak, efektivita tohoto pohonu je opravdu chvályhodná.

Hybridní Multivan nestrádá ani po stránce jízdní dynamiky. Z nuly na stovku to dá za nějakých 8 vteřin. Ještě příjemnější je ale pružnost celého pohonného soukolí, kdy opravdu nebudete mít problém s předjížděním. Když se zapojí do akce všechny tři elektromotory, tak Multivan vyrazí vstříc obzoru s až nečekanou razancí. A vlastně se na to zvyká docela fajn. A propos, tři elektromotory? Ano. Pohon všech kol je tu řešen dalším elektromotorem na zadní nápravě a je to poměrně elegantní způsob. Před pár týdny jsem si u hybridní Cupry Leon stěžoval na problémy s trakcí. U Multivanu se však nic takového nedělo a bylo to právě díky přítomnosti zadního elektromotoru. I při horších adhezních podmínkách Multivan startoval z místa bez sebemenšího zaváhání.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Moc příjemné je i samotné jízdní nastavení této rozměrné dodávky. U užitkových dodávek často kritizujeme ne zcela kultivovaný jízdní projev. Často nepříliš sofistikovaný podvozek, který je primárně naladěný na maximální zatížení, v těchto osobních verzích na lidi úplně nefunguje, mlátí na nerovnostech, odskakuje a tak dále. Multivanu se to však netýká a to především ze dvou důvodů. První je ten, že využívá základ z osobáku a tudíž jeho startovní pozice je rázem někde jinde. Druhou důležitou věcí je těžký akumulátor v podlaze a zatížení zadní nápravy elektromotorem, což se pozitivně projevuje na přidaném jízdním klidu a kultivovanosti. Multivan na našich silnicích tak příjemně pohupuje, filtruje všechny nerovnosti s grácií a udržuje svou posádku v maximálním možném klidu a pohodlí. A to je něco, co Multivan posouvá na samotnou špičku své třídy.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Volkswagen Multivan PHEV je nesmírně povedené auto se širokým záběrem schopností – opravdový automobilový univerzál a důstojný pokračovatel legendárního jména Multivan. Nabízí obrovskou porci prostoru, komfortu a všestrannosti, takže pokud hledáte vůz, který zvládne takzvaně všechno, dost možná jste ho právě našli. Přesto je tu jeden háček, kvůli kterému bych si osobně pořízení této konkrétní verze důkladně rozmyslel – a nejspíš nakonec sáhl po jiném modelu. Tím důvodem je cena. Plug-in hybridní Multivan rozhodně není levný: startuje na zhruba 1,75 milionu korun, což není málo, zvlášť když vezmete v potaz, že jeho silnou stránkou jsou spíše kratší trasy, město a blízké okolí. Na delší cesty bude pořád vhodnější naftová varianta, která si lépe poradí s vyššími dálničními nájezdy. A pokud se primárně pohybujete ve městě a okolí, ale občas potřebujete vyrazit na delší výlet, pak se vyplatí podívat i na čistě elektrický ID.Buzz. Ten nabídne podobné užitné vlastnosti, je stylovější a o něco levnější – a právě ten by byl i mou osobní volbou. Přesto ale naprosto chápu všechny, kdo sáhnou právě po Multivanu. Je to totiž opravdu skvělé auto.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
Kvekman
20. 9. 2025, 11:15

Vážení, aby recenze na nový Multivan phev nevyzněla jako pohádka na dokonalý automobil, přijměte následující informaci.
S T7 jezdím druhým rokem a najezdil jsem s ním přes 20 000 km po dlouhých trasách až na jih Španělska. Nejhorší, co vás může potkat je infotainment zmíněného vozu.
Něco tak špatného nefunkčního a pomalého jsem ve svém životě nikdy nezažil. Po nastartování čekáte půl minuty na první odezvu systému takže vyjíždíte-li z těsné garáže, buďte si jistí, že pokud se nespolehnete na obyčejná zrcátka, pomocí nefunkčního infotainmentu si je urazíte nebo odřete celý bok vozu. Pokud při jízdě požadujete více než dva pokyny na změnu tuhosti podvozku a k tomu další informaci například z klimatizace, pravděpodobně vás infotainment na zbytek cesty opustí velmi pravidelným restartem. Je opravdu velká škoda, že takto dovedené auto k praktické dokonalosti je vybaveno infotainmentem pro který nemám jiné označení než katastrofa.

0 reagovat
RR
20. 9. 2025, 12:33

VW Multivan T7 PHEV (2022)
Skvělá motorizace, příjemná jízda a výborný koncept rodinného vozu. Bohužel naprosto nefunkční infotainment, který celé auto degraduje. Neustálé pády, lagy a problémy. Po dvou letech trápení jsem ho musel prodat.

2 reagovat
Kvekman
20. 9. 2025, 12:46

... snad to vyřeší nějaký upgrade, nerad bych Tě následoval

0 reagovat
yaoming
24. 9. 2025, 17:00

Prosím autora o tabulku s technickými údaji. Dekuji

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte