Zatímco Jaguar Land Rover využívá ve spoustě modelů vyjíždějící otočné kolečko, Mercedes-Benz používá pravou páčku pod volantem, na které se jinak zpravidla nachází stěrače. BMW a mnoho dalších výrobců používá páku, která se sama po zařazení vrací do středové polohy, někdo zase do svých aut dává různé joysticky, které je třeba vyklopit na stranu a posunout nahoru nebo dolů. Máte-li zkušenosti s konkrétním autem, nebo jste-li technicky zdatný jedinec, nepřijde vám nic z toho jako problém nebo překážka. Ovšem ruku na srdce, uměla by komplikované řazení u automatů používat vaše máma, nebo třeba dědeček?
Do záplavy všech těch fajnových voličů, přispěl svým kouskem i koncern Fiat Chrysler (FCA) a vyrobil systém, který je prý pro mnoho řidičů zmatečný. Podle všeho totiž poskytuje bídnou hmatovou a optickou odezvu, která výrazně zvyšuje riziko toho, že si řidiči zařadí špatný jízdní režim a problém je na světě. Situace se dostala dokonce tak daleko, že je volič vyšetřován organizací pro bezpečnost silniční dopravy, americkou NHTSA. Podle některých zdrojů je voliči už v tuto chvíli přisuzováno až 100, zejména drobných autonehod.
Rozmanité voliče převodovek jsou v mnohých případech vysloveně designovým prvkem, který dodává jednotlivým značkám a modelům na rozličnosti. Faktem ale je, že klasickou páku, která se posune do jedné polohy a tam zůstane, v oblasti komfortu používání pravděpodobně nenahradí. Pokud tedy stížnosti na FCA padnou na úrodnou půdu a koncern bude muset svolávat až 853 tisíc aut na potřebné úpravy, může to znamenat začátek konce zajímavých a neotřelých voličů. Žádná z automobilek totiž nechce riskovat, že budou za svoje produkty popotahovány a budou se jim přisuzovat dopravní nehody.




Michal
10. 2. 2016, 07:59Já nevím, tak ať si to nekupujou. To to není při zkušební jízdě poznat, že se mi s tím blbě řadí? Obzvlášť když s tím autem jedu poprvé.
bitner
10. 2. 2016, 08:36Ale ale, jak to uvazujes?
Urednik prece vi nejlip, co je pro tebe nejlepsi a co vsechno je potreba zakazat, abys byl v bezpeci!
James
10. 2. 2016, 13:06Haha, přesně tak...
jc
10. 2. 2016, 15:56IMHO to v americe daleko presahuje urednicinu a souvisi to s jejich pojetim prava, kdy uzivatele casto (uspesne) zaluzi vyrobce za svou vlastni hloupost.
PepaSFI
10. 2. 2016, 21:20ono se s tím nejspíš neřadí tak úplně blbě že by to vůbec nešlo. Na každém autě se najde něco co někomu nebude vyhovovat. A věřím tomu že naprostá většina lidí s tím bude jezdit bez potíží. Nejspíš si jich spousta pochvaluje že to je lepší než cloumání s nějakou násadou od lopaty. No a pár lidem se stane že za to vezmou blbě a ono se jim to při parkování rozjede nebo tak něco. Stejně jako se občas stane že někdo místo na brzdu šlápne na plyn nebo u manuálu zařadí špatně nebo se smekne noha na spojce. Někdy se to řeší, někdy ne a někdy se udělá aféra.
A pokud jde o můj názor, připadá mi divný ovládat auto něčím co vypadá jak knoflík od rádia.
Xander_Cage
10. 2. 2016, 13:09Já jsem rád, že volič převodovky je designovým prvkem. Pamatuji auta z 80. a 90. let, kdy volič byla velká tyčka uprostřed a nic víc, v mnohých případech to vypadalo odporně (např.: Mazda Xedos 6, Renault Laguna a mnoho jiných). Doufám, že to úřady neuznají nerad bych zase viděl ty tyčky z 80. a 90. let i kdy myslím, že to už je nemožné.
gh
11. 2. 2016, 20:37Osobně bych chtěl volič, kde je jen dopředu - stát - dozadu.
Mimochodem - "... uměla by komplikované řazení u automatů používat vaše máma, nebo třeba dědeček?"
před nebo nemá být čárka.
Smoother
12. 2. 2016, 09:51Ke kritice voliče v novém Grand Cherokee se připojuji. Jelikož o něm vážně uvažuji byl jsem ho projet. A ten volič je opravdu hrozný. Designově mi až tak nevadí. Jen mne mrzí, že ho neudělali posuvný jako v modelu před faceliftem (2011-2013). Zobrazení zařazeného stupně na voliči je k ničemu. Protože když řadíte a máte na něm ruku, nevidíte co jste tam naklikali za převod. Musíte to kontrolovat na přístrojovce. V mém případě se zdálo, že je časová prodleva mezi zařazením a zobrazením na displeji.
Naproti tomu model 2011 má celkem jasně vymezené dráhy a navíc svítící indikaci z levé strany. Tím pádem lze zařazený stupeň kontrolovat i vizuálně během řazení (což vzhledem k mechanické zpětné vazbě ani není třeba).
Za mne je tedy nový volič krokem zpět. A když si uvědomíme, kolikrát za život auta ji použijeme, tak i celkem zásadní.