Předpokládám, že každý nadšenec do aut, sportovní jízdy a motosportu někdy toužil být jako ti hrdinové závodních tratí, kteří si svou věčnou slávu vybojovali absurdní rychlostí, precizním ovládáním čtyřkolové bestie, a i přes vypnutý mozek dokonalým vyhodnocením téměř neřešitelných situací na hranici života a smrti. Chceme se hnát silničkami Monte Carla s precizností Waltera Rohrla, agresivně zesměšnit soupeře jako Michael Schumacher a poté zajet Nordschleife rychleji než Stefan Bellof. Bohužel mnozí z nás, bláznů, kteří si už v kolébce přičuchli k líbezné vůni benzínu, nabyli dojmu, že předvádět efektní průjezdy zatáčkami jako Gigi Galli už dávno umí, a jet rychle na okruhu je přece triviální věc, kterou zvládne i cvičený delfín.
Samozřejmě, neoblomné přesvědčení o své řidičské dokonalosti najdeme často i mezi obyčejnými lidmi. Dědečkové, kteří jako důkaz nadřazenosti uvádějí mnohamístné číslo ujetých kilometrů, avšak reálně mají problém s volbou správného převodového stupně, plynulostí či sledováním provozu. Ženy, které přeci řídí mnohem lépe než ti nebezpečně rychlí chlapi, i když se do zrcátek dívají jen a pouze pro zkontrolování očních linek. Ale jedou pomalu, a tak přeci i bezpečně!
Nejhorší jsou však mladí příležitostní nadšenci, takoví pseudopetrolheadi. Auta je celý život zajímala jen do té míry, že se jim líbily Mustangy, zejména jakási Eleanor ze stupidního filmového remaku, a v Need for speed Underground jezdili s vytuněnou 206tkou fantastické drifty. Jenže pak dostali řidičák, začali o řízení básnit s intenzitou Vítězslava Nezvala a zatoužili jezdit s jejich hnědým Favoritem stejně efektně, jako to „umí“ Vin Diesel. Jakožto nejmladší člen Autíčkáře o tom vím mnohé, dnes jsou tomu totiž přesně tři roky, co jsem si na úřadě vyzvedl řidičák. Lidé, o kterých mluvím, jsou tedy mými vrstevníky, ale sami možná znáte ze svých mladých let podobné jedince.
A právě od nich jsem zatím nejčastěji slyšel větu: „Já umím řídit.“ Tato tři slova jsou souhrnem všeho špatného, co na nadšencích do aut, respektive řidičích všeobecně, může být. Tito lidé často neumí ani takové základní věci, jako je správné sezení za volantem či držení volantu. Meziplyn? K čemu takovou náročnou zbytečnost!? Přesto jsou přesvědčeni o tom, že umí řídit, i když pomalu neumí ani hladce přeřadit. Tato hloupá namyšlenost se pak zpravidla promítne i do peněz, když Favorit najednou dostane facelift celého boku po nepodařeném „driftu“ přes ručku.
Když o sobě řeknete, že umíte řídit, dáváte tak najevo, že jste dosáhli řidičského vrcholu. Ve skutečnosti však akorát usnete na vavřínech a ztratíte možnost být opravdu dobrým řidičem. Dobrý řidič totiž zvládá jak neskutečně rychlý, ale stále bezpečný let po okresce, tak naprosto plynulou klidnou jízdu za minimum paliva. A umí to s jakýmkoliv autem, nehledě na to, co se do něj lije, či které kola slouží k pohonu. Nespoléhá se na elektronické pomocníky a k autu se chová s citem. Až budete zvládat tohle vše, až zjistíte, že už vás nic nemůže zaskočit, pak o sobě můžete hrdě prohlásit, že jste dobří řidiči. Osobně můžu v mých očích opravdu dobrými řidiči nazvat jen několik málo lidí, se kterými jsem kdy jel.
Moc si přeji, aby celý tento článek byl pro čtenáře Autíčkáře naprosto zbytečný. Doufám, že všichni moc dobře víte, co za volantem můžete zlepšit a k řízení auta přistupujete s vědomím, že každá cesta je příležitost pro osobní řidičský vývoj. Jen se zkuste občas zamyslet, jestli tu zatáčku projíždíte správně, jestli volantem netočíte zbytečně horlivě, zda nenastal čas konečně se naučit meziplyny, aby byla jízda co nejplynulejší a k autu nejšetrnější. Cítí se se mnou spolujezdci opravdu příjemně i při svižné jízdě? A když se jedu projet pro radost na okresky, mám opravdu schopnosti na takové rychlosti?
Apeluji tedy na vás, nepřestávejte nikdy s prací na sobě samotném. Investice do sebe sama je to nejlepší, co můžete udělat, vaše schopnosti vám už nikdo nikdy nevezme. Nedělejte ze sebe supermana, který nemá potřebu být ještě lepší. Mnozí máme špatné návyky, pokusme se změnit je. I když nejste vymetači okresek, ale potrpíte si spíše na pohodovou jízdu za volantem nějakého korábu, stále se máte co učit, i po cestě do Tesca pro tlačenku. A vůbec, přijeďte si zajezdit na náš Track day na velikonoční pondělí do Vysokého Mýta. Sním všechny sjeté pneumatiky z driftovací M3, pokud to vašemu řidičskému umění při troše snahy něco nedá.
02. března 2012, 11:36
0
Tak dobrou chuť. ;-)
02. března 2012, 11:50
0
Perfektně napsáno, řídím 11 rokem, poměrně intenzivně a nikdy bych neřekl, že řídit umím. O to víc mně fascinuje, když se svezu s někým řídícím v řádu měsíců, kdo na jakoukoliv poznámku o řízení reaguje jak bejk na rudej hadr.. Ale tady řídit umí přece všichni, okřídlená formule "řídím rychle, ale bezpečně" zní podle mně pořád v ČR víc než často..řekl bych že tak minimálně v polovině případů lze tu větu zaměnit za "zatim mi to vždycky vyšlo"
02. března 2012, 11:51
0
chytej si kečup :D ....
02. března 2012, 11:51
0
true story bro..
02. března 2012, 12:01
0
Kdyby to bylo bez te apelace na konci, byl bych nadsen...:D
02. března 2012, 15:05
0
Možná jsem se nechal trochu unést...
02. března 2012, 12:32
0
Dobrý článek. Nejvíc se mí líbí jak dávají na čt "Autoškola národa", tam zjistíš jaký jseš řidič podle pár trapných otázek. A otázka kdo je lepší jestli muž nebo žena je taky pěkná blbost. :)
02. března 2012, 14:12
0
Článek dobrej, zvlášť před víkendem, který slibuje pěkné počasí :-) a já přemýšlím, zda na předposlední víkend v březnu už nedám na těch 1700 km přecijen letní gumy :-)Teplota ještě povyroste ( doufám) a zimáky se už pak v zatáčce žvejkaj :-) a taky bych uvítal, kdyby ještě jednu zimu vydržely :-)
Jo a taky si k tomu můžeš připsat, že "nejhorší " řidiči jsou v Praze :-) Vidím to u nás - máme přes 400 aut, všechna na pražských značkách, ale v Praze jich je sotva 50, zbytek venku, loni bylo celkem 62 nehod ( no spíš " pojistných událostí ") a z toho 4 v Praze. Stejné je to i jinde, tak kde na to sakra přišli, že pražáci jsou nejhorší :-)
Doma má papíry manželka i tchýně, ta seděla za volantem naposledy v 75 tém, manželka loni nenajela nic, a předloni asi 3000, nejhorším řidičem jsem já :-) před 13 lety jsem nedobrzdil na mokru a rozbil si blinkr a před dvěma se opřel se služebákem o svodidla na čistém ledě. Co na tom, že najedu ročně ke 30 litrům, když jsem přeci už 2 x boural :-)
Ale jednou to určitě zkusím jako v rychle a zběsile 1- ( nevím kolik jich ještě natočej ) a budu za plné rychlosti řadit a řadit a řadit a ..........
02. března 2012, 14:57
0
Ano, auta s manuálním devítikvaltem, to byla specialita onoho filmu :D
02. března 2012, 15:37
0
nejlepší z filmových převodovek je stejně ve filmu Driver - vícestupňová zpátečka je prostě TOP
02. března 2012, 18:43
0
jo, jedna z pih na kráse toho filmu, ale no co, třeba v tom mustangovi měl převodovku z traktoru .. :-)
02. března 2012, 19:09
0
No, je pravda, že mezi převodovkou z traktoru a z téměř jakýhokoliv staršího Mustangu není zas až takovej rozdíl... tak třeba by mohl mít i víc kvaltů dozadu :)
02. března 2012, 18:45
0
jinak co se sbírání řidičských zkušeností týče, jsem na samém prvopočátku cesty.
02. března 2012, 19:11
0
Řidiči Rollsů museli nejprve uvézt sklenici šampaňského na kapotě, aníž by rozlili, ale tenkrát byl alkohol za volantem polehčující okolnost..
Ondra: Excelentní pozvánka, ale s dieselovou dodávkou bych plevelil.
Martin: To ti to jednou nestačilo?! Takhle děsit tchýni..
02. března 2012, 19:18
0
Chápu :) Ale jen pro zajímavost, kdysi na Autocar day v Sosnové, což byla akce stejného typu jako naše Track days, jsem zažil jedno z nejzábavnějších svezení v životě právě s dodávkou, i když benzínovou a zadohrabovou, spolu s dalšími osmi lidmi :D
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/58510_156645387694321_100000465827498_462840_380761_n.jpg :D
14. března 2012, 10:21
0
Asi Tě překvapím, ale tchýně je ještě naživu :-) navzdory mému řidičskému " umu ", a nebo právě proto :-D
02. března 2012, 20:29
0
Článek super - i pozvánka na Track Day :)
ale bohužel může oslovit jenom řidiče... já třeba dnes a denně trávím část dne v Praze po cestě do práce a z práce, při které nepotkávám řidiče, ale piloty... průměrně to mám tak na jednu a půl nehody denně a dost často na podobných místech.
Akorát během roku sleduji, jak přibívají po zemi nasprejovaná "místa přistání", ale všichni řídí pořád stejně, takže důležitější, než mít nohu na plynu, je mít ji neustále poblíž brzdy.
Na druhou stranu kdokoli z nás, kdo se jednou za čas pustí na okresku "aby si to opravdu užil" je v podstatě pilotem. Pak je jenom otázka času, až v tý zatáčce, kterou prostě fakt dobře znám, bude najednou cyklista... Takže ono to naše hraní si na petrolheady může být vcelku oprávněně považované za úplně stejnou pitomost, na kterou nadávám každý den při mých každodenních cestách po Praze.
02. března 2012, 20:56
0
Co si budeme povídat, z cyklistů mám noční můru naprosto všude. Nicméně na okreskách se s nimi dá počítat, ale už se mi stalo i na normální cestě 1. třídy, že za méně přehlednou zatáčkou jeli dva vedle sebe, a to pak i z 90ti člověk má co dělat, aby bezpečně dobrzdil.
14. března 2012, 10:24
0
DVA ? to jsi dopadl dobře, já narazil za zatáčkou na peleton cyklistů s baťůžkama v protisměru a dodnes nevím, jak je možné, že všichni jeli zase dál :-)
03. března 2012, 10:16
0
Tohle je bohužel riziko, které se nedá odstranit. Ono, pokud to vezmeme do důsledku, není to jen o "pilotáži" na okresce. Nebezpečí či nečekaná překážka může číhat za každou slepou zatáčkou nebo horizontem, i když jede člověk předpisově. Museli bychom i za pěkného slunečného dne před každým takovým místem brzdit pod 40, aby nás nic nepřekvapilo - a ruku na srdce, tohle snad dělají jen lidé, kteří se řídit bojí a jedou pomalu stále.
03. března 2012, 10:41
0
Naprosto souhlasim, moc pěkně napsáno...
14. března 2012, 08:24
0
Plynulou uspornou jizdu a pritom nebyt brzda provozu celkem zvladam. Meziplyny pri razeni pokud mi to elektronik nezakaze taky pouzivam. Trochu se bojim jak se bude mi radit s keramickou spojkou se zvysenym pritlakem. Na okruhu ma moje auto hranice zatim mohem dal nez moje psychika. Skoda, ze je u nas malo placku kde se clovek muze ucit bez ohrozeni provozu.
14. března 2012, 10:25
0
S keramickou spojkou? no nazdar :-) čím se vozíš?
16. března 2012, 19:01
0
Dobrý článek! konečně si to někdo uvědomuje i u nás. Naposled sem o něčem takovém četl od Chrise Harrise:)..
jinak k věci, těžko se podle mě posuzuje kdo jak řídí, resp. "pilotuje", pokud se to nesrovnává vyloženě časem. Občas k někomu sedneš a přijde ti to jako neskutečná palba, všude krize atd., a vzápětí tě sveze někdo, kdo si jede v pohodě, jistě a zajede rychlej než první zmiňovaný. Prostě tím chci říct že zdání občas hodně klame.
Pokud neberem v úvahu časy a jiné "blbosti" tak je pro mě dobrý řidič ten, který mě dopraví z bodu A do B bezpečně (vůči sobě i okolí), úsporně a umí vyřešit případnou krizi.
16. března 2012, 19:35
0
Kubo, souhlasím do puntíku. Ona k té rychlosti vede právě spíše taková "laissez-faire" jízda, než přehnaně agresivní šaškování.
A ještě bych doplnil k tomu vožení: Jistý a vyježděný řidič, který ví co dělá, jde poznat během pár zatáček a s takovým se cítím bezpečněji i když jede kudlu, než vedle někoho jedoucího pomaleji, ale kdo očividně zkouší a tápe..
02. srpna 2012, 13:53
0
super clanek ale s nim bude souhlasit clovek, ktery ma jasno a vi, ze "neumi" ridit. sam vim, ze to neumim tak nedriftuji, neradim jak Vin a tuplem nevytacim motor k omezovaci. a mozna prave protoze neumim ridit s tim clankem souhlasim.
05. prosince 2012, 00:31
0
Vĕtu ,,Jà umìm řìdit'' z celèho srdce nenàvidìm.Ale jednou jsem ji musel použìt...Takhle jsme se na gymplu bavili o autech a potè co jsem popsal svou projìžďku po parkovišti odvĕtili mi ,,Ty tak...'' Uràžka největšìho kalibru.Sice meli naježdĕno vìce než jà ale princip spal motoru jim byl cizĺ.A na uràžku od takovýchto lidì jsem nemoh pronèst nic jinèho.