načítám data...

Toyota Yaris HEV: Malý šampion ladí formu

Hybrid v autě do města jako ideální řešení? Toyota je o tom přesvědčena

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Toyota Yaris patří už pětadvacet let mezi stálice modelové řady této japonské automobilky. Již od první generace se jedná o jeden z nejoblíbenějších modelů své kategorie a to hned z několika důvodů. Těmi nejdůležitějšími bezpochyby jsou skvělá spolehlivost, celková odolnost a uživatelská přívětivost. To platí napříč mezi všemi generacemi, které doposud byly přesně čtyři. Ta aktuální je tu s námi již od roku 2020 a nedávno prošla menší omlazovací kúrou. Co všechno se změnilo? Na to jsme si posvítili v klasickém redakčním testu této inovované novinky.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pokud se právě díváte na fotky a marně přemýšlíte, co přesně že se to změnilo tak vězte, že… vlastně ani nevím. Bez přímého srovnání s původní variantou to fakt nejsem schopen posoudit. Na druhou stranu, proč měnit něco, co funguje? Toyota si je svým Yarisem čtvrté generace natolik jistá, že jej opravdu nepotřebuje nikterak měnit a já se vlastně ani nedivím. Nepřijde mi, že by tohle malé autíčko kdovíjak zestárlo za ty čtyři roky, pořád má velmi aktuální výraz.

Větší změny nastaly rozhodně uvnitř. Yaris si vypůjčil některé prvky vetší ségry Corolly a rozhodně to není na škodu. Nový je digitální displej budíků, který se může pyšnit 12 palci, stejně tak jako změnou prošel i displej infotainmentu, který využívá nové uživatelské rozhraní. Víte, často nadáváme, když se některá automobilka pokusí předělat svůj multimediální systém, protože to sebou občas přináší obtíže. Systémy mají sice více funkcí, čím často přicházejí o jednoduchost ovládání a přehlednost. U Toyoty je tomu docela naopak. Zatímco starší systém byl notně zastaralý a příliš nekorespondoval s dnešní dobou, ten nový je prostě báječný. Už jsme to s kolegy řešili u více nových modelů Toyoty. Tenhle systém se totiž povedl. Má spoustu funkcí včetně OTA aktualizací, moderní uživatelské prostředí, které je přehledné a jednoduché na obsluhu, no prostě je s ním radost pracovat. U Toyoty si původní kritiku vzali opravdu k srdci a svůj infotainment přepracovali do podoby moderního a především funkčního systému, což rozhodně nebývá zvykem.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Malý Yaris se dočkal také větší porce asistenčních systému, z nichž mě zaujal především jeden. Toyota mu říká proaktivní asistent řízení a pokud byste jste netušili, co si pod tím máte představit, pak vězte, že Yaris aktivně sleduje auto před vámi (a nejenom to, umí předvídat i zatáčky) a aktivně upravuje vaši rychlost tak, abyste se po silnici pohybovali co možná nejplynuleji. V podstatě jako kdybyste stále měli aktivovaný adaptivní tempomat jen s tím, že nepřidává rychlost, ale hlídá odstup pomocí rekuperace, přibržďování a plachtění. Zní to trochu krkolomně, že? Jenže, světe div se, ono to vlastně docela funguje. Jako kdybyste jeli ve vláčku. První dva dny jsem se snažil to všemožně vypnout, protože mi přišlo, že mi to až moc kecá do řízení. Jenomže jsem úplně neměl čas a prostor prolézat nastavení a nepřišel jsem na rychlý způsob, jak se toho zbavit. Nicméně po dvou dnech jsem si na to zvyknul natolik, že se mi vlastně až líbilo, jak to hezky, hladce a příjemně funguje. Ve výsledku jsem byl trochu kyselý, že testovačka jiné značky, co přišla následující týden, tohle neuměla. Pochválit musím Toyotě také head-up displej, který u malých aut stále není standardem. Tady je a potěší svou přehledností, grafikou i faktem, že se promítá přímo na čelní sklo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Toyota je téměř pro celý svět symbolem hybridních pohonných jednotek. Ani Yaris není v tomhle výjimkou. Naopak, Toyota dokonce plánuje, že v Yarisu nechá pouze hybridní jednotky a ty pouze spalovací už nebude nabízet. A vlastně tomu i docela rozumím. Toyotí hybridy jsou prostě a jednoduše ozkoušené, funkční a uživatelsky opravdu příjemné. Mně dělal společnost nový a silnější hybrid s označením 130 (že neuhádnete, kolik tak asi má koňských sil). A já na něj mám v podstatě jen slova chvály, protože k takovému městskému autíčku sedne naprosto dokonale. Toyota uvádí, že spadá již do páté generace hybridních jednotek, která je ještě lepší, než dříve a mně nezbývá nic jiného, než to jen potvrdit. Nový agregát je živější, pocitově výrazně tišší a kultivovanější a provozně ještě efektivnější, než dříve. V řeči čísel ty rozdíly nejsou možná tak markantní, o to větší překvapení to pro mě bylo reálném soužití. Díky větší elektrické výpomoci jsou starty z křižovatek výrazně radostnější a živější. Planetová převodovka e-CVT už nedrží spalovací motor ve vysokých otáčkách při sebemenším požadavku na výkon, naopak mi přijde že se více opírá o pomoc elektromotoru a využívá jeho točivý moment. Celé se to pak příznivě projevuje na provozní efektivitě, která je zase o kus lepší než dříve. S Yarisem jsem jezdil za 3,8 litru, aniž bych se jakkoli omezoval. Spořílci se jistě zvládnou přiblížit třílitrové hranici.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samotná jízda pak asi ničím vyloženě nepřekvapí. Yaris je nastavený spíš na o něco pevnější notu, ale nemusíte se obávat, že by z vás vytřepal duši. Bez zaváhání si poradí i s nástrahami pražských cest, nebude vás obtěžovat boucháním či jinými nepřístojnostmi. Jen od něj neočekávejte takovou tu francouzskou plavnost, to neumí. Na druhou stranu je na něj spoleh, když vyrazíte za město. V zatáčkách oplývá jistotou a i na náročnějších silnicích předvádí velmi sebejistý projev.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Modernizaci Toyoty Yaris jen stěží poznáte na pohled. Větší změny však proběhly uvnitř a je to znát. Yaris je v každém ohledu dotaženější než dřív. Jízdním projevem snad i trochu dospělejší. Pořád je to však malé radostné vozítko se vším všudy a stále se jedná o auto na vrcholu své třídy. Toyota si toho je vědoma a proto nečekejte, že by vám Yaris prodala kdovíjak levně. V této vyšší výbavě, ve které nechybí vůbec nic důležitého a naopak nabídne i mnoho věcí navíc, se pomalu blíží sedmisettisícové hranici. To už pro někoho může být dost peněz za malé auto. Svými kvalitami si to však obhájí.

 

Technické údaje:
Motor: atmosférický zážehový tříválec 1.5 litru + elektromotor
Výkon spalovacího motoru / hybridní soustavy: 68 kW (92k) / 96 kW (130k)
Toč. moment spalovacího motoru / hybridní soustavy: 120 Nm / 185 Nm 
Hmotnost: 1 140 Kg 
Objem zavazadlového prostoru: 258 litrů
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s 
Cena testované vozu (Premiere edition): 679 000 Kč (akční ceník – 645 000 Kč) 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries 1992
Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries

1992 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Ford F250 XLT LARIAT 1990
Ford F250 XLT LARIAT

1990 rok výroby
180 koní výkon
7 500 ccm objem