Po letech přešlapování na poli bateriových elektromobilů se automobilka Toyota rozhodla, že letos to s nimi rozjede ve velkém. Tento týden představila hned tři nové, čistě elektrické modely: subkompaktní SUV Toyota Urban Cruiser, což je přeznačené Suzuki e-Vitara, kompaktní SUV-kupé Toyota C-HR+, které se spalovacím C-HR nemá vlastně nic společného, a významně inovované SUV-kupé střední velikosti bz4X, jež modernizaci potřebovalo jako sůl. Všechny se už brzy dostanou i na náš trh.
Toyota však hledí i dál do budoucnosti, a i ona ji už v Evropě vidí elektrickou, minimálně do značné míry. Také cítí, že na našem kontinentě bude růst zájem o malá vozítka určená k takzvané mikromobilitě, čili k městské ekologické přepravě na velmi krátké vzdálenosti, již si bude moct dovolit opravdu každý.
K výše zmíněným sériovým vozům tak představila ještě koncept dvoumístné elektrické čtyřkolky s názvem FT-Me, který se svou délkou do 2,5 metru a dostupností v závislosti na zemi už pro řidiče od čtrnácti let míří proti vozítkům typu Citroën Ami. Na rozdíl od nich ale Toyota místo extrémního tlaku na co nejnižší cenu volí prémiový design, jenž má být pro měšťáky zítřka atraktivnější.
Auto tak dostalo poměrně výrazné hranaté tvary a dvoubarevné kontrastní provedení, jenž, dle slov automobilky, vytváří dojem helmy pilota stíhačky. Budiž, to je možná trochu nadhodnocené (kde je trubka?! :-D), nicméně asi se dá s celkem klidným srdcem říct, že nové FT-Me vypadá přinejmenším zajímavě a rozhodně hodnotněji než jeho francouzský protějšek. Teď jen kolik z nápadů se propracuje do sériové výroby, že?
Ohledně techniky je zatím Toyota na informace docela skoupá. Dozvěděli jsme se jen, že její efektivní pohonný systém spotřebuje třikrát méně energie na kilometr než vysokokapacitní akumulátorový elektromobil, a že je navíc vybavena technologií střešních solárních panelů, které dokáží nabíjet hlavní baterii, a tím přidat 20 až 30 km dojezdu za den v městském prostředí, což v závislosti na počasí u mnoha uživatelů znamená, že by vůbec nemuseli nabíjet ze sítě.
Zazněla také povinná informace k udržitelnosti, vozidlo prý maximalizuje recyklovatelnost a využívá recyklované materiály s cílem snížit uhlíkovou stopu o 90 % ve srovnání s dnešními městskými auty. A přirozeně je také vybaveno pokročilými funkcemi konektivity, umožňujícími bezproblémovou integraci s chytrými telefony pro bezklíčový vstup a poskytování služeb.
To nejzajímavější na interiéru FT-Me nicméně je, že lze řídit pouze ručními povely na inovativním volantu, díky kterému je také použitelný pro vozíčkáře bez jakýchkoliv konstrukčních úprav. Tím Toyota myslí i na stárnutí populace, což už je dnes v Evropě prakticky stejný problém jako v domovině značky, v Japonsku.
Uvidíme, jestli se nakonec Toyota FT-Me propracuje do sériové výroby a pokud, tak v jaké podobně. Každopádně už teď je myslím zjevné, že automobilka opouští svou zdrženlivou strategii vůči bateriovým elektromobilům a pouští se do boje o jejich zákazníky s vervou. Až příští měsíce a roky ukáží, na které straně nakonec byla pravda. Tak Toyoto, hodně štěstí!
Co si o novém konceptu FT-Me myslíte? Jak vůbec obecně vnímáte malá elektrovozítka pro širokou veřejnost, včetně mladistvých? A co říkáte na změnu kurzu ještě nedávno v elektromobilitě tak konzervativní značky? Projevte se v diskuzi.
















