Včera jsme tu řešili modernizaci Volva EX90, která kromě elektrochromatické střechy přinesla úpravy rychlosti nabíjení a hlavně zvýšení výpočetního výkonu. Tyto změny nejsou příliš „autařského“ charakteru, ale obhájil jsem je současnou dobou. Prostě žijeme v časech, kdy zákazníky zajímá hlavně to, nakolik je jejich vůz šikovným počítačem.
Jenže co když patříte mezi klienty s opravdu speciálním přáním? Co když nechcete, aby vaše nové auto bylo dobrým počítačem? Co když ani pořádně nechcete, aby bylo autem? Co když vaším přáním je, aby bylo především skvělým… třeba… květinářstvím? Nebojte, automobilka Toyota má nyní i na tak specifické choutky odpověď.
Na trh právě uvádí svůj nejnovější model zvaný Toyota e-Palette — už druhou generaci elektromobilu, která slovo velkoprostorový pozvedá na novou úroveň. Nabízí třeba nízkou podlahu a široké posuvné dveře, umožňující rychlé nastupování a vystupování. Také se chlubí funkcí nastavení světlé výšky a elektrickou rampou pro snadný nástup uživatelů na vozíku.
Hlavně ale v sobě skrývá oceán místa, který se dá využít prakticky jakkoliv. Na Toyotu e-Palette tak není nutné se dívat jen jako na malý autobus hromadné nebo vyhlídkové dopravy, i když i to samozřejmě zvládne. Dá se z ní snadno udělat prakticky jakýkoliv pojízdný food truck nebo obchod. Sama automobilka dokonce mluví i o možnosti vozidlo předělat na kino — instalací zařízení pro dálkovou komunikaci nebo audiozařízení může být používáno jako pravý zábavní přepravník.
Toyota jde až tak daleko, že je vás podle ní e-Palette schopná i zachránit v případě nějaké živelné katastrofy. Poslouží totiž jako zdroj energie při výpadku proudu. Snad to nikdy nebude potřeba, ale víte jak. K tomu ještě doplním, že umí jak standardní, tak rychlé nabíjení, disponuje baterií o kapacitě 73 kWh a elektromotorem o výkonu až 150 kW. Maximální rychlost vozu je 80 km/h.
No a protože se dá očekávat, že máte-li podobné zadání pro automobil, tak vás řízení vlastně moc nezajímá, je Toyota e-Palette samozřejmě vybavena schopností autonomní jízdy, zatím úrovně 2, ale do roku 2027 se počítá až s úrovní 4, což je již plně autonomní provoz. Pokud byste však volant přece jen rádi používali, i ten ve vozidle najdete. Je uprostřed, speciálního tvaru a kola řídí pomocí drátů.
Jediným zádrhelem ve vašem přání tak může být cena. Toyota e-Palette se prodává za dvacet devět milionů jenů, tedy asi čtyři miliony korun. Hmm, to bude fancy pojízdné květinářství. No ale… snad zase přitáhne víc pozornosti. A když si spočítáte, kolik byste dali za obchod v centru Prahy, který k tomu ani nikam nedojede, možná to vlastně není tak moc. Tak uvidíme, jak se jí bude dařit.
Co si o Toyotě e-Palette myslíte vy? Přijde vám nápad na takové vozidlo zajímavý, nebo naopak hloupý? A dali byste jí přednost před předěláváním starých dodávek na různé pojízdné obchody a food trucky, jak je teď také populární? Dejte vědět v diskusi.













ransom
25. 9. 2025, 10:53Tak zrovna to pojízdné květinářství by vyřešilo mnohý problém.