načítám data...

Top 5: Nejzajímavější Fiaty

Na Fiaty se zaměřil Ondra a vybral pětici dle něho nejzajímavějších kousků...

Pokud chcete naštvat majitele Lamborghini, nejjednodušší způsob je říci mu, že má jen Audi s krávou ve znaku. Na majitele Porschí platí zmínka o vytuněném Brouku, nebo jen čistě o VW, když nemá 911. Pána s Ferrari, kterého jistě najdete jak balí hostesky v boxech okruhů, zase nepotěší přirovnání jeho miláčka k Fiatu. Přitom to ne vždy musí být urážka. Samozřejmě, Fiat je vedle Ferrari exkluzivní asi jako prací prášek vedle kokainu, ale to neznamená, že ve své historii nevyrobil zajímavá či velmi dobrá auta. Pojďme se podívat na pětici z nich.3624104843_92f6df754d

1.Fiat Dino

Když už hovoříme o těch Ferrari, tak je povinnost začít vozem, který vzhledem slavné vozy z Maranella připomíná, má shodné jméno s "babyFerrari" a jeho motorem je dokonce poháněn. Dvoulitrový šestiválec dává 160 koní ve vesmírných 7200 otáčkách. V roce 1966 to byla úctyhodná hodnota – jen si vzpomeňte na pozdvižení, když před 10 lety přišla Honda s Civicem Type-R, která svůj maximální výkon dává jen o 200 otáček výše. Pohledné Dino používá klasickou koncepci gran turisma s motorem vpředu a pohonem zadních kol, čímž je rovněž pravověrnému Ferrari podobné. Později byl motor zvětšen na 2,4 litru a byl již sestavován přímo u Ferrari v Maranellu, zatímco jeho 180 koní šlo na zadní kola přes pětistupňový manuál ZF původně z Astonu Martin. Brzdy zase pocházely z Lamborghini Miura. Vedle Coupé od Bertoneho se vyráběl i neméně zajímavý a stejnými motory osazený Dino Spyder, jehož design pocházel z pera Pininfariny. Jméno Dino mají všechna tato auto na počest zemřelého syna Enza Ferrariho.

news-orig-1370476948

2. Fiat Panda

Panda druhé generace, současné nejlevnější auto na našem trhu, co ta tady dělá? Je to stará známá pohádka, Fiat malá auta prostě umí. Důkazem budiž skutečnost, že za 8 let na trhu se lehce dodávkovité Pandy vyrobilo přes 1500000 kusů a stále nepatří k těm nejhorším ve třídě. Hned na začátku výroby se nejmenší Fiat dočkal rozsáhlé chvály médií. Není se čemu divit, pohání ho vcelku nadšené čtyřválcové motůrky a chytře navržený vnitřek nabízí slušný prostor čtyřem lidem. Nehraje však jen na racionálně uvažující zákazníky, v nabídce se totiž objevily i poměrně funky verze jako oplastované Pandy Cross a Climbing s pohonem všech kol, se kterými jste se mohli vydat i mimo zpevněné cesty, či sportovní Panda 100hp, jež je jedním z nejmenších hothatchů posledních let. Sportovně založení řidiči rozvážkových služeb si zase mohou užívat jednoduchou hravost užitkové Pandy Van. Nahradit tohle malé auto bude pro Fiat oříšek, je totiž opravdu dobré.

16628110-623x410

3. Fiat 131 Abarth

Když se řekne italská rally legenda, každému se vybaví Lancia Delta Integrale, Stratos či 037. Jen někteří si však vzpomenou i na neméně zajímavý a velmi úspěšný Fiat 131 Abarth. Jeho silniční verze vycházející z obyčejné 131 Mirafiori má 140 koní v 6400 otáčkách z dvoulitrového čtyřválce. Oproti Mirafiori je však Abarth důsledně odlehčený pomocí mnoha dílů karoserie ze sklolaminátu. Závodní verze měla zhruba 215 koní a kralovala světovému šampionátu v rally v letech 1977, 1978 a 1980. Značné zásluhy na tom měli legendární jezdci Walter Rohrl a Markku Alen, kteří bavili diváky svými rozevlátými průjezdy. Vzhled sériové verze do značné míry vycházel ze závodního auta a i dnes má svalnatá karoserie své nezaměnitelné kouzlo, které v mých očích převyšuje i Integrale. Pro starší zadokolkové rally legendy jsem měl vždy slabost, za 131 bych snad prodal rodinu do otroctví.

4

4.Abarth 595

I poslední dvě auta v našem výčtu budou pocházet z dílen rakušana žijícího v Itálii – Carlo Abartha. Fiat 500 ve své druhé generaci postavil koncem 50. a v průběhu 60. let Itálii na kola, získal si srdce milionů fanoušků a dnes je to ceněný sběratelský kousek, který nechybí v garáži mnoha slavných lidí. Ačkoliv, nebo možná právě proto, že je to jednoduché malinké auto s koncepcí "vše vzadu," se Carlo Abarth pustil do jeho úprav, čímž vznikl model Abarth 595, kde číslovka udává objem motoru. Malinký dvouválec se zmohl na 27 koní, což půl tuny lehkému vozítku, které díky oné hmotnosti můžete řídit již po dosažení věku 16 let, stačilo na děsivou maximální rychlost 120 km/h a na zakroucených silnicích dokázal Abarth poškádlit i daleko silnější auta. Později přišly i zběsilé verze jako 595 SS se 30 koni nebo až 695 SS s brutálními 40 koni. Vozy ze začátku výroby měly ještě sebevražedné dveře s panty vzadu, což se změnilo roku 1965. Poznávacím znamením nejmenšího Abarthu na závodních tratích bylo otevřené víko motoru pro lepší chlazení dvouválce či červený polep na bocích, který přebrala i novodobá rovněž povedená verze 500 Abarth.

5310583559_e5c061d6cf

5. Fiat Ritmo 130TC Abarth

Fiat Ritmo na našich cestách už bohužel moc neuvidíte. Osobně ho však považuji za jeden z nejzajímavějších hatchbacků 80. let. Má neotřelý vzhled od Bertoneho – mohutné černé oplastování by v dnešních dobách vyspělého marketingu bylo za příplatek pod označením Scout, Outback, XV či Allroad – a italskou vášeň. Při faceliftu v roce 1982 sice Ritmo přišelo o jedinečný vzhled přídě se zapuštěnými světly, ale přibyl nejzajímavější model 130TC Abarth. Tuto nejsilnější verzi poháněl nadšený dvoulitr, jenž v 5900 otáčkách vyhnal na cestu 130 koní, které méně než tunu vážící hatchback katapultovaly na stovku za méně než 8 sekund. Byl to jediný hothatch 80. let, který ještě preferoval karburátory před vstřikováním. Dnes je již zcela zapomenut sžírán korozí někde na vrakovišti, což je škoda a čím dál více začínám toužit po usednutí do jeho Recaro sedaček, chycení volantu se škorpionem ve znaku a vydání se na oblíbené okresky.

ritmo 130TC abarth

Tato Top 5, stejně jako každá jiná, vyžaduje pečlivé vybírání aut a neodvratné vyřazení mnoha zajímavých kousků. Který Fiat je pro vás nejzajímavější, nejlepší, nebo ho jen máte nejvíce v oblibě? Napište nám o něm v diskuzi pod článkem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Va
Vajtus
04. května 2011, 12:00
0

Zajímavej výběr a opět super článek! S Pandou naprosto sohlasím!

Do výběru bych zařadil ještě X1/9 alias baby Miura nebo Banglovo Coupé, ale na druhou stranu si cením výběru spíše neprofláknutých Fiatů...

PS: Tyhle články mě tady baví nejvíc, takže s nima prosím nepřestávejte :) .

reagovat
Ha
Harry
01. května 2012, 18:58
0

Ritmo jsem měl v 1.5 slabší verzi - 75 kobyl, ale to byl stroj, uz je to rok a porad vzpominam, sel do srotu - koroze... Spolehlivý, nesmrtelný, paradne sedel v zatackach a na svuj vykon neocekavane zivy... jen elektrika nekdy zlobila.

On
Ondra
04. května 2011, 12:03
0

X1/9 i Coupé 20VT byly v nejužším výběru, ale nakonec jsem dal přednost jiným, méně známým kouskům :) díky, budeme se snažit

reagovat
Am
Amerika
04. května 2011, 14:23
0

Tak je to skvělé, ale! Ve výběru nejzajímavějších Fiatů nikdy nesmí chybět podle mě: Fiat Coupé, Barchetta, Multipla, 500 + nějaký ten Abarth..... ;-)

reagovat
Be
Beaumont
04. května 2011, 15:56
0

Ještě bych si dovolil přidat Fiat 124 Spider, který se vyráběl jen s drobnými změnami celých 19 let (1966 - 1985). Dá se říct, že se prakticky jen zvětšoval objem motoru, vstřikování nahradilo karburátory, jednou se změnila palubní deska, kapota a nárazníky. Ale už v roce 1966 měl Spider standardně motor DOHC, pětistupňovou převodovku a kotoučové brzdy na všech kolech...

reagovat
Gr
Greeny
05. května 2011, 00:56
0

diky za další velmi povedeny článek :)
je pravdou, že o X1/9 toho bylo už napsano dost, ale podle mě do Fiatí top 5 prostě patří :) precijen kupatek od "běžné" značky s motorem uprostřed a pohonem zadní nápravy se moc nevidí. Naopak díky za zmínění Ritma, je to jedno z aut, které si umím představit u sebe v garáži, zvlášť tedy předfacelift.

Fiat mám opravdu rád, značka mi velmi přirostla k srdci možná už jen tím, že mé první řidičské zážitky se odehrávaly za volantem Punta 1.1 Mk1 :)

reagovat
Gr
Greeny
05. května 2011, 01:11
0

jo a ještě mě napadlo, kromě těch už zmíněných v diskuzi bych za velmi zajímavé Fiaty (ale nepatřící do top 5) označil cinquecento sporting, uno turbo, nebo pak taky novou pětistovku s dvouvalcem :) holt, Fiat se toho nebojí :)

reagovat
On
Ondra
05. května 2011, 08:42
0

Greeny: Tyhle zběsilé krabičky od sirek mi na mysl přišly taky, rozhodně to jsou zajímavá auta :)

reagovat
Ve
Vencos
05. května 2011, 22:53
0

Jedno Ritmo Tc bylo zorvna nedávno na prodej, sice jen 105 Tc a bez papírů,ale bylo krásný, jak nový a jen za 13 táců... Kdybch je měl,tak bych to udělal.

Článek pěknej, Panda mě tam sice překvaůpila,ale nejde nesouhlasit

reagovat
la
laufecek
06. května 2011, 09:37
0

...opět skvělý článek ;-P ...tohle mě tu prostě baví :))) a pravda, pětice vybraných musí odstrčit do zapomnění i pár dalších, ale tady vesměs souhlasím :))) ...nejel jsem bohužel ani v v cross pandě, ale jak Ondra psal, za 131 Abarth bych taky prodal rodinu a prostě všechno, co by prodat šlo :-D

...P.S.: Ondro, uplně v každém článku mě vždycky dostane aspoň jedna věta :-D tady jich bylo více, ale ta věta: "Samozřejmě, Fiat je vedle Ferrari exkluzivní asi jako prací prášek vedle kokainu" - no tak to mě teda po.................................................držte! :) :-D

...super tenhle článek :)

reagovat
xt
xt
28. září 2011, 16:08
0

Mě v tom výběru chybí auta jako 130 coupe, 2300S Coupe...

reagovat
or
oreille
29. prosince 2011, 18:21
0

Ritmo 130 TC nebol jediny Hatchback ktory mal karburatory v 80tych rokoch. R5 GT Turbo malo tiez karburator 120 koni vahu 870 a stovku do 7.5 sekundy ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem