načítám data...

TOP 5: Fast Fords

-perex-

Ford je automobilka, jež dala světu pásovou výrobu, mobilizovala chudé dělnictvo a v neposlední řadě probudila v lidstvu lidovou tvořivost. A to nejen technického, ale i literárního charakteru. Znáte snad značku, na kterou by existovalo více průpovítek? Fordem tam, vlakem zpátky, Fix Or Repair Daily, Full Of Random Defects, Fun Or Racing Daily. Tedy, Ford je jakousi všední rutinou po celém světě a zjevem stereotypním tak, jak jen stereotypní může být. Přesto už nějakou dobu platí za výrobce řidičsky velmi uspokojujících vozů – důkazem budiž, že celá naše slovutná redakce má či měla s Fordy dlouhodobé uživatelské vztahy – a proto si říkám, že na autíčkáři vyloženě chybí trocha subjektivní fordí pí ár, což tímto článkem hodlám napravit.

Vybrat ze všech rychlých modrých oválů 5 nejlepších není nic pro nerozhodnou a nezkušenou imitaci redaktora, proto jsem si dovolil ulehčit práci tím, že tahle TOPka bude obsahovat jen evropskou produkci. A už teď mi je stejně jasné, že na všechny ikony se nedostane, a proto se nebojte dát mi to v diskuzi náležitě sežrat, pokud jsem ve svém výběru pominul právě Vašeho favorita.

Escort RS1600 Mk.I

Označení RS sice dneska nosí kdejaké frikulínské jelito, avšak u Fordu tato dvě písmenka nikdy nepoužili lehkovážně. Do dnešních dní se jimi může pyšnit 21 modelů a v mojí pětce nesmí chybět ten úplně první, guru divize RS a veleúspěšný soutěžák Escort RS1600 Mk.I. Když v roce 1970 zašlapal Hannu Mikkola během rally Londýn – Mexico konkurenci do země, nechal Ford vzniknout nejdříve posílenou verzi běžného Escorta zvanou Mexico a následně i RS1600. Spářením původní 1.6ky Kent s hlavou od Cosworthu vznikl silák s nepřeslechnutelným chrapotem, který produkoval 120k v 6.500 otáčkách, což pro 800kg těžkou krabičku s maskou á la psí kost představovalo více než důstojnou motorizaci. Vylepšen byl samozřejmě i podvozek a posílena celá karoserie, což z RS1600 dělalo mimořádně schopné vozítko jako stvořené pro rally. Bohužel byla ostrá šestnáctistovka dosti choulostivým srdcem a vlastně celé auto vyžadovalo na svou dobu mimořádnou péči a údržbu. RS1600 se vyrobilo pouze 900 kusů a dnes je z něj mimořádně ceněný veterán.

RS1600

Sierra RS500 Cosworth

Chudák Ford Sierra se v nynější době netěší valné pověsti. Za svou trvanlivost a relativní nadčasovost byla totiž po zásluze odměněna statusem povozu typického pro nejmenovanou nepřizpůsobivou menšinu. Ovšem ne všechny Sierry čeká tento osud, jsou tu stále verze RS Cosworth, které si zuby nehty drží cenu dostatečně vysoko na to, aby nepadly do rukou někoho, kdo by zpečetil jejich osud nehezkým způsobem. No a pak je zde ještě limitovaná série RS500, neboli civilní verze stejnojmenného závodního imperátora, který ve své době ovládl motoristický sport do té míry, že to mnohé pořadatele donutilo změnit pravidla. Sierra RS500 má vlastně jen 3 nevýhody. Za prvé se vyrobilo jen 500 kusů (jak už to tak bývá – minimum nutné k homologaci), za druhé jsou všechny s pravostranným řízením a za třetí jsou nechutně drahé – opečovávané kousky stojí tolik, co nové BMW 1 M. RS500 se od běžné Sierry Cosworth na první pohled příliš nelišila, ale změn bylo víc, než se mohlo zdát. Nárazník dostal nový tvar umožňující lepší chlazení brzd, na kapotě přibyly jinak tvarované žábry a lopata vzadu nebyla tak masivní jako u „běžné“ RS. Zadní náprava dostala přepracované zavěšení s větším odklonem a dvojicí ramen navíc. Motor díky většímu turbu T4, většímu mezichladiči stlačeného vzduchu a přepracovaným svodům produkuje o 20 koní více, tedy 224k. Ono na tom vlastně tolik nezáleží, protože dolovat z jednotky YBD nějaký bonusový výkon lze zcela přirozeně a prakticky v jakýchkoli dávkách. Pokud se na věc podíváme pragmaticky, není RS500 žádnou výhrou – 5x levnější sedan RS Cosworth pojede prakticky stejně. Platí se pouze za exkluzivitu a výjimečnost. Ale vlastnictví legendy, která vyhrála závod BTCC 40x za sebou, přece má něco do sebe! Ve své době byla RS500 nejrychlejší evropský Ford a i dnes disponuje zvráceně přitažlivým vzhledem a velmi přijatelnými výkony. Obrovský turbolag a surovost typická pro sportovní auta 80. let jen podtrhují spojitost s okruhovými a rallyovými speciály.

RS500

 

RS200

Jak by mohlo chybět. UFO s motorem uprostřed, bestie skupiny B, extrovert, jenž se zcela vymykal zaběhlé produkci Fordu a v ostré závodní verzi dlouhodobý držitel Guinessova rekordu v akceleraci 0-100 mil. Civilní RS200 samozřejmě tak rychlé nebylo, to ale nemění nic na tom, že malinké kupé s motorem uprostřed je derivátem vrcholného počinu závodního inženýrství. Stejně jako v případě Sierry RS500 i zde označuje číslovka počet vyrobených kusů, pravda trošku nepřesně, bylo jich nakonec 220. Základem RS200 bylo lehké hliníkové šasi osazené motorem Cosworth BDT, který z objemu 1804 ccm dával výkon 190 kw/ 6.500 – 7.000 ot/min. a řádně masíroval záda pasažérům ve skořepiových sedačkách. Celé zlo putovalo na cestu skrz krátkou převodovku FF a samozřejmě středový diferenciál na všechna čtyři kola. Subtilní kupé bylo zakryto skořápkou ze skelných vláken vyztužených karbonem a také proto hmotnost dosáhla rozumných 1180 kg. Oficiální data u silniční verze hovoří o zdolání stovky za 6 vteřin, praxe ovšem byla poněkud brutálnější, než by číslo mohlo naznačovat, neb těsně před překonáním mety se musela řadit trojka. Nicméně nejeden z těch dvou stovek kusů má tak jako tak výkony vyhnané mnohem blíže 500 koňové rally verzi. Jak RS200 jezdí se asi už nikdy v žádném roadtestu nedozvíme. Kvůli turbolagu, masivnímu nástupu točivého momentu a kraťoučkému rozvoru jsem si však na 120% jistý, že každá RS200 je výstavní bestie trestající i za nechtěné uprdnutí.RIP Henri Toivonen

RS200

Mondeo ST220

Takže, máme tu syrového zakladatele rodu, krvelačného youngtimera a podivnou věc s motorem uprostřed, která se Vás bude snažit zabít – je třeba trochu zklidnit. ST220 možná postrádá drama, brutalitu a primární zaměření na co možná nejrychlejší přesun po zakroucených silnicích, to však nutně neznamená, že je to špatně. Pro mě osobně představuje ST220 pravý význam zkratky MPV – tedy víceúčelové vozidlo. Je prostorné, praktické, do kufru se vlezou 3 mrtvoly i s kopopu hlíny na přikrytí, je použitelné pro každý den a zároveň má ST220 tolik sportovního nadání, kolik jen člověk může od předokolkového velkého sedanu chtít. O třílitrovém sametu pod kapotou se šušká, že vznikl rozpůlením dvanáctiválce Aston Martin. Jeho 220 koní sice dnes působí jako nutný standard, ale to je pouze podivnou představou současného chápání sportovně zaměřeného auta, kdy se hledí primárně na výkon v přímce. Škoda, že mu trochu přistřihují křídla předlouhé kvalty. ST220 by se mi velmi líbilo jako budoucí daily driver. Kombinace schopnosti mazat dlouhé vzdálenosti a zároveň laskat řidiče řízením a podvozkem v těch nemnoha zakroucených úsecích pasuje ST220 na velmi zajímavou volbu za nemnoho peněz.

ST220

Focus RS Mk.I

Na dlouhých 5 let se po dochodu Escortu Cosworth odmlčela i celá divize RS. Návrat přišel až s Focusem. Ze začátku zaznívaly hromadné breky nad ztrátou pohonu 4x4 a hodnotou cenovky, která se silně vzdalovala kategorii hothatch a směle konkurovala japonské dvojce STI a EVO. První testy ale ukázaly, že velice schopný základ Focusu Mk.I dokázal Ford bezezbytku využít a stvořil divočinu, která se nesla ve znamení hrubého dvoulitru s turbem a samosvoru od Quaife. RS Mk.I se dokázal zakousnout do zatáčky jako snad žádná předokolka před ním a v kombinaci s trénovaným jezdcem se mermomocí snažil dokázat, že cenovka opravdu odpovídá jeho kvalitám a schopnostem. Šťastlivci, kteří okusili obě generace ostrých Focusů svorně prohlašují, že i přes absenci třetiny výkonu působí jednička mnohem nespoutanějším dojmem. S postupujícím časem je čím dál víc jasné, že Focus RS Mk.I nestárne, nýbrž zraje a má náběh stát se v budoucnu stejně ceněným klasikem jako předchůdce Escort. Nemůžu než souhlasit, je to pravděpodobně nejvíc imponující předokolka, s kterou jsem byl zatím v kontaktu.

FoFo_RS

 

PS: A teď je to na Vás – máte-li dojem, že jsem zapomněl na Escort Cosworth, Capri RS, Racing Pumu nebo cokoliv jiného, vyjádřete se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
30. března 2011, 10:03
0

Jsem nadšen z oslavného článku na Fordy! Jedním též jezdím a pro "normálního" člověka je to skvělá volba co se kombinace zábavy za volantem a praktičnosti týče. Nicméně musím se vyjádřit k RS500. Vážně si jsi jistý s tím pravostraným řízením? Já se domnívám, že existovala i jako levostranná. Moji doměnku navíc značně podporuje to, že Sierra na fotce v článku má levostranné řízení...

reagovat
an
anthAn
30. března 2011, 10:21
0

Tak co se týče tý sejry, tak nevim jak to bylo s tim řízenim, ale může to bejt překopaný. Do čech se taky nedodával Rapid Cabrio, ten se dělal jen s volantem na špatný straně, ale i přes to jich tu pár jezdí překopanejch na volant na správný straně.

reagovat
Va
Vavris
30. března 2011, 11:36
0

Nedy: Říkají to všechny dostupné zdroje, takže si troufám tvrdit, že RS500 vyjížděly z továrny jen s volantem na špatné straně. Obrázku s volantem nalevo jsem si ani pořádně nevšim - to je tak, když člověk narychlo vydává články v pracovní době... :D Ale řekl bych, že to bude přesně jak píše Anthan - následná přestavba.

reagovat
Ši
Šimi
30. března 2011, 22:17
0

No konečně :-) Kdyby to bylo Top 6, ještě bych tam přidal Escort Cosworth, ale takhle bych jej asi s ničím neměnil. Líbí se mi, jak byl výběr pojat, ne jen čistě rejsingově, ale hrábl jsi skrz modely od ryzích závoďáků až po auta se sportovními prvky použitelná pro denní ježdění. Pěkné.

reagovat
Ma
Mates
31. března 2011, 14:31
0

Vavris: Moc pěkný článek! Snad už nebude jediný autor většiny článků Ondra a taky se rozepíšeš ;)

reagovat
On
Ondra
31. března 2011, 19:09
0

Mates: Doba je zlá, tohle nemůžem Vavrisovi vyčítat, nicméně taky doufám, že teď už toho bude čím dál víc :)

reagovat
ri
riderhenry
31. března 2011, 22:45
0

Dalsi moc pekny a zajimavy clanek! Co se fordu tyce, uz nekolikrat jsme celkem vazne uvazoval nad Fiestou ST - nejak me to auto tahne, i kdyz to neni zadny "kulervac". To by byla zase moje predstava daily caru, ST220 uz by precejen na provoz a peci spolklo pro me az moc velke castky, hadam... :)

reagovat
Va
Vajtus
04. dubna 2011, 17:49
0

Vavris: Vážně jsi mi udělal radost...

S výběrem souhlasím, sice mi tam chybí moje oblíbené Capri, které ale ve verzi RS není nijak zásadní, a o výchozí auta tu nešlo...

Racing Puma by si už účast v Top 5 zasloužila, už jen proto, že se o ní moc nemluví...

Mondeo ST220 je v poslední době opravdu lákavá nabídka, třílitrový šestiválec je totiž zřejmě noční můrou zdejších oktávkářů a tak jdou ceny estéček dolů...

reagovat
Va
Vavris
05. dubna 2011, 13:45
0

Henry: ST mi přijde na dailydriver příliš neposedná - MX-5 je vedle ní plavný koráb..

Vajtus: Capri jsem si taky dlouho ospravedlňoval, nakonec jsem si řekl, že to už i na svou dobu bylo poněkud archaické kupé a proto se nevlezlo. Každopádně, styl by mohlo rozdávat a taková RS3100 určitě byla pěkný vyplavovač adrenalinu :) Racing Puma je podobná kapitola - už jsem ji měl nadepsanou a dokonce byl vytvořený i odstavec ve smyslu "tohle je Puma's evil twin". Ale pak jsem si projel pár britských recenzí a rychle jsem Racing Pumu vyřadil. Kdysi v pubertálním nadšení z auta jsem asi hltal jen ty pozitivní informace, ale že se jím společně s barbie kukučem podařilo zabít i ten poddajný podvozek a s ním vlastně ideu celé Pumy, jsem jaksi minul. Navíc nesmyslná cena přispěla k tomu, že Ford neprodal ani plánovaných 1000ks a musel skončit na poloviční hodnotě. A přiznejme si, fanouškovská základna rychlých fordů většinou tyhle limitky schramstne jak malinu... Takže RP byla asi opravdu průser.

reagovat
pa
pajathc
07. dubna 2011, 11:18
0

Ahoj a díky za článek a vůbec celý web,
z vlastních zkušeností... ST220 jako DD (mám kombík) je fajn autko na kvalitnější povrchy, ale polemizoval bych s těmi předlouhými kvalty. Proti Type-R tedy určitě ano, ale na "MPV-využití" u 6q (od 2004) jsou rychlosti 1-5 odsazené celkem rychle za sebou. Poslední šestka je podle mně naopak přehnaně KRÁTKÁ, 130 na 3100 otáček je na ten třílitr přemnoho, bohatě by stačilo o 500 míň, na takový "overdrive" by motor s rezervou měl. Urputné točení jen zbytečně zvyšuje spotřebu při rychlejších přesunech po dálnici. Je sice příjemné, že z Pardubic do Říčan prakticky nemusím ze šestky odřadit, pokud se chci kochat a nespěchám, ale ... no asi je to zvyk z minulého auta-osmiválce :-)
Každopádně (nejen) FORDům zdar a hezký den
Paja

reagovat
Gr
Greeny
08. května 2011, 14:09
0

chybi mi tady jeden dalsi rychly Ford a to Ford Transit :) aneb ukazte mi druhou dodavku co se 136 konovym dizlem zajede nurburgring za 10:08 .. :)

reagovat
ra
radek
20. července 2012, 21:36
0

zdravím,super článek,hezky pojato,jen se zeptám,kdyby to byla top 6,přišla by řeč na mondika st200? :-)

reagovat
On
Ondra
26. července 2012, 13:07
0

je to dost možné, osobně mám ST200 hodně rád :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem