načítám data...

Tesla uvolnila patenty. Přišel čas elektrických customů?

Elon Musk má na odvážná gesta talent. Tentokrát veřejně oznámil, že Tesla nebude vymáhat patentovou ochranu svých technologií, které tak může kdokoliv bezplatně využít. Bude to znamenat průlom v elektromobilitě?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Patenty jsou pro každého vynálezce zcela klíčovou záležitostí. Jak jinak si zajistit, že technologii, kterou jste v potu tváře vyvinuli, nepoužije někdo jiný a nebude tak sklízet plody vaší práce? Stačí přece postavit továrnu v Číně a vyrábět to samé co vy, jen levněji…

uvolnění má urychlit nástup elektromobilů

Elon Musk se toho očividně nebojí. Ve své tiskové zprávě ze včerejška (12. 6. 2014) oznámil světu, že všechny technologie Tesly, doposud kryté patentovou ochranou, jsou nyní světu volně k dispozici. Důvodem pro tento krok je prý fakt, že ostatní automobilky nepostupují dost rychle v zavádění elektrických technologií a Tesla samotná není schopná vyrobit dost elektromobilů, aby to mělo signifikantní vliv na světové emise CO .

musk ale není altruista ani blázen, který se dobrovolně připraví o zisky

Znamená to, že je Musk altruista a blázen, který se dobrovolně připraví o zisky? Rozhodně ne. Dolarovým milionářem, ne-li dokonce miliardářem (nemám přehled o Muskově aktuálním jmění), prvním člověkem, který prodává reálně použitelný elektromobil a prvním člověkem, který na smysluplné komerční bázi provozuje vesmírnou přepravu, se nestanete tím, že byste byli blázni nebo hlupáci. Ne, Musk je chytrý.

Uvědomil si totiž, že konkurentem Tesly není těch pár elektrických automobilů, které se dnes objevují na trhu a které nesahají Modelu S (který jsme už vyzkoušeli na vlastní kůži) ani po kotníky. Konkurentem Tesly jsou benzínová auta, a právě to chce Musk změnit. Čím více automobilek bude vyrábět auta na elektřinu, tím snadnější a ekonomičtější bude rozšiřovat pro ně infrastrukturu, tím víc naklonění budou potenciální zákazníci k jejich koupi. A než kdokoliv další dokáže vyvinout automobil, který by s použitím technologie Tesly dokázal konkurovat Modelu S, uplyne tolik času, že Tesla získá jen těžko dostihnutelný náskok.

stojí za vším gigatovárna?

A navíc je tu ještě jedna věc. Tesla již má slibně rozběhnutý plán na stavbu "gigatovárny" na výrobu baterií pro elektrické vozy. Má stát v některém z jižních států USA, být z velké části napájena obnovitelnými zdroji (a ano, solární energie v poušti není tak špatný nápad jako u nás) a snížit cenu bateriových článků až o 30%. Především má ale mít kapacitu půl milionu automobilových baterií ročně. A je dosti pravděpodobné, že Tesla nebude schopná využít její kapacity naplno. A volný přístup k technologiím a patentům znamená, že více automobilek bude potřebovat baterie – na kterých Musk dost možná vydělá víc než na autech samotných.

Ať už je ale Muskova motivace jakákoliv, můžeme se pravděpodobně v horizontu několika let těšit na mnohem víc použitelných elektromobilů. A, soudě podle naší již zmiňované zkušenosti s Teslou Model S, to nebude rozhodně špatná věc.

čas na elektrické customy

A co ty customy, zmiňované v nadpise? Než jsem začal psát tento text, zaujal mě kromě zprávy o uvolnění patentů Tesly i článek v časopise Road&Track, o společnosti, která připravuje stavbu klasických Fordů Mustang, upravených na elektrický pohon, s výkonem nějakých 750 koní. O tom, nakolik bude taková úprava lákavá zrovna v autě, proslaveném svým zvukem, mám své pochybnosti, ale v kombinaci se zprávou o Tesle to otevírá netušené možnosti. 

je jen otázkou času, kdy se objeví elektrické "crate engines"

Pokud budou technologie Tesly uvolněny pro všechny, je velmi pravděpodobné, že je brzy někdo začne dodávat veřejnosti coby úhledný balíček, určený k zástavbě do čehokoliv – po vzoru amerických osmiválců od Chevroletu, Fordu i Chrysleru, které si dnes můžete koupit jako "crate engines". Otevře se tak prostor pro malé výrobce a úpravce, aby mohli tyto motory a bateriové články montovat víceméně do čehokoliv.

Superekologický ekvivalent TVR nebo Morganu, se kterým můžete vjet i do těch nejpřísnějších emisních zón? A nebo ještě lépe, téměř šestimetrový kabriolet od Cadillaku nebo Lincolnu, který by díky elektromotoru mohl být konečně tak neslyšný, jak jeho výrobce původně zamýšlel? A se kterým se budete moci vysmívat řidičům malých čtyřválců, že musí platit "ekologické daně" a nemohou do nízkoemisních zón? Přičemž jako bonus budete mít kufr na pět mrtvol nejen vzadu, ale i vpředu?Nebo máte ještě šílenější nápad, co by si zasloužilo přestavbu na elektromobil?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem