Již od dob Alfreda P. Sloana, šéfa General Motors, který ve dvacátých letech vymyslel princip "plánované zastaralosti", je hlavním cílem většiny automobilek nabízet co nejčastěji novější, krásnější a technologicky vyspělejší modely, které donutí zákazníky prodat svůj starý vůz a nahradit ho aktuální generací. Extrémní podobou tohoto přístupu byla Amerika v 50. a 60. letech, kdy automobilky chrlily každý rok alespoň mírný facelift a každé dva nebo tři roky novou karoserii, aby bylo jasně vidět, že máte "loňský model", nebo dokonce "tři roky starý model". A pokud jste si chtěli udržet společenský standard, museli jste vytáhnout šekovou knížku a "pustit chlup" za aktuální vůz.
Představa, že nějaká automobilka nabídne stávajícím majitelům svého staršího a již nevyráběného modelu možnost vylepšení jejich vozu na specifikace přesahující její aktuální produkci, se v tomto světle zdá být poněkud absurdní.
Jenomže Tesla Motors není "jen tak nějaká automobilka". A zdá se, že na ní zanechal velké stopy fakt, že Elon Musk svou kariéru zahájil v softwarovém průmyslu, kde je následná podpora produktu zcela standardní záležitostí.
Vedle práce crossoveru s odklápěcími dveřmi, který pod jménem Model X přijde na trh někdy v příštím roce, a představení vylepšeného Modelu S s pohonem všech kol, větším výkonem a autopilotem, tak chystá upgrade pro původní model své značky, již několik let nevyráběný Tesla Roadster.
nejzajímavější je však představa výrobce, který neopustí své zákazníky ve chvíli, kdy odjedou ze showroomu
Jeho původní verze nabízela dojezd nějakých 320-400 km, rekord dosažený při extrémním "economy runu" byl 500 kilometrů. Upgrade na verzi 3.0 (již dříve proběhla vylepšení 2.0 a 2.5) přinese baterie s kapacitou zvýšenou o 31 % z 56 kWh na 70 kWh, bodykit, který sníží koeficient aerodynamického odporu o 15 % z 0,36 na 0,31 a valivý odpor snížený o 20 % z 11,0 kg/t na 8,9 kg/t.
Tato sada opatření by měla podle výrobce nabídnout zvýšení dojezdu o 40-50 % a "za určitých podmínek" by měl dojezd dosáhnout 400 mil, tedy 640 kilometrů. Tesla to chce začátkem roku 2015 demonstrovat non-stop cestou ze San Francisca do Los Angeles (614 km). Zatím nebyla potvrzena ani vyvrácena možnost nabíjet vylepšený Roadster v síti nabíječek Supercharger.
Pro mnoho lidí je neobyčejně lákavá již samotná představa elektrického auta, které by mělo být schopno urazit na jedno nabití nějakých 500 kilometrů v běžném jízdním režimu. A ti, kterým záleží na ekologii a ekonomii provozu, zvláště ocení fakt, že k tomu stačí baterie o kapacitě stále ještě nižší, než je ta ve větším Modelu S (85 kWh). Elektrická mobilita by se tak konečně mohla stát skutečně výrazně levnější než ta spalovací.
Pro nás, kteří počítáním kilowatthodin a uhlíkové stopy nežijeme, je zase lákavé to, že pořád jde vlastně o trochu obtloustlý, o něco komfortnější ale také v přímce rychlejší verze Lotusu Elise. Který jako bonus jezdí skoro zadarmo a můžete ho nabít v garáži.
Ještě zajímavější je ale představa výrobce, který neopustí své zákazníky ve chvíli, kdy odjedou z jeho showroomu, případně jejich vozu vyprší záruka a oni přestanou sponzorovat svého autorizovaného dealera, ale nabídne i majitelům starších vozů možnost využít nejnovější technologie. Jen si představte, že by vám automobilky běžně nabídly možnost nechat si své staré auto osadit modernějším motorem. Nebo třeba alespoň aktuální navigací, ke které ještě existují mapy…
28. prosince 2014, 23:13
0
Dnes uz ani nemuzete prehazovat nektere dily mezi stejnymi modely vozu. Kolega ma Audi a sehnal si navigaci z bouraneho auta. po zapojeni navigace nefunguje a pristrojovy panel sviti jak vanocni stromecek. Ridici jednotka odmita navigaci. V servisu audi vam to za poplatek vyresi ale jen kdyz jim prinesete ukazat kupni smlouvu onoho dily.
30. prosince 2014, 16:52
0
zrovna v tomhle případě to celkem chápu, ony se ty navigace dost kradou a nejsou právě laciné. Je to tak i u originál rádií, jsou s autem skamaráděné přes datovou sběrnici. Ale ono to není jednoduché ani u mechanických dílů a platí to i pro minulost. Dokonce i u té staré škodovky byl někdy problém vybrat správné díly, ve výrobě docházelo k změnám a lecos nepasovalo. Kdysi jsme sháněli víko karburátoru na š105 a museli jsme zjistit dokonce čtvrtletí výroby protože zrovna v tom roce byla změna. Dnes to při všech těch faceliftech a inovacích platí samozřejmě taky. Ale i spousta poměrně jednoduchých mechanických zásahů se neobejde bez odborného servisu. Skoro cokoliv se vymění na podvozku vyžaduje seřízení geometrie. I u tak jednoduchého motoru jako byl fiatí FIRE s monovstřikem v devadesátých letech, bylo dobrý po výměně svíček nebo filtru resetovat řídící jednotku. Což sice šlo celkem jednoduše ale každý běžný uživatel to neznal.