načítám data...

Smyslné nesmysly: Lancia Thema 8.32

14. května 2011, 16:35 9 komentářů Ondra Chamilla Historie

Z jisté kolegiální solidárnosti jsem se rozhodl, že po předchozím Vavrisově článku o Alfě Romeo 8C Competizione ho nenechám na pospas rozzuřeným fandům italských strojoven a část jejich hněvu převedu na sebe. Dnes si řekneme proč prchnout od Lancie Thema 8.32 kilometry daleko, i proč ji chtít a pečovat o ni do konce éry spalovacích motorů.

zobrazit celou galeriiHistorie: Smyslné nesmysly: Lancia Thema 8.32

Z jisté kolegiální solidárnosti jsem se rozhodl, že po předchozím Vavrisově článku o Alfě Romeo 8C Competizione ho nenechám na pospas rozzuřeným fandům italských strojoven a část jejich hněvu převedu na sebe. Dnes si řekneme proč prchnout od Lancie Thema 8.32 kilometry daleko, i proč ji chtít a pečovat o ni do konce éry spalovacích motorů. Tento vůz se dá zařadit i do jiných rubrik na Autíčkáři – uvažovali jsme o něm při psaní série o sleeperech, napadlo nás dát jej do bazarového snílka, ale nakonec se domnívám, že právě smyslný nesmysl je označení, jež sedí k tomuhle hranatému sedanu nejvíce.

lancita_thema_8.32_ferrari_30025

Thema byla od počátku moderním autem 80. let. Důkazem budiž standartní kotoučové brzdy na všech kolech, víceprvková zadní náprava, samosvorný diferenciál u některých modelů, dochlazování turba při vypnutém motoru, overboost nafoukaných motorů, elektrické otevírání nádrže, automatická klimatizace a další vychytávky. Sdílela svou platformu s Alfou Romeo 164 a částečně i Fiatem Croma či Saabem 9000. Přidejte k tomu velký vnitřní prostor, kufr na 6 mrtvol, pohodlná křesla, schopný podvozek a stojí před vámi docela povedené auto. Není divu, že si ji oblíbily i elity národa – jezdil s ní například Václav Havel.

Proč je to nesmysl?

Možná, že to bylo v zácpě uprostřed Říma, když se jim pokazil klakson. Možná po nich zrovna manželka hodila kalhotky jejich milenky, které našla pod postelí. Nebo jim jednoduše zrezl tři roky starý Alfasud. Každopádně se jednoho dne inženýři Lancie zbláznili, našli ve skladu Ferrari nevyužité motory z 308 GTB Quattrovalvole a napadlo je, že by nemusel být špatný nápad hodit jej nad přední nápravu Themy a vyzkoušet, co tím vznikne. Řešení rébusu se jmenuje Thema 8.32 (jako osm válců a 32 ventilů), má 215 či s katalyzátorem 205 koní v 6750 otáčkách, které posílá na zběsile se protáčející přední kolečka. V dnešní době se dá tohle úchylné spojení V8 a předního náhonu pořídit i za ceny kolem 100 tisíc kč a jak jistě tušíte, servisovat tohle auto bude peklo. Chce to najít odborníky na italská auta a ne to dát na starosti nějakému garážníkovi, který úspěšně opravil sotva Fiat Punto. Přidejte k tomu klasické sklony k chemickým reakcím, zejména oxidaci plechů, pokrokové, ale často nefungující adaptivní tlumiče, a máte před sebou noční můru majitele Toyoty Corrola. A když už konečně se svou Lanciou vyjedete, vydáte se kupříkladu na sraz těchto ne zrovna vábně vypadajících sedanů, potkáte tam kolegu s Themou 2.0 Turbo 16V a ten vám následně ujede, ačkoliv V8 držíte pod krkem jak to jen jde, může vás to malinko zklamat. Ano, 8.32 není v reálném světě nejrychlejší Themou ze všech.

lancita_thema_8.32_ferrari_30024

Jenže je to opravdu totální nesmysl? Přiznám se, že jsem si s tímto článkem docela naběhl, protože čím více o autě zjišťuji, tím více si říkám, že vlastně není zase tak špatné, co víc, že je docela schopné a, sakra, asi jsem se zamiloval!

Proč po něm přesto toužit?

Nejdříve vezměte myš a pootočte kolečkem dolů, kde najdete fotku interiéru. Palubka v kombinaci kůže/dřevo, volant obšitý nejspíše kůží z dětské zadnice, huňaté koberce na zemi, prvotřídní křesla. Tohle je pravý italský luxusní interiér, kterému na půvabu neubrala ani archaická architektura, ba naopak. Vše důležité je natočeno k řidiči, který se tak stává středobodem auta. Už to je dostatečným důvodem proč tohle auto chtít. Avšak pak nastartujete, koncovka výfuku vyštěkne jak rozzuřený vlčák a začne vám být jasné, že tady jde o víc než jen o interiér. Představte si tu situaci – dvě mladé cyklistky se jedou o víkendu projet na kole, aby shodily kila nabraná přes týden v KFC. Na vrcholu kopce zastaví pro doplnění tekutin, když v tom uslyší mohutný řev motoru. Instinktivně očekávají přílet něčeho červeného a placatého se zámožným oligarchou uvnitř, voda jim od pusy stéká na bílá tílka, když v tom se z lesa vynoří starý hranatý sedan. Jaké zklamání. A jaká škodolibá radost řidiče, když si všichni můžou ukroutit krky za zvukem vycházejícím ze starého rodinného auta. Vizuálně poznáte verzi 8.32 primárně podle výsuvného spoileru na zádi a znáčku v masce. A pokud si dle mého předchozího popisu myslíte, že je Thema s V8 nějak pomalá, tak to není úplně pravda, protože stovku zdolá za něco kolem sedmi sekund a maximálka je 240km/h. Na rozdíl od mnoha výkonných předokolek té doby tahle Lancia zvládá i mírné zatočení pod plynem, aniž by odcestovala po tečně do okolního porostu. Smiřte se se spotřebou, servisními náklady a máte nejlevnější a nejpraktičnější Ferrari na trhu. A já mám pocit, že na blacklistu italsky pozitivních autofanatiků nakonec zůstane Vavris sám.

baec6_lancia-thema-832-p4

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Gr
Greeny
14. května 2011, 19:16
0

diky za dalsi skvely clanek, dostal me hned uvod :)
jinak Lancia thema 8.32 byla pred asi rokem az dvema na prodej v CR, sice s neoriginalnim lakem a nevim v jakem stavu, ale pokud se dobre pamatuju, jeji prodejni cena byla hluboko pod 100 tisic Kc. Je to velmi zajimave auto, kombinace V8 od ferrari v ctyrdverovem sedanu se mi opravdu hodne zamlouva, kdyby mela pohanenou zadni napravu, mozna bych o ni i snil.

reagovat
Va
Vajtus
14. května 2011, 20:42
0

Vůbec bych se nezlobil, kdyby tahle rubrika byla jen o italech :) ...

O dost jemněji napsáno, řekl bych, že narozdíl od Vavrise se nemusíš bát spát po tmě :D ...

O tomhle autě jsem se dozvěděl teprve nedávno- bylo na prodej za pár šlupek, tak jsem zjišťoval a zjišťoval, co to je zač a zjistil jsem, že v ČR existuje dokonce několik hrdých majitelů... Co jsem měl možnost postřehnout z jejich diskusí na fóru, udělat "jen" rozvody na motoru umí asi dva lidi na světě :D...

Jinak opravdu nádherný interiér, ale především ten motor v kombinaci s cenou, za kterou se občas prodávají, dokonalá dluhová past...

PS: Víte o nějakém jiném V8 uloženém napříč?

reagovat
Sp
Spooker
14. května 2011, 21:58
0

Třeba Northstar v GMkách:)

reagovat
Sk
Ska-P
15. května 2011, 09:37
0

Nejen Northstary, většina Cadillaců z 2. poloviny 80. let a z pozdější doby má V8 napříč. Pak taky třeba Volvo S80 V8 ho má příčně. Bizarnější mi přijde příčně uložená řadová šestka, taky se najde.....

reagovat
Va
Vajtus
15. května 2011, 16:21
0

Spooker, Ska-P: No vidíte, mám mezery ve vzdělání...

Něco má snad R6 napříč? To docela popírá smysl R6 :)...

reagovat
Gr
Greeny
15. května 2011, 18:10
0

Vajtus: R6 napric ma treba to zminene Volvo S80 a pak British Layland Austin Kimberley a Austin Princess. Lamborghini Miura ma dokonce napric ulozenou V12ku. Velke pricne ulozene motory jsou k videni i u nekterych autobusu, tam to ale nikoho moc neprekvapuje :)

reagovat
la
laufecek
16. května 2011, 21:13
0

óóóóó, tak tíhle článkem jste mi udělali radost :))) jako malý špunt měl tohle auto známý rodinný příslušník....měl až do doby, než ho (ji) prodal a já se začal o auta skutečně zajímat až později a když jsem zjistil, že dal pryč něco takového, málem jsem se choval až s patřičnou neslušností :-D

...ale vážně, fantastické auto :))) ;-P a opět skvělý článek :-D

...jinak pánové, zapojím se jakožto "znalec" R6-ky :)) :-D ...které auto ji má napříč? :) :-D já ať bádám v paměti, jak bádám, pořád si nemůžu vybavit auto, které by ji tak mělo :)

...to poté (jak řekl Vajtus) opravdu popírá smysl řadového šestiválce :) :-D

reagovat
la
laufecek
16. května 2011, 21:15
0

Greeny: ...no já magor :) pardoooon :-D ...jinak o Austinech (navíc o Princess) jsem opravdu neměl ani páru, že měl R6 a ještě k tomu napříč :) to díky za rozšíření obzorů 8-)

reagovat
Míla 832
03. ledna 2012, 21:13
0

Článek mi udělal pěknou radost. Jako vlastník tohoto "autíčka" musím souhlasit se všemi zápory, ale hlavně klady. Je to podivný stroj, který vznikl z velkého fandovství k autům jako takovým.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72 1972
Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72

1972 rok výroby
180 koní výkon
5 721 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
123 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem