načítám data...

Smyslné nesmysly 4: Alfa Romeo 8C Competizione

V našem povídání o autech, která jsou neodolatelná, přestože objektivně stojí za...  ehm...  geneticky upravenou biomrdkev, dnes vkročíme na tenký italský led. Chystám se pohanit a následně...

V našem povídání o autech, která jsou neodolatelná, přestože objektivně stojí za…  ehm…  geneticky upravenou biomrdkev, dnes vkročíme na tenký italský led. Chystám se pohanit a následně obhájit modlu všech cuori sportivi, Alfu 8C. Určitě znáte zápal, až fanatismus, který dokáži vyprodukovat skalní tifossi, a tak je tento článek možná můj poslední, než mi někdo otráví kočku a ve spánku mě zapálí. No, ale teď už vážně.

8C_1

Za 4,5 milionu si bylo možno v roce 2007 koupit spoustu skvělých vozů. Pro kupce hledající luxus a komfort zde byla S-klasse od Mercedesu, která člověka rozmazlila do absurdního stupně. Milovníci meziplynů, apexů a okruhů mohli zvolit třeba osvědčeného skorobrouka 911 GT3 RS a pro vlastníky kvalitních konopných polí, zámožné psychadelické insomniaky, popřípadě hvězdy R n´b, připravil GeigerCars Hummera H2 s 24" leštěnými koly, audioaparatůrou o výkonu 250 W a několika bateriemi LED vhodnými například k oslepení konkurenčního gangu. No a do toho se na trhu vyskytla nadšeně očekávaná Alfa Romeo 8C Competizione s upraveným osmiválcem původem od Maserati a lehce barokními tvary, jež se zcela vymykaly zbytku segmentu, do něhož Alfa spadala. Bylo lehké se do ní zamilovat ještě předtím, než jí člověk vůbec viděl v reálu, natož slyšel.  Leč, krása není všechno milé děti, říkává se v pohádkách.

8C_2

Proč je to nesmysl?

Pakliže bychom odhlédli od vizuální a akustické stránky a poslali na Alfu rigidního Němce s různými měřícími a analytickými udělátky, dopadla by jak Napoleon u Waterloo. Objektivně vzato je skutečně jen málo parametrů, ve kterých by se 8C Competizione mohla rovnat s konkurencí. Těžko říct, zda to způsobila makaronská posedlost emocemi, jež odvedla pohled od funkčního odladění auta, či strach, že by se snad 8C Competizione mohla plést pod kopyta Maranellským plnokrevínkům. Tak jako tak, jízdní projev Alfy jaksi neodpovídal vyzývavému exhibicionismu, který po tunách exportuje do svého okolí. Novináři si ztěžovali na těžkopádné řízení a nevyvážené šasi typu anirybaanirak, které z Alfy dělalo poněkud schizofrenní stroj, který se nemohl rozhodnout, zda-li být GT nebo sporťák. Základ byl sice převzat od velmi vkusně fungujícího bratrance Maserati Granturismo, ovšem v Miláně se rozhodli nahradit tlumiče a stabilizátory za vlastní a nějak se jim to nepovedlo. Ne že by podvozek vůbec nefungoval, ale zkrátka je na GT příliš tuhý a ve srovnání s ryzími sporťáky zase nevykazuje potřebnou rychlost reakcí. Také robotizovaná převodovka v Alfě prý funguje jednoznačně nejhůř z ostatních koncernových aut, které podobný systém používají. Nyní slabší povahy odpustí mou pohanskou hádanku, ale víte jaký je rozdíl mezi Alfou Romeo 8C Competizione a Halinou Pawlovskou? No přece žádný - obě jsou tlusté, přestože drží dietu. Jak může auto, vyrobené z velké části z uhlíkového kompozitu, vážit 1650 kg?!? Ve výsledku by mohl hnidopich říct, že 8C Competizione je jen nefunkční kýč nemající šanci obhájit se vůči konkurenci a válet se smíchem u Top Gearu, když Jeremy Clarkson připíná cedulku s časem superAlfy až kamsi na samé dno žebříčku. Pozice 171/183 je vážně bída, třebaže bylo tenkrát hodně mokro.

8C_4

Proč po něm přesto toužit

Proč? Vždyť je to tak jednoduché, 8C je víc než které jiné auto ztělesněním slova orgasmus. Alfa všechny fanoušky napínala jako dráty z Dukovan. Předehra začala představením konceptu v roce 2003 a mučivým čtyřletým čekáním na sériový produkt. Trvalo dalších pár měsíců, než se na veřejnost dostalo první video se zvukem a proslýchá se, že Chuck Norris v tento okamžik poprvé v životě plakal. Na 8C nelze pohlížet rozumem. Vždyť je to4320 mm emocí a vzrušení. 90 db toho nejkrásnějšího, co lze z V8 dostat. Půldruhé tuny nadpozemských tvarů. Docela živě si vybavuji, jak si sbírám bradu z pod počítače a tupě civím na monitor asi ještě 10 minut poté, co jsem dokoukal video s černou krasavicí, která v nízkých otáčkách dunivě drtila morek kostí pronikavým eeerrrrrrrrr, aby ve vysokých přešla v sytý hlas jaky umí jen Alfa a do toho při každém podřazení ze čtveřice koncovek výfuku přidala zlověstné bre-ke-keke.  Je vlastně úplně jedno, co zaznělo o odstavec výš, Alfa zahltí smysly řidiče natolik, že mu v konečném důsledku vůbec nedovolí, aby si její nedostatky uvědomil. Proč se zlobit nedotaženou funkčností, když je pod progresivním pedálem plynu instantní vyvolávač husí kůže o síle 450 koní v 7.200 otáčkách? Když z libovůle můžete pozorovat, jak si kolemjdoucí způsobují sebevraždu ukroucením krku? Když vším vnímáte tu auru, návaznost na historii, tradiční transaxle a italskou marnivost v tom nejlepším slova smyslu? A jako bonus je prý velmi snadné jí řídit, netřeba se bát splašeného stáda plnokrevníků, ale jen pokračovat ve vychutnávání všech požitků s vybočenou zádí. Jestli si pamatujete na můj článek o tom, jak zbytečné je dbát na měřitelná fakta , 8C Competizione je možná jeho ideálním naplněním. Kdyby jich nebylo jen 500, jistě by už dávno byly rozšířeným nástrojem pro léčbu deprese.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Gr
Greeny
11. května 2011, 11:44
0

kdybys nenapsal, ze cekas, ze te priznivci Alf v noci podpali, tak bych tu napsal jak moc s prvni casti nesouhlasim :) ale takhle bych si pripadal trochu trapne, takze to jen trochu zkratim, velke diky za clanek, zcela ses trefil do mojeho srdce, Alfa Romeo 8c na autickari chybet nesmi, trebaze bych ji nezaradil mezi smyslne nesmysly :)

reagovat
On
Ondra
11. května 2011, 12:04
0

No nedávno ji Ben Collins alias The Stig označil jako jedno z pěti nejhorších aut které kdy řídil, takže něco na tom, že mírně řečeno není zrovna dokonalá, bude :D

reagovat
Gr
Greeny
11. května 2011, 12:45
0

no dobre, donutili ste me :) ja sem naopak cetl na nejmenovanem ceskem webu velmi pochvalny text na 8c Spider, pak za zhlednuti stoji urcite dil americkeho Motortrendu kde ji testuji a taky rozhodne nerikaji ze by se spatne ridila. Dobra, uznavaji ze se ridi hur nez nektera konkurence (F430), ale urcite to nepusobi tak jak to podal Top Gear, tedy 171/183. V Top Gearu to meli otestovat na normalnim povrchu a ne uprostred jezera. A do tretice za zmineni stoji britsky carmagazine.co.uk kde ji srovnavaji s F430 a Grandtourismo a taky ji chvali, ovsem jizdne F430 neprekonava.

ale jak uz sem rekl, Alfa Romeo je srdcova zalezitost a 8c pak ztelesneni vsech mych automobilovych tuzeb :)

reagovat
Va
Vajtus
11. května 2011, 13:49
0

Bravurně napsáno, překvapivě se mi tě ani nechce zabít :)...

8C, řekl bych otestuje pravého benzínového šílence...

Neříkám, že každý musí mít rád Alfy, ale pokud pochopí, že smysl aut není jen efektivně polykat kilometry, nebo trefit každý apex a nebude jen hloupě porovnávat Alfy s broukama a skorobroukama :D a uvědomí si v čem je Alfa silná, je to pro mě opravdový petrolhead...

PS: Mimochodem několikrát jsem narazil na názor, že 8C Spider je naladěný daleko líp než kupé...

reagovat
On
Ondra
11. května 2011, 16:41
0

Greeny: Tak Top Gearu se samozřejmě nedá vše věřit...a souhlasím s Vajtusem, že Spyder je na tom podle všeho lépe :)

reagovat
Va
Vavris
11. května 2011, 17:00
0

Greeny: :) Tak s tím Carmagazinem poněkud nesouhlasím, neboť na závěr říkají, že "Alfa looks and sounds amazing, but it doesn't convince dynamicly..." a pokud si pamatuju, stěžují si na podvozek, řízení a brzdy. A kritika se snáší krom zmiňovaného Top Gearu i v Autocaru a především v německém GRIPu. Navíc, všichni jednohlasně vyjmenovávají stále ty stejné věci. Na základě tohoto jsem si dovolil 8C zařadit mezi smyslné nesmysy

reagovat
Gr
Greeny
12. května 2011, 20:17
0

Vavris: no ja nevim, ale cituju "its great to steer on roads like this" "suspension is rock solid, while thats great for racetracks, you will be soon bagging for softer option on longer trips" "Alfa looks and sounds amazing, but it doesn’t convince dynamicly… blablabla, but its sill great fun and certainly quick".. to je presne to co rikam, neni dokonala, f430 dynamicky neprekonava, ale neni dynamicky tak spatna jak to podal Top Gear a trochu i tento clanek :)

a problem s vahou? tady sou fakta:
alfa romeo 8c 1650kg
maserati grantourismo 1880kg
ferrari 612 1725kg
ferrari 599 1690kg
ferrari california 1630kg
ferrari f430 1450kg
mb slr 1768kg
mb slk 1620kg
lambo gallardo 1570kg
lambo murcielago 1650kg
a tak bych mohl pokracovat dal, dobre, neni nejlehci (hlavne ve srovnani s f430) ale neni to takova katastrofa jak Halina Pawlowská :) .. ale ted sme se dostali presne tam kam sem nechtel, tohle tema se na internetu resilo uz mnohokrat, nemusime ho resit i tu :)

reagovat
Va
Vajtus
12. května 2011, 21:02
0

Greeny: K těm hmotnostem, taháš tam auta, který jsou o kategorii výš s dvanáctiválcem, pohonem všech kol apod... Jinak ale souhlasim, žádná tragédie to neni...

Tohle se donekonečna omýlalo u 159, tam kdyby někdo podobně vytáhl hmotnosti konkurence...řekl bych, že jí novináři úplně zbytečně potopili, při tom je to výborný auto...

Alfa se pořád ne a ne zavděčit, BMW udělá naprostý nesmysl a nikdo z novinářů si na něm netroufne takhle smlsnout (ještě, že existuje TG)...

Zrovna teď má a měla Alfa (v kontextu doby) výborný auta...159, Brera pokud jí chápete jako GT, Mito, Giulietta, 8C a neustále mám pocit, že převládá názor, že její modelová řada za nic nestojí, to nechápu...

reagovat
On
Ondra
12. května 2011, 22:23
0

Vajtus: Tedy můj skromný názor je, že dřív měla Alfa obrovský charakter, který přebil všechny neduhy a ta auta dávala člověku zvláštní pocit uspokojení a radosti. Dnešní modely ztratily onen charakter (žádné Busso, ale šestiválec GM a ta 159 opravdu vážila příliš, proto ji pak důsledně odlehčovali), ale neduhy zůstaly.
Ze současné modelové řady mi jako opravdu dobrá přijde jen Giulietta, ovšem vyloženě průser je jen Brera a bohužel není ani smyslná tak, aby šla zařadit do tohoto seriálu. A to je obrovská škoda. Když zánovní coupé od Alfy, tak určitě předchozí GT 3.2.

Ono je problém rovněž v marketingu - mluvit všude o sportovnosti, eleganci, emocích, obratnosti, srdečních záležitostech a pak před lidi postavit 1800 kg vážící těžkopádné coupé jako je Brera s šestiválcem z Opelu co žere a nejede a vlastně celé to auto nefunguje, at už je používáno jakkoliv, to není dobré. A zrovna já bych si pořádnou fungující Alfu přál jak nikdo - ty starší miluju, ježdění se zadohrabovou GTV6 jsem si užíval jak malé dítě a i nedávné modely považuji za docela dobré (147, 156, GT). No tak snad to vyjde s 4C.

BMW sice vypustí totální nesmysl, ale pro daný účel používání (což je asi nejdůležitější kritérium u posuzování aut) to nikdy není takový průser. (ačkoliv X1 je opravdu dost hrůza, ale co v té kategorii je výrazně lepšího, že...)

reagovat
Va
Vavris
13. května 2011, 07:33
0

Greeny: Já myslím, že trocha kontroverze nikdy neškodí :) A je náhodou fajn, že se to povedlo pod Alfou. Už si to z hlavy nepamatuji (musím se podívat doma znovu), ale mám pocit, že právě za tím "bla bla bla" se skrývala kritika podvozku a převodovky. A že je "stilll great fun and certainly quick.." - o tom bych se vůbec nepokoušel pochybovat. Možná to z článku nejde cítit, ale já bych si tuhle "nedokonalou" Alfu zaparkoval do garáže 100x raději, než nějakou superefektivní konkurenci.
Co se týče hmotnosti, ano, s Halinou to je asi až příliš krutá narážka, nicméně dobré to rozhodně není. Stejně rozměrná konkurence - F430, 911, Gallardo, je na tom průměrně o 200kg líp. Superleggera dokáže s 4x4 vážit jen 1340kg. A to je třeba zmínit, že 8C má celokarbonovou karoserii, takže si stojím za tím, že štíhlá modelka to rozhodně není.


Vajtus: Musím souhlasit s Ondrou, pro mě je současná nabídka Alfy velmi tristní. Se 159 nemám žádnou zkušenost, ale Brera na mě působila jako slepičí EUROvývar bez chuti a vůně. Mimochodem, 159 krom novinářů potopil i samotný šéf Fiatu, pokud si dobře vzpomínám, a to už je co říct. Podle mě je chyba právě v tom, že Alfa se snažila vyjít vstříc a působit jako BMW. Zahodila veškerý svůj italský šmrnc, krásná forma, ale plytký obsah..

Nicméně, do Alfy vkládám velké naděje. Giulietta je taková přípravka, ale má přijít 4C, transaxle má vstát z hrobu v Gulii, a tohle je imho přesně ten krok správným směrem a nalezení ztraceného já. A pakliže se povede útok na USA, mohla by mít Alfa konečně po dlouhých letech vyhráno!

reagovat
Ne
Nedy
13. května 2011, 08:07
0

No musím přispět se svou trochou do mlýna. Byl bych opatrný v kritice současné, nebo nedávno minulé nabídky Alfy. Právě prodávám po pár letech 156 1,8 TS. Božské auto! Stála mě moc peněz, ale ten pocit, když jsem se na ni podíval a pak se projel... Nepopsatelně nezapomenutelná věc! Budu vzpomínat... Teď mám Mondeo combi 2,2 TDCi, no jezdí rozhodně skvěle, ale (!) oproti 156 je mrtvé. Navíc chybí ta srdeční záležitost z designu a charakteru, takže mě občas mrzí, že jsem raději nevzal 159. Jinak např test TG 147 GTA proti (jestli se nepletu) Focusu RS a ještě něčemu. Shodli se, že je nejhorší, ale stejně by si ji, tedy 147 GTA, všichni koupili a o tom to, myslím, je... :-)

reagovat
Va
Vajtus
13. května 2011, 08:53
0

Vavris, Ondra: My máme asi jasno, jak by opravdová Alfa měla vypadat, ale mám pocit, že novinářům se neustále něco nelíbí, ať se Alfa snaží udělat solidní auto nebo typickou Alfu, vždycky jí odsouděj. Což je jeden z důvodů proč Alfa takhle tápe...

Já zatím opravdu nevidím nějaké zoufalé výsledky Alfy. Vidím za tim zkostnatělý trh, který je zvyklý jen na německou konkurenci. Podívejte se třeba na Infiniti, jak se zoufale snaží urvat kus segmentu s výbrornejma autama, zatímco BMW dělá karavan verzi u každé řady a lidi místo aby se jim vysmáli jdou a koupí si jí...

Jedinou výraznou chybou oproti konkurenci u 159 je paleta motorů od GM, to bych v Alfě nechtěl, na drhou stranu, který z konkurentů má charizmatický motor? A potřebuje sedan takový motor? U Brery je to tragédie, to nepopírám. Tbi je podle všeho už motor odpovídající tradici Alfy...

Raději bych chtěl mít Alfu tam, kde byla, tedy spíš automobilka pro nadšence a né mainstream. A taky věřím ve 4C...

reagovat
Va
Vavris
13. května 2011, 09:10
0

Nedy: 147, 156, GT, to byly super Alfy :) Nemůžu přijít na chuť jen 159, Breře a zčásti i Mitu... Zkrátka ta uplynulá pětiletka, kdy se Alfa vehementně snažil popřít sama sebe, ta mi vadí. 147 GTA (ideálně s domontovaným Q2) je monstrozní stroj a snad každý s alespoň jakýmsi vztahem k autům, tu její auru musí vidět :D

Vajtus: Jo, to je pravda velmi zajímavé. Na jednu stranu je trh opravdu velmi zkostnatělý při výběru značky, na druhou stranu při výběru karosářské varianty nebo použité technologie se čím dál víc nebojí experimentovat. Netroufám si to nějak analyzovat, na tohle je určitě spousta odoborníků na auto.cz, kteří by přesně popsali, proč se Alfa neprodává a Inifiniti nemůže uchytit..

K otázce motorů. Sedan takový motor nepotřebuje. Sedan Alfa Romeo však ANO. To byl totiž hlavní tahák, ten první důvod proč si Alfu koupit, jednoznačné vymezení proti konkurenci. Všechno tohle se Alfa rozhodla vyměnit za mainstreamovější přístup od kterého čekala příliv nových zákazníků, jenže ti nepřišli v takové míře a věřím, že část věrných naopak odešla ke konkurenci.

Ještě k těm novinářům - myslím, že Alfa je k životu vůbec nepotřebuje, pokud zůstane svá.

reagovat
Va
Vajtus
13. května 2011, 10:41
0

Vavris: S tím prvním odstavcem naprosto souhlasím, Alfa se snažila popřít sama sebe...

Důvod já osobně vidím v té neustálé kritice, která je slyšet ze všech stran, že Alfy jsou moc alfovité, ať jsou radši jako BMW. Alfa na to bohužel dala a přesto, že to podle mě nijak tragicky nedopadlo, ti samí opět remcaj, že Alfa už není tak alfovitá. To je to, co mi přijde padlé na hlavu...

Jsem hodně zvědavej, jak se budou vyvíjet prodeje velmi slibné Giulietty, já osobně na silnici v ČR neviděl ani jedinou, kde je důvod tentokrát?

A souhlasím i s posledním odstavcem, ať Alfa zůstane Alfou, jenže přežije potom?

reagovat
Gr
Greeny
13. května 2011, 10:46
0

Vavris: jo, v te casti blabla rika ze brzy, podvozek a šasi by mohly byt lepsi, nevynechal sem to protoze bych to chtel zatajit, vicemene uz to v te vete rekl hned na zacatku v "it doesn't convicne dynamicly", slo mi hlavne o tu cast potom kdy rika, ze je "certainly quick" a nechtel sem to uplne vytrhnout z kontextu. A k vahám, dobre, sou tam i nejake v12 a GT, jenze jakmile prestanete 8c vnimat jako sports car ale trochu vic jako GT tak najednou ta vaha je vlastne docela vpohode. A navic ted sem si vsiml ze na wikipedii uvadi pro 8c coupe udaj 1585kg, kolik teda vlastne vazi? :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem