načítám data...

Smyslné nesmysly 3: DeLorean DMC-12

Musím se přiznat, že k DeLoreanu DMC-12 mám jistou osobní náklonnost. Ne, nejezdím na srazy klubu fanoušků kultovní trilogie Návrat do budoucnosti, kde si dospělí lidé hrají na Martyho a Dr. Emmetta...

Musím se přiznat, že k DeLoreanu DMC-12 mám jistou osobní náklonnost. Ne, nejezdím na srazy klubu fanoušků kultovní trilogie Návrat do budoucnosti, kde si dospělí lidé hrají na Martyho a Dr. Emmetta Browna. Tohle malinké coupé je totiž nejspíše první auto, které můj mozek uchoval v paměti. Mohly mi být tak tři roky, když mi otec vyprávěl, jak má jeho zahraniční známý "toho DeLoreana z filmu." Dodnes mám před očima, jak onen lesknoucí se sporťák stojí na parkovišti nedaleko mého bydliště. Není se čemu divit, že si pamatuji zrovna jej, protože v roce 94, v záplavě Favoritů a Žigulíků, bylo DMC na východní Moravě výjimečnější než plnoletá dívka na večírku Silvia Berlusconiho.1981_delorean_dmc_06_m

DMC-12 bylo první a jediné auto značky DeLorean, kterou založil John Z. DeLorean na předměstí Belfastu v severním Irsku, kam ho přilákaly nízké daně a mzdové náklady. Chtěl si tak splnit sen o vlastním převratném sportovním autě, kvůli kterému odešel z vedení koncernu GM. Původně mělo být DMC-12 zejména bezpečným vozem s velkými deformačními zónami vpředu, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyrobeného plastu ERM a pak někde ke konci seznamu snad i zajímavým sporťákem. To vše se však ukázalo být nevhodné pro velkosériovou výrobu. V té chvíli se na scéně ukázal náš oblíbenec Colin Chapman, který vůz předělal do vyrobitelné podoby. Nelakovaná karoserie nakonec byla z plastu potaženém nerezovou vrstvou a navrhoval ji mistr designu Giorgietto Giugiaro. Samá slavná jména, kde se tedy stal problém?

Proč je to nesmysl?

Od dob sladkého dětství jsem již DeLoreana neviděl, jelikož jeho majitel odjel z postkomunistické šedi zpět na západ. Až minulý rok, v garážích klubu Engine na aukci sportovních vozů, jsem se s DMC-12 opět setkal. A zcela mě dostalo, jak kompaktní ta lednička, tedy ehm, auto, je. Hmotnost vozu 1240 kg je na dnešní poměry příjemně nízká, nezajistila však DeLoreanu akceleraci geparda v říji. Konstruktéři původně uvažovali o Wankelu, ten však byl zavržen pro nízký točivý moment. Dále doufali v třílitrovou V6 od Fordu, ovšem nakonec použili šestiválec 2.8 litru ze společné konstrukční kuchyně Peugeotu, Renaultu a Volva. V Evropské verzi měl dostatečných 170 koní a zrychloval na stovku za 8,8 sekundy. A to má DeLorean trakční výhodu díky motoru za zadní nápravou, i když původně měl být před ní. V Americe však měl kvůli emisním limitům snížený výkon na mrzkých 130 koní, což znamenalo zrychlení na 100 km/h za uspávajících 10,5 sekundy. Ani spotřeba paliva nevyvolávala v lidech euforii – průměrně jezdil DeLorean za 15 l/100km. Už evropská verze působila vzhledem k ceně nového vozu 25000 USD pomalu, nemluvě o dýchavičné zámořské variantě. Pro srovnání, Porsche 911 3.2 Carrera v té době stálo 32000 USD, jenže zrychlovalo na stovku za velmi slušných 5,4 sekundy. Před začátkem výroby byla před veřejností slibována kvalita Mercedesu u všech ručně vyráběných kousků. Jediný pohled na nelícující výklopné dveře sériových exemplářů dával tušit, jak to s onou kvalitou dopadlo. Místo velmi bezpečného a výkonného coupé s uspořádáním 2+2 a perfektním zpracováním v ceně do 10 tisíc USD jsme tedy dostali relativně pomalé, drahé, špatně zpracované auto bez plánovaných vychytávek na záchranu posádky za dvou a půl násobek původně zamýšlené ceny. Připomíná mi to předvolební sliby.

32307930003_large

Proč po něm přesto toužit?

Jen se na něj pořádně podívejte. Nevypadá jako nic na světě. Se svou nerezovou karoserií, nahoru výklopnými dveřmi a mnohopaprskovými koly je stále nádherně nadčasově. Uložení motoru vzadu vůbec nezabilo jeho jízdní vlastnosti, ba naopak, DeLorean byl docela pohodlný na delších cestách a rozhodně se v zatáčce neroztočil jak zfetovaný pes hledající svůj ocas, což měla většina aut s uspořádáním "vše vzadu" ve zvyku. S DeLoreanem si však kupujete více než jen auto. Je to legenda filmových pláten, kterou zná téměř každý a mnoho lidí po ní touží, aniž by o autě věděli více (čti: aniž by věděli, že je to vlastně docela křáp).

DeLorean_DMC-12_with_doors_open

Nejzajímavější je však vzestup a pád otce vozu, Johna Zacharyho DeLoreana. Poté, co se mu úspěšně povedlo vybudovat za podpory britské vlády továrnu v bouřlivém Irsku a pustil se do sériové výroby DMC-12, se však objevily problémy s odbytem vozů. I přes bohatou výbavu byly jednoduše drahé. Rok a půl po zahájení výroby byla továrna zavřena, za dalšího půl roku vyhlásili bankrot. John Zachary byl později vzat do vazby za údajné obchodování s drogami, zřejmě v marné snaze o záchranu svého snu. I když byl později zproštěn viny, vozy DeLorean se staly navždy minulostí. Tedy to si musel tehdy myslet, jenže není to pravda.

DeLorean-DMC-12_5

DMC Texas, firma, která odkoupila veškeré díly, které zbyly z původní výroby, se rozhodla produkovat modifikované DeLoreany. Ty mají vylepšenou konstrukci a mnoho nové výbavy, včetně GPS navigace s Bluetooth. Rovněž motory dostaly úpravu na Stage 2 - 197 koní, což znamená, že dýchavičnost původních vozů se odebrala do patřičných míst. Veškeré díly, které byly u originálu shledány jako nedostatečné, byly vyměněny. Cena moderní reinkarnace začíná na 57500 USD. Takto dotažený DeLorean může být neskutečně zajímavým sběratelským kouskem, který však bez úhony či cílené sebedestrukce přežije i každodenní ježdění. Sen již zesnulého Johna Z. DeLoreana zde s námi žije dále.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

an
anthAn
26. dubna 2011, 11:24
0

Hezkej článek, ani jsem nevěděl, že DMC někod převzal a vyráběl dál. Jinak máte tam jeden překlep: "Nejzajímavější je však vzestup a pán otce vozu" .. zjevně tam mělo bejt vzestup a pád

reagovat
On
Ondra
26. dubna 2011, 11:29
0

anthAn: Díky za upozornění - opraveno.:) Jinak stále to vyrábějí pokud vím.

reagovat
Gr
Greeny
26. dubna 2011, 17:21
0

zeptam se zcela otevrene, jak dlouho trva autorum zplodit jeden takovyhle clanek? :) zajima me to, protoze se pohybuju ve stejne branzi a kdyz se divam na hlasky v tomhle clanku ("neroztočil jak zfetovaný pes hledající svůj ocas" a pod), pripada mi, ze bych kazdou musel vymyslet nekolik hodin :)

jinak, mam to chapat tak, jakoze se tohle auto nekdy pohybovalo ulicemi Roznova? :)

reagovat
On
Ondra
26. dubna 2011, 17:31
0

Greeny: Zrovna tento článek jsem měl kvůli totální mozkové degeneraci rozepsaný pár dní (alkohol, svátky, automobilové blbnutí, nemoc - to vše ho zbrzdilo), jinak mi ovšem trvá podobný článek kolem dvou hodin. Ovšem takový náš vůdce BobAsh, který je zvyknutý psát, to dle mého názoru zvládne i o dost rychleji. Často také záleží na tom, jak moc informovaní jsme o daných vozech, do jaké míry můžeme čerpat z hlavy, nebo zda je nutné vyhledávat špatně sehnatelné informace. :)

Jinak ano, v první polovině devadesátých let po Rožnově jezdil, měl ho snad nějaký Holanďan :)

reagovat
la
laufecek
26. dubna 2011, 18:40
0

...opět skvělý článek s vtipnými vložkami ( :-D ) :))) ...ale teda co jsem o DeLoreanu nevěděl je, že se vyrábí v kvalitnější podobě =-o to čumím....

....ale za článek opět BRAVO!!! :) :-D

reagovat
Ši
Šimi
26. dubna 2011, 20:20
0

"... bylo DMC na východní Moravě výjimečnější než plnoletá dívka na večírku Silvia Berlusconiho." :-D

Tenhle "trpaslíkovský" styl humoru ve vašich článcích se mi strašně líbí, dává jim ten správný šmrnc, jen tak dál ;-) Auto jsem poprvé zahlédl právě a jen v oné slavné filmové trilogii a od té doby se mi moc líbí. Když jsem se dozvěděl, s jakými motory se vyráběl, byl jsem docela překvapen, na pohled totiž vypadá jako něco strašně silného :-)

reagovat
Jo
Johnny
24. února 2014, 22:23
0

Hezký.... je to hroznej "křáp" páč je to nebezpečný i v 50km/h
ale to mi je u prdele.... takže když kdy se někdo ptal tak to koupím , když tak radu kde to koupit bezpečne bych taky bral .. ale je to ve hvězdách páč mi bude teď 17 :p .... ale za každou odpověd dík , pokud máte nejaký rady nebo tipi tak mi je napište na [email protected] .. dík moc

reagovat
Jo
Johnny
24. února 2014, 22:24
0

sorry ta gramatika je hrozná... :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem