načítám data...

Sleepers - nenápadní zabijáci 4: Shelby GLHS

Hothatche osmdesátých let mají poprávu mnoho fanoušků. R5 turbo, 205 GTI či Golf GTI Mk.II dnes jezdí světem se statusem ikonického auta. Ačkoliv byly tyto ostré plechovky náležitě rychlé,...

Hothatche osmdesátých let mají poprávu mnoho fanoušků. R5 turbo, 205 GTI či Golf GTI Mk.II dnes jezdí světem se statusem ikonického auta. Ačkoliv byly tyto ostré plechovky náležitě rychlé, s čistokrevnými sportovními vozy své doby se rovnat nemohly. Tedy, ehm, až na čtvrtého nenápadného zabijáka pocházejícího ze země neomezených možností – Shelbyho GLHS.

30259100013_large

Carola Shelbyho jistě auty posedlým jedincům netřeba představovat. Málokdo však ví, že kromě úprav Mustangů a jakýchsi divných anglických sporťáků pojmenovaných po německé seriálové dálniční jednotce věnoval svou pozornost i vozidlům pro dělnickou třídu, konkrétně rychlé verzi Dodge Omni, což je malý hatchback, který vypadá jako výsledek velmi nudné soulože Austinu Maestro s čtvrtou generací Mazdy 323. Sám poté prosadil, aby se tato ostrá verze jmenovala GLH, což je zkratka pro "Going like hell", tedy volně přeloženo: "Jede pekelně." Dodge jako poděkování za dobře odvedenou práci dalo Shelbymu 500 posledních vyrobených kusů, aby je upravil k obrazu svému. Tak roku 1986 vzniklo Shelby GLHS. A co znamená ono přidané "S" v názvu? Původně snad mělo zdůraznit, že je to Shelbyho výrobek, ale s postupem času se do povědomí fanoušků dostalo rozluštění zkratky GLHS jako "Going like hell som´more", tedy "jede pekelně ještě víc." Milý název pro něco, co vypadá jako prababiččina žehlička.

86GLHS

Jaké úpravy tedy Shelby provedl? Předně, pod kapotu se nastěhoval kromě manuálního pětikvaltu i motor Chrysler Turbo II , tedy přeplňovaný řadový čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 175 koní. Schválně si najděte jaký výkon měl v té době průměrný americký osmiválcový sedan. Zbytek auta ovšem také nezůstal bez povšimnutí. Tlumiče a pružiny dodala firma Koni, na nápravy putovala kola Shelby Centurian, a hlavně nálepky – celé auto bylo poseto mraky nálepek. Když tyto serepetičky sundáte, získáte veskrze nedostižný sleeper. Zrychlení z nuly na stovku zvládlo GLHS díky hmotnosti jen kolem tuny za 6,5 sekundy, což by stačilo na pokoření většiny dnešních hothatchů. Je docela pochopitelné, že s tímto výkonem mělo GLHS klasický problém předokolek s přenosem síly na silnici. Shelby dokonce musel snižovat točivý moment, aby to pohonné ústrojí zvládlo. I přes to byla u GLHS velmi populární úprava nazvaná MOPAR Performace Stage II Computer, což není nic menšího než navýšení výkonu na 205 koní.

32435750037_large

Shelby GLHS nebyl jediným podobným modelem, světlo světa uzřel i Shelby Charger GLHS, který používal podobnou techniku, nicméně svým vzhledem se již nedá považovat za typického sleepera. Oba jsou ovšem příkladem, že i v Americe uměli udělat působivé čtyřválcové předokolky. Stále si myslíte, že nejzajímavějším hothatchem osmdesátých let je 205 GTI?


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ve
Vencos
26. ledna 2011, 21:47
0

To musím mít!

reagovat
me
metaljohn
27. ledna 2011, 08:29
0

Tak o tomto autu jsem neměl ani zbla tušení, že vůbec existuje :)

reagovat
Va
Vavris
27. ledna 2011, 08:35
0

1/3 redakce se přiznává, že o něm taky neměla ani tušení :D

reagovat
Va
Vavris
27. ledna 2011, 08:39
0

...jen o základu, který se jmenoval Talbot Horizon. Nutno říct, že některé koncernové čachry končí zajímavými díly..

reagovat
On
Ondra
27. ledna 2011, 09:39
0

O tomto autě opravdu neví skoro nikdo. O to lepší sleeper to je :)

reagovat
me
metaljohn
27. ledna 2011, 09:48
0

To je fakt. Efekt spadlé brady musí být ještě větší :))

reagovat
mi
michal
27. ledna 2011, 15:05
0
reagovat
On
Ondra
27. ledna 2011, 15:26
0

michal: Zajímavé, díky za odkaz :)

reagovat
mi
mikky
29. ledna 2011, 00:34
0

Kde se to dá koupit a s jakou visačkou?

reagovat
la
laufecek
27. února 2011, 11:55
0

....tak ta MX-5 mě dostala :) mazec!!!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 528i 2000
BMW Řada 5 528i

2000 rok výroby
190 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem

Fiat Coupé 16V 1999
Fiat Coupé 16V

1999 rok výroby
130 koní výkon
1 747 ccm objem

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
152 koní výkon
5 000 ccm objem