načítám data...

Sleepers - nenápadní zabijáci 3: Subaru Legacy 2.0 GT / RS

V minulých článcích jsme si ukázali, jak se dá vytvořit ukázkový sleeper z malé tryskomyši a amerického SUV, je čas přistoupit k receptu snad nejtypičtějšímu - to je ten případ, kdy se vezme...

V minulých článcích jsme si ukázali, jak se dá vytvořit ukázkový sleeper z malé tryskomyši a amerického SUV, je čas přistoupit k receptu snad nejtypičtějšímu – to je ten případ, kdy se vezme obyčejný konzumní sedan a zkříží se s poněkud nekonzumním motorem .

s3

Povedené rychlé sedany se dají rozdělit do čtyř kategorií. Na ikonické, úspěšné, zapomenuté a Subaru Legacy 2.0 GT…  o kterém nikdy nikdo neslyšel… Je třeba se přenést o skoro 20 let zpátky. V tuto dobu nějaký mladý poblázněný Skot McRae zrovna vyhrával britský šampionát v rally za volantem Legacy. I řekli si soudruhové u Subaru „teď nebo nikdy“ a uvedli na evropský trh přeplňovanou verzi svého sedanu střední třídy. Svět ještě vůbec neznal slovo Impreza a neexistovala ani slavná modrozlatá válečná kombinace v barvách sponzora 555. Vlastně vůbec neexistovalo podvědomé spojení „Subaru + turbo + 4x4 =  nebezpečná rychlost“.

s1

Zato již existoval dvoulitrový čtyřválec s turbem, plochý jako hrudník Kiery Knightley a turbokopancem rozběhnutého buvola. A existoval i symetrický pohon 4x4 s dvěma viskózními LSD. Mezi zákazníky si však nejsilnější motorizace nijak výrazné empatie nevytvořila. Poté přišla Impreza GT, která po starším bráchovi zdědila kompletní systém pohonu, udělala s ním hvězdnou kariéru a na turboLegacy si už nevzpomněl ani zarytý milovník oldskůlových aut. Takhle by se dala stručně shrnout historie rychlého Legacy první generace. Když se zahledíte na fotky, z prvního pohledu možná ani nedokážete s jistotu určit, zda-li se jedná o produkt automobilové výrobní linky, či je to výtvor kartonovacího stroje.

s2

Jenže tenhle špatně poskládaný karton zmizí ze semaforu rychleji, než většina nových hothatchů a jako každé typické Subaru, ani Legacy nezahodí flintu do žita s příchodem zatáček. Papírové údaje říkají, že dvoulitr ze sebe dostane 147 (GT) nebo 162 kw (RS), a i slabší verze by se měla na stovku vysápat nejpozději za 6,5 sekundy. Inzertní údaje zase říkají, že slušné kousky se dají pořídit už kolem 70.000 Kč. Když si tyhle dva údaje spojíte a přidáte k tomu fakt, že tenhle typ auta pomalu nezná ani oficiální dovozce, začíná se rýsovat levný a vysoce účinný protahovač spodních čelistí. Dobové testy vyzdvihovaly harmonické chování v zatáčkách, ostrý nástup motoru ve 3.500 otáčkách a bohatou výbavu. Legacy bylo uhlazenější, ale stejně rychlou alternativou k Sieře Cosworth.

s4

Legacy vypadá na pohled impotentně, chybí jakékoliv křídlo či spojler, přívod vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu netvoří efektní lapač, nýbrž jen sotva viditelné ploché žábro. Celé auto jakoby říkalo: „jsem pouhý ubohý orezlý japonský sedan před smrtí“, zatímco turbo si kdesi pod kapotou tiše píská své requiem pro nepřipravené tunery. Efekt překvapení a vyděšení snad nemůže být větší, ať už pro pasažéry nebo pro mladého manažera v 530i na výjezdu z obce. Legacy 2.0 GT je můj osobní tip na krále mezi nízkonákladovými sleepery. Nebo že by existovalo ještě něco lepšího? Počkejte si do zítřka… :)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ve
Vencos
25. ledna 2011, 19:49
0

Hlavně, hlavně by to chtělo plecháče. A s poklicema z lidlu!

reagovat
Sp
Spooker
25. ledna 2011, 20:06
0

Nene, nejlíp bez poklic :)

reagovat
J
J
08. února 2011, 14:11
0

A já ho mám!!!

reagovat
sb
sbárista
08. února 2011, 23:34
0

To ploché žábro na kapotě, jak autor popisuje, je pouze přívod vzduchu pod kapotu a na vnějšek turba, aby se tam nehromadil horký vzduch.
Stlačený vzduch je chlazený ve vodním interkoleru.
Tedy auto má dva vodní chladící systémy, jeden pro motor a druhý pro chlazení vzduchu od turba.

reagovat
Va
Vavris
09. února 2011, 10:10
0

sbárista - díky za upřesnění ;)

reagovat
st
str8
03. května 2011, 09:19
0

A co teprve Opel omega/ Lotus omega.. To byl zabiják, který vypadal jako obyčejná Omega s trochu většíma kolama, ale zahanbila i M5..

reagovat
Va
Vavris
03. května 2011, 10:21
0

Lotus Omega samozřejmě známe, jen nám přišel pro tuhle kategorii možná až moc profláklý. Ale jistě máte pravdu, že mezi neznalou populací způsobí Lotus Omega pořádný poprask, tím spíš, že v dnešní době kvůli křídlu a rozšířeným blatníkům působí jako tuningový výstřelek Jožina z HorníDolní.

Myslím, že Omega se určitě dočká svého článku tady na autíčkáři.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW Řada 5 528i 2000
BMW Řada 5 528i

2000 rok výroby
190 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Avenger SXT,VVT 2009
Dodge Avenger SXT,VVT

2009 rok výroby
160 koní výkon
2 000 ccm objem

Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

2005 rok výroby
330 koní výkon
8 300 ccm objem

Fiat Coupé 16V 1999
Fiat Coupé 16V

1999 rok výroby
130 koní výkon
1 747 ccm objem

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
152 koní výkon
5 000 ccm objem