načítám data...

Sleepers - nenápadní zabijáci 3: Subaru Legacy 2.0 GT / RS

V minulých článcích jsme si ukázali, jak se dá vytvořit ukázkový sleeper z malé tryskomyši a amerického SUV, je čas přistoupit k receptu snad nejtypičtějšímu - to je ten případ, kdy se vezme...

V minulých článcích jsme si ukázali, jak se dá vytvořit ukázkový sleeper z malé tryskomyši a amerického SUV, je čas přistoupit k receptu snad nejtypičtějšímu – to je ten případ, kdy se vezme obyčejný konzumní sedan a zkříží se s poněkud nekonzumním motorem .

s3

Povedené rychlé sedany se dají rozdělit do čtyř kategorií. Na ikonické, úspěšné, zapomenuté a Subaru Legacy 2.0 GT…  o kterém nikdy nikdo neslyšel… Je třeba se přenést o skoro 20 let zpátky. V tuto dobu nějaký mladý poblázněný Skot McRae zrovna vyhrával britský šampionát v rally za volantem Legacy. I řekli si soudruhové u Subaru „teď nebo nikdy“ a uvedli na evropský trh přeplňovanou verzi svého sedanu střední třídy. Svět ještě vůbec neznal slovo Impreza a neexistovala ani slavná modrozlatá válečná kombinace v barvách sponzora 555. Vlastně vůbec neexistovalo podvědomé spojení „Subaru + turbo + 4x4 =  nebezpečná rychlost“.

s1

Zato již existoval dvoulitrový čtyřválec s turbem, plochý jako hrudník Kiery Knightley a turbokopancem rozběhnutého buvola. A existoval i symetrický pohon 4x4 s dvěma viskózními LSD. Mezi zákazníky si však nejsilnější motorizace nijak výrazné empatie nevytvořila. Poté přišla Impreza GT, která po starším bráchovi zdědila kompletní systém pohonu, udělala s ním hvězdnou kariéru a na turboLegacy si už nevzpomněl ani zarytý milovník oldskůlových aut. Takhle by se dala stručně shrnout historie rychlého Legacy první generace. Když se zahledíte na fotky, z prvního pohledu možná ani nedokážete s jistotu určit, zda-li se jedná o produkt automobilové výrobní linky, či je to výtvor kartonovacího stroje.

s2

Jenže tenhle špatně poskládaný karton zmizí ze semaforu rychleji, než většina nových hothatchů a jako každé typické Subaru, ani Legacy nezahodí flintu do žita s příchodem zatáček. Papírové údaje říkají, že dvoulitr ze sebe dostane 147 (GT) nebo 162 kw (RS), a i slabší verze by se měla na stovku vysápat nejpozději za 6,5 sekundy. Inzertní údaje zase říkají, že slušné kousky se dají pořídit už kolem 70.000 Kč. Když si tyhle dva údaje spojíte a přidáte k tomu fakt, že tenhle typ auta pomalu nezná ani oficiální dovozce, začíná se rýsovat levný a vysoce účinný protahovač spodních čelistí. Dobové testy vyzdvihovaly harmonické chování v zatáčkách, ostrý nástup motoru ve 3.500 otáčkách a bohatou výbavu. Legacy bylo uhlazenější, ale stejně rychlou alternativou k Sieře Cosworth.

s4

Legacy vypadá na pohled impotentně, chybí jakékoliv křídlo či spojler, přívod vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu netvoří efektní lapač, nýbrž jen sotva viditelné ploché žábro. Celé auto jakoby říkalo: „jsem pouhý ubohý orezlý japonský sedan před smrtí“, zatímco turbo si kdesi pod kapotou tiše píská své requiem pro nepřipravené tunery. Efekt překvapení a vyděšení snad nemůže být větší, ať už pro pasažéry nebo pro mladého manažera v 530i na výjezdu z obce. Legacy 2.0 GT je můj osobní tip na krále mezi nízkonákladovými sleepery. Nebo že by existovalo ještě něco lepšího? Počkejte si do zítřka… :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ve
Vencos
25. ledna 2011, 19:49
0

Hlavně, hlavně by to chtělo plecháče. A s poklicema z lidlu!

reagovat
Sp
Spooker
25. ledna 2011, 20:06
0

Nene, nejlíp bez poklic :)

reagovat
J
J
08. února 2011, 14:11
0

A já ho mám!!!

reagovat
sb
sbárista
08. února 2011, 23:34
0

To ploché žábro na kapotě, jak autor popisuje, je pouze přívod vzduchu pod kapotu a na vnějšek turba, aby se tam nehromadil horký vzduch.
Stlačený vzduch je chlazený ve vodním interkoleru.
Tedy auto má dva vodní chladící systémy, jeden pro motor a druhý pro chlazení vzduchu od turba.

reagovat
Va
Vavris
09. února 2011, 10:10
0

sbárista - díky za upřesnění ;)

reagovat
st
str8
03. května 2011, 09:19
0

A co teprve Opel omega/ Lotus omega.. To byl zabiják, který vypadal jako obyčejná Omega s trochu většíma kolama, ale zahanbila i M5..

reagovat
Va
Vavris
03. května 2011, 10:21
0

Lotus Omega samozřejmě známe, jen nám přišel pro tuhle kategorii možná až moc profláklý. Ale jistě máte pravdu, že mezi neznalou populací způsobí Lotus Omega pořádný poprask, tím spíš, že v dnešní době kvůli křídlu a rozšířeným blatníkům působí jako tuningový výstřelek Jožina z HorníDolní.

Myslím, že Omega se určitě dočká svého článku tady na autíčkáři.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem