načítám data...

Skončí Chrysler na smetišti dějin?

31. května 2018, 12:51 7 komentářů Daniel Borský Novinky

Zítra se odehraje výroční schůze akcionářů FCA. Předvede všemocný Sergio Marchionne svůj poslední velký tah?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na zítřejší podvečer je v Baloccu, nedaleko Turína, svolána výroční schůze akcionářů koncernu FCA. Není tedy divu, že se v současné chvíli řítí světem internetu zaručené informace a žhavé drby o tom, co se zítra stane. Naposledy tuto schůzi povede Sergio Marchionne, coby CEO celé organizace, který se v příštím roce chystá na odchod do penze. Investoři jsou z toho trochu nervózní, protože Marchionne svíral otěže firmy dlouhých 14 let. A ať už na něj máte názor jakýkoli, nelze mu upřít zásluhy. Koncern FCA se za jeho vlády finančně stabilizoval a jeho hodnota se výrazně zvýšila. Dokázal optimalizovat výrobní náklady u koncernových značek tak, aby už neprodělávaly na každém vyrobeném kusu peníze. Především automobilka Jeep zažila pod jeho vedením výrazný vzestup. Ne všechno se však podařilo na výbornou. V myslích některých automobilových fanoušků zůstane navždy zapsán jako velkohubý snílek, který nedokázal pozvednout Alfu Romeo, a který zabil Lancii. Modelová nabídka Fiatu také není věc ke chlubení. A reakce FCA na nástup moderních technologií jako hybridní či elektrické pohony snad ani nestojí za zmínku. Přesto však můžeme Marchionneho považovat za úspěšného manažera a jeho nástupce vůbec nebude mít jednoduchou pozici. Co nás tedy na zítřejší schůzi čeká? 

Oznámení finančních výsledků a plánů na příštích pět let je jistotou. Důležitější otázkou však zůstává, zda padne, či nepadne jméno nového CEO? Těžko říct, ale spekulace mluví o tom, že by Sergio zítra mohl doporučit akcionářům svého následovníka. Kdo jím bude, to je zatím zahaleno rouškou tajemství. Velmi pravděpodobně se jeví oddělení značek Alfa Romeo a Maserati z hlavních struktur FCA, podobně jako se to před lety stalo u Ferrari. Alfa by měla společně s Maserati utvořit jednu divizi, zaměřenou na luxusnější vozy. Logicky by se také jevilo oznámení o tom, že se Fiat stahuje z amerického trhu, protože co si budeme povídat, stejně tam nemá moc co nabídnout. Aspoň se může více soustředit na jihoamerické trhy, kde se mu daří mnohem lépe. 

Mnohem zajímavější však bude sledovat, co se zítra stane s americkými značkami. Jeep je nejziskovější značkou celého koncernu, a proto se nyní hlavní pozornost ubírá k němu. Chystá se ještě jedno menší SUV pod dosud základním Renegade a trochu opulentní nový model se starým jménem Grand Wagoneer. Druhá nejziskovější značka, RAM, zase chystá nový pickup na příští rok. K takové modelové ofenzivě je potřeba mít dostatek kapacit. Možná právě proto se roznesl éterem žhavý drb o tom, že mocný Sergio předvede svůj poslední velký tah a zařízne celou značku Chrysler. Tato automobilka, která za týden oslaví 93.narozeniny, je v současné době pouhým stínem kdysi slavné značky a pro FCA je spíše přítěží. Však se podívejte sami, v nabídce jsou pouze dva modely. Zbrusu nová Pacifica a notně přestárlý sedan 300C. To není zrovna dobrá vizitka, ukončení celé značky tak dává až překvapivě dobrý smysl. Jen mě zajímá, jak by se jmenoval celý koncern. Máme se chystat na příchod Fiat Jeep Automobiles? No, zítra budeme moudřejší. 

Zdroj: motor1, Forbes

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2018, 14:03
1

Vždycky jsem dával přednost GM a US Fordu před Moparem, ale i tak by mně strašně mrzelo, kdyby Chrysler skončil. Ta značka má úžasnou historii a i když ve světě financí není místo pro sentiment, byla by obrovská škoda, kdyby Chrysler zmizel v propadlišti dějin, jako se to stalo jiným, a leckdy kdysi stejně slavným automobilkám.

reagovat
beastar
31. května 2018, 14:20
0

Umíš si představit, že by si kupoval moderní Chrysler? Teda z nabídky jde vybrat snadno a rychle je totiž nulová. Přestože teda Pacificu mám fakt rád a vždycky se mi líbila kdyby teď skončili... Tak se toho vážně moc nestane. Utrpěla by jen historie.

fi
filip
31. května 2018, 15:07
0

To jsem zvedavý. Ale i v 2017 se prodalo pres 50k Chrysler 300 na US trhu, tak to tam asi nekdo kupuje.

Vencos
01. června 2018, 05:39
0

Skoro 100 let stara znacka. To chces. Furt si radsi american koupi Chrysler, nez treba.. Dongfeng. Prodas 10 Dongfengu, nebo 100 tisic, preznacenych jako Chrysler... Nejakej cinan do toho pujde, nemel bych strach.

Vencos
01. června 2018, 05:35
0

Kde se daj koupit akcie? Chtel bych tak za sto litru... Az Sergio konecne vypadne a proda se to vsechno cinanum, budou zase na vrcholu. Co dela vubec FCA v cine? Zadna slava, co?
Ten clovek je ital. At je chytrej, jak chce, nemysli hlavou, ale srdcem. Ma moc designeru a malo ucetnich. Italskej design udela cinan do druhyho dne a na tom nemuzou stavet...

Prachy delaj prachy, z hovna bic neupletes. Zrusit Chrysler je nepravdepodobny, mohl by bejt stavebnim kamenem v cine, kde maj hovno. Eh, trochu jako Buick. A mohl by to bejt vybornej channel, jak blbejm americanum prodat lesteny prdy z ciny...Asi jo, na podobnej scenar bych si vsadil.

reagovat
beastar
01. června 2018, 12:44
0

Včera 19.40 € za kus. Musíš ale kupovat akcie celýho koncernu fca. Jinak nevim jestli se o to zajímaš. Si ale blizko pravdy. Asi 14 dnů zpět se tohle dělo. Do Fca mají skutečně zájem vstoupit Číňani formou investic. Víme ale už jak takový postup vypadá. Takže Chrysler přežije a v praxi by to chtělo impuls aby s tim někdo hnul. Udělalo se malý suv, velký suv a pickup... :)) A půjde to. Serdžo je dobrej ale pravda hodně věří Alfě ta bohužel výsledky nemá. A celkově je jejich nabídka tristní u všech značek. Jen Jeep jede...

Vencos
02. června 2018, 07:15
0

Uz je pozde. Vcera, po vzoru Elona Muska, postavil vzdusny zamky, takze se to zas trochu zvedne... Jinak tomu obchodovani akcii nijak zvlast nerozumim, , nicmene scenar s čongem mi prijde logickej.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem