načítám data...

Roadtest: Lexus CT200h - revoluce mezi hatchbacky?

Lexus vidí v hybridech budoucnost. Každý jejich současný model, kromě IS, které sází na dieselový čtyřválec, má v nabídce hybridní variantu jako alternativu k benzínovému modelu. Nyní...

Lexus vidí v hybridech budoucnost. Každý jejich současný model, kromě IS, které sází na dieselový čtyřválec, má v nabídce hybridní variantu jako alternativu k benzínovému modelu. Nyní však přichází CT, které se bude vyrábět jen a pouze jako hybrid s označením 200h. Není to trochu škoda, že nebude i běžná motorizace? Může se první pokus Lexusu o vstup do segmentu prémiových hatchbacků setkat s úspěchem? A je to opravdu tichá revoluce jak hlásá marketingové oddělení? Otázek máme snad více než Honza Rosák v pořadu Riskuj!, pojďme tedy najít odpovědi.

don8

Nejdříve něco málo k technice. CT200h pohání dva motory – šestnáctiventilová osmnáctistovka VVT-i a elektromotor - které společnou symbiózou vyprodukují až 136 koní. Ty na přední kola putují pomocí bezestupňové převodovky CVT. Na podvozku můžeme najít zavěšení McPherson vpředu a dvojité lichoběžníky vzadu. Zrychlení na stovku proběhne za 10,3 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Tolik tabulkové údaje.

don2

První dojem se zdá být docela dobrý. Hnědá barva Lexusu na sluníčku sluší a minimálně zepředu se mi jeho vzhled jeví jako povedený. Pohled na zadní část již pro mé oko není tak příjemný, ale rozhodně neurazí. Detailnější hodnocení vzhledu nechám na vás, přeci jen je to individuální záležitost. Kde však CT rozhodně boduje je interiér. Není těžké najít si správnou pozici za volantem, který má dobrý tvar a je obšitý příjemnou kůží, kterou můžete najít i na kapličce přístrojů či ve výplni dveří. Jediné co nepotěší je podivně úzké a tvrdé madlo na místě loketní opěrky. Hned před ním je však povedená myš, kterou ovládáte jednoduché informační rozhraní a navigaci. Dost však bylo interiérové onanie, zapínám výborně hrající, avšak trochu oldschoolově vypadající audio Mark Levinson a chystám se vyrazit na cesty.

don6

Po zmáčknutí tlačítka start se přístroje rozzáří uklidňující modrou barvou a malý zelený nápis ready dává vědět, že ačkoliv žádný slyšitelný motor nenaskočil, můžeme vyrazit. Zcela hladký a tichý rozjezd znamená, že jedeme jen za pomoci elektromotoru. Přidávám tedy plyn, zelená kontrolka elektromotoru zmizí a benzínová 1.8 se téměř neznatelně připojí. Jen ve výjimečných situacích její nastartování doprovází mírné cuknutí. Jedu však po své oblíbené okresce, nepojedu jak s kloboukem na hlavně – otáčím tedy kruhový ovladač z polohy Normal do Sport jen abych zjistil, že to má na jízdu vliv asi jako Miss USA na světový mír. Podsvícení interiéru a budíků sice zrudne a místo eko ukazatele se objeví otáčkoměr, ale vliv na výkony vozu je nepatrný.

První ostřejší zatáčka obnaží talent podvozku, který na okresce opravdu funguje. Ani řízení není zrovna špatné, i když se o stavu předních kol moc nedovíte. To je však u elektrického posilovače běžné. Celkově je ovšem Lexus velmi odtažitý a rychlá jízda vám nebude dělat žádné potěšení. Na vině je zejména pohonné ústrojí. Kvůli převodovce CVT se na motor na plný plyn dostane do konstantních vysokých otáček, kde svým monotónním zvukovým projevem připomíná ponorný mixér. Vzhledem k tomu, jak líně se ručička tachometru doplazí ke stovce, rovněž pochybuji o věrohodnosti údaje zrychlení. CT200h rozhodně působí pomaleji než by se podle slušné hodnoty 10.3 sekundy mohlo zdát. Rovněž nelineární a dosti opožděná odezva na plyn kazí zábavu. Navíc pokud jedete dlouho do kopce, dojde vám šťáva v baterkách a již vás nepohání 136 koní, ale jen 99 benzínových, které mají s 1465 kg těžkým autem více práce než Toyota Hilux s převozem šestnácti povstalců skrz minové pole. Ani necitlivé brzdy s nerovnoměrným chodem typickým pro ekologická vozidla s rekuperací energie nepotěší. K rychlé jízdě však tento Lexus nebyl konstruován a líbí se mu stejně jako kočce plavání. Jak si tedy vede, když zklidníte?

don 1

Ve městě je CT opravdu příjemným autem. Tiše a plynule se proplétá ulicemi za nízké spotřeby. Tady se zdají být zvěsti o tiché revoluci pravdivé. Jenže sjeďte z hladkých silnic a idylka se rozplyne jako smog nad Ostravou za deště. Pneumatiky Yokohama Decibel jsou na dobrém asfaltu opravdu tiché, jenže na hrubším povrchu nepříjemně hučí. Přidejte k tomu motor, který při každé snaze o zrychlení nepříjemně imituje mixér a máte zde dva velmi nelibé zvuky.

Pokud jste dospěli k názoru, že se s tímto autem nedá najít zábava nebo aspoň uspokojení z jízdy, jste na omylu. Sám se divím, že to přiznávám, ale opravdu mě bavilo snažit se jezdit s co nejmenší spotřebou. Na 150 km po silnicích první třídy jsem tak dosáhl průměrné spotřeby 4,6 litru na sto kilometrů aniž bych nějak brzdil provoz, který, pravda, na velikonoční pondělí nebyl nijak velký.Používal jsem metodu rychlého rozjetí na přibližně 110 km/h a následné udržení rychlosti za co nejmenšího tlaku na pedál plynu. Při příjezdu do obce se hodí funkce brždění motorem na převodovce, která účinnějí dobíjí baterie i plynule zpomaluje vůz a většinu obce se dá projet jen na elektromotor. Celou tuto klidnou jízdu podkopává jen podvozek, který je zcela nesmyslně u takto nesportovního auta tvrdý. To je velká škoda, jelikož kvůli tomu Lexus příliš neboduje ani při klidné jízdě.

don3

Tichá revoluce se tak nekoná, pokud nejedete klidnou jízdou v nižších rychlostech na perfektním povrchu. Máte-li doma přítelkyni či manželku, které se Lexus líbí a chce jednoduše ovladatelné, příjemně působící auto do města, nemuselo by být CT200h špatnou volbou. Jenže i vaší drahé polovičce by se protočily panenky při pohledu do ceníku. Námi testované auto v takřka plné výbavě stojí 1 080 000 kč. A to je opravdu mnoho na takto líné auto se zcela neprémiovým pohonným ústrojím, ačkoliv se ve výbavě nachází opravdu dobré audio, radarový tempomat či parkovací kamera. Za milion už se dá koupit plno opravdu dobrých aut v podobné výbavě bez nutnosti přistupovat na kompromisy. Odpovídající motor či aspoň pohodlnější naladění současného podvozku blíže charakteru auta, by Lexusu jistě pomohlo k daleko lepšímu hodnocení.

don7

Stručné technické údaje:

0-100km/h: 10,3s

Vmax: 180km/h

Motor: atmosferický čtyřválec 1,8 + elektromotor

Výkon: 136 koní

Točivý moment: neuvádí se 

Hmotnost: cca. 1465kg

Cena dnes: 699 – 1 100 tis. kč 

Foto: Ondřej Zeman (rallyphotos.cz)

Výstřižek

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vojta
27. dubna 2011, 20:28
0

článek fajn, ale prostě slabej nudnej hybrid, kterej má hodně z elektroniky a málo ze srdce... :-I

reagovat
On
Ondra
27. dubna 2011, 20:40
0

Vojta: To jo no, ale zase v tom jde vidět jistý potenciál, škoda že ho nevyužili

reagovat
la
laufecek
28. dubna 2011, 14:13
0

...heeeezkýýýýý, kde jste to vzali na test? :-D ale klobouk dolů :)
...očividně auto opravdu "brzdí" ten výkon...jak vidno, má to ještě určité rezervy a je jen škoda, že do toho nenacpali lepší motůrek ;-)
...ale super článek, jen mi Ondro prozraď(te), proč je to na můj vkus tak nějak krátké? ;-) podle mě, co se skvěle čte, by nemělo končit zrovna v té době, když se do toho akorát čtenář naplno vcítí :)
(navíc pokud se jedná o roadtest) :)

reagovat
On
Ondra
28. dubna 2011, 14:31
0

laufecek: Máme hodné kamarády. :D No jde o to, že se mi tam nechtělo zacházet do nudných detailů, které by snad ne všechny mohly bavit a které bych nemusel vtipně podat. V tomhle jsem přeci jen úplný začátečník.

reagovat
la
laufecek
28. dubna 2011, 15:59
0

Ondra: ...no já za sebe musím říct, že mně osobně zacházení do detailů vyhovuje, a i když vtipné vložky jsou skvělé na čtivost (díky za ně :-D ), tak pořád je to vlastně roadtest :) já osobně nemám s hybridy zkušenost, krom chvilkové projížďce s RX400h, tak bych klidně toho více uvítal ;-)
...a tuším, že nejsem sám, koho by to zajímalo :)

reagovat
On
Ondra
28. dubna 2011, 20:50
0

není o co stát :D pokud máš nějaké konkrétní otázky, tak mi klidně napiš mail, není problém :)

reagovat
ri
riderhenry
29. dubna 2011, 23:24
0

Proc tu 1.8 VVT-i nenaladili treba na 140 koni a k tomu neprihodili ten elektromotor, kdyz uz? Pak by ten soucet mohl byt o neco premiovejsi, auto dynamictejsi, spotreba diky elektromotoru podobne rozumna. Nejak tomu porad nerozumim :) Za ty penize je to strasna ptakovina, nejak jsem si pri cteni testu rikal, ze za ten trictvrte milion by se o tom mozna dalo uvazovat, pro hodne specifickou cilovou skupinu. Ale ono to stoji mega... :/

reagovat
Ma
Mates
30. dubna 2011, 13:24
0

Podle mě to bude vycházet ze 1ZZ-FE neboli 1.8VVT-i, která byla v Celice 7g a ta právě měla 105kW/143PS, tak to taky nechápu...

reagovat
Va
Vavris
01. května 2011, 09:36
0

jestli to vychází ze ZZ, skutečně netuším, ale jednoznačná odpověď je: protože EURO!

reagovat
ri
riderhenry
01. května 2011, 21:47
0

Vzdyt i dnes maji 1.8 kolem 140, 2.0 kolem 160 koni celkem bezne... Nechce se mi verit, ze kdyby chteli, tak by nemohli z toho objemu dostat nejaky "prumernejsi" vykon.

reagovat
Ma
Marcus
02. května 2011, 18:29
0

99 koní nemá 1.8 v CTčku kvůli nějakému EURU nebo něčemu podobnému, ale v zásadě kvůli Atkinsonově cyklu, v kterém motor pracuje pro úsporu paliva. Motor (2ZR-FXE) opravdu, jak říká Mates, konstrukčně vychází z 1ZZ-FE a ve své základní variantě (2ZR-FE) ho nahrazuje.

reagovat
Ra
Rady
04. května 2011, 11:48
0

Dobrý článek o zbytečném autě. Nerad bych křivdil ale nevypadá trochu jako Mazda 3? U auta za mega bych čekal trochu jinou práci designérů...Btw ten Rosák a povstalci v Hiluxu...to mě dostalo :-D

reagovat
ri
riderhenry
06. května 2011, 02:02
0

Marcus: Diky za info, to me ani nenapadlo ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem