načítám data...

Roadtest: BMW 330i E46

Automobilka BMW je v posledních letech vděčný terč motoristických nadšenců. Před nějakými deseti lety se Audi snažilo být právě jako BMW, ale dnes se spíše zdá, že Mnichovští chtějí...

Automobilka BMW je v posledních letech vděčný terč motoristických nadšenců. Před nějakými deseti lety se Audi snažilo být právě jako BMW, ale dnes se spíše zdá, že Mnichovští chtějí stabilitu a netečnost, tolik typickou pro Audi, vštípit i do svých výrobků, zejména pohonem všech kol. Nemůžeme je však příliš kritizovat, jelikož vozy s vrtulí ve znaku jsou stále na špici své třídy. Přesto oproti minulým komunikativnějším modelům z "předBanglovské" éry můžou nová BMW působit nedotaženě až méněcenně. Vyzdvihnout musím zejména sedmičkovou řadu E38, pětkovou E39 a trojkovou E46, jejichž styl byl ve své době bezkonkurenční. Právě poslední jmenovanou jsme měli zapůjčenou na Roadtest od námi podporované amatérské posádky Barbie rally klanu.196396_204587542886300_198808126797575_809246_5053423_n

Již na první pohled možná pochopíte, co tím myslím. Jak často říkám, design je subjektivní věc, proto mluvím čistě za sebe, avšak vzhled oněch tří výše uvedených modelů mi přijde dotažený k dokonalosti. Už se nebylo kam dále posouvat, proto musel přijít radikální řez v podobě Chrise Bangla a jeho "plamenů na povrchu."  Trojkový sedan v M paketu II je i po deseti letech stále velice pohledný stroj. Nechybí mu uhlazenost i jistá dramatičnost. Podobné dojmy převládají v dobře zpracovaném interiéru, kde i po více než dvou set tisících kilometrech nikde nic nevrže či neztrácí nějakou ze svých funkcí. Potěší rovněž jisté detaily, například malinká kaplička přístrojů kopírující oblouk volantu.

Mnohá BMW, minimálně tedy trojková řada (této E46 nevyjímaje), mají jednu velmi potěšující vlastnost. Po usednutí za volant a rozjetí auta člověk okamžitě získá pocit, že je jako doma. Vše je tam, kde to být má, veškeré součásti pracují zcela správně, s delikátním odporem. Tento familiérní pocit okamžitě získá i člověk, který v BMW nikdy nejel. Mám za to, že i čerstvým řidičům musí takový vůz skvěle vyhovovat. V námi testované 330i je to navíc umocněno použitím závodních sedaček s čtyřbodovými pásy, které posouvají pozici za volantem do oblasti dokonalosti.

183224_204587689552952_198808126797575_809248_3479525_n

Už při nasednutí do auta byla stabilizace vypnutá. Jasný náznak Martina, majitele vozu sedícího vedle mě, že očekává svezení se vším všudy, zejména pečlivý test funkce samosvorného diferenciálu KAAZ nastaveného na až zbytečných 90% svornosti. Olej v motoru je již zahřátý, což je u šestiválců BMW obzvlášť důležité, takže se můžeme vrhnout na věc. Z počátku si nejsem jist, jestli Martina trochu nezklamu, ale již po pár minutách utahuji zatáčku plynem, získávám sebedůvěru a zjišťuji, že i na limitu se 330i chová krotce jako právě narozené koťátko. Informace k vám proudí volantem i sedačkou, ztratit kontrolu vyžaduje úplnou absenci citu pro řízení a zdravého rozumu. Ano, i u svižné jízdy platí, že si jakýkoliv člověk na auto okamžitě zvykne. E46 je "user friendly" jako výrobky od Applu.

Na poměry manažerských sedanů, což upřímně 330i stále je i přes použité úpravy, funguje celý vůz na okreskách výborně. Před zatáčkou se člověk může spolehnout na brzdy Zimmerman, díky příjemně rozloženým pedálům podřadit s meziplynem a pak už jen nasměrovat příď auta na apex. E46 není zrovna lehkonohé auto, dá vám jasně pocítit svou hmotnost i přes již započatou odlehčovací kůru, ale člověk si musí uvědomit, že tohle není puristické sportovní auto, přestože k němu má blíže, než bych čekal. Uprostřed oblouku se dá stopa přesně upravovat jen pomocí plynu, ať už přidáním či ubráním. Na výjezdu pak přichází obligátní mírný powerslide, bez kterého je zážitek z řízení zadokolky tak nějak poloviční a úsměv na mé tváři připomíná Jima Carryho, jemuž na svěráku roztáhli hubu.

RTC-vysoke-myto-01

Sériový M paketový podvozek se celkově chová velmi kultivovaně. Nabízí vzácnou vyváženost mezi pohodlnou jízdou a kontrolou pohybů karoserie. Bez váhání bych s ním jel někam k moři, a přesto nemá problém ani s ostrou jízdou po rozbitých silničkách či na okruhu – a přesně tak by to u sportovního sedanu mělo být – univerzální auto pro každou příležitost. Náklony sice jsou znát, ale není to nic přehnaného, co by vám zkazilo zážitek z jízdy. Osobně mě mírně iritoval snad jen chod pedálu plynu, který šel špatně dávkovat zejména uprostřed zatáčky, kde se při mírném přidání buď nestalo nic, nebo naopak auto zatáhlo příliš mnoho.

O čem že jsem vám ještě neřekl? Jo, o motoru. Je snad natolik nezajímavý? Ne, právě naopak! Pro BMW typický hladce běžící řadový šestiválec dává v této verzi 231 koní, jejichž rykot si díky koncovému tlumiči od zesnulého pana Hamanna a přímému sání užije dosytosti veškerá lesní fauna. Horší je to v kabině, která je dobře odhlučněna, takže kdekoliv jinde než ve vysokých otáčkách člověk slyší spíše vzdálené vrnění. I tak sonorní šestiválec dokáže navodit tu správnou atmosféru, kdy šlapu na plyn pro radost či postrašení okolí, ne jen kvůli zrychlení. Ani při jízdě nezklame. Už od nízkých otáček příjemně zatáhne, ale zároveň je třeba ho točit k šesti tisícům, aby ze sebe vydal to nejlepší a zakřičel jak skupinka hooligans. Máš špatně zařazeno? Tvoje chyba. Máš se víc snažit, blbečku. Pětistupňová manuální převodovka se zkrácenými drahami je přesná, ačkoliv žádné zvláštní uspokojení řazení nenabízí. Na druhou stranu, rozhodně zábavu nekazí a objektivně vzato na něm není nic špatně. Spotřeba? Při klidné jízdě do devíti litrů. Ale neznám mnoho lidí, kterým by se s takovým autem chtělo jezdit klidně, zejména když i motor působí nejnadšeněji spíše ve středních a vyšších otáčkách.

RTC-vysoke-myto-05

Jistě jste si stačili všimnout, že je tato 330i využívána zejména na amatérské závody a jako víkendový povoz. Nebylo tomu tak vždycky, Martin si ji původně koupil na každodenní ježdění a až s příchodem služebního Superbu se řízení BMW stala výjimečnější událost. Manažerský sedan není zrovna vhodná věc na závodění, ale 330i se této úlohy zhostila se ctí. To hlavní, tedy bavit posádku a diváky, zvládá na výbornou.

Pokud hledáte auto na každý den, které nebude mít přehnané provozní náklady, ale zároveň pobaví, 330i E46 je výborná volba. Jestli se však chcete na parkovišti otáčet jako člověk, tedy na pár metrech, dokupte si samosvor. Baví-li vás řízení, nemáte jinou možnost. Ve dvou se to lépe táhne, jediné hrabající kolečko není příjemná záležitost. Avšak i nezávodníkům má toto BMW co nabídnout – je těžké ho kritizovat ať už se loudáte po městě či driftujete na okreskách, má příjemný interiér a zvykne si na něj každý a hned, jako by jste ulehli do oblíbeného gauče.

Autodrom Vysoké Mýto

Posádka Barbie rally klanu se v sobotu 19.3. vydala  na závody ve Vysokém Mýtě. Nejdříve však v doprovodu fanoušků bavila sama sebe v pardubických barech do pozdních nočních hodin. Nedostatek spánku naštěstí neměl negativní vliv na nadšení posádky, která se společně s Vojtou Strnadlem s BMW 325i E36 ze spřáteleného týmu Motorsport Strnadel ihned po ránu vrhla na trať. Počáteční vlhkost a nízké teploty šetřily gumy při ne zrovna pomalých tréninkových jízdách. Hlavním posláním obou týmů je však bavit diváky, kterým se rozevláté průjezdy Bavoráků očividně líbily. Jak trať začala osychat, objevovalo se za vozy více kouře a davy šílely. Tedy alespoň jsem o tom přesvědčen, ovšem po předchozí noci jsem vše slyšel tak nějak hlasitěji a svět se mi motal. Sami si jejich počínání můžete prohlédnout na dokumentárním videu.

Stručné technické údaje:

0-100km/h: 6,5s

Vmax: 250km/h

Motor: atmosferická R6, 3.0 litru

Výkon: 231 koní/ 5900 ot.

Točivý moment: 300 Nm/ 3500 ot.

Hmotnost: cca. 1500kg

Cena dnes: 150 – 350 tis. kč 

Foto a video: Ondřej Zeman (rallyphotos.cz)

Za zapůjčení vozu děkujeme Barbie rally klanu

(www.facebook.com/teamBRK)

hodnoceni

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ha
hazos
05. dubna 2011, 14:02
0

Krásná recenze, vážně pěknáý počtení!

reagovat
Gr
Greeny
05. dubna 2011, 17:04
0

pekny clanek a jeste hezci video, je videt ze to maji kluci v rukou (a i v autech :))

jen bych tolik neodsuzoval Banglovské bavoraky, osobne bych uprednostnil e60 pred f10, podle me je treba urcita mira kontroverze, navic vsechny vypadaly uplne jinak, byly originalni (narozdil treba od Audi a konec koncu, f10, f12 a f01 jsou si hodne podobne).

reagovat
On
Ondra
05. dubna 2011, 17:10
0

Greeny: Proti Banglovským Bavorákům vůbec nic nemám, jeho jistá designová kontroverze se mi líbí a na rozdíl od těch nejnovějších BMW byla jeho auta jasně identifikovatelná. Jen mi přijdou vozy před jeho érou hezčí a bohužel i v lecčems kvalitnější (zejména interiér)

reagovat
Gr
Greeny
05. dubna 2011, 20:39
0

Ondra: tak to mi to asi jen spatne vyznelo, kvalitu interieru neumim posoudit, ale nejak si nevybavuju ze bych nekde cetl ze by byla nejaka horsi nez drive.

reagovat
On
Ondra
05. dubna 2011, 21:23
0

Greeny: Usuzuji jen z vlastní zkušenosti, určitě budou i lidé, kterým bude interiér Banglovských bavoráků vyhovovat :))

reagovat
la
laufecek
06. dubna 2011, 11:44
0

...super testík, jen mi chybělo toho napsat víc o použité technice :)) jak se E46 s R6-kou chová, to je myslím známo každému člověku, co si říká "petrolhead" a mě trochu zklamalo, že nebylo víc pocitů nejen ze samotné jízdy ;-)
...a když byla řeč o interiéru, pravda, člověk si hned zvykne, ale já se pořád nemůžu zbavit pocitu, že je to spíš už taková tuctová záležitost :))) v E36 mám pocit větší sportovnosti, působí to víc jako "kokpit", než manažersky přívětivý interiér, jako v E46 (což je podle mě u E46 hrozná škoda) :))) rozhodně bych E36 neměnil za E46 :)) (pokud by to nebyla M3 CSL samozřejmě) ;-P
...a zároveň chválím kolegu s E36 325i Coupé ;-) ...taky mi totéž autko dělá jen a jen radost :))) (ač nejsem příznivce M3 zrcátek na čemkoliv, co není M-trojka, je to i tak radost pohledět) :))
...a samozřejmě nejde nepochválit video...za 1) skvěle natočené a za 2) jde perfektně vidět, že Martin to má opravdu v ruce ;-) koneckonců, s touhle "špérou" to musí být hotová radost :)))
...takže chválím a jen tak dál ;-)
...(jen Ondro, víc emocí v testu a větší zapálenost by nebyla nad škodu) ;-) ale parádní počtení :)))
...zdraví Peťan ;-P

reagovat
la
laufecek
06. dubna 2011, 11:50
0

...mimochodem, z kama mistr Martin a pan Strnadel pochází? :) ...SPZ Zlínského kraje nemáme určitě jen tak :-D ...tak snad se někdy někde potkáme ;-)

reagovat
On
Ondra
06. dubna 2011, 12:13
0

laufecek: Díky, stále se učím, ne vždy to ze mě vypadne v čtivé podobě, bohužel. Pánové jsou z mé domoviny, z okolí Rožnova pod Radhoštěm :)

reagovat
la
laufecek
06. dubna 2011, 12:37
0

Ondra: ...já bych nezase nepoužil slůvko "bohužel". Právě ono to bylo skvěle čtivé, jen jsem měl na mysli, že se do toho přecijen šlo ponořit i poněkud o něco hlouběji :) ...ale samozřejmě skvělé, jen a jen chválím, tohle byla spíš jen taková konstruktivní výtka - maličkost :-D, která mi tam trošku scházela (a věřím, že příště to bude i s tohle maličkostí :) ).
Jinak perfektní, autíčkáře jsem si nanejvýše oblíbil a opravdu to tu mám rád :)
...ááááááá, Rožnov :) jak úžasné to městečko...tak nějak mi připadá, že Zlínský kraj je tím správným "útočištěm" pro BMW-komunitu :-D ...viz. vy z Rožnova, já ze Zlína (jen bohužel nejsem publicista) a taky je vám určitě známo "famous-bmw", které má taky Zlínsko jako hlavní rodiště :)
...takže chci říct, že tím pro mě má určitě Autíčkář také z tohohle pohledu určitou citovou hodnotu ;-P
...tím pádem budu určitě s Vámi a neopustím Vás, ať se děje, co se děje :-D

reagovat
On
Ondra
06. dubna 2011, 14:03
0

laufecek: Díky, určitě se nad kritikou zamyslím, vážím si toho. Famous BMW nám není neznámé, i jeden článek z autíčkáře tam vyšel :)

reagovat
ri
riderhenry
07. dubna 2011, 23:12
0

Clanek pekny, auto zajimave, video super. :) Jedna vec mi ale neda - kdyz uz byl v tom clanku tolik zminovany ten KAAZ diferencial, mozna by nebylo od veci take uvest jeho servisni intervaly :D Pokud se nepletu, bude to par tisic km. Pro nekho pitomost, pro nekho neprekonatelny problem. Ja se radim spis k te druhe skupine - moc si nedokazu takovou vec u auta, jako je E46 330i ospravedlnit. Leda bych jezdil zavody, samozrejme. Ale jinak mi to neprije idealni, to uz spis koupit "opravdove sporotvni auto", nez na nej predelavat manazersky sedan ;) Ale sto lidi, sto chuti a nazoru... Pred par lety, kdyz jsem kupoval auto, pro me byla E46 330i No.2., z velke casti prave kvuli tomu uzasnemu motoru.

reagovat
ri
riderhenry
07. dubna 2011, 23:17
0

Tak mi to nedalo a zjistil jsem to trochu presneji - podle stranek vyrobce by se mel olej menit po cca 5000 - 9000 km u aut, ktere jezdi jen vyjmecne na okruh. Takze by slo v podstate asi menit olej v motoru spolecne s diferencialem, kdyby bylo auto pouzivano "civilne". To neni az tak strasna predstava :) Nemate nekdo predstavu o zivotnosti?

reagovat
On
Ondra
08. dubna 2011, 06:38
0

riderhenry: Samosvor se hodí vždy, ať už je to sportovní auto nebo ne. Zejména když s tím chce člověk jezdit ostřeji. O servisních intervalech toho nevím více než Vy. :)

reagovat
Ma
Martin (BRK driver)
09. dubna 2011, 14:28
0

tak tomu KAAZ diferencialu..

tech moznosti je vice...

1) je dobre si zvolit typ diferencialu, jelikoz KAAZ je nastavitelny lamelove LSD (limited slip differencial).. alterativou je LSD typu torsen (snekovy) od firmy Quaife (ma nizsi nenastavitelnou svornost, nekteri rikaji, ze to je proste light verze a na zavodech se vubec nepouziva).. cenove i levnejsi, ale pro vetisnu lidi zasadni vec, ze je bezudrzbovy!!

2) v KAAZ LSD nemenit olej ale nechat to jet dokud neodejsou lamely (prestane svirat), coz je vyrazne vysi najezd. Je to z duvodu draheho a problematicky sehnatelneho oleje, kdy jedno plneni vyjde rekneme pres tisic korun, ale vymena lamel po x-krat vyssim najezdu vyjde podle typu repase nebo novych taky v radu 2-4tis.. :-)

kazdopadne i na sedan E46 s jakymkoli sestivalcem ma LSD zasadni vliv na jizdni vlastnosti... at uz v zime (lepsi vyjezdnost) nebo v lete pri trakci v zatacce apod..

duvod, pro je v 330i zrovna KAAZ.. byla vyhodna moznost jej koupit na nesrovnatelne nizsi cenu, nez standart, kdy to vc. montaze vychazi cca. 40tis.

reagovat
Ma
Martin (BRK driver)
09. dubna 2011, 14:32
0

riderhenry:
zkus mi jeste pripadne vznest co Te zajima... ono popravde u E46 je LSD velky problem... nedelalo se seriove a proto jsou za to takove cifry.. kazdopadne dokud clovek nezakusi speru v aute netusi jak velky kus kupredu je jeji instalace..

reagovat
Ma
Martin (BRK driver)
10. dubna 2011, 20:20
0

tuto neděli 17.4.2011 jedeme pobavit diváky na 1.RallySlalom Slušovice (rallyslalom.ic.cz, spadá do MČR)... přijeďte nás pozdravit a pobavit se soutězní nedělí.. dále se na vás těší naše spřátelené posádky MotorsportStrnadel a OpelRallyTeam se kterými v sobotu večer jdeme objevit krásy nočních Slušovic.. ;-)

reagovat
la
laufecek
10. dubna 2011, 22:39
0

Martin: ...já se určitě přijedu podívat :))) bohužel se asi nezúčastním, ale konečně vidět v akci barbie rally klan a 330i, to si určitě nenechám ujít ;-) ...a teda pan Strnadel s E36 325i Coupé taky pojede? :))) tak supeeer, alespoň mě tam někdo zastoupí s tímhle autem :-D ;-P :))) ...tak v neděli hodně štěstí a i když vy mě asi neuvidíte, uvidím já vás a budu vám 100pro fandit :)))
...fanda Peťan (Laufeček) ;-D

reagovat
Ma
Martin (BRK driver)
12. dubna 2011, 23:50
0

takze Bujacek zrusil serial rallySlalomu.. takze se nejede... tzn. hledame nejakou jinou podobnou soutez.. :-) ne FB barbin bude dalsi info.. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Toyota Celica Sti 1993
Toyota Celica Sti

1993 rok výroby
105 koní výkon
1 587 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989 1989
Oldsmobile Cutlass Cruiser SL 1989

1989 rok výroby
147 koní výkon
3 340 ccm objem

Mazda MX-5  2005
Mazda MX-5

2005 rok výroby
124 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst 2010
Chevrolet Express 5.3V8, 4x4, Flexfuel, 5 míst

2010 rok výroby
216 koní výkon
5 300 ccm objem

Subaru Outback 3.0R H6 MY2004 2004
Subaru Outback 3.0R H6 MY2004

2004 rok výroby
250 koní výkon
3 000 ccm objem