načítám data...

Ptejte se: Všeuměl čtyřkolový

15. prosince 2014, 19:12 22 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Petrolheadi většinou kompromisy neradi. Sportovní auto má být roadster, terénní auto má být drsný off-road a luxusní auto má být Mercedes 600 Grosser. Jenomže co když vaše peněženka a prostor v garáži dovoluje jen jedno auto?

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Ahoj, předem se omlouvám za příliš dlouhý mail, trochu se mi to vymklo z rukou. :-) 

Líbí se mi auta, která jsou nějak nesmyslná, naprosto neužitečná nebo jiným způsobem "úplně mimo". O těchto autech si čtu, ale nedávno jsem přemýšlel o autě, které bych si potenciálně koupil. Mám dojem, že je na trhu poměrně malý výběr aut, které by mi vyhovovaly, ačkoliv mi mé požadavky nepřipadají nijak zvlášť "divné" nebo extrémní. Proto bych se Vojtů rád zeptal na varianty, které Vás napadnou v kategorii "od všeho trochu", neboli "ani ryba ani rak".

Přemýšlel jsem, jestli je lepší mít více aut různých žánrů, a nakonec jsem se rozhodl, že nepotřebuji v žádném směru nijak extrémní vlastnosti, takže by bylo ideální, kdyby ta auta šla "spojit" do jednoho univerzálnějšího, které by bylo použitelné denně, do města i na výlety. Nepotřebuji příliš rychlé, příliš řidičské auto ani ryzí offroad. Ale nechci pomalé, škaredé, příliš nezajímavé auto a nechci řešit, jestli někam dojedu a vyjedu i po nezpevněné cestě nebo sněhu. Většinou však po asfaltu.

Jsem mladý, nejsem (zatím) bohatý a mám rád spíše aktivní styl života. Z toho vyplývá jeden z klíčových požadavků – ať se v autě dá (přiměřeně) pohodlně spát, a to i v páru. To znamená, že po sklopení zadních opěradel musí být rovná plocha. Auto by mělo být schopno uvézt kolo a jiné věci, které se normálně v autě vozí. Najezdím 20.000 km ročně. Chci, aby auto bylo pěkné, aspoň trochu reprezentativní a nebylo úplně nudné.

Chtěl bych auto, které odveze nejméně 4 vzrostlé muže včetně bagáže dostatečně pohodlně i na delší vzdálenost, takže velikostně bych to nejspíše viděl alespoň na střední třídu. SUV mi připadá zbytečně vysoké a nelegantně koncipované (nepotřebuji sedět vysoko, abych měl lepší přehled; nepotřebuji vozit vzduch mezi hlavou a zbytečně vysokou střechou).

Rozhodl jsem se, že nechci předohrab, ať je nějaká zábava. Buď RWD nebo 4x4 (lépe). Stálý náhon na 4 kola bych radši, ale i připojitelný mé nároky splní dostatečně. Přecejen u takhle univerzálního auta bude prvotní účel čtyřkolky vyjet v zimě kopec a případně sem tam kruhový objezd bokem, nikoliv perfektní jízdní vlastnosti při rychlé jízdě. Logicky mi vychází kombi karoserie. Sedan je hezčí, ale objektivně nemá proti combi moc výhod.

Chtěl bych auto, které nebude extrémně ekonomicky náročné – zkrátka množství peněz, které bude se vším všudy (údržba, palivo) "žrát", by mělo být přiměřené, nikoliv nesmyslné.

Převodovka se mi nejvíce líbí dvouspojková, ale vzhledem k velkým potenciálním výdajům při závadě/repasi jsem i pro klasický automat; vůbec se nebráním ani nejekonomičtějšímu řešení – manuálu. Chtěl bych alespoň lehce nadprůměrnou dynamiku, takže zrychlení na stovku pod 10 sekund. Méně než 7 sekund už mi zase připadá zbytečné. Výkonově bych to viděl na rozmezí 100-180 kW (s tím, že ústupek v tomto parametru může být oběma směry). Může jezdit na naftu, ale víc by se mi líbilo LPG.

Požadavky, na kterých již netrvám tak pevně:
* něčím zajímavé auto, ideálně ať ho nemá každý
* bezpečné (takže ne úplně staré)
* ať se dají sehnat použité díly
* stáří 4-8 let
* 4-6 válců

Původně jsem uvažoval, že si své tipy nechám pro sebe, abych vás neovlivnil – ale tady jsou:
* Passat B6 Variant 4motion (R32 VR6 DSG / 2.0 FSI manual / 2.0 TDI manual)
* Volvo XC70

Do úvahy přišlo ještě pár aut, ale neměly rovnou "postel": Chrysler 300C Combi, Alfa Romeo 159 Sportwagon 4x4, Audi A6 C6 (případně allroad)

Mirek

Tvoje požadavky rozhodně divné nejsou a dokonce bych se odvážil tvrdit, že v mnohém odpovídají tomu, co by od univerzálního auta chtěl skoro každý. Bohužel, jejich kompletní splnění v jednom jediném autě už příliš obvyklé není. To je důvod, proč většina z nás dělá ve výběru kompromisy, případně si pořizuje více aut na různé účely. Nicméně ty chceš jedno, které bude umět všechno. A my se nehodláme nechat zahanbit.

Takže, challenge accepted!

Začnu však trochu škodolibě tím, že ti rozbourám tvoje myšlenky a tvůj výběr, abych na jejich troskách mohl postavit ten náš.


Vzhledem ke zmínkám o cyklistice, aktivním životním stylu a nezpevněných cestách předpokládám, že se občas dostaneš do situace, kdy budeš potřebovat dojet někam za hranice všedních dní a hladkých silnic. A možná se i vydat na rozbité polní či lesní cesty. Což znamená, že tradiční kombíky jdou z kola ven kvůli svému nízkému podvozku. Když ležíš podvozkem na zemi, je už vcelku lhostejné, kolik kol se ti bezmocně protáčí ve vzduchu.

haldex rozhodně není zárukou zábavy, a na driftování zapomeňte

Z druhé stránky je tu potom požadavek na zábavu za volantem, se kterým měla souviset i volba pohonu všech kol. Představa, že budeš s připojitelnou čtyřkolkou, ať už Haldex či jinou podobnou, "dávat kruháče bokem", je poněkud naivní. Navíc značnou část tvého výběru tvoří auta, která mají nudu a usedlost přímo ve své DNA – například Volvo XC70, které by jinak bylo skvělým kandidátem. Příliš zábavy si neužiješ ani s Passatem, Chryslerem 300C "f naftě a f čtyřkolce" nebo s minulou generací Allroadu. Aktuální Allroad už dokáže být až překvapivě zábavný, ale přestože jsi nespecifikoval rozpočet, jsem si poměrně jist, že ho bude přesahovat. Zbývá tedy jen Alfa, kterou jsme vyřadili kvůli nízkému podvozku. A možná přidáme i metráky, které nabrala oproti svému předchůdci a připravily jí o lehkost, i nějaký ten předsudek o italské spolehlivosti a "domyšlenosti".

Takže, co tedy vybrat?

Nebýt toho, že jsi výslovně vyloučil SUV, bylo by v mnoha ohledech nejlogičtější volbou BMW X5, případně jeho menší bráška X3. Z pohledu petrolheada jde sice o motorizovaný zločin proti lidskosti, ale pokud člověk hledá všestranný kompromis, začíná dávat docela smysl. Dokáže si poradit alespoň s lehkým terénem, je prostorné, pohodlné a dokonce i do jisté míry zábavnér. A s třílitrovým dieselem není ani rozežrané. V zásadě jedinou překážkou tak zůstává relativně vysoká pořizovací cena i provozní náklady (zejména pokud jde o servis).

suv možná není miláčkem petrolheadů, ale jako kompromis funguje

Skromnější alternativou by byl některý z malých crossoverů, jako je Ford Kuga 2.5T nebo Mazda CX-5. Oba jsou ale dost možná příliš tuctové, příliš běžné, příliš málo zajímavé a zároveň příliš nové na to, aby se daly pořídit v rozumné cenové relaci. Zvláště Mazda by mohla být zajímavou alterrnativou, pokud by tě lákaly výhody zánovního auta v záruce.

Nicméně ve výsledku musí kombinace neotřelosti, praktičnosti, schopnosti v nezpevněném terénu a zábavy za volantem nevyhnutelné vést k jediné značce. K Subaru.

Vzhledem k požadavkům na automatickou převodovku a reprezentativní vzhled by patřně dával nejlepší smysl Outback, ideálně v co nejvýkonnější benzínové verzi nebo v kombinaci benzín plus plyn, která byla dokonce nabízena jako tovární varianta. Nicméně velký "kombík na chůdách" s automatickou převodovkou pořád není zrovna vrchol zábavy. A byť Outback není úplně běžné auto, vypadá dostatečně obyčejně na to, aby si ho nikdo nevšímal.

Chceš něco skutečně zábavného a neotřelého? Potřebuješ Subaru Forester Turbo. Koupíš ho v manuálu. Je úžasně praktický. A není drahý, takže ti možná zbudou i nějaké volné peníze. A z těmi z něj můžeš udělat něco jako vyšší, praktičtější Imprezu WRX. Nejlepší z obou světů.

Jen ta reprezentativnost poněkud pokulhává…

Nebo snad mají naši čtenáři jiný názor?

Máte nějaký dotaz, který si zaslouží být zodpovězen? Pište na bobash440@gmail.com!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
15. prosince 2014, 20:11
0

a co takhle jeep cherokee xj se 4,0L radovou sestkou,projede toho dost.A kdyz se povede sehnat se stalym pohonem zadku a raditelnym predkem,tak ten kruhac bude pocmaranej az to hezky nebude.:-) V plynu bude provoz levnej a vzhledem k tomu,ze jde o starou kovarinu tak to bude blbuvzdorny auto.

reagovat
:-
:-))
15. prosince 2014, 20:12
0

Než tady tu ohavnou krabici, to radši Infiniti FX, Lexus RX, Saab 9-7 nebo Mercedes R.

reagovat
BobAsh
15. prosince 2014, 20:25
0

Infiniti FX je zajímavá volba, to mě nenapadlo a moc o něm nevím. Obávám se ale, že není uvnitř zrovna velký.

Lexus RX je destilát nudy, Volvo XC70 je proti němu sporťák.

Saab 9-7X aka Trollblazer je nepovedenej Chevy s jinejma znáčkama. Ale V8 verze může bejt zajímavá.

Mercedes R se sype.

:-
:-))
15. prosince 2014, 20:13
0

P.S. Ohavnou krabicí navíc tak pro myslivce myšleno to Subaru.

reagovat
ch
chizz
15. prosince 2014, 20:26
0

Passat 3.2 - auto ma neskutecny zvuk, cimz dela z celkem bezcharakterniho passata mnohem zajimavejsi auto. Nejednoho cloveka okouzli prave zvukem. Doporucuji svezt se, poslechnout, vyzkouset. Spotreba v zadnem pripade neni strasak, da se v pohode i kolem 8. Jen miva s timto motorem sportovni snizeny podvozek a kola min 17´.

reagovat
Be
Beaumont
15. prosince 2014, 20:48
0

Souhlasím s vyřazením Alfy 159, ale co takhle Alfa 156 Q4 Crosswagon? Motor 1.9 JTDm (tj. nafta Multijet, jiný tam nebyl) jede velmi slušně a moc nežere, pohon 4x4 je stálý a bezproblémový a kombinace jízdích vlastností a pohodlí přímo skvělá. Jen s tím přespáním je otázka, jestli tazatel není moc velký, protože 156 není zrovna obr ani jako kombi.

reagovat
BobAsh
15. prosince 2014, 20:50
0

Z Alfy bych byl trochu rozpačitý s ohledem na požadavek na přepravu čtyř chlapů a spaní v autě.

sk
sksteve
15. prosince 2014, 21:00
0

CX-5 bude asi draha na porizeni, ale porad tady je starsi sourozenec CX-7, ktera s tou 2,3t jezdi na SUV neskutecne a porad vypada k svetu, ma automat i manual, navic genialni system sklapeni sedacek. Jen ta spotreba nepotesi. Pokud clovek prekousne vzhled (predevsim interier), tak Forester je taky skvela volba.

reagovat
Bufik
15. prosince 2014, 22:40
0

Ten Outback byl to první co mě napadlo :)

reagovat
Su
Subaru4ever
15. prosince 2014, 23:33
0

Bez ohledu na to, že Outbacka vlastním, mě po přečtení celého Mirkova mailu napadlo jediné: on v tom mailu dokonale charakterizoval Subaru Outback! Není třeba nic moc dodávat - on napsal dokonalou charakteristiku :-). ... Abych byl konkrétnější, tak jak model 1999-2003, tak 2004-2009 odvezou tak akorát 4 chlapy s plnou polní. Po sklopení zadních sedaček do roviny vznikne cca 180-200 x 100 cm rovná plocha na spaní (podle polohy předních sedaček). Dokonalé na spaní - mnohokráte ověřeno. Případně jdou "do roviny" zaklonit přední sedačky v úplně přední poloze. Pak vznikne letiště 270 x (100 až 130 cm). Dva 21" bicykly se vejdou bez rozkládání. Jízdní vlastnosti a výkony silně závisí na motorizaci a převodovce. 2.5 H4 s manuálem i automatem jsou lenoši, ne že né. Ale když člověk umí řadit a motor točit (5MT), jede to jak z praku. Výhoda H4 je malá váha na přední nápravě - auto tak je řekněme skoro neutrální. Já jsem si montáží LPG přidal 30-60 kg za zadní nápravu + rezerva na boku kufru. Tím jsem vyrobil neutrální až přetáčivou charakteristiku a je s tím neskutečná prča v každé zatáčce. 2.5-ka je jak dělaná na LPG, což umožňuje přejít od průměrné "svižné" spotřeby 9,5 Naturalu 95 k 11,0 LPG. Tj. pod 2 Kč na 1 km B-). 4° automat je klidnější povahy, ale na dálnici točí méně otáček než 5MT. U nájezdů výše 150.000 km může zlobit. Volba fajnšmekrů pak je vrcholná motorizace H6 3.0 s 5°AT. 154 nebo 180 kW poskytuje reprezentativní dynamiku v každém okamžiku. Spolu s těžkou převodovkou a další výbavou to však ústí v o skoro 100 kg více oproti 2.5. Bohužel skoro všechna na přední nápravě. Toto auto je pak už nedotáčivé. Další nevýhoda je "alergie" H6-ky na LPG. Starší verze 99-03 s 154 kW plyn ještě vydejchá, ale do 180 kW platí víceméně totální zákaz LPG! ... To hlavní nakonec: auto má Charakter s velkým Ch, je radost s ním jezdit :-). Divočejší polňačku s přehledem zvládne, jenže i na asfaltu je o hodně lepší než průměrný plackový osobák. V případě touhy po větším terénu není problém přidat 1 cm světlosti gumami s vyšším profilem nebo až 4 cm podložkami pod tlumiči. Pak to projede už cokoli.

Mi
Mirek
16. prosince 2014, 01:23
0

Abych řekl pravdu, Subaru Legacy/Outback mě napadlo těsně poté, co jsem odeslal mail. Trochu jsem doufal, že napadne i vás. Čím dál víc se mi to auto ve 4. generaci líbí. Už není drahé a ještě není staré. Nejklidnější spaní bych nakonec asi měl s manuální převodovkou. Forester se mi bohužel nelíbí svým vzhledem, jakkoliv to může být technicky zajímavé auto, zato Outback jo - a v reálu je ještě hezčí. Jen mi přijde trochu "zrádné" mít auto s takhle složitou pohonnou soustavou, když na to na vrakáčích zase tak moc dílů nebude. Ale to je prostě daň za to, že člověk nejezdí ve Fabii SDI (proti které mimochodem nic nemám). Navíc příjemný bonus - boxer má oproti řadovým motorům super zvuk i v případě, že má 4 válce.

Trochu se divím, že lidi tak silně preferují SUV. Koncepce těchto přizvednutých 4x4 kombíků mi připadá elegantnější, po více stránkách (komfort, ovládání, parkování, jízdní dynamika, provozní náklady).

reagovat
Su
Subaru4ever
16. prosince 2014, 09:06
0

Neboj se nedostupnosti vrakáčových dílů! Rovnoměrně po ČR je rozeseto cca 8 specializovaných vrakáčů na Subaru (některé spojené i s výbornými neautorizovanými servisy). Řekni díl, a do druhého dne ti ho seženu v potřebné kvalitě a za příjemnou cenu ;-)

Ad. dynamika 2,5MT: Logicky nejvíce ztrácí na dálnici. Ale např. akceleraci 120-170 km/h dá na 4° úplně stejně rychle jako 103 kW 2.0 TDI Oktávka na 5° (vyzkoušeno). A všude jinde mimo dálnici dá Oktávce kouř, protože mimo dálnici je jako doma :-). Ale speciálně při nákupu vozu 2004-2006 doporučuji obhlídku s někým, kdo se vyzná. Nejlépe vzít na zdviž do některého kvalitního (to nemusí být nutně autorizák) servisu. A nebo můžeš strávit pár desítek hodin např. na stránkách SubaruFanClubu a tam v diskusích najdeš úplně všechno :-D

KS
KS
16. prosince 2014, 21:57
0

Jak jsem to četl, tak po chvilce, aniž bych se díval kamkoli dolů na výběr aut, ihned mě napadl Forester. Atmosféry jsou trápení, ale turbína pálí pekelně :-)) . Legacy může být pro tvé potřeby moc nízké (světlost) a nemá turbo, které dodá boxeru ten správný SOUND. Na vzhled si zvykneš, protože si zálesáka zamiluješ. Dřív jsem řešil podobné úvahy taky, teď je můj sen Q3 RS...

KS
KS
16. prosince 2014, 22:04
0

Jo a asi bych šel do automatu, protože dlouhé svody jaksi nenapomáhají tahu vocpoda, takže je třeba pořádně zabořit nohu do podlahy, aby se motor pořádně roztočil. Spojka je krutě tuhá, no uvidíš. Jinak XT možná ujede i H6 - díky lehkému předku pěkně sedí.

To
Tombrajdr
16. prosince 2014, 13:56
0

Teď něco za mne, nejideálnější auto pro mladého aktivního člověka. Co má motor se 111kW, ve vnitř rozkládací sedačku do rozměrů manželského letiště. Z boku vyklapovací stoleček který je tak velký že se tam dá rozestavit dostihy a sázky... uvařit večeři... či jen prostě pohodlně šňupat koks... Vejde se tam 7lidí či se tam nandají bicikly bez nějaké demontáže...Při výkonu 75kW je možnost Haldexu.. Dá se s tím procestovat celá Evropa bez návštěvy kempu. S foliema se dá souložit i uprostřed sídliště.. Je jen VW T4 Multivan :) A nebo ta XC70..Ale bacha na úhlovku, často se v ní vymele tisícihran a je z toho rázem dvoukolka

reagovat
BobAsh
16. prosince 2014, 20:08
0

Jenomže T4 není zrovna vrchol zábavy za volantem :)

Ma
Martin_H
16. prosince 2014, 21:20
0

A znáte Subaru Libero? Je to sice už starší auto, ale rozhodně to nemá jen tak každý. Navíc je až překvapivě spolehlivé. A taky se dokáže dostat úplně všude, snad i vyšplhat na strom. A zábavy je s tím dost a dost. Je to zadokola,motor vzadu a přední náhon se připojuje přes tlačítko na řadící páce. A nemá mezinápravový diferenciál! :-P

reagovat
mi
mirek
16. prosince 2014, 23:22
0

S Liberem musí být neskutečná prdel. Za ty peníze, co se teď prodává, to může být dobrý joke na léto. Ani nemůžu říct, že by mi to auto přišlo škaredé, jenom je prostě strašně bizarní. :)

Ma
Martin_H
17. prosince 2014, 20:48
0

Tyjo,a nejen v létě,i na zimu to není špatné. Máme chatu na horách,v zimě,když tam napadne sníh,tak tam kolikrát nevyjede ani traktor. Ale Libero nikdy nemělo problém,zvlášť,když se na všechny kola nazuly řetězy :-D A těch věcí,co dokázalo odvést.
Jedinou nevýhodu mělo,že na to nešly sehnat díly :-( To byla fakt hrůza a proto jsme ho musely dat pryč :-(

Ta
Tafi
17. prosince 2014, 00:26
0

Explorer U2 4.0 V6...

reagovat
Ju
Juraj
17. prosince 2014, 12:51
0

Ahoj, za mna- motory v X3 od roku 2006, 2.0D boli poruchové- umierali na rozvody a príliš chatrnú reťiazku. Ale vidim, že Mirek smeruje do J a nie DE.

reagovat
Če
Čerokéz
23. prosince 2014, 19:02
0

Taky jsem na XJ myslel, ale myslím, že jeho požadavky by spíš plnil Grand Cherokee, ZJ ale spíš WJ či novější s V8 5.2l, splňují všechny body, jen by to chtělo LPG bombu místo benzínové aby nezabírala místo. Nevím jestli to teda u Grandu jde, ale mělo by. Já mám 120l LPG pod kufrem místo benzínové v XJ a spokojenost:)
Přiřaditelný předek na kluzký povrch (part time) má 99% Xjček (přídavka Command-trac), na sucho je potřeba full-time tj. přívodovka selec-trac...ta je ale v kombinaci se 4.0l velmi častá...(command-trac ve čtyřlitru jsem dlouho neviděl..)
A Grandy mají tuším všechny permanentní 4x4...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem