načítám data...

Nepřítel petrolheada? Test: Nissan Leaf (část I.)

Příznačnější místo jsem si pro setkání s prvním v Česku přihlášeným Nissanem Leaf snad ani nemohl vybrat. Zoufale obyčejnou benzínku na okraji průmyslové zóny tak poctil příjezd...

Zobrazit galerii
Příznačnější místo jsem si pro setkání s prvním v Česku přihlášeným Nissanem Leaf snad ani nemohl vybrat. Zoufale obyčejnou benzínku na okraji průmyslové zóny tak poctil příjezd světového auta roku 2011. Je trochu bizarní sledovat, jak elektromobil projíždí s tichou povýšeností kolem stojanů s palivem. Pokud by se vyplnila slova těch nejradikálnějších aktivistů, stanou se auta jako Leaf v nepříliš vzdálené budoucnosti průkopníky v postupném vyhlazování čerpacích stanic z povrchu zemského. Osobně si ale nemyslím, že by nás vozidla se spalovacím motorem opustila úplně a že by se tento azurově modrý Nissan mohl stát jejich vrahem. Vždyť myšlenka elektromobilu není ničím novým. Automobily na elektřinu se objevily na samém úsvitu automobilismu. Dnes je automobilky pouze oprašují a snaží se je nabídnout nově vznikající skupině ekologicky smýšlejících zákazníků jako alternativu ke klasickým, léty prověřeným vozům. Má ale Nissan Leaf skutečně čím zaujmout? Nebo byla jeho volba autem roku spíše politickým krokem, než opravdovým zhodnocením jeho kvalit? Autíčkář dostal exkluzivní možnost zjistit, jak to vlastně všechno je.

"Autíčkář dostal exkluzivní možnost zjistit, jak to vlastně všechno je."

Přiznám se ale, že momentálně mi v hlavě vrtá zcela jiná věc. Jak tento test vůbec pojmout? Řekněme si to na rovinu, srovnávat Leaf s běžným hatchbackem jeho velikosti není vzhledem k mnoha odlišnostem spravedlivé. Na druhou stranu, jediný u nás běžně prodávaný elektromobil je Mitsubishi i-MiEV, respektive jeho evropští sourozenci Peugeot iOn a Citroen C-ZERO. S výkonem 47 kW (pro elektromobil dle mého názoru vhodnější jednotka, než koně), točivým momentem 180 Nm, karoserií japonského Kei caru a sofistikovaností barové židličky působí tato trojčata za cenu téměř 890 tisíc Kč tak trochu jako nejapný vtip. Nic na tom nezmění ani skutečnost, že jsou to zadokolky a jak může potvrdit kolega BobAsh, na mokru s nimi dokáže být docela i zábava. (Už jste někdy viděli driftovat golfový vozík? Vřele doporučuji! BobAsh)

Z hlediska čísel tak Nissan svého trojjediného konkurenta poráží na hlavu. Za svých 36000 eur, tedy zhruba 940 000 Kč + dovoz, dostanete prostorný hatchback nižší střední třídy s výkonem 80 kW a točivým momentem 280Nm od nulových otáček. Běžní kolemjdoucí na první pohled ani nezaregistrují, že "ten modrý Nissan" je něčím zvláštní. A já osobně to považuji za veliké plus. Nemusíte jezdit v nudli do Tokia, ani na své zelené smýšlení upozorňovat bezpohlavním aerodynamickým tvarem jako třeba u minulé generace Priusu. Na vzhledu Leafu ale rozhodně poznáte, že je z Japonska – nezapře se v něm kus jejich prazvláštní ostrovní nátury.

"Kolemjdoucí ani nezaregistrují, že "ten modrý Nissan" je něčím zvláštní"

Ale nemyslete si, že by při jeho vývoji nebyla aerodynamice věnována dostatečná pozornost. Stačí se podívat na obrovské žabí oči. Takhle vystouplé nejsou kvůli snaze sebrat Porsche Cayenne titul "žabák roku", ale právě kvůli aerodynamice. Jejich tvar usměrňuje proudění vzduchu nad zrcátka, protože aerodynamický hluk od nich by mohl rušit jinak téměř neslyšnou jízdu. Skoro dokonale aerodynamický tvar má i střecha a malý difuzor vzadu nenarušuje žádá koncovka výfuku.

Ve světlém interiéru je bohužel nejvíce patrné, že Leaf nedokáže nabídnout to, co by od něj zákazníci vzhledem k cenovce očekávali. Ne že by snad nebyl konejšivý – na palubě panuje všeobecná pohoda podpořená vzdušností a dostatkem prostoru bez zbytečných rušivých prvků. Dokonce i jeho architektura se dvěma displayi nad sebou je zajímavá. V základní výbavě je také kvalitní navigace, která například ukazuje okruh, kam až můžete s aktuální kapacitou baterií dojet. Vše je však sestaveno z na pohled i omak laciných plastů, což nepotěší zejména na místech, kterých se často dotýkáte.

Dost však bylo statických dojmů, je čas vzít Leaf na projížďku. Ta může být podle Nissanu na jedno nabití dlouhá až 175 kilometrů. Za ideálních podmínek a s patřičnou snahou se dá ujet i více, ale reálný dojezd při běžném využívání auta je nějakých 150 km. Usedám za volant a startuji. Tedy, spíše pouze rozsvěcuji palubní desku. Auto je však připraveno, stačí posunout malý joystick  do polohy Drive. V tu chvíli se Leaf rozjíždí jako běžné auto s automatickou převodovkou – po puštění brzdy se hladce a plíživě dá do pohybu.

A to je právě ten okamžik, kdy Nissan dokáže doopravdy zaujmout. Výrobce udává maximální rychlost omezenou na 145 km/h a podle neoficiálních měření zrychlí Leaf na stovku za 9,9 sekundy. Suchá čísla však ani zdaleka nedokážou vystihnout s jakým nadšením a příjemným zátahem se tento elektromobil proplétá městským provozem. V nízkých rychlostech je jeho zrychlení opravdu intenzivní a hlavně okamžité, žádná ekologicky omezená odezva na plyn, žádný turbolag. I za městem však není v rychlostech nad 120 km/h problém předjet náklaďák. V Peugeotu iOn by šlo o život. Okamžité výkony vozu jsou v městském provozu značně uspokojující, občas Leaf dokonce bojuje s trakcí. Vše ale probíhá v ohromujícím tichu. Tohle auto není nic pro extroverty co jezdí po městě na dvojku aby byli slyšet. A problém s ním mohou mít chodci. Pokud se k nim blížíte zezadu, uslyší vás až z minimální vzdálenosti. A to ještě pouze tehdy, pokud jste nechali zapnutý jemný bzučák. Takové zatroubení by jim mohlo přivodit infarkt nebo alespoň povolení svěračů. Rovněž cyklisty je nutné objíždět ještě mnohem opatrněji, než obvykle.

"Zatroubení by mohlo chodcům přivodit infarkt nebo alespoň povolení svěračů"

Z hlediska ostřejší jízdy není tento nejprodávanější elektromobil světa vyloženě neschopný, ale kombinace ekologických pneumatik, měkkého podvozku, vysoké hmotnosti (přes 1600 kg) a podivného necitlivého řízení zajišťuje, že se o nějaké řádění na okreskách řidič nejspíše ani nebude pokoušet. Přeci jen, primárně je to stále příměstský vůz.

Podvozek je sice zcela konvenční, se vzpěrami MacPherson vpředu a torzní příčkou vzadu, ale zajišťuje na vůz této velikosti příkladný komfort. Jediné co nakonec jízdu ruší jsou buďto okolní auta, která jdou slyšet více, než v jiných vozech, anebo hluk od podvozku. Na větších nerovnostech jsou rázy od kol výraznější, ale není to nic hrozného. V našem případě hrály roli i zimní pneumatiky, které hlučí o poznání více, než ty letní.

Nejcennějším poznatkem z řízení Leafu ale bylo to, co jsem tušil už před začátkem testu. Nářky všech pochybovačů, stoprocentně pravých petrolheadů či odpůrců elektromobilu jsou jednoduše neopodstatněné. Nejdřív si auto, jako je tento Nissan, vyzkoušejte a dost možná sami uznáte, že jízda v něm má své kouzlo. Ruku na srdce, není zajímavější než konvenční hatchbacky této třídy? Nevím, jestli bych ho jmenoval autem roku, ale určitě se v něm vždy rád projedu.V druhé části testu, která přijde co nevidět, vám kolega Greeny popíše dlouhodobé zkušenosti z provozu tohoto auta, strasti s jeho pořízením a své dojmy.

"Nářky všech pochybovačů, stoprocentně pravých petrolheadů či odpůrců elektromobilu jsou jednoduše neopodstatněné."

Foto: Ondřej Zeman (www.rallyphotos.cz)

 Rozměry (d x š x v)

 4445 x 1770 x 1550 mm

 Rozvor

 2700 mm

 Počet míst

 

 Hmotnost

 1612 kg 

 Motor

 Střídavý synchronní elektrický 80kW, vpředu, přední náhon

 Točivý moment

 280 Nm, v rozsahu obtáček 0 - 2730 ot/min

 Převodovka

 pevný převod, elektronicky ovládaný směr otáčení

 Akumulátor

  24 kWh Lithium Manganeze, maximální zatížitelnost více než 90 kW

 Maximální rychlost

 145 km/h – elektronicky omezena

 Dojezd

 175 km – viz kapitola 2 

 Topení

 5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

 Další výbava

 klimatizace, navigace s příjmem dopravních informací,
Autorádio s RDS + CD přehrávač s MP3 + USB slot,
elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná sklopná zrcátka
parkovací kamera s predikcí jízdy,
InteliKey = klíč se nemusí vytahovat s kapsy,


[gallery]

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
08. ledna 2012, 17:18
0

No těší mě, že jsem v hádání byl poměrně blízko... :-)

Při čtení jsem si říkal, kdo asi dělal fotky - jsou hezké. Poslední řádek vše vysvětlil...

reagovat
On
Ondra
08. ledna 2012, 17:21
0

Nedy: Na Ondru a jeho fotky nedáme dopustit ;)

reagovat
Co
Colombo
09. ledna 2012, 16:57
0

Svět už nikdy nebude jako dřív. Aby toho nebylo málo,s novou legislativou našich zákonoberců započala persekuce starých aut,hlavně těch bez katu. Takže vlastníte li poctivou 3K káru(z Kovu,s Karburátorem a Kardanem), jsou Vaše dny bez veteránské atestace sečteny, potom už amen a fasovat koloběžky..

reagovat
Vl
Vladimirsoukup
29. prosince 2020, 11:50
0

Toto auto jsem koupil pro svoje ženu..... Noooo, překlep jsme měli skoro se všem. Nejvíc mi sralo rádio. Občas prostě žije svůj život. Jinak jsem měnil zcela odhlučnění a najednou to autorádio. Pokud někdo s tím má ten sami problém, hlavně prosímvás nekupujte na .www.2din.cz/, mají jen předražený šmejdy)
-
Komentář upraven 29. 12. 2020, 17:35:47

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem