načítám data...

Před 60 lety Jaguary D-Type zdevastovaly konkurenci v LeMans

01. září 2017, 17:25 0 komentářů Vavris Vavrisovic Novinky

A na londýnské Concours d'Elegance v paláci Hampton se to pořádně slaví. Pět legendárních D-Type ošlehaných závody se totiž po šedesáti letech opět potká se svým šéfpilotem a mechanikem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jaguar D-Type patří nejen mezi nejslavnější Jaguary všech dob, ale mezi nejslavnější auta obecně. V 50. letech válcoval Jaguar na tratích vytrvalostních závodů vše, co se připletlo před jeho pootevřenou tlamu, za níž se ukrýval hrubý, drzý a velice výkonný šestiválec XK . D-Type byl pionýrem nových technologií. Jeho řadové šestiválce poskytovaly výkon až 300 koní, jako jeden z prvních používal kotoučové brzdy a synchronizovanou převodovku a také hořčíkový monokok nebyl v době páteřových rámů zrovna obvyklým řešením. To všechno halila funkční a zároveň krásná karoserie z pera Malcolma Sayera. Nejvíce fenomenálním úspěchem pokrokového závoďáku z britských ostrovů pak je bezesporu účast na 24 hodinovce LeMans v roce 1957. 

Toho dne už vládly D-Typy okruhu La Sartre dva roky. Zvítězily již v letech 1955 a 1956 a chystal se na ně velký hon zejména ze stran vozů pocházejících z Apeninského poloostrova, jež chtěly urvat zpět svou ztracenou slávu. Vozů Ferrari stálo na startu rovnou deset. Dalším velkým konkurentem byl Aston Martin. Přestože vozy obou hlavních rivalů Jaguaru se z počátku střídaly ve vedení, postupem času se vinou technických potíží, či jezdeckých chyb propadaly do hloubi pole a na čele závodu se utvořila silná skupina D-Type. Nakonec dojela do cíle jako první posádka Flockhart / Bueb s experimentálním motorem 3,8 l se vstřikováním, následována dalšími třemi D-Type s klasickou řadovou šestkou 3,4 krmenou karburátory. A to chybělo jen půl kola k tomu, aby šestý Jaguar pilotovaný dvojicí Hamilton / Gregory přeskočil páté Ferrari 315 S a z výsledkové listiny učinil homogenní jaguáří monolit. 

Po 60 letech se tři originální ‘long-nose’ veteráni ze slavného závodu právě teď opět setkávají na Concours d’Elegance v londýnském paláci Humpton. Doplní je další dva závodní D-Type z předchozích sezon a slavnostní jízdě budou přítomni nejen veteráni plechoví, ale taky ti z mas a kostí. Hlavní testovací jezdec, legenda legend Norman Dewis a mechanik Ron Gaudion byli součástí všech tří vítězných sezon. Pokud byste chtěli jaguáří smečku vidět na živo, spěchejte do Londýna – budou tam až do neděle. Druhou možnost budete mít o týden později na Goodwood revival. A pak? Kdo ví, zda vůbec ještě někdy někde…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem