načítám data...

Plochý boxer od Subaru slaví padesát let

Psal se rok 1966, když světlo světa spatřil Vůz Subaru 1000. Vůbec první model značky disponující plochým motorem typu boxer.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

S výjimkou miniaut určených pro japonský trh se chlubí od května 1966 plochým boxerem úplně každé Subaru, které sjíždí z výrobní linky. Za padesát let výroby a vývoje se vyšplhal počet vyrobených motorů tohoto typu přes 16 milionů kusů. V současnosti jsou k mání čtyřválce a šestiválce, v různých objemech, s turbem nebo bez turba a spalující benzín či naftu. Všechny varianty jsou k dispozici většinou se stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD.

Historicky se však objevili i různí jednorožci, většinou ve formě konceptů. Příkladem za všechny budiž dvanáctiválec o objemu 3,5 litru, určený původně pro Formuli 1. Nakonec se skončilo u výroby několika prototypů, ovšem i tak se jedná o velmi zajímavou záležitost. Agregát disponoval výkonem 650 koní a omezovač byl nastaven na nehorázných 13 500 otáček za minutu. Při konstrukci bylo využito pěti titanových ventilů na válec a titanové byly i ojnice.

Možná teď budu vysvětlovat již dávno vysvětlené, ovšem v čem vlastně spočívá kouzlo boxeru? Boxer, nebo přesněji motor s protiběžnými písty, patří mezi nejvyváženější motory s nejvyšší rotační stabilitou. Stojí za tím konstrukce klikové hřídele, na které jsou ojniční čepy uloženy pro každý píst zvlášť a proti sobě. Výsledkem je, že jednotlivé páry pístů chodí protiběžně a jejich kinetická energie se vzájemně ruší. Touto koncepcí se také boxery odlišují od vidlicových motorů s rozevřením válců 180 stupňů, ve kterých se písty pohybují souběžně. Dalším podstatným parametrem je těžiště. Plochý motor totiž pod kapotou auta leží na úrovni přední nápravy, což znamená, že je jeho hmotnost koncentrována nízko.

A jedna zajímavost na závěr. Víte, co stojí za typickým dunivým zvukem zejména starších Imprez s laděnými výfuky? Jsou to nestejně dlouhé výfukové svody od jednotlivých řad válců. V místě, kde se výfukové plyny z obou polovin motoru setkávají, vznikají vibrace, které znějí ven z výfuku jako typické dunění, zažité pod termínem Boxer Rumble.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Přemda Honda
18. května 2016, 11:52
0

Jako fanoušek japonských aut mám Subaru moc rád,občas i uvažuju,že bych si pořídil nějaké starší Legacy/Outback nebo Imprezu (atmosférickou)..Ale trochu bych se možná bál těch bezrámových oken,přece jen po těch letech,aby dobře těsnily..

reagovat
ja
jancaada
19. května 2016, 17:13
0

Mám Leone z roku 1983 s bezrámovými okny a těsní jak o život a za jízdy nijak nehučí. Úplně to samé těsnění pak mám na Outbacku 2004 a taky pohodička. Bezrámová okna mají jedinou nevýhodičku - před každou zimou to chce přetřít gumy silikonovým olejem, aby okna nepřimrzala.

Sh
Shannar
18. května 2016, 16:34
0

Gratulace k výročí:)
Boxer mi doma pobroukává v JDM Impreze WRX a i po 19letech od výroby je to nádhernej zvuk. Těsnění oken se neboj, moje nepustí ani vapku při mytí:)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem