načítám data...

Pět motorů na věky: Volkswagen boxer

19. prosince 2011, 21:53 2 komentářů Vojtěch Kubiš Historie

Jak dlouho myslíte, že se v nezměněné podobě vyrábí dnešní moderní motor? 5 let? 10 let? O moc víc asi ne. Motor navržený Ferdinandem Porsche se jen s nepatrnými úpravami vyráběl 6 desetiletí....

Zobrazit galerii

Jak dlouho myslíte, že se v nezměněné podobě vyrábí dnešní moderní motor? 5 let? 10 let? O moc víc asi ne. Motor navržený Ferdinandem Porsche se jen s nepatrnými úpravami vyráběl 6 desetiletí. Tím se stal jeden z nejvyráběnějších motorů na zemi vůbec. To samo o sobě svědčí o jeho imunitě proti stárnutí. Psal se rok 1934 a Porscheho soukromá firma dostala zadání na levné lidové vozítko se vzduchem chlazeným motorem, který by měl dostatečný výkon pro udržení dálničního tempa a přiměřenou spotřebu. Po přibližně roce práce a zamítnutí několika konceptů vznikl jednoduchý čtyřválcový ctyřtaktní motor s protiběžnými písty, který se usídlil za zadní nápravou prapůvodního Brouka.

Spolehlivost této koncepce byla důkladně ozkoušena šesti lety války, kdy tento motor sloužil ve vojenském vozidle Kübelwagen, do slavného Volkswagenu Typ 1, alias Brouka, se ve větším množství dostal až po válce. Jak hlava, tak blok motoru a olejová vana byly vyrobeny z lehkých slitin hliníku. To, společně s hustým žebrováním na obou hlavách a olejovým chladičem (včetně termostatu) v prostoru ventilátoru zajišťovalo dostatečné chlazení i při vysokých teplotách okolí. Řízení motoru zajišťoval rozvod OHV s centrální vačkovou hřídelí, poháněnou přes ozubené soukolí s přímými zuby, které společně s ventilátorem a jednoduchým tlumičem výfuku vytváří tolik typický a až návykový zvuk. Kromě toho, že se tento motor vyráběl na všech kontinentech světa pro VW Beetle, se stal také  základem pro motor použitý v Porsche 356. Mnoho dílů je navzájem záměnných, čehož milovníci brouků náležitě využívají, častá je například výměna vačkové hřídele za ostřejší z Porsche. Pravdou však je, že se nejedná o totožné motory a swap není tak jednoduchý, jak by se mohlo zdát. Díky nízké váze a chlazení vzduchem byl tento motor také jako stvořený pro použití v leteckém průmyslu, jako příklad bych uvedl českého výrobce AirLony, který Vám dodnes motor na přání nainstaluje do svého ultralightu Skylane. Že tento motor odehrál svou roli také jako průmyslový zdroj energie v dobře chlazených aplikacích jako lyžařské vleky, sbíječky nebo vzduchové kompresory, už nikoho asi nepřekvapí. O jeho nezničitelnosti svědčí také různé vyprávění, na nedávné motoristické akci jsem slyšel jedno takové o nesmrtelném Broukovi, kterému v poušti prorazili olejovou vanu a dojeli zbývajících 60 km domů. Tedy s určitým množstvím písku místo oleje, s omezeným chlazením a 60 km v poušti, tomu říkám slušný výkon.

Pět motorů navěky je tedy za námi. Navážeme ale dalším seriálem, ve kterém se podíváme na motory, které by vás měly zajímat, pokud nechcete za pár peněz jezdit celou věčnost, ale raději byste se za svůj omezený rozpočet svezli pořádně rychle…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
20. prosince 2011, 15:48
0

Hezké zakončení a těším se na pokračování!

reagovat
Co
Colombo
23. prosince 2011, 17:36
0

Výtečný digestiv.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem