načítám data...

Pět motorů na věky: Nissan L-series

12. prosince 2011, 22:34 2 komentářů Vojtěch Kubiš Historie

V padesátých a šedesátých letech minulého století ještě Nissan (který tehdy svá auta prodával pod značkou Datsun) spoléhal na licenční čtyřválce od britského Austinu. V roce 1966 ale došlo...

Zobrazit galerii

V padesátých a šedesátých letech minulého století ještě Nissan (který tehdy svá auta prodával pod značkou Datsun) spoléhal na licenční čtyřválce od britského Austinu. V roce 1966 ale došlo ke sloučení se společností Prince Motor Company, která byla v té době držitelem licence na výrobu čtyřválcových a šestiválcových motorů od Mercedesu. A právě jejich dalším vývojem vznikl v roce 1967 motor řady L. Byl sice dost odlišný na to, aby k jeho výrobě nebyla potřeba licence a dal se považovat za vlastní konstrukci, ale příbuznost s německým praotcem je stále patrná například ve ventilových rozvodech.

Na svou dobu šlo o moderní konstrukci. Litinový blok s hliníkovou hlavou a dvouřadým řetězem hnaným rozvodem OHC má dodnes co říct. Za svých 19 let produkce poháněl nespočet Nissanů, od malých Datsun Bluebird a Violet, přes sedany Gloria, Laurel, Cedric nebo Maxima a sportovní kupátka jako 180SX, 200SX, 240, 260 a 280Z až po offroady typu Nissan Patrol. Není se čemu divit, že L série pokryla prakticky celý trh, vyráběla se totiž v nevídaně velkém počtu variant: jako atmosférický nebo přeplňovaný, benzínový nebo naftový čtyřválec a šestiválec. Ukažte mi další motor, jehož základní design je tak univerzální. Své uplatnění našel také v motosportu, kde pod označením LZ dostal dvouvačkovou hlavu a mazání se suchou skříní. Výsledný výkon byl 570 koní u přeplňované varianty pro skupinu 5 nebo atmosférických 240 koní při 11 000 ot./min pro závody Pacific Formula. Mezi notorickými lovci koní získal oblibu jak díky zaměnitelnosti dílů jednotlivých verzí, tak díky své nízkozdvihové koncepci, která se výrobně hodí pro další ladění. Nejen přeplňované varianty se tak rychle staly jedněmi z JDM klasik. Pominout nemůžeme ani výjimečně kultivovaný běh benzínových řadových šestiválců. Traduje se o nich, že běží tak hladce, že se na jejich víko ventilů dá položit mince na hranu, aniž by spadla. Nissan L nebyl šíleně předimenzovaný jako třeba Chrysler Slant Six, ale byl to zkrátka kvalitně postavený motor moderní konstrukce. Legendy o fantastické spolehlivosti japonských vozů jsou mimo jiné i jeho zásluhou.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ne
Nedy
13. prosince 2011, 10:24
0

Jak si tak čtu další perfektní pokračování seriálu, zjišťuju, že se mám pořád co učit... Díky za článek!

reagovat
Va
Vajtus
13. prosince 2011, 21:32
0

Ty perličky (dnes mince) mě bavěj :) .

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem