logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

Pět motorů na věky: BMW M10

Motoráři BMW měli vždy pověst nejlepších na světě, svědčí o tom i vůbec největší počet titulů v anketě „International Engine of the Year“ a všeobecně vysoké zastoupení v podobných…

Motoráři BMW měli vždy pověst nejlepších na světě, svědčí o tom i vůbec největší počet titulů v anketě „International Engine of the Year“ a všeobecně vysoké zastoupení v podobných anketách. Jenže kde to všechno začalo? Mnoho fanoušků se shodne, že u motoru s označením M10. Na začátku šedesátých let si v BMW mohli jen těžko vybrat šéfkonstruktéra s lepším jménem, než tomu udělali u M10. Baron Alex von Falkenhausen navrhl motor z dnešního pohledu ničím zajímavý, čtyřválec s litinovým blokem a hliníkovou hlavou s příčným prouděním, řetězem hnaný OHC rozvod s dvěma ventily na válec. Falkenhausenův design měl dostatek prostoru pro zvětšování objemu a tak postupně z původních 1,5 l vyrostl až na 2,0 l. Součastně s tím stoupal také výkon. Z původních 56kw se postupně dostal až na 96kw v BMW 2002tii, v turbodmychadlem přeplňované verzi pak dokonce 125kw.

Z bloku motoru M10 vycházelo množství  i závodních motorů – původní M3 počínaje a Formulí 1 konče. Legendární S14 z BMW e30 M3 vznikla použitím zkrácené hlavy z šestiválcové M1 a převrtaného bloku motoru M10. A výsledný výkon 240 koní na atmosférický čtyřválec z roku 1990 rozhodně není špatná hodnota. O to úchvatněji působí hodnota 650 koní, kterou dosahovaly přeplňované motory Formule 1, s nimiž Nelson Piquet a tým Brabham získali vítězství v roce 1983. Závodní historie motoru pokračovala dál a v roce 1986 z něj inženýři dokázali v nastavení pro kvalifikaci vymáčknoutaž 1500 koní. Po přečtení těchto řádků je vám asi jasné, že původní M10 je opravdu bytelně postavený motor. O kvalitě návrhu svědčí i fakt, že si jej sovětský Moskvič vybral pro zkopírování do svého modelu 412. Historie tohoto motoru v sériových BMW skončila v roce 1987 s příchodem motoru M40. Ten ale díky špatně navrženému mazání vačkové hřídele patří spíše na opačný konec pomyslného žebříčku uznávanosti.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Vajtus
28. 11. 2011, 22:14

BMW co se motorů týče válí... Líbí se mi právě jejich odolnost a servisní nenáročnost, třeba právě rozvod řetězem udělá při nákupu staršího šestiválce radost :) .

PS: Už se těšim na Busso, doufám, že nebude jako poslední :D .

0 reagovat
Greeny
28. 11. 2011, 22:28

Vajtus: ony zrovna ty starší šestiválce (M20) mají řemen :) jejich nástupce M50 s DOHC hlavou už má ale řetěz a vlastně se dneska asi taky dá považovat za starší šestiválec i když to tak ze svého pohledu třicítkaře nevidím :)

0 reagovat
Colombo
28. 11. 2011, 22:47

E21 318 vzpomínám se slzou v oku na 'mladický záběh' motoru jež obstál spousty km a pneumatik. M20 byl těžký a rozhodil vyváženost vozu. Dodnes pěji oslavné ódy a dávám 1*

0 reagovat
Colombo
28. 11. 2011, 23:01

Dodatek: těm přeplňovaným 1500 koňovým motorům se přezdívalo granát a mezi ním a pilotem proto byla instalována pancéřová přepážka. Dodnes drží BMW prim v počtu koní z 1litru obsahu motoru, bylo to něco kolem 800!!

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte