načítám data...

Páteční pětka: Hothatche do kapsy

11. února 2011, 15:43 0 komentářů Ondra Chamilla Historie

Ostré hatchbacky jsou ideálním vstupem mezi sportovní auta. Nemají přehnané provozní náklady, nevyžadují od řidiče reakce prvotřídních hokejových brankářů, ale dokáží pobavit a potrápit...

Ostré hatchbacky jsou ideálním vstupem mezi sportovní auta. Nemají přehnané provozní náklady, nevyžadují od řidiče reakce prvotřídních hokejových brankářů, ale dokáží pobavit a potrápit na okreskách o mnoho silnější auta. Jenže co když máte opravdu hluboko do kapsy, že vám i mírně zvýšené ceny za provoz hothatche způsobí neklidné spaní, ale přesto si nechcete zábavu za volantem upřít? Řešením je hmotnost, respektive její absence. Lehká auta při ostřejší jízdě tolik neopotřebovávají jednotlivé komponenty a svými až frenetickými reakcemi vám vyloudí obrovský úsměv na tváři, když to od nich požadujete. V dnešní pětce vám tedy představíme maličké hothatche s titěrnými motory, které však mají velkého ducha.

Citroen AX GTI

První ostrá krabička od sirek pochází ze země, která je svými hatchbacky proslulá. AX bylo narozdíl od svých následovníků konstruováno dle hesla "méně je více," což se pozitivně projevilo na jeho hmotnosti (700-800 kg), ale rozhodně to neznamenalo, že by se jej konstruktéři snažili ošidit například menším počtem šroubků. Ač se to mnohým může zdát neuvěřitelné, AX mají pověst mechanicky spolehlivých vozů. Díky vysoce aerodynamické karoserii je to i dnes jedno z nejúspornějších aut. Jediná oblast, kde ono konstrukční heslo nebylo použito je nabídka sportovních verzí. První přišla verze Sport, odlehčený základ pro stavbu závodního auta, která měla karburátovou 1.3 o výkonu 96 koní v 6800 otáčkách a legendární bílé plecháče. Následně přišlo GT, které mělo čtrnáctistovku známou z Peugeotu 205 XS ve výkonových variantách 75 a 86 koní.

citroen-ax-gti

Nejzajímavější model však přišel spolu s AX 4x4 v roce 1991 – AX GTI. Poháněla ho 101 koňová čtrnáctistovka a před pár lety o něm Richard Bremner z britského časopisu Autocar napsal, že je to jedno z pěti nejzábavnějších aut, která kdy řídil. A nepochybujte, že jich řídil mnoho.

VW Lupo GTI

Další ze splašených kabelek  má na svědomí největší evropský výrobce. Když Volkswagen přišel s minivozem Lupo, měl to být velmi úsporný, ale komfortní vůz ideální do německých měst. Hlavním marketingovým tahákem také byla verze 3L, jejíž naftový tříválec měl mít průměrnou spotřebu do tří litrů nafty na sto kilometrů. Na druhé straně nabídky ovšem stál velmi zajímavý model GTI.

Volkswagen-Lupo_GTI_2000_1024x768_wallpaper_03

Od běžných modelů poznáte GTIčko hlavně podle masivnějšího předního nárazníků, dvojité koncovky výfuku uprostřed a bohaté výbavy včetně BiXenonů. Podvozek byl v duchu VW naladěn spíše do pohodlna, ale fungoval uspokojivě. Pod kapotou se ukrývala povedená šestnáctistovka se 125 koni v 6500 otáčkách spojená buď s pětistupňovým manuálem, nebo později dokonce s šestistupňovým, jehož zpřevodování opravdu zlepšilo zrychlení malého lidového vozu. Trochu nepochopitelné je, že ačkoliv použitá 1.6 měla spoustu charakteru, VW ho kromě sesterského Pola GTI nikde jinde nepoužil, což je opravdu škoda. Pokud chcete relativně moderní a zábavné auto vhodné nejen ke zdolávání okresek, Lupo bude velmi dobrá volba.

Subaru Vivio Rx-R

Japonsko má mnoho automobilových specifik. Jednou z nich je kategorie vozů kei car (v překladu "lehké vozy"). Tyto automobilové ekvivalenty Pražských krysaříků jsou skvělým příkladem toho, jak se vyrovnat s mnoha lidmi toužícími po mobilnosti na velmi malém prostoru. Jak je v Japonsku zvykem, je zde mnoho omezení, zejména je omezen výkon (64 koní), objem motoru (660ccm) a rozměry.

20090910_78d41da26621e7c37a60WzAEc3ua8Y2l

Ono omezení objemu motoru má nejmenší Subaru dokonce v názvu. 660 napsáno Římskými číslicemi (VI, VI, O) nám dává název Vivio. Samotný řadový čtyřválec má ovšem ještě o trochu menší objem – 658 ccm a s radostí se točí až někam k vesmíru. V nejsilnější verzi Rx-R si ovšem pomáhá ještě i kompresorem. Díky výše zmíněným omezením má sice udávaný výkon pouze 64 koní, ale ve skutečnosti může být vyšší, a samotný motor má potenciál k úpravám až přes sto koní. Další specialitkou je, že Rx-R se vyrábělo i ve verzi s pohonem všech kol, tak jak se na Subaru sluší a patří. Ideální auto na zimní zábavu? Díky hmotnosti lehce přes 700 kilo si troufám říci, že ano. Zrychlení z nuly na stovku se mi nepodařilo zjistit, ale některé zdroje mluví jen o sedmi sekundách. A to věru není zlé. Jen musíte najít kus přestavěný na levostranné řízení.

Ford SportKa

První generace Fordu Ka bylo od začátku dynamicky nadané auto s citlivým řízením, ale chyběl mu nějaký silnější motor k využití talentu. To se stalo až po dlouhých sedmi letech výroby, v roce 2003. Úlohu onoho dechberoucího motoru však dostala na starost obstarožní šestnáctistovka s mrzkými 95 koni. Překvapivě se však k jednoduchému charakteru Kačka hodila a s jeho 930 kilogramy dokázala i slušně zahýbat. Díky přepracovanému podvozku se Ka vrhá do zatáček jako hladový do kantýny a detailně svého řidiče informuje, kolik zbývá do rozplácnutí se o nejbližší hrušku.

Ford_Sport_Ka

Díky pár úpravám vzhledu navíc nejmenší Ford vypadá daleko lépe, než jeho slabší verze, které často měly praktické, ale nepěkné blatníky z černého plastu. Mohutný přední nárazník nechával vyniknout zajímavě tvarovaným mlhovkám a vzadu uprostřed bylo kulaté světlo zpátečky, které vypadalo jako koncovka výfuku. Levná zábava? S tímto Fordem rozhodně.

Autobianchi A112 Abarth

Model A112 od Italské automobilky Autobianchi bylo jen 670 kilogramu vážící miniauto postavené s využitím dílů z Fiatu 127. V Itálii byl brán jako velmi schopný konkurent anglického Mini. A stejně jako bylo Mini upravováno Johnem Cooperem, A112 vylepšoval v Turíně žijící Rakušan Carlo Abarth.

2147478312_7076ccf81d

V roce 1971 se světu představil Autobianchi A112 Abarth, jenž byl poháněn téměř litrovým motorem o výkonu 58 koní. O čtyři roky později byl objem motoru zvětšen na litr a půl s výkonem solidních 70 koní v 6600 otáčkách. Převodovka již byla na rozdíl od slabšího motoru pětistupňová . Od roku 82 se A112 začala prodávat pod značkou Lancia, ale to už sláva tohoto modelu opadla.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem