načítám data...

Pasivní agresor, taky agresor...

Velmi rád čtu blog na www.autoweb.cz a snad nejraději články od Jirky Červenky. Nemůžu říct, že bych s nimi vždy a beze zbytku souhlasil, ale balancování na hraně kontroverzních témat...

Velmi rád čtu blog na www.autoweb.cz a snad nejraději články od Jirky Červenky. Nemůžu říct, že bych s nimi vždy a beze zbytku souhlasil, ale balancování na hraně kontroverzních témat je skoro stoprocentní zárukou, že se pod článkem strhne diskuzní uragán. Minulý týden se jeden takový článek na blogu opět zrodil, tentokrát mi vyloženě mluvil z duše a navíc zmínil jednu myšlenku, kterou bych rád dále rozvinul.

Stejně jako p. Červenka nemám pocit, že bych byl na cestách denně vystavován desítkám agresivních kamikaze, kteří se mě za každou cenu snaží sundat, vytroubit, vybrzdit, vytáhnout z auta a nakonec spáchat na mém zbitém těle burnout. Vlastně za těch 7 let, co se po cestách potloukám, si nevybavuji situaci, kdy by mě nějaký "silniční pirát" výrazně ohrozil, či se mě někdo snažil libovolným způsobem ztrestat. Snažím se předvídat, být v klidu a nad věcí, pokouším se šířit na cestách dobrou náladu, pouštím z vedlejší, nechávám místo na předjetí, nemám potřebu seřvat každého kdo mě nechtěně omezí či udělá chybu, protože věřím, že se tato "pohoda" snad přenese i na další řidiče. Pokud se za mě přiřítí olizovač zadního nárazníku evidentně toužící jet jakkoli, jen ne podle zdravého rozumu, mlaďoch jenž nutkavě potřebuje zkoumat chování svého auta za limitem, či jiné podobné individuum (chcete-li, silniční pirát), bliknu pravým a nechám ho, ať se klidně zmrtví o nějaký jiný objekt na cestě. On ujede a já mám klid. Nikdy to nebylo jiné.  Daleko nebezpečnější mi přijde jiná věc – obecná pasivita, nechuť a lhostejnost řidičů mezi sebou. To je totiž hlavní důvod, který alespoň mi osobně, nejvíce tahá za nervy, stupňuje stres a napětí a dokáže mou obvykle pohodovou náladu za volantem změnit na krví podlité bělmo. Takové pasivitě se těžko vyhýbá, prakticky se proti ní nejde bránit a nejhorší je, že se s ní setkávám mnohem častěji než s variantou "agresivného DDOčka v rychlém a drahém autě".

Určitě to zažíváte každý den. Vyznavači levých pruhů, které by k uhnutí do pravého nepřimělo ani 10 rozzuřených Q7 V12 TDI, lidé kteří neumí používat mlhovky a snaží se vám vypálit zrak za deště či sněžení, nebo třeba tatík jedoucí po okresce na výlet s rodinkou, jenž je nějakou neviditelnou silou připoután ke středovému pruhu a nejde předjet. Všechny tyto případy mají cosi společného – skrytou agresivitu. Tito řidiči neohrožují své okolí neúměrně rychlou či nebezpečnou jízdou, ale svou naprostou lhostejností a je vlastně úplně jedno, je-li tato lhostejnost úmyslná nebo způsobená nedostatečnými zkušenostmi/schopnostmi. Nejsou primárními piráty, ale jejich způsob jízdy vyvolává v ostatních řidičích nervozitu, která se může dále šířit a stupňovat. Média se jimi nezabývají, společnost je nepovažuje za sortu, kterou je nutné "zavřít až zčerná" a největším paradoxem je, že výše zmiňovaní často řadí sami sebe mezi uvědomělé a bezpečné účastníky silničního provozu, kteří posilují světový mír, přispívají ke společnému blahobytu a vlastně kdyby jezdili všichni tak pomalu a opatrně jako oni, nezemřel by na cestách ani krtek lezoucí přes D1. Ze stejného důvodu možná pramení jejich bezbřehá rigidnost v dodržování (pouze vybraných) předpisů: "Jedu přece 50/90/130, tak mě ten kretén nemá co předjíždět. Jaké má právo?!?". Typická bývá i zlostná reakce, kterou pasivní agresoři vyvinou, když se je snaží někdo na jejich nevhodný způsob jízdy upozornit: "Já jedu slušně a vezu své děti, tak proč na mě blikáš ty zlý piráte?!?", většinou doplněná o toporný výraz v obličeji kombinující opovržení a urputnou soustředěnost na řízení.

Všechno to co jsem popsal považuji za ukázkový způsob bezdůvodného omezování, způsob jak nasrat co nejvíce lidí kolem. A jak řídí nasraní lidé si domyslete sami.  Vyrovnanější jedinci to odbydou pár výrazy z lidské anatomie, z těch labilnějších se stanou piráti (fuj, nesnáším to slovo).

V žádném případě nechci obhajovat nesvéprávné hovada jezdící dvěstě v městě, vybržďující auta na dálnici, či jinak ohrožující provoz. Chci jen poukázat na to, že ten moderní pojem "silniční pirát" je mnohdy jen "následek", který by bez přitomnosti "příčiny" vůbec nevznikl. A štve mě, že ona "příčina" je vlastně nepostižitelná.

Proto buďme solidární, jezděme s ohledem na druhé, nikdy nevíte kdy budete potřebovat pustit nebo spěchat vy. A nenechme se vytočit sobci, kterým nic neříká pravidlo ZIPu nebo uplatňují zakořeněný český zlozvyk "když nemůžu jet já, nepojedeš ani ty".

Štastnou cestu.

PS: Rychlost nezabíjí!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ši
Šimi
09. ledna 2011, 17:06
0

Mluvíš mi z duše, Vavrisi ;-) nevěděl jsem, jak tyto "řidiče" pojmenovat, pasivní agresoři mi k nim opravdu sedí. A stejně jako tebe, i mě dokáží během vteřiny dokonale vytrhnout z pohodové nálady a obyčejné radosti z řízení. A co je nejhorší, potkávám je čím dál tím častěji, ale jako starý dobrák to zatím přehlížím (stejně, co jiného se s tím dá dělat...).

reagovat
zd
zde.
09. ledna 2011, 20:34
0

Kdybych to uměl, napsal bych úplně to samé. Máte-li masochistické choutky, otevřete si diskusi na velkých českých serverech až se zase objeví zpráva o dalším "pirátovi" (tyvole). Na člověka který je alespoň maličko soudný z toho padá beznaděj a jímá ho vztek i hrůza.

reagovat
Va
Vavris
09. ledna 2011, 20:41
0

ano, souhlasím, chtělo by to nějak propašovat odkaz na novinky.cz, to by tu začlo býti živo :)))

reagovat
Ne
Neo5
06. února 2011, 14:48
0

Souhlasím s autorem a přidávám taky svůj názor a poznatek..

Po dočtení obou článků, se musím přiznat, že očima mnohých je právě na mě pohlíženo jak na "piráta" a to jen proto, že jezdím rychle. Nebudu se tady hájit a zapírat. Rychlostní limity jsou pro mě většinou "orientační a doporučující" a snad jediné, kde je dodržuji je město s jeho obydlenými částmi. Podle mě je vyšší rychlost jen špička toho obrovského ledovce potíží, spojených s dopravní situací na našich cestách. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že když pojedu soustavně cca 20km/h nad limit, budu nejhorším šupákem na cestě. Když člověk dodržuje zásady slušnosti a ohleduplnosti je dle mého rozumu daleko méně nebezpečný než ten, kdo se kvůli špatným světlům či malé zkušenosti přilepí na řidiče jedoucího před ním a bude mu "prát" do zrcátek.
Docela často se pohybuji na silnicích kolem Olomouce a když jsem onehdy jel domů, jelo se nějak nevídaně dobře. Všichni a to opravdu všichni, kteří byli v mém směru jeli 110km/h místo obvyklé 90. Nikdo nepředjížděl a jakž takž se na nikoho nikdo nelepil. Cesta do trvala mnohem kratší dobu a jak jsem dojel do města jelo se zase do 60. Tomu říkám nádhera. Pravda, že jsem to zažil jen jednou.
Já prostě nepochopím, proč jde v Německu to, že dodržují bezpečné vzdálenosti a u nás s tím má skoro každý problém.
Kdybych měl vypisovat všechno, co mě rozčiluje a vadí, byli bychom tu do rána stejně by to pak nikdo nečetl, protože by tento komentář měl metr.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem