načítám data...

Opičí experiment aneb na co tolik gumy?

Nedávno se tu Vavris zamýšlel na tím, jestli je opravdu nezbytně nutné, aby sportovní auto mělo obscénní počet koní pod kapotou. A jestli vůbec dnešní superrychlá a supervýkonná auta...

Zobrazit galerii

Nedávno se tu Vavris zamýšlel na tím, jestli je opravdu nezbytně nutné, aby sportovní auto mělo obscénní počet koní pod kapotou. A jestli vůbec dnešní superrychlá a supervýkonná auta mají nějaký skutečný smysl.

Co se ale na stejný problém podívat tak trochu z jiné stránky? Podívejte se na pneumatiky běžného současného auta – rozměry, které byly ještě před 20 lety vyhrazené supersportům, dnes najdete na malých MPV. A jakékoliv sportovní auto musí mít alespoň čtvrt metru široké pneumatiky, protože jinak mu přeci bude chybět přilnavost, potřebná k zajetí dobrého času na Nürburgringu.

Výsledkem je, že stavíme stále silnější auta, která ale potřebují více trakce a jsou těžší, takže potřebují více přilnavosti v zatáčkách, a aby s nimi byla nějaká zábava, musí být ještě silnější, což znamená další hmotnost navíc, což si vynucuje montáž ještě širších pneumatik… a tak dále.

To celé v době, kdy cena paliv stále roste a nezdá se, že by tomu ještě někdy mohlo být jinak, kdy všichni mluví o ekologii a úsporách, a kdy je rychlost vnímána jako zabiják číslo jedna a vede se proti ní lítý boj.

A naše reakce? Pořizujeme si stále těžší auta, se kterými je nutné jezdit stále rychleji, aby to byla zábava.

Ale co to udělat obráceně? Co se například stane, když místo hledání způsobu, jak do podběhů vecpat co nejširší pneumatiku, a výběru té nejlepivější, uděláte přesný opak a obujete záměrně pneumatiky s přilnavostí co nejnižší?

Chris Harris tuhle myšlenku dovedl do extrému a postavil Mercedes C63 AMG Coupé na čtyři dojezdovky o šířce 125 mm, čímž dosáhl naprosto epického poměru guma/výkon. Jak to dopadlo, uvidíte ve videu…

 

A poučení? Ne, opravdu vám nechci radit, abyste jezdili na dojezdovkách. Ale co takhle obout na svoje auto ta nejužší výrobcem schválená kola? Nebudete sice zdaleka tak cool, tuneři se vám budou smát a na okruhu budete pomalejší, ale užijete si víc zábavy s menším rizikem ztráty řidičáku… a za méně peněz…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Va
Vajtus
12. ledna 2012, 13:01
0

Naprostá pravda, na zimních třináctkách je moje Puma hravější, rychlejší (opravdu mám pocit, že při přezutí jsem získal 20 koní, neodpružená hmota dělá divy) a míň žere, ale nedá se na to koukat :)...

reagovat
Dáda
12. ledna 2012, 13:03
0

Nejužší gumy jsou základ. Kdybych mohl dát na M3 gumy 195/65 R18, udělal bych to, ale nikdo nic takového nedělá. :-(

reagovat
an
anthAn
12. ledna 2012, 13:13
0

Ten pohled na to auto mi něco připomíná

reagovat
On
Ondra
12. ledna 2012, 14:00
0

Opičák jen potvrdil, že lepšího motoristického novináře nejspíše není :)

reagovat
Ma
Martin
12. ledna 2012, 14:59
0

Myslím, že tohle je klasika, o které se každý, kdo měl možnost svézt se zadokolkou několikrát přesvědčil :-)) Když jsem si koupil svoje současné auto, mělo obuto na zadku 245/45 R 16 - nedokázal jsem se s tím rozjet na čemkoli jiném, než čistém rovném suchém kvalitním asfaltu, a nejlépe rozpáleném. Na všem jiném mi pochodoval zadek všemi směry. Letňáky 205/50 R 16 jsou hravější a zajistí slušný odpal i držení v zatáčce, zimní 185/65 R 15 mají sice nižší spotřebu, a za nižších teplot i lépe drží, je-li však taková zima, jaká je, už je na nich cítit, že se v rychlých zatáčkách žvýkají. Nejlepší by asi byl kompromis 195 s nějakým nižším profilovým číslem:-))

reagovat
Ma
Martin
12. ledna 2012, 15:00
0

Jo a ještě jsem zapomněl , někde jsem tu psal : Půjčte si někde původní fiat 500, malá úzká kolečka, max. rychlost 95, ale uvidíte, co je s tím zábavy :-)))

reagovat
Re
Rezavec
12. ledna 2012, 15:47
0

Souhlasim s Vajtusem:) letni mam 15 a zimni 14 a na zimnich mi prijde ze se jede lip:)jak pruzny zrychleni tak i akcelerace:)

reagovat
Ka
Karel
12. ledna 2012, 17:26
0

s tímhle článkem bohužel nemohou souhlasit vlastníci automobilu s předním náhonem!!! u mě by úzký pneu zapříčinilo ještě extremnější nedotáčivost než mam teď =DD a to nemluvim o opotřebení pneumatik =( tohle je na letnákach 225/40/18 a téměř každou zatáčku sem nezkutečně prožvejkal!! nedovedu si představit kdybych tam jel na užších gumách =DD

reagovat
Ka
Karel
12. ledna 2012, 17:27
0

odkaz k předchozímu komentáři

;list=UUn_d_JL5kH-c-kIOCn_phJg&index=2&feature=plcp

reagovat
Co
Colombo
12. ledna 2012, 18:45
0

Čím větší styčná plocha s vozovkou, tím lepší jízdní vlastnosti, ale taky vyšší valivý odpor a z něj vyplívající hluk v blízkosti komunikací,
což má za následek snížování rychlosti. A pořád dokola. (pro zajímavost má 735 e23 měla origo 195/65r14 a nebylo možné ji utrhout ze stopy jinak než vepřovým stylem jízdy)

reagovat
Sk
Sklenka
12. ledna 2012, 20:40
0

Co na to říct? snad jen to, že jakmile se budou dát sehnat 15tky 195/40, zahazuju letní 17tky ....

reagovat
Ne
Nedy
13. ledna 2012, 10:58
0

No ono dost záleží na tom, kdo co od toho auta požaduje. Já mám na léto 17 a na zimu 16. Na zimních se auto mnohem lépe ovládá a je hravější. Na druhou stranu mnohem míň sedí v zatáčkách a dokonce jsem měl pocit, že za snížené adhéze měl zadek tendenci k ustřelování. Nutno dodat, že dieselová předokolka. Zkrátka každému co jeho jest a co mu více sedí...

reagovat
Im
ImolaRot
13. ledna 2012, 17:49
1

Co se mého názoru týče, tak většina vozidel mi přijde, že rozměry šíře pneu, resp. jejich možnosti jsou dimenzovány obecně tak nějak správně, je to vůz od vozu rozdílné - někde je výrobcem diferenciace rozměrů větší někde menší...., přičemž onen základní rozměr či průměrný rozměr pro daný vůz bývá vždy dobrou volbou. Vše je jasně úměrné fyzikálním veličinám a každé + má i své ekvivalentní - , je tu mnoho proměnných, atd... Ve shrnutí co do šíře bych tedy spíše odsuzoval jen zjevně předimezované šíře nějakými tunery, nebo styl na poblití - nejlépe hodit na obří kolo úzkou pneu aby efektivně a "kchůůl" čuměl ráfek kola 2 cm ven mimo pneu :)) V rámci osobních zkušeností mi zdaleka nepřijde taak moc důležité zda jsou pneu třeba 195 nebo 215, 245 nebo 275, apod..., jako spíše profil pneu - zde je třeba se hodně zamyslet nad tím co od vozu očekáváme - příliš nízký profil může ladit oku, ale pokud má být vozidlo pohodlné a má jezdit po CZ bez předchozího plánování trasy, tak to chce s mírou, na druhou stranu úplná žvejkačka taky nic moc, nejvíce však poznávám rozdíl profilu při ostré sportovní jízdě - u M3 E46 při použití sady 19" kol - dostávám diametrálně lepší čitelnost podvozku a jeho hranic, než při použití sady 18" kol (se stejným standardním rozměrem šíře 225 předek / 255 zadek) - rozdíl je asi jako kdybych bojoval s volantem se zimou zkřehlýma rukama - prostě méně citu co do komunikace s podvozkem..., na druhou stranu co se týče driftů, tak na vyšším profilu může být komunikace se smykem zadní nápravy čitelnější např. co do přehoupnutí na druhou stranu... (do určité míry..) Úplně nejvíce bych však snad vyzvihl ani ne tak problém šíře, ani ne tak profilu, ani ne tak podvozku, náhonu a všeho jinýho, jako kvality pneumatik! - To je ta pravá alchymie a zde je zamyšlení, zda existuje omluva pro to, nepoužívat jen to skutečně nejlepší co je, ať už jde o nákupní našku, off-road či supersport.

reagovat
ha
hazos
13. ledna 2012, 20:59
0

Já si dovolím trochu nesouhlasit a být prakrickej z jinýho úhlu pohledu. Pomyslel jste někdo na to že tyhle např 205/xx místo 255/xx dejme tomu budou brzdit z 50km/h třeba o 5metrů dýl?
Jinak eko eko, fuj fuj :-D Ale je pravda že užší gumy hlavně nezruší tolik peněz a všude je jich plná prdel

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem