U rodinného auta platí základní premisa. Čím větší, tím lepší. Jasně, reálně se dá poskládat do čehokoli, ale mít možnost nějaké té prostorové rezervy, to se vždycky hodí. Ještě před nějakými patnácti lety bylo rodinným ideálem klasické MPV. Jistě si na to pamatujete. Na relativně rozumném půdorysu dokázaly automobilky vykouzlit nadstandardní životní prostor. S nástupem SUV však začala tahle kategorie zacházet na úbytě. Prodeje klesaly tak rychle, že dnes už takové auto prakticky nikdo nenabízí. Poslední přeživší byste spočítali na prstech jedné ruky. Způsob, jak nahradit tyhle praktické krabičky na kolech lidem, kterým z nějakých důvodů nevyhovují SUV, našly automobilky poměrně záhy. Máme přeci menší dodávky, co z nich udělat rozumné osobní vozy? Inu, tento nápad se docela chytil. Dnes takový model nabízí se svým logem více automobilek, než byste možná tušili. Co na tom, že jedná především o branding, kdy základ je sdílený v rámci jednoho koncernu více značkám. My se tak dnes podíváme na zoubek jednomu zástupci koncernu Stellantis, konkrétně tomu s logem Opelu.
Opel Combo je zavedené jméno, které je tu s námi již téměř 40 let. Za tu dobu prošlo zajímavým vývojem. Začalo to jako van, postavený na oblíbeném Kadettu. Pokračovalo jako van stojící na základech Corsy B. Generace vystavěná na základech Corsy C už přinesla i jakousi možnost převážet uvnitř i lidi a nejenom náklad. Následoval joint venture s Fiatem, kdy Combo bylo přeznačkovaným Fiatem Doblo. Tím se dostáváme až do současnosti, kdy Opel byl koupen francouzským PSA (nyní Stellantis) a zcela logicky jako základ posloužil Peugeot Rifter a Citroen Berlingo. To je nějakých pět, možná šest let zpátky. To už je nejvyšší čas na nějakou tu modernizaci, ne? Ale jistě, ozvalo se ve sluchátku.
Po dlouhých šesti letech tak dostalo Combo novou tvář, která lépe odpovídá aktuálnímu designovému jazyku značky. A musím říct, že to vlastně nevypadá vůbec špatně. Combo se zbavilo takového toho původního, lehce vykuleného výrazu, který nahradila možná až překvapivě sebevědomá tvář. Na to, že se tu bavíme primárně o pracovním nástroji, který je do jisté míry omezen svým předdefinovaným tvarem, který musí být takový, jaký je, si myslím, že modernizované Combo je vlastně docela fešák. Když tomu vyberete správnou barvu, tak rozhodně nebude za co stydět. Modernizace se týkala především přední části, za A sloupkem mi přijde vše víceméně při starém, ale pravdou je, že nejsem zase takový znalec osobních dodávek, abych objevil změny například v zadním nárazníku či grafice světel. Tak či onak mě designové osvěžení Comba příjemně překvapilo.
Uvnitř těch změn nalezneme více. Je tu nový volant, který už není dokonale kulatý, nýbrž se mu dostalo zploštění v horní i spodní části. Nevím sice jaký to má přesně smysl v tomto typu auta, ale do ruky padne hezky a drží se dobře. Nový je také displej hned za ním, který nahrazuje tradiční budíky. Ten je hezky přehledný, a takový barevně decentní. Všechny informace z něj vyčtete dobře a rychle, takže svou funkci plní znamenitě. Nicméně uměl bych si představit i jiné možnosti zobrazení, než ty základní předdefinované. Ale to jen taková moje malá osobní výtka, kdy je mi spíš líto, že automobilky obecně nevyužívají příležitosti, které jim toto digitální řešení umožňuje. Modernizací prošel i centrální displej, který se může pochlubit novým uživatelským prostředím. A to bych chtěl pochválit. Jestli si pamatujete na ten předchozí systém, tak se mnou jistě budete souhlasit, že byl k uzoufání pomalý, nepřehledný a celkový pocit z jeho ovládání byl značně nevalný. Tenhle nový tímto naštěstí netrpí. Je svižný, docela přehledný a je dokonce o něco nižší než předtím, takže tolik netrčí do prostoru. Umí dokonce i bezdrátový Carplay, což stále ještě není samozřejmost všude. Vypnutí všech otravných asistentů jedním stiskem tlačítka považuji za geniální možnost. Za mě dobrý.
Nicméně nejpodstatnější věcí v Combu je praktičnost interiéru. A ta se díky nezměnila. Dovnitř nacpete pomalu celou domácnost. Kufr je jak bezedná díra, do druhé řady umístíte klidně tři dětské autosedačky. Děti potěší vyklápěcí stoleček, na který si mohou vysázet všechny své cestovní propriety. Samozřejmostí jsou posuvné zadní dveře, které velmi usnadňují nástup i výstup, případně manipulaci s nákladem. Potěší i nízká nákladová hrana pátých dveří, stejně jako možnost otevření pouze zadního okénka, pokud zaparkujete ve stísněnějším prostoru. V tomhle osobní dodávky jen stěží hledají konkurenci. K dispozici jsme v této prodloužené verzi měli i třetí řadu sedaček, na kterou se vejdou i dospělé osoby, byť je to spíš jen na cestování po městě a blízkém okolí. V podélném směru je místa dost, problémem je ukotvení sedaček, kdy vám kolena trčí až nepřirozeně nahoru.
Nejdůležitější novinkou v rámci prodělané modernizace je ovšem pohonné ústrojí. Zhruba tak poslední tři roky jste si Combo mohli koupit jen jako elektromobil. Nejsem člověk, kterému by bateriový pohon nějak zásadně vadil, ale v tomhle typu auto to absolutně nedávalo smysl. Mizerný dojezd, nedobrý přenos výkonu, moc to netopilo. No prostě nebyla to žádná velká hitparáda. A ještě to bylo docela drahé. Naštěstí se tentokrát povedlo lépe přepočítat flotilové emise a Opel mohl opět do nabídky zařadit své spalovací motory. V krátké verzi můžete mít i benzínový tříválec, ale většinu nabídky tvoří logicky čtyřválcová dieselová jednapětka. Ta má 130 koní, což z ní nedělá žádného závoďáka, nicméně na běžné cestování bohatě stačí. Problém nastává prakticky jen tehdy, pokud Combo naložíte na maximum, pak už se trochu trápí a především na dálnici cítíte, že nemá kde brát. Ale jak říkám, pro běžný rodinný život naprosto v pohodě. Potěší překvapivou kultivovaností a rozhodně také doporučuji automat, se kterým je tento malý nafťák sladěn na výbornou. Spotřebu těžko hodnotit, dostal jsem úplně nové auto s nějakými třemi stovkami kilometrů, takže mých výsledných 8 litrů berte s velkou rezervou. Určitě to půjde za míň.
Co se jízdních vlastností týče, tady vás nic moc nepřekvapí, asi těžko můžete od osobní dodávky očekávat sportovní výkony, to fakt není účel. Důležitý je komfort a ten se povedl. Opel vsadil i na menší kola, což je také ku prospěchu věci. Přišlo mi, že i v oblasti podvozku došlo v rámci faceliftu k mírnému přeladění. Dříve jsem měl totiž pocit, že pokud jste najeli na nějaký zvlněný úsek silnice, celé auto se začalo houpat jak bárka na moři a trvalo dlouho, než se to uklidnilo. Modernizované Combo tohle nedělalo. Vždy se zhouplo jednou, maximálně dvakrát a pak se to celé zklidnilo, což je super, protože pak nemáte pocit, že musíte honit auto po celé silnice. Jízdní projev se mi celkově zdál o něco dotaženější, než tomu bylo dříve.
Verdikt
Opel si s modernizací svého Comba dal trochu na čas, ale vyplatilo se. Novinka vypadá k světu, má vylepšené systémy v interiéru a to vše při zachování stejně skvělé praktičnosti jako dříve. Nejdůležitější zprávou je ovšem návrat spalovacích motorů, které se prostě do tohoto typu vozů hodí zcela bez debat mnohem lépe. Pokud tedy pro svou aktivní rodinu sháníte opravdu prostorné auto, které poslouží jako takový ten správný dělník, tady budete jistě na správné adrese.
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm
Výkon: 130 koní (96 kW) v 3750 ot./min.
Točivý moment: 300 Nm v 1750 ot./min.
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 187 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11 s
Provozní hmotnost: 1505 – 1599 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,3 – 6,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 8 l/100 km kombinovaná
Cena testované verze: 729 990 Kč