načítám data...

Óda na tuhou nápravu

03. července 2013, 15:09 3 komentářů Vojtěch Kubiš Editorial

Tuhá náprava je pojem, při jehož vyslovení se mnoha milovníkům rychlého svezení zježí chlupy. A přitom se částečně může jednat jen o předsudky.

Zobrazit galerii

Možná máte pocit, že jste tu tenhle článek už viděli. A máte ho správně. Ale zlotřilí elektroničtí trpaslíci nám kazí nejen zážitky za volantem, ale i kradou texty z Autíčkáře. Takže, Óda na tuhou nápravu znovu a lépe – naftové piáno a mýtus/legenda Saab 9-3 budou následovat.

Tuhá náprava je pojem, při jehož vyslovení se mnoha milovníkům rychlého svezení zježí chlupy. Nejeden americký vůz bývá terčem posměchu právě pro jeho závislé zavěšení zadních kol, kor když jsou zároveň odpružena listovými pery. Přitom za jejich bídné jízdní vlastnosti z hlediska držení stopy může povětšinou především vysoká hmotnost nebo příliš měkké pérování. Je jasné, že dnes s moderními víceprvkovými nápravami je tuhá náprava záležitostí dávno překonanou. Není to však důvod, proč by mělo být paušálně opovrhováno všemi vozidly, jejichž kola se pohybují v závislosti jedno na druhém.

Začněme trochou technického popisu. Tuhou nápravou se myslí systém, kde jsou obě kola pevně spojena nosníkem, obvykle trubkou. Vedena jsou buď listovými pery nebo množstvím jiných systémů, obvykle vlečenými rameny a příčným vodícím prvkem jako je například Panhardská tyč nebo Wattův přímovod. Díky nosníku nápravy jsou kola vždy kolmo k cestě při jakémkoli náklonu a zatížení karoserie – kámen úrazu nezávislých zavěšení snad s výjimkou lichoběžníkové a chytře navržené víceprvkové nápravy. Běžné nezávislé zavěšení bývá pouze jakýmsi kompromisem, protože aby bylo dosaženo kolmého postavení kol při náklonu karoserie, musí při pohybu kola vznikat odklon. A ten je nežádoucí při zatížení vozidla. Každý už určitě viděl dělníky naloženou stařičkou Sierru s výfukem škrtajícím o zem a zadními koly do A. Stejným problémem trpní mnoho starších zadokolek, například všechny běžné BMW až do příchodu E36, která už má vzadu multilink. A pokud jsou kola vedena tak, že při propružení nevzniká žádný odklon, tedy například klasickými vlečenými rameny, pak naopak při náklonu karoserie zbytečně ztrácejí styčnou plochu s cestou. Řešením by se zdálo snížit náklon karoserie, ale ať už je toho docíleno pomocí tužších pružin nebo pomocí silnějších zkrutných stabilizátorů, vždy to vede k horšímu jízdnímu komfortu. Z hlediska vedení kol je tak tuhá náprava jedním z nejlepších řešení.

mustangirs_lead

Problémy tuhé nápravy jsou v podstatě dva. Prvním problémem, který nastává pouze u hnací nápravy, je diferenciál. Ten je totiž součástí nápravy a tak se společně s částí kardanu přičítá k neodpruženým hmotám, což má zásadní vliv na jízdní vlastnosti na nerovném povrchu, potažmo na jízdní komfort. Určitým řešením je náprava De Dion. Ta je stejné konstrukce jako tuhá, s tím rozdílem, že diferenciál je kotven ke karoserii a výkon je na kola přenášen pomocí poloos s klouby podobně jako u nezávislého zavěšení.

Druhým a hlavním problémem tuhé nápravy je pak samotná závislost pohybu kol. Při nájezdu na jednostrannou nerovnost dochází ke ztrátě části styčné plochy pneumatiky i na kole na opačné straně. To pochopitelně má negativní dopad na držení stopy při jízdě po hodně rozbité cestě, kterých je v našich končinách přeci jen převaha. Řešení je však velmi jednoduché. Stačí jezdit jen po kvalitních cestách, třeba po okruhu.

Alfa_Rear_End

Pořád si myslíte, že je tuhá náprava vhodná tak možná pro vozík? Že si tady celou dobu vymýšlím a že nikdy žádné dobře jezdící auto s tuhou zadní nápravou neexistovalo? Ne tak úplně. Vlastně jich bylo docela dost a to rovnou přeskočím hodně staré kousky, jejichž jízdní vlastnosti už jsou přeci jen překonány. Ale co třeba rally legendy jako zadokolkový Escort, Fiat 131 Abarth nebo Opel Manta? Anebo Mazda RX-7 první generace? Tuhou zadní nápravu měla i Alfa Romeo Alfasud, ve své době a třídě etalon jízdních vlastností a zábavnosti. Závislé zavěšení zadních kol v podobě nápravy De Dion bychom našli i na mnoha zadokolkových Alfách včetně fantastického SZ. Chcete něco novějšího? Co třeba výborně jezdící Nissan Primera, o kterém jsem se nedávno rozepsal? Stejný systém zavěšení zadních kol má také Nissan Almera. Pořád málo? Tak co třeba Toyota Corolla AE86? Ano, ta, se kterou Takumi v horských průsmycích poráží vlastně úplně všechno, modla japonských sportovních automobilů. I ta má zadní tuhou nápravu.

Takže, ačkoli je dnes tuhá náprava záležitostí překonanou, vůbec nemusí platit, že se jedná o podřadné řešení vhodné akorát tak pro užitková vozidla. Obzvláště na okruhu nebo jiném kvalitním povrchu dokáže fungovat lépe než mnohé moderní systémy zavěšení kol.

8577852978_ee4b87bbe8_o

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

me
meky
10. července 2013, 04:02
0

Pěkný článek.

Zajímalo by mě, jak velký vliv na životnost kloubů mají brzdy na vnitřní straně poloos. Určitě jsou pro to zadní poloosy vhodnější než přední, kde se kola otáčí, nicméně stejně mi to přijde jako docela pecka, když se často intenzivně brzdí.

A vůbec - převodovka vzadu u RWD se mi strašně líbí a je mi líto, že se to u levnějších aut nedělá víc. Z jakého auta je ta druhá zadní náprava?

reagovat
Gr
Greeny
11. července 2013, 14:21
0

životnost kloubů dle mého nějak výrazně kratší nebude, protože moment jaký jsou zadní brzdy schopny vyvolat je menší než moment při plné akceleraci a zároveň méně častý, uvažujme že máme brzdný účinek v poměru 2:1 v prospěch předních brzd a hnaná je jen zadní náprava. Takže hnací moment se přes poloosy přenáší kdykoli když auto jede, brzdný jen když brzdí a to velmi krátkodobě protože většinu stejně odbrzdí přední brzdy. Navíc z praxe okolo E30 můžu říct, že zadní poloosy snesou opravdu hodně, neměl by být problém je dostatečně nadimenzovat aby snesly i to brzdění navíc. Obecně to nezvykne patřit mezi slabý článek auta.

A druhá náprava je z 2005 Mustangu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem