Rychlostní omezení na Nordschleife. Nordschleife nebude přístupná pro rekordní jízdy. Nordschleife bude (možná) opět přístupná pro rekordní jízdy. Kde je vlastně pravda? A má to celé vůbec smysl?
Už si ani nevzpomínám, kdy jsem poprvé slyšel o slavném Zeleném pekle. A kdy vlastně začalo celé to šílenství kolem rekordů a porovnávání aut podle časů na Severní smyčce? Celkem dobře si vybavuju, jak Nissan sebevědomě prohlašoval, že jejich nové GT-R bude na oné trati rychlejší než Porsche, přičemž, když se tak v roce 2007 stalo, tak Porsche nejprve obvinilo Nissan, že fixloval, že použil lepší gumy atd. Porsche si potom údajně vzalo jedno sériové GT-R na sériových gumách a výsledný nejlepší čas byl o 25 sekund horší.
Někdy krátce poté jsem začal registrovat postupně početnější české výpravy na Ring, na nejrůznějších autech se objevovalo stále více samolepek s obrysem trati, a začalo se zdát, že automobilový fanda, který ten slavný okruh nezmíní aspoň jednou týdně, prostě nežije. Já jsem jej jezdil alespoň v Gran Turismu na PS, přičemž jsem ten okruh sice rád neměl, ale byl to přece Ring, tak to bylo správně.
Každý si však jistě vzpomene na slavný hejt Jamese Maye, který několikrát otevřeně kritizoval testování automobilů na Severní smyčce, že testování tam může za horší auta, neboť jediným jeho výsledkem jsou prkenné podvozky, ať už se jedná o luxusní limuzíny nebo rodinná MPV. Všichni, kteří onen nastoupivší hype nechápali, nebo je minul, to mohli díky Mayovi hrdě přiznat, a ačkoli vždy od fanoušků okruhu sklidili výsměch, neb byli v menšině, stydět se nemuseli, protože byli stejného názoru jako Cpt. Slow.
Díky rostoucí popularitě okruhu přišly megalomanské plány jak z motoristické atrakce udělat atrakci rodinnou. Jak to dopadlo, víme všichni. Okruh sice vydělává, ale nestačí pokrýt obrovské ztráty zábavního parku. Pak přišly změny majitelů, rozhořčení fanoušků nad několikrát ohlašovaným koncem veřejných jízd, pak zase záblesky naděje. Začínal jsem mít radost, že hype bude ukončen. Nestalo se.
Aktuální situace? Poslední měsíce se nesly ve znamení omezování rychlosti kvůli tragické nehodě z března. Samotné omezení rychlosti na závodním okruhu je podle mě totální pitomost, ale budiž, nejsem majitelem. Následně se probíral zákaz rekordních jízd na okruhu. Tím pádem se nedozvíme, kdo z trojice LaFerrari, 918 a P1 je tam rychlejší. A svůj čas nám neodhalí ani další chystané automobilové šílenosti. Včera se objevila zpráva, ve skutečnosti dosti nevěrohodná, od anonymního zdroje, že by rekordní jízdy mohly být opět povoleny. Takže se možná bude vesele poměřovat dále…
Nejvíce mě ovšem štve, že automobilky nadále využívají okruh pro testování a bez ustání posílají svá auta, aby zde najela co nejvíce kilometrů co nejvyšším tempem. To je dobré leda na testování pneumatik. Cožpak nemají své polygony? Potřebuje opravdu nové SUV Škody nést značku „Vyvinuto na Severní smyčce“? Opravdu je nutné, aby velká luxusní limuzína byla schopna drtit závodní okruh? Vůbec mi nevadí, že je trať otevřená veřejnosti, ať si tam lidé se svými auty jezdí klidně do zblbnutí. Rekordy jsou mi jedno, nesleduju je, a když už si všimnu, tak to stejně neřeším. Závody ať se konají dál, je to přece závodní okruh.
Kdykoli se výrobce bude chlubit, že ten či onen model byl vyvinut na Nürburgringu, budu se dívat skrz prsty. Jistě, je mi jasné, že se jedná hlavně o marketingovou záležitost, ale současně škodí autům a to si jednoznačně zaslouží hejt! Nedělám si iluze, že kdyby nebyla Nordschleife, nenašli by si výrobci k testování okruh jiný, ale troufám si tvrdit, že bežnému automobilu a řidiči smrtelníkovi tento okruh nic dobrého nepřinesl.
Braňo
3. 7. 2015, 17:13Ta fotka je z hohe acht?
Sedrik
3. 7. 2015, 18:34Já to testování na NB chápu u aut jako je M3, 911 atd. Auta, která budou většinu času trávit na silnicích a na okruh se podívají občas - NB je ideální laboratoř jak nastavit auto na "rozbitý" asfalt.
Jinak souhlas s autorem - stal se z toho marketingový blábol a popravdě je mi úplně jedno, jestli se v tom bude pokračovat, nebo ne (i to, jestli je Ferrari ToFerrari rychlejší než 918).
Co bych ctěl vidět by byl pokus o překonání Bellofova rekordu - třeba Porsche 919 konečně překoná 959...hmmm?
M P
3. 7. 2015, 20:43Tak zrovna na ten Bellofův rekord bych taky byl zvědav. Třeba je ostuda, jak se "výlety" efjedniček zvrhly v marketing a fotojízdy na 30% tempa...
BigTwin Jirka
5. 7. 2015, 07:41Mě osobně tenhle zprofanovajen okruh chybět nebude. Byl jsem celou dobu jízdy po něm neustále děšenej svodidlama, skoro nikde žádný únikový zóny, úzký a nepřehledný. Kdo si myslí, že si to doma "najede" na konzoli nebo na PC se šeredně mejlí, ztratí se po prvních deseti zatáčkách a jestli nemá s sebou dobrýho navigátora s rozpisem, musí jet na oči. O volných jízdách pak současnej mix aut a motorek vyhovuje snad jenom provozovateli okruhu, kterej inkasuje za odtah a poškození svodidel nemalý peníze: Motorky mě bziknou na rovince a pak překážejí v zatáčce s neprávem nabytým sebevědomím, že nikdo nemůže bejt rychlejší a není třeba koukat do zrcátek. Podle mě dobrý fakt jenom jako předloha pro závody na Xboxu.
Jo a taky je se na tom okruhu motá nepřeberná spousta lidí, kterejm automobilky vnukly dojem, že když jejich auto bylo na tomhle okruhu vyvinutý, tak si tam musí taky zazávodit. Jsou to sice ve svý podstatě statisti, který ani svejma nepředvídatelnejma manévrama díky pomalosti nemůžou uškodit, ale trať je zahlcená a jeden si nemůže kvůli nim zajet ani dvě časově porovnatejný kola. To už je i takovej Most lepší, je krátkej, přehlednej a né tak nebezpečnej (ve smyslu poškození auta při chybě).